Left is Right kastar in handduken
Jag var på ett vad man kan kalla "studiebesök" på deras kontor i Kristinehamn i december förra året, då jag var intresserad av att se om det skulle kunna vara något för mig.
Tyvärr fick jag ingen direkt positiv bild av stället, då hon som jag och min arbetsförmedlare pratade med gjorde ett väldigt dåligt intryck på mig, och var mer än en aning dryg.
Hon frågade mig om jag hade någon dator hemma, vilket jag då inte hade. Hon avfärdade mig då helt som en eventuell anställd på LIR, då(åtminstone vad jag uppfattde efter hennes beskriving) ett av kritireirna för att anställas var att man har dator hemma och tydligen spenderar all tid mellan sömn och jobb med att spela World of Warcraft. Hon frågade mig inte ens vilka kunskaper inom IT var.
Så nu måste jag tyvärr erkänna att beskedet om konkurs välkomnas med en viss form av barnslig skadeglädje från min sida. Fast jag tycker ju självklart synd om dem som hade jobb som de trivdes med där.
Tyvärr fick jag ingen direkt positiv bild av stället, då hon som jag och min arbetsförmedlare pratade med gjorde ett väldigt dåligt intryck på mig, och var mer än en aning dryg.
Hon frågade mig om jag hade någon dator hemma, vilket jag då inte hade. Hon avfärdade mig då helt som en eventuell anställd på LIR, då(åtminstone vad jag uppfattde efter hennes beskriving) ett av kritireirna för att anställas var att man har dator hemma och tydligen spenderar all tid mellan sömn och jobb med att spela World of Warcraft. Hon frågade mig inte ens vilka kunskaper inom IT var.
Så nu måste jag tyvärr erkänna att beskedet om konkurs välkomnas med en viss form av barnslig skadeglädje från min sida. Fast jag tycker ju självklart synd om dem som hade jobb som de trivdes med där.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 20:58:38, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Vi har fan inte VALT vår sits, vi som är där!
Visst har ni väl valt att vara där! Det är väl ingen som har tvingat er dit under pistolhot? Ni har blivit erbjudna detta och har tackat ja. Jag har också blivit erbjuden detsamma, men tackade nej. Jag ville inte bli nedvärderad och valde arbetslöshet istället.
Om du tycker det är okej att jobba gratis åt kommunen, så fine with me. Men jag kommer aldrig kunna låta bli att tycka synd om er. Jag tycker synd om människor som blir illa behandlade, så är det bara. Och det är knappast jag som nedvärderar dig/er som är på DV/skyddad verkstad/LiR, det är de som föreslår er och arrangerar detta som gör det.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:58:38, redigerad totalt 1 gång.
Nilale skrev:Att du och andra tror att man inte klarar sig i "den verkliga världen" bara för att något man tagit del i inte blev vad det var sagt att det skulle vara känns lite smått förolämpande.Heliora skrev:Nilale skrev:Tycker det är trist att många verkar tro att de som jobbat på LiR är miffon som inte klarar av andra jobb
Varför sökte de sig inte till andra jobb då? Varför söker man sig till en skyddad verkstad?
Här vill jag gärna förtydliga mitt förra citat lite. Jag anser inte att ni är miffon, det är det LiR som gör. Och jag tror egentligen inte alls att ni på LiR skulle vara odugliga på andra jobb. Men det är svårt att få jobb om man har AS och man kanske inte passar på så jättemånga jobb, så att man blir begränsad (som jag själv t ex). Med citatet ovan menade jag att jag blev förvånad om folk ändå valde LiR utan att ha problem på andra jobb.
Heliora skrev:Om du tycker det är okej att jobba gratis åt kommunen, så fine with me. Men jag kommer aldrig kunna låta bli att tycka synd om er. Jag tycker synd om människor som blir illa behandlade, så är det bara. Och det är knappast jag som nedvärderar dig/er som är på DV/skyddad verkstad/LiR, det är de som föreslår er och arrangerar detta som gör det.Kahlokatt skrev:Vi har fan inte VALT vår sits, vi som är där!
Jag instämmer i att det är oanständigt och ett systemfel att de utnyttjar folk som obetald (eller underbetald) arbetskraft. (Och ännu värre när det sker i form av dolda subventioner till kommersiella företag.)
Heliora skrev:Visst har ni väl valt att vara där! Det är väl ingen som har tvingat er dit under pistolhot? Ni har blivit erbjudna detta och har tackat ja. Jag har också blivit erbjuden detsamma, men tackade nej. Jag ville inte bli nedvärderad och valde arbetslöshet istället.
Men så som ens livssituation ser ut kan det vara enda sättet att få en uthärdlig tillvaro. Eller något som helst rimligt utlopp för sin kompetens, vilket ofta går på ett ut med det. Därför har alla inte det utrymme du uppenbarligen hade att välja öppen arbetslöshet.
Dessutom kan väl inte alla få försörjning som öppet arbetslösa. Men förhållandet mellan det och [i det närmaste] obetalda jobb vet andra mer om än jag.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:58:38, redigerad totalt 2 gånger.
LiR är ingen skyddad verkstad utan ett företag som alla andra, men med bara aspergare som anställda. Folk blev inte anställda bara på grund av sin diagnos utan på grund av sin kompetens.
Får jag välja mellan två likvärdiga jobb med antingen aspergare eller NT som arbetskamrater väljer jag naturligtvis det med bara andra aspergare, även om jag skulle klara vilket som helst av dem.
Problemet med LiR var uppenbarligen att de pratade mycket och inte gjorde så mycket vettigt.
Får jag välja mellan två likvärdiga jobb med antingen aspergare eller NT som arbetskamrater väljer jag naturligtvis det med bara andra aspergare, även om jag skulle klara vilket som helst av dem.
Problemet med LiR var uppenbarligen att de pratade mycket och inte gjorde så mycket vettigt.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:58:38, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Re: Andet
TORatANDET skrev:Andet utbilding och förlag har bara anställda med asperger (inte NT:s som chefer!). Två heltid, en deltid, och timanställda. Vi kommer att expandera och anställa fler aspergare om tidigast 2 år. Vi gör det vi säger! De kommande arbetena handlar om att använda datorer för olika uppgifter.
Vårt grundkrav på dem som då vill (löne)arbeta för oss är minst 9 månaders utbildning! i utbildningsorganisation som leds av aspergare. (6 mån. utb. + 6 mån. praktik är också OK.)
Det viktigaste är att man på utbildningen har lärt sig att fungera som aspergare i arbetslivet. Arbetsuppgifter kan vi lära ut sen.
Detta är den stora skillnaden mellan ett företag som nedvärderar aspergare, och ett som inte gör det! Detta borde LiR ta efter!
Jag skulle gärna kunna tänka mig att jobba på Andet om jag bodde i närheten av Göteborg, för där finns inget nedvärderande som jag kan se det. Där är alla - som framgår i citatet ovan - på lika villkor utan några NT-arbetshandledare. Det enda lilla problemet för mig skulle vara att framtida arbetsgivare indirekt skulle se på meritförteckningen att jag har AS, och jag har ju valt att inte gå ut med diagnosen. Men om man är öppen med sin diagnos så är nog Andet det bästa stället för aspergare, skulle jag tro.
Zombie skrev:Men så som ens livssituation ser ut kan det vara enda sättet att få en uthärdlig tillvaro. Eller något som helst rimligt utlopp för sin kompetens, vilket ofta går på ett ut med det. Därför har alla inte det utrymme du uppenbarligen hade att välja öppen arbetslöshet.
Dessutom kan väl inte alla få försörjning som öppet arbetslösa. Men förhållandet mellan det och [i det närmaste] obetalda jobb vet andra mer om än jag.
Jag kan inte se att man skulle få något utlopp för sin kompetens på en DV. Inte ens 'rimligt utlopp'. Så jag håller inte med dig. Ingen kan heller tvingas in på DV, så utrymme att välja arbetslöshet torde alla ha.
Och alla får inte A-kassa, nej - jag får det inte heller. Men alla har rätt att få upp till existensminimum genom antingen Alfakassa (begränsad tid dock), FK eller socialbidrag. Inte ens soc kan tvinga dig in på något DV.
Heliora skrev:Jag kan inte se att man skulle få något utlopp för sin kompetens på en DV. Inte ens 'rimligt utlopp'. Så jag håller inte med dig.
Jag har fått intrycket att det finns de (icke förståndshandikappade) som har DV som helt enkelt inte håller med dig.
Med "rimligt utlopp" menar jag ju inget optimalt, utan snarare rent (känslo- och självaktningsmässigt) livsuppehållande, villkoren för att till nöds fungera och stå ut.
Heliora skrev:Ingen kan heller tvingas in på DV, så utrymme att välja arbetslöshet torde alla ha.
Även här syftade jag i första hand på det, inte på det materiella.
Tilläggas kan att den här inre utpressningssituationen, som många kläms fast i, naturligtvis bara gör problemet desto värre. Inte minst för dem själva...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:58:38, redigerad totalt 2 gånger.
Den förfärlige snömannen skrev:Får jag välja mellan två likvärdiga jobb med antingen aspergare eller NT som arbetskamrater väljer jag naturligtvis det med bara andra aspergare,
och samtidigt ha NT-arbetshandledare över dig? Och med en chef som har fördomar om dig och ser dig som något miffo, som kommunikativt handikappad?
Nej, då skulle jag mycket hellre ta jobbet med NT-arbetskompisar, utan arbetshandledare och med en chef som respekterar mig och ser mig som den jag är.
Och hur "likvärdiga" är egentligen dessa jobb med en NT-arbetshandledare över sig på det ena stället?
Zombie skrev:Jag har fått intrycket att det finns de (icke förståndshandikappade) som har DV som helt enkelt inte håller med dig.
Med "rimligt utlopp" menar jag ju inget optimalt, utan snarare rent (känslo- och självaktningsmässigt) livsuppehållande, villkoren för att till nöds fungera och stå ut.
Så roligt för dem då, om de verkligen får utlopp för sin kompetens på en DV! Men jag är mycket förvånad. Och hur pass mycket självaktning menar du att man kan få på ett ställe som behandlar en som mindre vetande?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Jag tyckte jag skrev det...
Det är skillnad mellan litet och på destruktiva premisser och inget alls.
Och nej, inte "roligt" heller.
Men jag tycker man ska angripa systemet och dem som upprätthåller det, inte folk som är offer för det och redan har det svårt nog.
Det är skillnad mellan litet och på destruktiva premisser och inget alls.
Och nej, inte "roligt" heller.
Men jag tycker man ska angripa systemet och dem som upprätthåller det, inte folk som är offer för det och redan har det svårt nog.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 2 gånger.
Heliora skrev:och samtidigt ha NT-arbetshandledare över dig? Och med en chef som har fördomar om dig och ser dig som något miffo, som kommunikativt handikappad?
I NT-sällskap är jag kommunikativt handikappad. Det är väl själva kärnan i AS-diagnosen? Naturligtvis vore det bättre med chefer som är aspergare, men jag misstror inte automatiskt alla som är NT bara för att de är NT.
Heliora skrev:Nej, då skulle jag mycket hellre ta jobbet med NT-arbetskompisar, utan arbetshandledare och med en chef som respekterar mig och ser mig som den jag är.
En chef som respekterar mig när och endast när jag låtsas vara som alla andra? Låter inte optimalt...
Heliora skrev:Och hur "likvärdiga" är egentligen dessa jobb med en NT-arbetshandledare över sig på det ena stället?
Med likvärdiga menar jag med samma arbetsuppgifter och lön.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv
Är den förfärlige snömannen verkligen så här handikappad?
Jag har inte uppfattat dig som så iallafall. Jag har faktiskt inte ens uppfattat någon enda aspergare så. Och jag tycker det är under all kritik att de nedvärderar oss på detta vis och behandlar oss som stereotyper! Jag är förvånad att du tycker att sådant är okej.
Och du tar alltså hellre en NT-arbetshandledare som står över dig än jämbördiga NT-kollegor?
En person med Aspergers syndrom tolkar frågan direkt som om han verkligen kan eller inte. Frågar du en person med diagnosen Aspergers syndrom om han kan hämta en kopp kaffe så kan du få svaret att ja, det kan han, och inget mer. Att frågan betyder att han ska gå och hämta en kaffekopp kräver ett annat tänkesätt.
Jag har inte uppfattat dig som så iallafall. Jag har faktiskt inte ens uppfattat någon enda aspergare så. Och jag tycker det är under all kritik att de nedvärderar oss på detta vis och behandlar oss som stereotyper! Jag är förvånad att du tycker att sådant är okej.
Och du tar alltså hellre en NT-arbetshandledare som står över dig än jämbördiga NT-kollegor?
nano skrev:Skruvsorteringen, blev kanske inte direkt utskälld men däremot utslängd.barracuber skrev:Altus skrev:Var det inte någon här som blev utskälld efter att ha effektiviserat muttersorteringen så att den gick snabbare och enklare? Han ansågs ha förstört arbetet...
Jag minns vem det var. Nano.
Varken ville "jobba" där eller fick.
Det var tydligt att den chefen inte ville se mig där igen för han verkade ganska förbannad.
Höhö. Det är nästan skrattretande roligt. Slänga ut folk för att de jobbar i sin egen takt... ( )
Hade förstått om de sagt åt dig att jobba långsammare istället för att ha slängt ut dig. Fast det kanske inte skulle funkat på den arbetsplatsen. Synd bara att man måste antingen gå efter kompetens överintresserad/-kunnig av IT eller muttersorterare... *muttrar*
Till ditt andra inlägg, menar du att massa företag rent generellt nu går i konkurs? Jag vet inte så mkt om det, men ibland märker man ju att de "prioriterar" lite som de vill. Massa butiker går att ha, med kläder som är dyra som ingen orkar spendera på varje månad ändå (?), det går dock bra. Nu vet jag inte så mkt om politik och sånt, men iallafall. Rent övrigt alltså i samhället, inte just hurdant det var med LiR. Så jag ser vad de tycker är viktigare i samhället. Det är viktigare tydligen att spendera pengar, än göra nåt sk*t med dem. Jag skall tydligen vilja ha senaste tröjan för flera hundra, sedan några till plagg, helst några hundringar till att spendera (obs:varje månad), framför att ha nåt vettigt att göra om dagarna..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Men jag tycker man ska angripa systemet och dem som upprätthåller det, inte folk som är offer för det och redan har det svårt nog.
Jag tycker inte att jag "angriper" de som har DV, det är inte vad jag menar iallafall. Var och en får väl välja själv.
Heliora skrev:Är den förfärlige snömannen verkligen så här handikappad?
Jag har den typen av problem de beskriver men bara i mycket mer avancerade sociala situationer. Svårt att uppfatta underförstådda budskap alltså. Det är dumt att använda ett sånt exempel som får oss att verka efterblivna, men det är så vanligt att jag är rätt avtrubbad och jag vill inte döma ut hela deras verksamhet som i övrigt verkade rätt lovande när jag först hörde talas om den.
Heliora skrev:Och du tar alltså hellre en NT-arbetshandledare som står över dig än jämbördiga NT-kollegor?
Alternativen är NT-chef och NT-kollegor vs NT-chef och AS-kollegor. Alternativ två är bäst men helst skulle jag ha bara jämbördiga AS-kollegor och ingen chef.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv
Uppsala kommun har ett par projekt med utmärkta DV-aktiviteter, där det går att smyga sig tillbaka till den arbetsnivå man klarar av samtidigt som man kan lära sig nya färdigheter inom bl.a. tryck och formgivning.
Problemet är att den här typen av DV inte finns i tillräckligt stor utsträckning. Och för mig, som kan komma att hamna utanför registren om ett år eller två, finns det ingenting som passar. Mellan arbetslöshet/förtidspensionering och ett heltidsarbete inom mitt kunskapsområde, är det bara AF:s olika hoppetosseanställningar som jag kan söka. Kommunen och dess samarbetspartners bygger nämligen sin DV-verksamhet på föresatsen att man som brukare antingen är lågutbildad, eller har ett begåvningshandikapp.
Kahlokatt skall absolut inte känna sig påhoppad! Det är Uppsala kommun som skall göra det. Högutbildade med funktionshinder verkar vara en grupp som FK, AF och kommunerna inte tror existerar. Kahlokatt har en DV som passar henne. Det är superduper, men gör mig avundsjuk. Jag vill också ha den möjligheten. Visst har jag en bra utbildning, men om man som jag är sjuklig (depressiv) och dessutom har ett funktionshinder, då spelar utbildningen ingen roll. Inför stigmatiseringen i samhället är vi alla lika, oavsett utbildningsnivå eller klasstillhörighet (jag tillhör f.ö. 1:an-9:an och 1:a-3:e ring). "Man skall inte skämmas över det man inte har, utan vara stolt över det man har", sade min farfar. Det gäller bara att få resten av världen att se, respektera och uppskatta det. Så, får jag bara leva tills jag blir 200 år gammal, så skall det nog gå vägen. Kanske.
Problemet är att den här typen av DV inte finns i tillräckligt stor utsträckning. Och för mig, som kan komma att hamna utanför registren om ett år eller två, finns det ingenting som passar. Mellan arbetslöshet/förtidspensionering och ett heltidsarbete inom mitt kunskapsområde, är det bara AF:s olika hoppetosseanställningar som jag kan söka. Kommunen och dess samarbetspartners bygger nämligen sin DV-verksamhet på föresatsen att man som brukare antingen är lågutbildad, eller har ett begåvningshandikapp.
Kahlokatt skall absolut inte känna sig påhoppad! Det är Uppsala kommun som skall göra det. Högutbildade med funktionshinder verkar vara en grupp som FK, AF och kommunerna inte tror existerar. Kahlokatt har en DV som passar henne. Det är superduper, men gör mig avundsjuk. Jag vill också ha den möjligheten. Visst har jag en bra utbildning, men om man som jag är sjuklig (depressiv) och dessutom har ett funktionshinder, då spelar utbildningen ingen roll. Inför stigmatiseringen i samhället är vi alla lika, oavsett utbildningsnivå eller klasstillhörighet (jag tillhör f.ö. 1:an-9:an och 1:a-3:e ring). "Man skall inte skämmas över det man inte har, utan vara stolt över det man har", sade min farfar. Det gäller bara att få resten av världen att se, respektera och uppskatta det. Så, får jag bara leva tills jag blir 200 år gammal, så skall det nog gå vägen. Kanske.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det känns så. Själv kan man inse vad som helst, men resten av världen...hm..speciellt om det gäller de som skall styra och ställa över en. Jag visste inte detta förut. Att det inte riktigt existerar för dem, att man kan vara tex. högutbildad eller kan vara "högfungerande" (vad som nu räknas som det). Ja, det är också svårt att börja med nåt, om de jämt nekar till det man ansöker. Som nåt slags straff när man väl försöker. det kostar pengar med det ena och andra. Om det tex. har att göra med en sån sak som sysselsättning. Det är nästan som att de VILL få en deprimerad med flit på nåt sätt. Eller så är det tex. jag som inte fattar systemet och hur man skall göra för att slippa fastna och bli deppad hela tiden.
Ja, jag tycker det är iaf konstigt att sitta på aktivitetsersättning och inte ha nån aktivitet sedan några år..är som att det skall se fint ut. "X har numera aktivitetsersättning, har vi inte lyckats bra, så säg (emot..om ni vågar)?" Nekar de tillräckligt många gånger så tror man till slut inte att de tänker visa nåt annat heller. Bara stämpla en som sjuk och oduglig. Bland det värsta jag varit med om men skit i det liksom. Jag tror inte jag finns i samhället ändå. Jag finns inte, för jag gör ingen nytta nånstans. Det är dock vad de lyckas med? Jag vet då inte vad jag skall söka, som de kan gå med på att ge till mig. Som inte kostar för mkt eller som de bedömer att jag kan klara av. Jaha.
Ja, jag tycker det är iaf konstigt att sitta på aktivitetsersättning och inte ha nån aktivitet sedan några år..är som att det skall se fint ut. "X har numera aktivitetsersättning, har vi inte lyckats bra, så säg (emot..om ni vågar)?" Nekar de tillräckligt många gånger så tror man till slut inte att de tänker visa nåt annat heller. Bara stämpla en som sjuk och oduglig. Bland det värsta jag varit med om men skit i det liksom. Jag tror inte jag finns i samhället ändå. Jag finns inte, för jag gör ingen nytta nånstans. Det är dock vad de lyckas med? Jag vet då inte vad jag skall söka, som de kan gå med på att ge till mig. Som inte kostar för mkt eller som de bedömer att jag kan klara av. Jaha.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Kahlokatt skrev:Vi har fan inte VALT vår sits, vi som är där!
Visst har ni väl valt att vara där! Det är väl ingen som har tvingat er dit under pistolhot? Ni har blivit erbjudna detta och har tackat ja. Jag har också blivit erbjuden detsamma, men tackade nej. Jag ville inte bli nedvärderad och valde arbetslöshet istället.
Om du tycker det är okej att jobba gratis åt kommunen, så fine with me. Men jag kommer aldrig kunna låta bli att tycka synd om er. Jag tycker synd om människor som blir illa behandlade, så är det bara. Och det är knappast jag som nedvärderar dig/er som är på DV/skyddad verkstad/LiR, det är de som föreslår er och arrangerar detta som gör det.
Ja, jag har valt DV, men jag valde inte att bli av med mitt NT-jobb. Jag valde inte heller att bli utbränd.
Det är sannerligen inte synd om mig för att jag går på DV. (Däremot är det möjligen synd om mig för att jag diskrimineras som aspergare, men AS har gett oss alla bekymmer, varför har vi annars fått el misstänker diagnosen?)
Jag valde DV för att jag inte ville förnedra mig på arbetsförmedlingen. Vilka meriter hade jag, som blivit utkastad efter över 20 år hos samma arbetsgivare? Vad skulle jag svara på frågan varför jag inte jobbade kvar? Inte heller hade jag lust att slita ut med heltidsarbete och stress.
DV ger mig möjlighet att
1) känna att jag uträttar något och inte bara är en "parasit" (som en annan aspergare här på forumet kallade mig en gång)
2) möjlighet att umgås med NT så jag inte blir "för aspig"
3) få struktur på vardagen
Det var (förutom lönen förstås) också de orsaker jag hade till att arbeta när jag hade vanligt arbete.
Men nu tillkommer en fördel med DV:
4) jag slipper jobba heltid och slipper känna att jag måste gå även jag känner mig trött. På mitt NT-arbete var det så att jag oroade mig om jag var sjuk, jag visste ju att jag skulle ha dubbelt så mycket att göra när jag kom tillbaka. Det livet vill jag inte ha tillbaka.
Så länge valet står mellan "spela NT, jobba som en NT och stressa halvt ihjäl dig" el DV, så blir valet DV.
Däremot så tycker jag förstås att unga högutbildade aspergare ska få riktiga jobb med lön. Först tidsbegränsad praktik (utan lön), sedan anställning (med lön). Fast det är lättare på privata arbetsplatser tror jag. Men vissa jobb finns bara inom offentliga sektorn och där anställer de inte. Staten borde föregå med gott exempel.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev: Högutbildade med funktionshinder verkar vara en grupp som FK, AF och kommunerna inte tror existerar.
Sch, så de inte åtgärdar det genom att spara in våra möjligheter till utbildning också. *skämtar på sin höjd till hälften*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Ja, jag har valt DV
När du skriver så här känns det nästan som om jag skulle kunna välja DV jag med...
Får jag ställa två frågor till dig?
1. Vad arbetade du med förut?
2. Vad har du för arbetsuppgifter nu?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Studier och arbetsliv