Fotografering/bildpublicering

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-08-12 21:47:16

Nu syftade exakt i mitt förra inlägg på Duras senaste inlägg före, inte på Kvasirs som precis hann emellan.

Herregud, det vore väl total öken om man inte skulle kunna bevara några minnen alls. Vi som lär vilja fotografera kommer naturligtvis att respektera att undvika foton av dem som inte vill vara med på bild, och att inget kommer att skickas upp någonstans öppet på nätet, om inte alla på bilden har godkänt det.

Såpass mycket förtroende för att de som vill fotografera kommer att hålla sådana utfästelser ska man väl kunna ha, att man kan nöja sig med de beskeden.

Jag föreslår min etablerade slutna lösenordsskyddade och sökrobotspärrade sida som enda publicering av de bilder som tas, och att alla får ange hur man ställer sig till fotografering. Och innan jag lägger upp några bilder ens på den sajten kan jag kolla med varje person på varje bild att de godtar just den bilden.

Hellre lite merarbete av det slaget än att vara så drastisk som att avstå över huvud taget.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-12 21:49:39

Lakrits skrev:Nu kommer jag inte att medverka, men hade jag gjort det, är jag av den åsikten att en eventuell tidningsartikel i det här fallet skall bestå av en intervju med Liebert (och möjligen någon till), genomförd före träffen och någon annanstans än Flottsbro. Det ger reklam och information utan att man behöver släppa lös en journalist bland människor, som i åtminstone några fall inte vill figurera i media oavsett sammanhang.

Det blir tillräckligt stressigt för sådana som jag bara att träffa 40 personer för första gången. Lägg inte sten på börda i ett missriktat om än välmenande försök att belysa Aspergerfolkets situation och belägenhet.

Ja, det tycker jag ligger i linje med den variant jag skissade på också.

Ingen publicitet som bygger på media närvarande på träffen. Det verkar vi alla överens om.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav regnif » 2009-08-12 22:14:57

Hm, jag visste dock inte att träffen hade på något sätt alls med nån media att göra, bara. :shock:
Men visst. Jag vet bara inte vad det skulle vara för nytta med media ang. det här. Kan det ge lättnad/vägledning åt nån annan s a s funktionshindrad eller intresserad därute är det ju bra, annars verkar det...
Jag vet bara inte..."Flottsbro, ny sensation 29 Augusti. Ett fleratal aspergare HADE faktiskt roligt och träffade (faktiskt) varandra (som ämnat). De kommer att fortsätta att träffas en gång om året...". Jag kanske är litet trög men jag vet inte riktigt..

Edit: Är emot nåt fotoförbud. Deltagarna skall kunna fotografera.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Duras » 2009-08-12 22:25:13

regnif skrev:Hm, jag visste dock inte att träffen hade på något sätt alls med nån media att göra, bara. :shock:
Men visst. Jag vet bara inte vad det skulle vara för nytta med media ang. det här. Kan det ge lättnad/vägledning åt nån annan s a s funktionshindrad eller intresserad därute är det ju bra, annars verkar det...
Jag vet bara inte..."Flottsbro, ny sensation 29 Augusti. Ett fleratal aspergare HADE faktiskt roligt och träffade (faktiskt) varandra (som ämnat). De kommer att fortsätta att träffas en gång om året...". Jag kanske är litet trög men jag vet inte riktigt..

Edit: Är emot nåt fotoförbud. Deltagarna skall kunna fotografera.


Träffen har inget med media att göra. Det är ju en privat/sluten träff. Men om träffen kan medföra lite positiv publicitet så är det väl bra? Men alltså, inga journalister där på plats. Ska det blir nåt ska det komma "inifrån" enligt min uppfattning.

Sen tycker jag det är bra att frågan kommer upp nu i förväg. Alternativet att få ofrivillig och oönskad publicitet vore dåligt.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav regnif » 2009-08-12 22:36:27

Jaha, jag vet inte vilken media som åsyftas om man inte menar massmedia.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Duras » 2009-08-12 22:37:22

regnif skrev:Jaha, jag vet inte vilken media som åsyftas om man inte menar massmedia.


Jag menar massmedia
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Kvasir » 2009-08-12 23:15:10

Pemer skrev:Herregud, det vore väl total öken om man inte skulle kunna bevara några minnen alls. Vi som lär vilja fotografera kommer naturligtvis att respektera att undvika foton av dem som inte vill vara med på bild, och att inget kommer att skickas upp någonstans öppet på nätet, om inte alla på bilden har godkänt det.

Såpass mycket förtroende för att de som vill fotografera kommer att hålla sådana utfästelser ska man väl kunna ha, att man kan nöja sig med de beskeden.


Jag är fullt medveten om mitt förslag var drastiskt. Anledningen var just att det verkar finnas ganska många medlemmar som är väldigt måna om sin integritet och dessutom har svårt med tillit till andra människor. Jag vet inte, men jag kan tänka mig att somliga av dem skulle uppleva det obehagligt att överhuvudtaget se att någon går runt med kamera och att de skulle oroa sig för att bli fotograferade utan att bli tillfrågade. Jag kan också tänka mig att det kan finnas de som inte vågar säga nej om de blir tillfrågade om fotografering. Det vore ju synd om någon skulle få träffen förstörd av att andra vill fotografera. Vore det ett vanligt möte i någon vanlig förening, vilken som helst, skulle jag inte ha föreslagit detta, men nu handlar det om just en aspergerträff, och då måste det ske på aspergares villkor så långt som möjligt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2009-08-12 23:33:18

Vi får helt klart ta det på allvar. Kolla upp det med alla som kommer.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Danne » 2009-08-13 1:00:06

Bra tråd, väldigt välbehövlig.

Jag är lite nojig med sånt, att folk fotar runt omkring mig.
Jag skulle inte kunna slappna av utan hela tiden försöka hålla koll så jag inte hamnade på bild någonstans.

Inte för jag misstror mina aspie-vänner, men för att jag har en del dåliga erfarenheter när mina diagnoser blivit offentliga.
Dessutom har jag även en del icke-vänner i mitt liv, som jag gärna håller ovetandes om det också.
För mig skulle det kunna orsaka ganska stor skada om fel personer såg mig på bild från en sådan här träff.

Det är lite trist, för egentligen så känner jag nästan stolthet över min "begåvning".
Men som gammal krigare i olika sammanhang har jag lärt mig att välja mina strider, och att inte mata fienden med för mycket information.
Som aspergare i en NT-värld lever jag delvis under cover, men jag accepterar den verklighet jag lever i, och få se min kamp som en gerillakrigsföring.
Jag har inget emot att ta den striden iofs, men jag är lite krigstrött för tillfället, och måste fokusera energin på de andra strider jag har framför mig.

Jag har alltså inget emot att vänner (d.v.s. ni) fotar mig, men då jag inte kan garantera var bilderna kan komma att hamna så skulle det ändå kännas obehagligt.
Så jag ser alltså helst att det inte fotas alls i min närhet, d.v.s. på träffen.
Jag är kanske inte är helt omöjlig att ändra på, men så känner jag iallafall.

Lite trött nu, men jag hoppas ni förstår vad jag menar med mitt svammel.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2009-08-13 2:38:29

Jag vill gärna ha med mej kamera och ta några kort.

Jag kan dock ge mitt absoluta och stenfasta hedersord på att så länge jag har den minsta kontroll över mina egna datorer kommer det aldrig någonsin att hamna ett enda av dessa foton på någon enda internetsida någonstans. Jag hoppas att detta ärligt menade och genuina hedersord kan vara tillräckligt trovärdigt för att t.ex. Danne inte ska bli upprörd på mej om jag tar ett kort där Danne råkar synas i ena hörnet. Eller någon annan med liknande inställning, för den delen.

Jag vill även ha samma garanti tillbaka från övriga fotograferande personer. Jag vill INTE förekomma på bilder i onödan och ABSOLUT ICKE på nätet!

Jag betackar mej även alla former av medial uppmärksamhet som innebär att jag på något sätt omnämns eller behöver delta. Medial uppmärksamhet på träffen kommer dessutom göra att jag omedelbart vägrar sätta min fot där.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Danne » 2009-08-13 3:09:38

weasley skrev:Jag hoppas att detta ärligt menade och genuina hedersord kan vara tillräckligt trovärdigt för att t.ex. Danne inte ska bli upprörd på mej om jag tar ett kort där Danne råkar synas i ena hörnet.

Det är klart att jag inte blir upprörd på dig. :mrgreen:

Och självklart vill jag inte låta min nojighet stoppa fotograferande för alla andra.
Jag är inte omöjlig att ha att göra med, och tror nog vi kan lösa detta på något bra sätt.
Det är inte heller omöjligt att fånga mig på bild heller, så länge det sker med min vetskap, och en överenskommelse med fotografen om "mina" bilders användningsområde.

Mitt förra inlägg handlade om hur jag kände inför fotografering på träffen, då jag tror det är bra för fotograferna att vara införstådda med VARFÖR man kan vara lite nojiga inför sånt.
Jag tror nog att en stark bidragande faktor till min skepsis är den mängd troll som härjar/härjat på forumet.

Men om ALLA på träffen är på det klara med att hålla god foto-etik, d.v.s. enbart fota folk som gett sitt godkännande, och att man kollar bakgrunden så ingen annan fastnar oavsiktligt, så tror jag nog det kan fungera bra.

Och Weasley, bara för det så lovar jag att ställa upp på åtminstone en av dina bilder, om du nu skulle vilja ha ett sådant motiv d.v.s. :wink:
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav pointblank » 2009-08-13 11:20:13

Tycker det är helt ok att folk har med kamera och tar kort om de bara frågar först, och inte lägger ut dem på nätet utan att kontrollera att de som finns på bilden har godkänt det. Håller med om att det är trevligt att ha minnen i form av foton. Bara man respekterar ifall någon säger nej och inte vill vara med på bild (och det tror jag alla här gör).
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav tvilling99 » 2009-08-13 16:22:06

Jag vill heller inte ha någon form av medial uppmärksamhet kring träffen,journalister har en sällsynt förmåga att vinkla saker fel.
När jag var med på ett läger i FAs regi togs det foto som var med i empowermenttidningen och den får bara vår målgrupp.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8611
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Danne » 2009-08-13 20:03:07

Hmm... märkligt, jag skrev ett inlägg efter Weasley's igår, men det varkar ha försvunnit nånstans.
Nåja, försöker igen:

weasley skrev:Jag hoppas att detta ärligt menade och genuina hedersord kan vara tillräckligt trovärdigt för att t.ex. Danne inte ska bli upprörd på mej om jag tar ett kort där Danne råkar synas i ena hörnet.

Jag vill naturligtvis inte vara den som orsakar begränsningar av andras glädje på träffen, och tror att det kommer gå bra ändå.
Det är väl bara att det klargörs för samtliga fotografer att enbart fota medlemmar som gett sitt godkännande till det, och att man är noga med att kontrollera bakgrunden så ingen hamnar med av misstag.

Och frågar man mig, så är det inte omöjligt att jag ställer upp på någon bild heller, så länge vi är överens om att den inte publiceras nånstans utan mitt godkännande.
Jag hoppas att det kan kännas som en rimlig deal för alla parter?

Att jag skrev som jag gjorde var nog mer för att upplysa lite om hur jag kände och varför.
Så länge vi visar ömsesidig respekt för andras önskemål, så ska nog alla bli nöjda ändå. :-)123
En bidragande orsak till min försiktighet kan nog vara den stora mängd troll vi har/haft på forumet, som bevisat att andras integritet inte står högt upp på deras dagordning.

Och Weasley, bara för du skrev så bra och uppriktigt så lovar jag att inte neka dig att ta bild på mig, om du nu skulle vilja d.v.s. :D
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav catasa » 2009-08-14 12:48:36

Jag kommer att ha kamera med mej, för det har jag alltid. Jag kanske fotar, men jag fotar inte människor om ingen ber mej att göra det.
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav Fighterbabe » 2009-08-16 2:12:25

Jag är gärna med på bild (ingen som blev förvånad nu va?). Jag fotar själv också och kommer givetvis ha med mig kamera.

Vad gäller pressen så tror jag DEFINITIVT att det kan vara intressant för dem! Jag tänkte faktiskt försöka få in något i Dalademokraten/Borlänge Tidning om det, antinen om de gör en intervju med mig före/efter eller att jag skickar in en egen artikel efter träffen. SÅNT brukar definitivt uppmärksammas!
Vi kan ju faktiskt påverka media och visa RÄTT sida av aspergers syndrom.... :D
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4756
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Hemlig » 2009-08-16 10:11:38

Cool idé Figghetbabe! Kanske kan vara nåt för pressen att upmärksamma denna träff.

Vill bara säga att jag också gärna är med på bild :D
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2008-06-24
Ort: Skövde

Inläggav Sam » 2009-08-16 10:15:07

När det gäller media så tycker jag att det ska få vara en mediafri träff, både när det gäller före och efter träffen. Tror att det kan vara klokt att se hur det kommer att fungera i verkligheten.

Vad är det vi isf vill förmedla?

Dessutom säger träffen inget om AS som helhet, utan antagligen bara något om en viss grupp inom AS.

När det gäller fotografering, bilder som jag råkar hamna på för privat bruk är ok för mig, men arrangerade bilder.. nej tack.
Ska de sedan publiceras någonstans så är jag helt emot fotografering
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Mats » 2009-08-16 10:23:28

Jag vill inte vara med på bild och inte förekomma med namn i Dalademokraten/Borlänge Tidning och inte i någon annan tidning heller.

Om någon eller några vill använda träffen till att "sprida en positiv bild av AS till media" i stället för att bara träffas hoppas jag verkligen att ni gör det helt utan min medverkan.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav sommar » 2009-08-16 10:58:19

Ju färre kameror, desto mer avslappnat tror jag men att ta bilder för privat bruk är väl trevligt fast då borde folk få ge sitt godkännande först. Kanske inte så kul att få en blixt i nyllet titt som tätt.

Pressens medverkan blir (nog) bara press.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-08-16 11:05:10

tvilling99 skrev:När jag var med på ett läger i FAs regi togs det foto som var med i empowermenttidningen och den får bara vår målgrupp.


Jag har för mig att skolor kan prenumerera på den och de privatpersoner som får tidningen kanske visar den för någon annan, så är man med på bild i någon tidning kan man nog aldrig vara säker var och för vem den visas.

Personligen drar jag mig för att gå ut till tidningen trots att jag ibland blivit felaktig behandlad och skulle någon gå med en bild till tidningen på mig och ev. uttalande jag gjort på skulle jag bli rosenrasande om jag fick reda på det. Jag skäms inte för hur jag ser ut och står för mina åsikter men jag är ingen vandrande reklampelare och media har en förmåga att vinkla saker så som de vill för bästa publicitet. Jag söker och får uppmärksamhet på andra håll och sätt.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav serpentin » 2009-08-16 12:00:10

Fighterbabe skrev:Vi kan ju faktiskt påverka media och visa RÄTT sida av aspergers syndrom.... :D


Och hur ser den ut tänker du?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Heliora » 2009-08-16 12:58:23

Jag blir också gärna fotograferad, om det sker för privat bruk samt för insättning i Pemers skyddade fotoserver (som ingen utomstående kan se).
Bilder på öppna bloggar och hemsidor: NEJ TACK!

Jag brukar normalt vara väldigt presskåt av mig och gärna vara med i tidningar, men inte i det här sammanhanget som aspergare. Om någon vill ha dit tidningar/media så får de gärna gå undan till något diskret ställe så att vi som inte vill vara med slipper störas av det.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Duras » 2009-08-18 21:33:16

Har läst igenom tråden nu och mina slutsatser är följande:

1 Det är väldigt viktigt att fotografering sker varsamt, dvs man ska i förväg ha godkänt att bli fotograferad.

2 Representanter från massmedia ska absolut inte finnas där under träffen.

Rätta mig om jag fattat fel.

Sen är det en diskussion om värdet av att träffen i efterhand ska komma ut i massmedia. Jag tror fortfarande det kan vara värdefullt, men givetvis är själva träffen det viktiga.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Återgå till Träffar



Logga in