Jag har ändrat mig - kommer inte
94 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Snälla Kahlokatt, du bör inte låta sådana argument trycka ner dig i skorna, vare sig det var menat så den här gången eller inte.
Det finns ju alla möjliga typer av daglig verksamhet liksom det finns alla möjliga typer av praktik och åtgärder, volontärtjänster och anpassade arbeten av olika slag. Vissa gör ett kvalificerat arbete utan att få ett öre för det, andra gör mindre meningsfulla saker på bestämda tider men får ut något själva av det.
Jag personligen har haft erfarenhet att jobba ihop med omplacerade lärare, rehabiliterade missbrukare, gratisarbetande volontärer, högskolestudenter på praktik, funktionshindrade i daglig verksamhet mm mm.
Min erfarenhet är att rubriken på det som ger anledning till att a-kassan eller försäkringskassan eller vilken penningpåse det nu än kan vara släpper till oftast spelar ganska liten roll för vad personen klarar att göra. Och det finns dessutom människor med riktig lön som inte fattar ett piss av vad de håller på med.
Personer som ägnar sig åt socialt förakt för dem som inte har haft turen att kunna kämpa sig in på en vanlig arbetsmarknad bör betänka att nästa gång kan det mycket väl vara de själva eller deras barn som hamnar i någon slags arrangerad sysselsättning utanför den "riktiga arbetsmarknaden".
Jag har själv haft stoppa-papper-i-kuvert-praktik och och vet folk som efter ett helt arbetsliv blivit satta i åtgärd med väsentligt mindre meningsfulla arbetsuppgifter än du verkar ha.
Pengar är en sak men mitt måtto när jag varit arbetslös eller satt i åtgärd är att se min sysselsättning och mina intressen som en utgångspunkt för vad jag talar med folk med, oavsett om det för tillfället råkar kallas "riktigt jobb" eller inte. Vitsen med ett jobb är tryggheten, ersättningen och de vettigare villkor man får men det är inte alltid det man får göra är så mycket roligare.
PS. Jag har också varit särskilt nyfiken på att träffa just dig Kahlokatt...
Det finns ju alla möjliga typer av daglig verksamhet liksom det finns alla möjliga typer av praktik och åtgärder, volontärtjänster och anpassade arbeten av olika slag. Vissa gör ett kvalificerat arbete utan att få ett öre för det, andra gör mindre meningsfulla saker på bestämda tider men får ut något själva av det.
Jag personligen har haft erfarenhet att jobba ihop med omplacerade lärare, rehabiliterade missbrukare, gratisarbetande volontärer, högskolestudenter på praktik, funktionshindrade i daglig verksamhet mm mm.
Min erfarenhet är att rubriken på det som ger anledning till att a-kassan eller försäkringskassan eller vilken penningpåse det nu än kan vara släpper till oftast spelar ganska liten roll för vad personen klarar att göra. Och det finns dessutom människor med riktig lön som inte fattar ett piss av vad de håller på med.
Personer som ägnar sig åt socialt förakt för dem som inte har haft turen att kunna kämpa sig in på en vanlig arbetsmarknad bör betänka att nästa gång kan det mycket väl vara de själva eller deras barn som hamnar i någon slags arrangerad sysselsättning utanför den "riktiga arbetsmarknaden".
Jag har själv haft stoppa-papper-i-kuvert-praktik och och vet folk som efter ett helt arbetsliv blivit satta i åtgärd med väsentligt mindre meningsfulla arbetsuppgifter än du verkar ha.
Pengar är en sak men mitt måtto när jag varit arbetslös eller satt i åtgärd är att se min sysselsättning och mina intressen som en utgångspunkt för vad jag talar med folk med, oavsett om det för tillfället råkar kallas "riktigt jobb" eller inte. Vitsen med ett jobb är tryggheten, ersättningen och de vettigare villkor man får men det är inte alltid det man får göra är så mycket roligare.
PS. Jag har också varit särskilt nyfiken på att träffa just dig Kahlokatt...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:00:45, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Ja, av arbetslivet eller vad det heter, de som har hand om det (se, jag vet inte ens vad det heter..), skulle se mig som en mupp också. Typ:
Vad det är med henne förstår jag inte *skaka på huvudet. vad smart jag är nu, jag vet allt från början*, vet inte ens hur man skriver cv. Det är väl en sådan som inte hittat rätt DV än (hahaha). Liten unge som glömde gå om ett år på dagis (kul, hahaha, eller hur..?). känner jag på mig.
Bara för att jag tex. inte skulle kunna ställa mig i kassan, etc..
Mm. Kul liksom.
Och om jag har fel, så kan det gå så om man varit isolerad länge som jag, så inte alltid ett alternativ heller. Det är heller inte alla som trivs med ett sorterarjobb (nu kommer jag inte ihåg vad Kahlokatt jobbade med exakt eller om h*n bytt, eller så) så det är ju bra när det finns de som gör det.
Vad det är med henne förstår jag inte *skaka på huvudet. vad smart jag är nu, jag vet allt från början*, vet inte ens hur man skriver cv. Det är väl en sådan som inte hittat rätt DV än (hahaha). Liten unge som glömde gå om ett år på dagis (kul, hahaha, eller hur..?). känner jag på mig.
Bara för att jag tex. inte skulle kunna ställa mig i kassan, etc..
Mm. Kul liksom.
Och om jag har fel, så kan det gå så om man varit isolerad länge som jag, så inte alltid ett alternativ heller. Det är heller inte alla som trivs med ett sorterarjobb (nu kommer jag inte ihåg vad Kahlokatt jobbade med exakt eller om h*n bytt, eller så) så det är ju bra när det finns de som gör det.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:00:45, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror du har övertolkat Heliora. Det gjorde jag också, men det var med flit
Jag tror inte hon ser ner på de som har DV, även om hon har en negativ syn på DV. Och som en massa folk sagt så behöver man inte prata om DV på forumträffen. Jag tycker Heliora verkat rätt hygglig de gånger jag träffat henne. Hon är nog inte en sån som ser ner på folk.
Jag tror inte hon ser ner på de som har DV, även om hon har en negativ syn på DV. Och som en massa folk sagt så behöver man inte prata om DV på forumträffen. Jag tycker Heliora verkat rätt hygglig de gånger jag träffat henne. Hon är nog inte en sån som ser ner på folk.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:00:45, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Det handlar om mer än bara tråden om DV. Det går inte praktiskt och det är mer privata dispyter inblandade också (kan inte gå in på det, det skulle vara taskigt mot andra part).
Sedan har jag haft ett skitjobbigt år och orkar inte med mer socialt samkväm. Jag har hört det här "stackars dig, men skyll dig själv, du har valt din sits" till leda. Det är mycket möjligt att jag överreagerar, men jag mår inte tillräckligt bra just nu. Även om jag inte alls tror att någon skulle vara elak mot mig i Flottsbro, skulle min hjärna koppla på "titta, alla tycker att du är ett freak"-läget.
Suck.
Sedan har jag haft ett skitjobbigt år och orkar inte med mer socialt samkväm. Jag har hört det här "stackars dig, men skyll dig själv, du har valt din sits" till leda. Det är mycket möjligt att jag överreagerar, men jag mår inte tillräckligt bra just nu. Även om jag inte alls tror att någon skulle vara elak mot mig i Flottsbro, skulle min hjärna koppla på "titta, alla tycker att du är ett freak"-läget.
Suck.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:00:45, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Det är mycket möjligt att jag överreagerar, men jag mår inte tillräckligt bra just nu. Även om jag inte alls tror att någon skulle vara elak mot mig i Flottsbro, skulle min hjärna koppla på "titta, alla tycker att du är ett freak"-läget.
Suck.
Men, hrrm, det där är ju en evig anledning till att inte komma på aspergerträffar. Det är ju för att vi liksom är litet konstiga som vi går på såna.
Med det vill jag naturligtvis säga: Kom ändå!!
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:00:45, redigerad totalt 1 gång.
Just det. Kom ändå.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:00:45, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv
Kahlokatt skrev:Det handlar om mer än bara tråden om DV. Det går inte praktiskt och det är mer privata dispyter inblandade också (kan inte gå in på det, det skulle vara taskigt mot andra part).
Suck.
Jaha ännu ett fall med gamla inspelningar i huvudet! (Om man bara kunde uppfinna en apparat som raderar dem!!) Självklart är det ingen som skulle tänka så om dig, det hoppas jag du förstår?
Om du inte orkar av ren trötthet så säger jag inget om det, men jag tycker det vore grymt synd om skulle låta bli att gå p g a gamla inspelningar som inte har med den nuvarande verkligheten att göra.
Lyckligtvis har du över en vecka på dig att fundera på saken.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:00:45, redigerad totalt 1 gång.
Är det någon som, helt oprovocerat, beter sig som en idiot mot någon annan på den här träffen, så hoppas jag den personen får veta det. Det går inte att komma hit och gnälla över hur livet ser ut, tycka att man klarat sig bra ändå och börja gnälla på andra för att deras liv är lite på kanten för tillfället. Så kan det faktiskt inte fungera.
(Det är inte riktat mot någon specifik, men det är åtminstone där jag drar gränsen för vad som är acceptabelt. Att objektivt ifrågasätta lite på en "högre nivå" är helt okej.)
Jag tycker du skall gå Kahlokatt. Allvarligt talat så tror jag det kommer bli en "weekend to remember"! Jag har fortfarande en lite stund kvar att bestämma mig, men då blir det utan mat förstås. Gör väl kanske inte så värst mycket, det är för fin mat för mig ändå. Jag är inte van att äta maten som serveras. Jag skulle känna mig sårbar.
(Det är inte riktat mot någon specifik, men det är åtminstone där jag drar gränsen för vad som är acceptabelt. Att objektivt ifrågasätta lite på en "högre nivå" är helt okej.)
Jag tycker du skall gå Kahlokatt. Allvarligt talat så tror jag det kommer bli en "weekend to remember"! Jag har fortfarande en lite stund kvar att bestämma mig, men då blir det utan mat förstås. Gör väl kanske inte så värst mycket, det är för fin mat för mig ändå. Jag är inte van att äta maten som serveras. Jag skulle känna mig sårbar.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:00:45, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Nä inte ett till avhopp. Kom igen nu, det blir en pessimistisk stämning på forumet av detta. Klart det blir kul på träffen. Visst, medhavd alkohol är förbjudet men det står inget om piller
- Inaktiv
Bara för och bara för, men som Kahlokatt säger, och nu kommer någon läsare säga att jag härmar och det får den väl göra då, men det är en del saker som varit tidigare som kanske spelar in. Hur tankarna ser ut sedan en period tillbaka. Så det handlar inte bara om en person som misstolkar.
Jag vet inte vad jag har med träffar att göra iofs. . Om att det går ut över träffen som Inger skrev alltså.
Jag vet inte vad jag har med träffar att göra iofs. . Om att det går ut över träffen som Inger skrev alltså.
Nu var det nog jag som uttryckte mig otydligt. Jag menade "låt det inte gå ut över ditt deltagande i träffen".
Vill inte tjata men det vore kul om du kom. Men det är självklart frivilligt om du verkligen inte känner för det.
Vill inte tjata men det vore kul om du kom. Men det är självklart frivilligt om du verkligen inte känner för det.
Nå, även du har ju en dryg vecka på dig att bestämma dig. Du kan väl se hur du känner då. Om du inte orkar så vet vi i alla fall varför. Men det vore ju kul om så många som möjligt kom.
Kanske om det inte är några krav på att säga rätt saker eller säga något överhuvudtaget. Eller om man måste gå hem ensam sent efteråt. Jag kanske behöver med mig en slägga, för att hålla vissa smånazister(?) borta om jag går hem den där vägen ensam igen en viss tid på dygnet. Jag orkar inte bära med mig sånt och det kanske skrämmer iväg andra också, tror jag?
I helvete här ska finnas några krav på att säga rätt saker eller vara på rätt sätt. Det är väl just det vi ska slippa på en träff för oss?
Om att ta sig hem på kvällen, det borde väl gå att ordna med biffigt sällskap eller bilskjuts?
Om att ta sig hem på kvällen, det borde väl gå att ordna med biffigt sällskap eller bilskjuts?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:00:45, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:Kanske om det inte är några krav på att säga rätt saker eller säga något överhuvudtaget.
Du har varit på aspieträffar förut, du vet att det inte finns några som helst krav.
Eller om man måste gå hem ensam sent efteråt. Jag kanske behöver med mig en slägga, för att hålla vissa smånazister(?) borta om jag går hem den där vägen ensam igen en viss tid på dygnet. Jag orkar inte bära med mig sånt och det kanske skrämmer iväg andra också, tror jag?
Om du inte vågar gå hem utan slägga är det nog bäst att någon av oss kör dig hem.
regnif skrev:Kanske om det inte är några krav på att säga rätt saker eller säga något överhuvudtaget. Eller om man måste gå hem ensam sent efteråt. Jag kanske behöver med mig en slägga, för att hålla vissa smånazister(?) borta om jag går hem den där vägen ensam igen en viss tid på dygnet. Jag orkar inte bära med mig sånt och det kanske skrämmer iväg andra också, tror jag?
Jag kan ta med en liten yxa om du vill låna. Den är troligen tillräckligt stor för att döda någon men tillräckligt liten för att bära med sig utan större ansträngning.
- Inaktiv