Spikmattemeditation i Sthlm på lördag.

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Tomtenissa » 2009-08-17 21:05:24

Den förfärlige snömannen skrev: Dessutom verkar jippot ha varit rätt knarkigt med en guru från indien...

Om är svensk. ^^ Han bytte namn för ett tag sedan.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa

Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-17 21:17:51

Tomtenissa skrev:
Den förfärlige snömannen skrev: Dessutom verkar jippot ha varit rätt knarkigt med en guru från indien...

Jaha. Men en guru med indiskt namn som leder en kollektiv spikmattemeditation låter också rätt knarkigt...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Lakrits » 2009-08-17 22:49:24

Tomtenissa skrev:

Så vi skulle alltså slippa sådant här om bara Om inte fanns ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Sanness » 2009-08-18 9:19:12

Jag tänker; Tänk om om inte fanns då hade jag inte haft en "spikmatta" nu... :D
Om var svensk, ja.
Hans mamma var också där. Det var hon som körde Jeepen... (bl a) :) :D :wink:
Senast redigerad av Sanness 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Sanness

Anslöt: 2009-05-28

Inläggav Miche » 2009-08-18 9:39:06

Jag kände en gång i tiden en kvinna vars förnamn är Om (klicka på knappen Om..). När hon frågade sina föräldrar varför hon döptes till Om, så svarade de "För att vi tycker så mycket Om dig"!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav sommar » 2009-08-18 9:43:05

Miche skrev:Jag kände en gång i tiden en kvinna vars förnamn är Om (klicka på knappen Om..). När hon frågade sina föräldrar varför hon döptes till Om, så svarade de "För att vi tycker så mycket Om dig"!

Så kan man tydligen också se det.. Onekligen lustigt namn. :roll:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Lakrits » 2009-08-18 11:42:45

Miche skrev:Jag kände en gång i tiden en kvinna vars förnamn är Om (klicka på knappen Om..). När hon frågade sina föräldrar varför hon döptes till Om, så svarade de "För att vi tycker så mycket Om dig"!

Jag trodde nästan att du skulle fortsätta med

"...och efter några vinstrika år grundade hon försäkringsbolaget If." ;)
Lakrits

Inläggav Inger » 2009-08-18 15:47:55

:lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-08-18 16:27:08

Kommentar till det här med placeboeffekten: om spikmattan stimulerar blodcirkulationen och frigör endorfiner & oxitycin så är det en fysiologisk effekt som knappast har särskilt mycket med placeboeffekten att göra.

Det är ju samma sak som händer vid massage, s/m, träning mm. Gör man det varje dag så torde det ha samma milt positiva effekt på fysik och humör som massage och träning, även om det inte botar några allvarliga sjukdomar. Men mattan säljs väl inte som medicin utan som ett redskap för avslappning och ökat välbefinnande.

Däremot kan jag störa mig på hemsidan, som att allt från Indien är bra bara för att det är från Indien... Och jag tror den skulle fungera lika bra även i andra färger... :wink:
Inger
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2009-08-18 17:31:37

Inger skrev:Kommentar till det här med placeboeffekten: om spikmattan stimulerar blodcirkulationen och frigör endorfiner & oxitycin så är det en fysiologisk effekt som knappast har särskilt mycket med placeboeffekten att göra.

Au contraire. Placeboeffekten är en fysiologisk effekt, som kan förstärkas av tron på en ännu större effekt eller minskas vid avsaknad av dylik tro. Reviewstudien från fjolåret pekade just på att vi människor dels kan förstärka kroppens egen förmåga att ta hand om skador, dels trigga belöningssystemen via placeboeffekten.
Lakrits

Inläggav Inger » 2009-08-18 17:52:07

Nu blev det nog ett missförstånd här. Jag har inte ifrågasatt att placeboeffekten kan vara stark nog att få direkta fysiologiska reaktioner i kroppen, det är väl dokumenterat. Men med ordet avses, som du säkerligen vet, att man får dessa reaktioner av en medicin, behandling eller produkt som i sig är helt overksam, t ex sockerpiller.

När det gäller spikmattan så har jag inte provat den själv, bara känt på en som en bekant äger och den är sannerligen taggig nog att ha en direkt fysiologisk effekt på kroppen, precis som massage eller motion, oavsett om man "tror" på den eller inte. Därmed blir det irrelevant att blanda in placeboeffekten.

Såvida inte en del råkar bli av med riktiga sjukdomar bara för att de tror att mattan har några magiska egenskaper utöver att bara förbättra blodcirkulationen och stimulera kroppsegna hormoner. Men det torde nog höra till undantagen i så fall och handlar väl då om en förstärkningseffekt snarare än att reagera på något helt overksamt.
Inger
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2009-08-18 18:08:56

Inger skrev:När det gäller spikmattan så har jag inte provat den själv, bara känt på en som en bekant äger och den är sannerligen taggig nog att ha en direkt fysiologisk effekt på kroppen, precis som massage eller motion, oavsett om man "tror" på den eller inte. Därmed blir det irrelevant att blanda in placeboeffekten.

Inte alls irrelevant, eftersom placeboeffekten är dynamisk. Om du inte förväntar dig mer än att få en mycket mindre slät rumpa, så får du också ett sämre fysiologiskt utbyte av det som mattan de facto inducerar. Om du därmed tror på mattans helbrägdagörande kraft, så kan den reaktion som kroppen ändå startar som ett led i att du att dig på mattan förstärkas. Placeboeffekten finns där också om du tar antidepressiva, analgesika eller annan medicin och inte bara vid sockerpillerintag. Det är en effekt som grundar sig i våra förväntningar av resultatet och på den tilltro vi sätter till den som behandlar oss.

I både placeboeffektartikeln och homeopatiartikeln tar de upp ett försök där försökspersonerna fick testa huvudvärkstabletter. De fick antingen veta vad de fick, inte veta någonting om preparatet de fick eller också få höra att de fick ett preparat när de i verkliga fall fick någonting helt annat. De kunde få huvudvärksmedicin, placebo eller ingenting annat än glaset med vatten. Resultatet visade att de som fick veta att de faktiskt fick en huvudvärkstablett blev av med sin huvudvärk snabbare än de andra grupperna. Att få placebo fast höra att man fått en huvudvärkstablett fungerade lika bra som att få en huvudvärkstablett, men få höra att det var placebo. Glaset med vatten gav sämst resultat, men gav t.o.m. ännu sämre resultat för de som fick höra att det visst var medicin. De visste att man ljög för dem och tappade förtroendet för personalen.
Lakrits

Inläggav Inger » 2009-08-18 19:14:27

OK, den förstärker en effekt som redan finns. Även idrottsmän vet att tron på sin egen förmåga är lika viktigt som att faktiskt träna.

Så vad är ditt problem med den här produkten (förutom den onödigt flummiga hemsidan)? Om den har viss effekt och den effekten förstärks av positiva förväntningar, är inte det lika utmärkt som om man får bättre effekt av sina antidepp än vad tabletten i sig ger?
Inger
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2009-08-18 19:36:09

Inger skrev:OK, den förstärker en effekt som redan finns. Även idrottsmän vet att tron på sin egen förmåga är lika viktigt som att faktiskt träna.

Så vad är ditt problem med den här produkten (förutom den onödigt flummiga hemsidan)? Om den har viss effekt och den effekten förstärks av positiva förväntningar, är inte det lika utmärkt som om man får bättre effekt av sina antidepp än vad tabletten i sig ger?

Du skulle ju kunna läsa mina tidigare inlägg i tråden där jag klargör saken, men eftersom det inte verkar vara din kopp ekologiskt örtte, så citerar jag mig själv.

Lakrits skrev:Shakti-mattan är ett 500 kronor dyrt sockerpiller. Men om det sockerpillret gör att du upplever en förbättring, så tycker jag att du skall använda det.

Jag har ingenting emot produkten så länge den inte lovar en massa strunt som tillverkarna inte kan visa på.
Lakrits

Inläggav Inger » 2009-08-18 19:54:55

Lakrits skrev:
Inger skrev:OK, den förstärker en effekt som redan finns. Även idrottsmän vet att tron på sin egen förmåga är lika viktigt som att faktiskt träna.

Du skulle ju kunna läsa mina tidigare inlägg i tråden där jag klargör saken, men eftersom det inte verkar vara din kopp ekologiskt örtte, så citerar jag mig själv.

Jag dricker bara Liptons Earl Grey. ;)

Lakrits skrev:Shakti-mattan är ett 500 kronor dyrt sockerpiller. Men om det sockerpillret gör att du upplever en förbättring, så tycker jag att du skall använda det.

Låter som en solklar dissning, baserad enbart på att du får flumvibbar av namnet och hemsidan snarare än på vetenskapliga studier eller rimliga vetenskapliga antaganden om piggars stimulerande effekt på kroppen.

Kallar du träning och massage också för "sockerpiller"? Massage kan kosta från flera hundra till flera tusen för bara en enda gång. Ändå betalar folk för det. Och visst, man mår jättebra i flera timmar efteråt.

Eller min elektriska massagestolsits från OBH som kostade över 2000:-. Den gav viss lindring när musklerna låste sig på ryggen och hindrade blodflödet vid migränanfall. Fast jag lämnade tillbaka den när mekaniken började krångla. :?

Kanske skulle skaffa en sån här piggmatta istället, de verkar i alla fall mer hållbart konstruerade. :wink: Har du provat en själv?

Edit: La du till det här medan jag svarade?

Lakrits skrev:Jag har ingenting emot produkten så länge den inte lovar en massa strunt som tillverkarna inte kan visa på.

Då är vi helt överens! Lyckades dock inte hitta några löften om effekter på hemsidan men jag kanske inte letade tillräckligt noga. Jag skulle inte förvänta mig annat än lite exta endorfiner & blodcirkulation utan träning eller annat som jag tappat intresset för.
Inger
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2009-08-18 20:24:00

Shaktimattan och andra "indiska" mattor spelar på västerländska idéer om hinduismen och buddhismen, där tron och andligheten tonats ner medan självcentrering genom meditation och en slags "den gode vilden"-exotism ges större utrymme. Avslappningsfördelar får ge vika för ayurveda, chakran och svenska guruer som bytt namn från Klas-Gösta (eller vad han nu hette innan) till Om.

Träning och massage har båda en påvisad och grundligt studerad effekt. Det går inte att jämföra med Shaktimattan ens i ett extremt onyktert tillstånd. Eftersom begrepp som själ, ande, chakra, energilinje, och rektala akupressurpunkter inte fungerar för mig, så kommer inte jag att skaffa en spikmatta bara för att det är hippt och för att Amelia Adamo vill det. Om ni vill visa hur bra den är, sätt ihop ett bra försök och bekräfta er hypotes. Innan dess förbehåller jag mig rätten att föreslå t.ex. motion eller massage istället för spikmattor. Men återigen: Om du tycker att det funkar, så använd det för all del.
Lakrits

Inläggav Inger » 2009-08-18 21:15:54

Lakrits skrev:Shaktimattan och andra "indiska" mattor spelar på västerländska idéer om hinduismen och buddhismen, där tron och andligheten tonats ner medan självcentrering genom meditation och en slags "den gode vilden"-exotism ges större utrymme. Avslappningsfördelar får ge vika för ayurveda, chakran och svenska guruer som bytt namn från Klas-Gösta (eller vad han nu hette innan) till Om.

Ja, det är irriterande, det tyckte som sagt jag också. Men jag tar det inte på större allvar än någon annan marknadsföring utan är mer intresserad av själva produkten. Hade jag behov av den så skulle jag köpa den trots hemsidan, inte tack vare den.

Träning och massage har båda en påvisad och grundligt studerad effekt. Det går inte att jämföra med Shaktimattan ens i ett extremt onyktert tillstånd. Eftersom begrepp som själ, ande, chakra, energilinje, och rektala akupressurpunkter inte fungerar för mig, så kommer inte jag att skaffa en spikmatta bara för att det är hippt och för att Amelia Adamo vill det.

Varför så hånfull ton? Du verkar lägga väldigt mycket känslor i detta? Har någon tvingat dig att köpa en piggmatta??

Om ni vill visa hur bra den är, sätt ihop ett bra försök och bekräfta er hypotes.

Jag säljer inte mattan och är inte heller särskilt intresserad av att någon annan ska köpa den heller. Jag bara konstaterade att den helt uppenbart är designad för att stimulera blodcirkulationen och frigöra endorfiner, snarare än något flum. Varför ev positiva effekter är väldigt enkla att förklara.

Innan dess förbehåller jag mig rätten att föreslå t.ex. motion eller massage istället för spikmattor.

Vet du vad årskort på gym kostar? Eller massage - per gång?

Men återigen: Om du tycker att det funkar, så använd det för all del.

Tack, så generöst.
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2010-09-06 17:04:36

Nu har det gjorts en studie på spikmattan:

http://www.expressen.se/halsa/1.2124301 ... ta-smartan
Inger
Inaktiv

Återgå till Träffar

Logga in