Fotografering/bildpublicering

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Mats » 2009-08-18 22:37:46

Duras skrev:Sen är det en diskussion om värdet av att träffen i efterhand ska komma ut i massmedia. Jag tror fortfarande det kan vara värdefullt, men givetvis är själva träffen det viktiga.

Jag undrar bara vad nyhetsvärdet består av. Är det att ett antal aspegare faktiskt klarar av att ÄTA tillsammans och dessutom PRATA med varandra och till och med ha ROLIGT?

Jag är rädd att det blir ett muppreprotage.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Duras » 2009-08-18 22:45:50

Mats skrev:
Duras skrev:Sen är det en diskussion om värdet av att träffen i efterhand ska komma ut i massmedia. Jag tror fortfarande det kan vara värdefullt, men givetvis är själva träffen det viktiga.

Jag undrar bara vad nyhetsvärdet består av. Är det att ett antal aspegare faktiskt klarar av att ÄTA tillsammans och dessutom PRATA med varandra och till och med ha ROLIGT?


Det kan vara just det som är själva grejen. Alltså att Aspergare kan PRATA och ÄTA och ha ROLIGT. Kan nog vara en nyhet som kan få några att höja på ögonbrynen.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav regnif » 2009-08-18 22:46:28

Huaa, rentav ett 50-tal aspergare som klarar av att träffas utan att man ser handsvett uppenbara sig, rodnad, med mera som brukar förknippas med den här gruppen ?

Landets knäppisar (de som vågade) har nu samlats, vi ser här att denna typ utav människoart faktiskt KAN.....
?
Får väl se vad för slags reportage det blir då. Förstår inte riktigt vad som kan verkligen vara givande med det hela, men men... :?
För jag tror inte det här är nån nyhet för nån?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Mats » 2009-08-18 23:35:35

Duras skrev:Det kan vara just det som är själva grejen. Alltså att Aspergare kan PRATA och ÄTA och ha ROLIGT. Kan nog vara en nyhet som kan få några att höja på ögonbrynen.

Nyhetsvärdet av detta blir detsamma som vore det en träff för personer med Downs syndrom, ett åååh-vad-duktiga-de-är-som-kan-äta-själva-reportage.

Jag vill inte att det ska stå i tidningen som en NYHET att jag kan äta själv.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Sam » 2009-08-18 23:41:19

Håller med Mats
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Duras » 2009-08-18 23:43:13

Mats skrev:
Duras skrev:Det kan vara just det som är själva grejen. Alltså att Aspergare kan PRATA och ÄTA och ha ROLIGT. Kan nog vara en nyhet som kan få några att höja på ögonbrynen.

Nyhetsvärdet av detta blir detsamma som vore det en träff för personer med Downs syndrom, ett åååh-vad-duktiga-de-är-som-kan-äta-själva-reportage.

Jag vill inte att det ska stå i tidningen som en NYHET att jag kan äta själv.


Men tanken är ju att ex.vis Pemer skulle formulera nåt vettigt. Inte att nån journalist skriver nåt.

Nog lika bra jag går till sängs nu innan jag bli alltför envis :wink:
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Heliora » 2009-08-19 0:10:24

Mats skrev:Jag undrar bara vad nyhetsvärdet består av. Är det att ett antal aspegare faktiskt klarar av att ÄTA tillsammans och dessutom PRATA med varandra och till och med ha ROLIGT?

Jag är rädd att det blir ett muppreprotage.


Jag skulle kunna tänka mig att det kunde ha ett visst nyhetsvärde, men inte som muppreportage, om våra förmågor i sig är de nog fullständigt ointresserade av. Det intressanta skulle väl på sin höjd vara av typen "si och så många (patientgrupp/förening/parti) har träffats från olika delar av landet" och vem/vilka som arrangerat det. Nyhetsvärdet skulle väl vara 1) allmänt vad som hänt i trakten (om lokaltidning), 2) ATT personer med såna här diagnoser har riksomfattande träffar.

Lite av typen som att det ju ibland står i lokaltidningen att "Miljöpartiet hade sin kongress i ..... stad i helgen med .... många deltagare". Vad vi sen på träffen har och inte har för förmågor är de nog fullständigt ointresserade av.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav serpentin » 2009-08-19 9:44:45

Nyhetsvärdet är väl kanske delvis att personer med AS inte alls sitter ensamma och instängda framför datorn dygnet runt och dricker coca cola som jag läste någonstans att okunniga personer fått för sig.

Människor träffas. Man kan läsa i tidningen om klassträffar där gamla klasskamrater återses efter femtio år. Varför skriver man om det? Därför att det är trevligt att läsa om. Vi träffas också och det är inte mindre trevligt det. Jag är trött på nördstämpeln.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Danne » 2009-08-19 10:42:03

Jag är iallafall helt ointresserad att "marknadsföra aspergare" med sådana här träffar.

Jag är en AS som lever "under cover" i en NT-värld, en värld där jag inte riktigt trivs med min omgivning.
När jag träffar andra AS så kännar jag att jag träffar likasinnade, vänner, folk som mig, och som i mångt och mycket delar min syn.
En chans för mig att få vara lite "social" på mina villkor, utan att behöva göra mig till.

Det är berömvärt att vissa vill "informera"NT om oss och ge oss lite positiv PR, men för mig känns det ändå ganska så bortkastat.
NT är som dom är, och hur mycket vi dresserar dom så ligger det i deras natur att se ner på folk som är avvikande från deras normer.
Det är inte deras fel, dom kan inte hjälpa det.
Men jag tänker iallafall inte ägna resten av min livsenergi på att lära dom sunt förnuft och moraliska värderingar.
Dom har fått tillräckligt av mig genom åren, nu vill jag leva som den jag är, d.v.s. en aspergare.

Den här träffen är för MIN skull, och för ER skull, och inte för NT's skull.
Dom stjäl tillräckligt mycket energi och utrymme av våra liv, och jag tänker inte låta dom sno en bit av den här lilla frizonen.
Jag går på den här träffen för att få vara mig själv, och för att umgås med andra som mig, utan NT's inblandning.

Det verkar som opinionen ändå är mot medias inblandning i den här träffen, så vi kanske kan avsluta den diskussionen?
Om vi inte kan vara överens på den punkten så tror jag det kan bli svårt för somliga (t.ex. mig) träffdeltagare att gå med på fotografering överhuvudtaget.
I värsta fall kanske t.o.m. avstå helt från att komma om man inte kan lita på att alla respekterar DEN biten åtminstone.

Jag föreslår att vi spikar att eventuell fotografering ENBART skall hållas internt, och INTE spridas vidare till utomstående.
Sen förståss de andra sakerna om att enbart fota folk som vill fotas, och noga kontrollera att ingen ofrivillig står i bakgrunden.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Heliora » 2009-08-19 12:41:25

Danne skrev:Jag är iallafall helt ointresserad att "marknadsföra aspergare" med sådana här träffar.

Jag är en AS som lever "under cover" i en NT-värld


Det är exakt samma med mig. Jag har valt att inte gå ut öppet med min diagnos öht, så jag vill inte ha med tidningar att göra. Vill någon ta dit någon tidningssnubbe så får de göra det i skymundan, så att vi andra slipper att öht se det. Dvs, inga journalister på restaurangen eller öppet på campingen.

Danne skrev:NT är som dom är, och hur mycket vi dresserar dom så ligger det i deras natur att se ner på folk som är avvikande från deras normer.


Uttrycket att se ner på folk har jag hört mycket de senaste dagarna och även själv blivit beskylld för. Men jag tror att det är lätt att övertolka NT, liksom de som beskyller mig för att se ner på de med DV övertolkar mig. Att någon beklagar vår situation/tycker synd om oss betyder inte att de ser ner på oss. Om de däremot behandlar oss som intellektuellt mindre vetande, ser de ner på oss. Men jag tror inte det är så vanligt egentligen.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Lakrits » 2009-08-19 13:02:25

Danne skrev:NT är som dom är, och hur mycket vi dresserar dom så ligger det i deras natur att se ner på folk som är avvikande från deras normer.
Det är inte deras fel, dom kan inte hjälpa det.

Ett uttalande som kunde vara karbonkopierat ur en godtycklig afrikamissionärs/sockerrörsplantageägares/brittisk parlamentledamots dagbok från valfritt år under 1800-talet. "De förstår ändå inte sitt bästa, dessa vildar. De måste styras mot ett [kristet och] civiliserat samhälle" torde vara det underliggande budskapet.

Det ligger, vad det verkar, i din natur att se ner på de som avviker från dig. Varför skulle de du benämner "NT" skilja sig från dig i det avseendet? Jag gör det i alla fall inte, utan ser ner på folk av en hel massa anledningar som antagligen inte skulle tåla en närmare granskning. Och detta trots att jag tillhör den moraliskt, etiskt och, vad jag kan läsa mig till i vissa inlägg på Aspergerforum, rent i allmänhet överlägsna gruppen "Personer med AS el. annat därvid jämförbart NPF".

När jag blir frustrerad och missförstådd kan mitt eget von Oben-perspektiv sammanfattas som:

"Alla andra är som de är, och hur mycket jag än dresserar dem så ligger det i deras natur att se ner på folk som är avvikande från deras normer.
Det är inte deras fel, de kan inte hjälpa det."

Frågan är: Säger det verkligen något om alla andra, eller säger det snarare någonting om mig själv? Jag röstar på det senare.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Pemer » 2009-08-19 13:18:26

Mmm, det är sant... vi behöver nog alla tänka oss för i de avseendena!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav TK » 2009-08-19 13:23:36

Lakrits. Det var ett flygfoto som hette duga.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Heliora » 2009-08-19 13:23:42

Mats skrev:Nyhetsvärdet av detta blir detsamma som vore det en träff för personer med Downs syndrom, ett åååh-vad-duktiga-de-är-som-kan-äta-själva-reportage.

Jag vill inte att det ska stå i tidningen som en NYHET att jag kan äta själv.


Kanske en stor halvsidesbild på Mats som sitter och äter på restaurangen och med texten:

"Här har vi Mats (Efternamn) från Visby som har Aschbergers syndrom. Han och de andra aschbergerssjuka på träffen klarar både av att sitta på en restaurang med andra och även äta själv. Vårdarna väntar nog utanför med avsikten att ge sina brukare chansen att försöka klara sig själva kortare stunder. Mats på bilden ovan är duktig och behöver inte ens ha haklapp när han äter."

:lol: :lol: :lol: :wink:
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Heliora » 2009-08-19 13:41:56

Lakrits skrev:Det ligger, vad det verkar, i din natur att se ner på de som avviker från dig. Varför skulle de du benämner "NT" skilja sig från dig i det avseendet?


Jag uppfattade det inte som att Danne skulle se ner på avvikande. Men eftersom vi har en diagnos som räknas som ett funktionshinder är det nog lätt hänt att tro att de som inte har det ser ner på oss som har det. På samma sätt som att det är lätt att tro att de som har jobb ser ner på dem som inte har det.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Lakrits » 2009-08-19 14:11:50

TK skrev:Lakrits. Det var ett flygfoto som hette duga.

Jag håller som bäst på att försöka bli bättre i det avseendet själv (efter att min teraputt hade påpekat behovet av det och jag började få slut på synonymer till "kretin", att snäsa av honom med). Men det är svårt, när man har en hjärna som helst bestämmer sig för något och sedan håller fast vid att det är Sanningen. Att jag ofta har svårt att komma ner från mina egna höga hästar, skyller jag på min höjdskräck. Jag vågar inte ;)

Även om jag har diagnoser, så kan jag tycka att jag är väldigt lyckligt lottad i livet. Jag är en vit, heterosexuell man uppvuxen i ett västerländskt och kulturellt kristet land. Jag måste nästan leta med svepelektronmikroskop för att hitta något att peka på som diskrimineringsgrund.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Pemer » 2009-08-19 14:17:51

Heliora skrev:
Mats skrev:Nyhetsvärdet av detta blir detsamma som vore det en träff för personer med Downs syndrom, ett åååh-vad-duktiga-de-är-som-kan-äta-själva-reportage.

Jag vill inte att det ska stå i tidningen som en NYHET att jag kan äta själv.


Kanske en stor halvsidesbild på Mats som sitter och äter på restaurangen och med texten:

"Här har vi Mats (Efternamn) från Visby som har Aschbergers syndrom. Han och de andra aschbergerssjuka på träffen klarar både av att sitta på en restaurang med andra och även äta själv. Vårdarna väntar nog utanför med avsikten att ge sina brukare chansen att försöka klara sig själva kortare stunder. Mats på bilden ovan är duktig och behöver inte ens ha haklapp när han äter."

:lol: :lol: :lol: :wink:


:lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kristofer » 2009-08-19 14:18:09

För mig är det ok att vara med på privata bilder, men absolut inte på bilder som skall publiceras i massmedier.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:55:47, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav regnif » 2009-08-19 15:25:56

Fast jag tycker man kan slippa media även om man gått ut med sin diagnos på olika sätt. Man bahöver ändå inte bli nåt slags aspergerspråkrör för allmänheten om man inte orkar med det på heltid och när det går dåligt för en så kan de skylla på något fel hos en som gör att man börjat sälja mindre, nej fyfan.

Edit: Och är det nån som skall säga nåt, så håller jag med nån som skrev här tidigare, nån aspergare själv isåfall, inte nån journalist som hittar på efter egna ord. Nä, något kan det väl få komma ur egen mun på aspergare också, minsann.
Nä, blir det nåt slags reportage om att man kan äta själv så kanske man inte kommer. Fast kanske just bara därför som man skall komma och bara strunta i det. Dock, som sagt så vill jag inte bli undersökt vad jag klarar och inte av nån som vill göra värsta rubriken av det (det var jag inte beredd på när jag bestämde mig faktiskt, även om nu folk har svarat att det blir nog inte nån press på palts), bara för att jag går på träffen. Kanske skall man sätta upp stängsel så inte nån obehörig kan lirka sig in?..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:55:47, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Pemer » 2009-08-19 16:00:05

Ja, jag tror det enda aktuella är att t ex jag kan tota ihop något. Och snarare att nämna träffen som ett exempel i någon större artikel på Newsmill. Behöver inte nämna var den hölls heller.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:55:47, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Danne » 2009-08-19 16:44:25

Lakrits skrev:
Danne skrev:NT är som dom är, och hur mycket vi dresserar dom så ligger det i deras natur att se ner på folk som är avvikande från deras normer.
Det är inte deras fel, dom kan inte hjälpa det.

Ett uttalande som kunde vara karbonkopierat ur en godtycklig afrikamissionärs/sockerrörsplantageägares/brittisk parlamentledamots dagbok från valfritt år under 1800-talet. "De förstår ändå inte sitt bästa, dessa vildar. De måste styras mot ett [kristet och] civiliserat samhälle" torde vara det underliggande budskapet.

Det ligger, vad det verkar, i din natur att se ner på de som avviker från dig... *klipp*...

Haha, jo jag misstänkte att någon skulle hugga på det. :D
Du har dock fel, efter som jag INTE försöker reformera någon, eller frälsa någon.
Tvärtom så är det just sånt jag vill undvika att denna träff används till.

Men det var mer en retorisk poäng kan jag ju avslöja.
Man kan ju övertolka allting om man vill, och diskutera runtomkring kärnfrågan i all oändlighet.

Eller så läser man mitt inägg och försöker se poängen med inlägget som helhet. :idea:
D.v.s. att jag inte tycker att denna träff skall användas som marknadsföring, PR, eller för att utbilda NT om hur vi egentligen fungerar.
Jag tycker vi istället kan behålla denna träff som den är tänkt, d.v.s. som ett tillfälle att få umgås med andra forumiter utan andras inblandning.

Vad jag tycker om NT vs. AS är inget vi behöver diskutera här.
Men jag hoppas det är en forumträff för aspergare jag anmält mig till, och inte nåt seminarium för att berika NT's syn på oss.
Jag är trött på att bli studerad, jag vill bara vara, och ha trevligt.
Är det så fel?
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Danne » 2009-08-19 17:15:26

Lakrits och alla andra: För att inte komma från ämnet, så önskar jag att mitt inlägg läses som nedan istället. Jag förminskade det som är irrelevant, och hoppas vi kan fokusera på det andra som sades i inlägget istället. :)
Danne skrev:Jag är iallafall helt ointresserad att "marknadsföra aspergare" med sådana här träffar.

Jag är en AS som lever "under cover" i en NT-värld, en värld där jag inte riktigt trivs med min omgivning.
När jag träffar andra AS så kännar jag att jag träffar likasinnade, vänner, folk som mig, och som i mångt och mycket delar min syn.
En chans för mig att få vara lite "social" på mina villkor, utan att behöva göra mig till.

Det är berömvärt att vissa vill "informera"NT om oss och ge oss lite positiv PR, men för mig känns det ändå ganska så bortkastat.
NT är som dom är, och hur mycket vi dresserar dom så ligger det i deras natur att se ner på folk som är avvikande från deras normer.
Det är inte deras fel, dom kan inte hjälpa det.
Men jag tänker iallafall inte ägna resten av min livsenergi på att lära dom sunt förnuft och moraliska värderingar.
Dom har fått tillräckligt av mig genom åren, nu vill jag leva som den jag är, d.v.s. en aspergare.

Den här träffen är för MIN skull, och för ER skull, och inte för NT's skull.
Dom stjäl tillräckligt mycket energi och utrymme av våra liv, och jag tänker inte låta dom sno en bit av den här lilla frizonen.
Jag går på den här träffen för att få vara mig själv, och för att umgås med andra som mig, utan NT's inblandning.

Det verkar som opinionen ändå är mot medias inblandning i den här träffen, så vi kanske kan avsluta den diskussionen?
Om vi inte kan vara överens på den punkten så tror jag det kan bli svårt för somliga (t.ex. mig) träffdeltagare att gå med på fotografering överhuvudtaget.
I värsta fall kanske t.o.m. avstå helt från att komma om man inte kan lita på att alla respekterar DEN biten åtminstone.

Jag föreslår att vi spikar att eventuell fotografering ENBART skall hållas internt, och INTE spridas vidare till utomstående.
Sen förståss de andra sakerna om att enbart fota folk som vill fotas, och noga kontrollera att ingen ofrivillig står i bakgrunden.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2009-08-19 17:22:22

Danne skrev:
Lakrits skrev:
Danne skrev:NT är som dom är, och hur mycket vi dresserar dom så ligger det i deras natur att se ner på folk som är avvikande från deras normer.
Det är inte deras fel, dom kan inte hjälpa det.

Ett uttalande som kunde vara karbonkopierat ur en godtycklig afrikamissionärs/sockerrörsplantageägares/brittisk parlamentledamots dagbok från valfritt år under 1800-talet. "De förstår ändå inte sitt bästa, dessa vildar. De måste styras mot ett [kristet och] civiliserat samhälle" torde vara det underliggande budskapet.

Det ligger, vad det verkar, i din natur att se ner på de som avviker från dig... *klipp*...

Men det var mer en retorisk poäng kan jag ju avslöja.
Man kan ju övertolka allting om man vill, och diskutera runtomkring kärnfrågan i all oändlighet.

Eller så läser man mitt inägg och försöker se poängen med inlägget som helhet. :idea:
D.v.s. att jag inte tycker att denna träff skall användas som marknadsföring, PR, eller för att utbilda NT om hur vi egentligen fungerar.
Jag tycker vi istället kan behålla denna träff som den är tänkt, d.v.s. som ett tillfälle att få umgås med andra forumiter utan andras inblandning.

Att vara nedlåtande mot andra människor utan annan grund än det faktum att de inte har diagnosticerats med ett NPF, och dessutom göra det i raljanta ordalag, gagnar inte läsbarheten eller förståelsen för dina poänger i det du skriver. Så, antingen kan du lägga mer krut på att poängtera det du vill folk att förstå är din huvudåsikt och lära dig att hantera det du anser är "retorik" (d.v.s. att vara oerhört negativ utan att egentligen beröra ämnet) på ett bättre sätt, eller så bör du verkligen fila på din hantering av ironi (eller vad det nu var menat som).

För övrigt har du inga "inägg", om du inte är kvinna vill säga, eller sväljer dina frukostägg hela.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Danne » 2009-08-19 17:35:37

Jaja, fortsätt att hänga upp dig på det du.
Själv bryr jag mig inte så mycket om du får magsår över det.
Det är bara synd att det ska blajas om det, och mina felstavningar, än det som tråden faktiskt handlar om.
Du kan väl spara din grälsjuka tills träffen istället.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:52, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Återgå till Träffar



Logga in