Spikmattemeditation i Sthlm på lördag.

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-16 1:27:00

Det låter som ett stort jippo det där. Handlade det bara om att slå rekord i spikmatta?
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:57:00, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Tomtenissa » 2009-08-16 1:31:13

Det var ett försök att sätta rekord i antal människor som mantramediterade på spikmatta samtidigt. ^_^ (Om en person slutade mässa så räknades han eller hon direkt bort... ) Och helst skulle det mässas i takt.. öh.. omöjligt med helikoptern säger jag.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 20:57:00, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa

Anslöt: 2007-06-08

Re: Spikmattemeditation i Sthlm på lördag.

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-16 4:27:44

mondo beyondo skrev:Jag vill gärna tipsa om spikmattemeditation i Sthlm på lördag.

Ett företag som säljer såna spikmattor ska försöka slå Guiness världsekord i antal personer som mediterar samtidigt på såna spikmattor på lördag den 15 augusti kl. 14.00-15.30. 3000 mattor delas ut gratis. Plats Cirkusplatsen på Gärdet. Mer info finns på www.shaktimattan.se

Shaktimattan är inte någon spikmatta utan en gummimatta i stil med halkskydd.
Den har inga spikar utan gummipiggar och är bevisligen en rip-off av en produkt som redan finns.
Upphovsmannen, en ung "fakir" menar att den har en mängd helande egenskaper och det här jippot är intenting annat än ett led i marknadsföringsprocessen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:57:00, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Sanness » 2009-08-16 5:56:30

Givetvis är det marknadsföring och "big business"...
Helande?! På vilket sätt då "helande", är en följdfråga (till upphovsmakaren)? Nej, det är väl inte korrekt marknadsföring...
Avslappnande? Javisst... *tankar av en novis nu* :D
Senast redigerad av Sanness 2011-05-04 20:57:00, redigerad totalt 1 gång.
Sanness

Anslöt: 2009-05-28

Jo

Inläggav Leffe » 2009-08-16 10:05:25

Det var trots allt lite intressant upplevelse, spikmatte-eventet. Men det saknas två spikar och en sitter lite löst på min matta (kan man köpa lösa och klistra fast). Jag låg ca tjugo minuter vid själva eventet på Gärdet. Då låg jag med t-skirt på så det kändes inte så mycket. Sedan låg jag ca en kvart hemma på ryggen igen - utan t-skirt. Sedan 10 minuter på mage (det sägs öka förbränningen).

Kanske låg jag för länge första dan...Men det kändes att det var något avslappnande med det, så jag ska fortsätta. Men kanske inte på mage, det gjorde däremot ont...
Senast redigerad av Leffe 2011-05-04 20:57:00, redigerad totalt 1 gång.
Leffe

Anslöt: 2009-07-07

Inläggav Miche » 2009-08-16 13:37:16

Jag misstänker att mattorna var av utsorterade för att de inte gick att sälja (dvs hade någon form av produktionsfel), det sitter ett kryss i ena hörnet på alla mattor jag såg lite närmare på...

Klart det var ett marknadsföringsjippo, men jag tyckte ändå att det var värt det, och så fick min dotter och jag en trevlig dag i Stockholm på köpet förutom varsin matta.

Jag tänker fortsätta att använda min matta, idag har jag legat en halvtimme på rygg på den och tycker mig känna lite förbättring av mina nackspänningar!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:57:00, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2009-08-16 15:17:47

"Spikmattan" kanske är en slags "akupunktur light". Akupunktur ska ju ha bevisad effekt, kanske pga att den framkallar kroppens egna endorfiner.

Men Konsumentverket har agerat mot alltför vidlyftig reklam om shaktimattan:
Konsumentombudsmannen, KO, stämmer företaget Team Shakti AB för vilseledande marknadsföring. KO vill att tingsrätten dömer ut en straffavgift på en halv miljon kronor för att företaget i sin marknadsföring påstått att spikmattan kan bota flera allvarliga sjukdomar.

- Det här är ett solklart fall av vilseledande marknadsföring där ett företag ger intryck av att en produkt kan bota eller lindra sjukdomar när påståendena uppenbarligen inte går att bevisa.
Konsumentverket stämmer företaget bakom spikmattan

I denna tråd diskuteras också spikmattan:
http://www.aspergerforum.se/spikmatta-t8096.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:57:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Jo

Inläggav Leffe » 2009-08-16 15:49:51

Ja, något händer när man ligger på spikmattan, oklart exakt vad. Det gör mkt ont däremot och ryggen blir röd. Men sedan kommer en känsla av just avspänning, lätt lycka. Typ en berusning nu på hösten. Eller när solen just tittat fram, något lyckat hänt en...eller vid skrivande, tecknande, ki-aikido. Varför det är så? Spelar kanske ingen roll vad karolinska institutet säger om vetenskaplighet. Livet är det som existerar, det som verkligen fungerar inte måttbandet, den matematiska formeln..Smärtsam, men...tror jag...fungerande.
Senast redigerad av Leffe 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Leffe

Re: Jo

Inläggav Lakrits » 2009-08-16 16:06:18

Leffe skrev:Ja, något händer när man ligger på spikmattan, oklart exakt vad. Det gör mkt ont däremot och ryggen blir röd. Men sedan kommer en känsla av just avspänning, lätt lycka. Typ en berusning nu på hösten. Eller när solen just tittat fram, något lyckat hänt en...eller vid skrivande, tecknande, ki-aikido. Varför det är så?

Endorfin- och adrenalinutsöndring samt kroppens förmåga att blockera smärtsignaler.

[EDIT] Jag glömde att nämna placeboeffekten, d.v.s. användarens förväntningar av vad som skall hända och vad resultatet blir vid användningen av produkten. Med andra ord: Shakti-mattan är ett 500 kronor dyrt sockerpiller. Men om det sockerpillret gör att du upplever en förbättring, så tycker jag att du skall använda det.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Tomtenissa » 2009-08-16 16:22:39

Leffe skrev:Det var trots allt lite intressant upplevelse, spikmatte-eventet. Men det saknas två spikar och en sitter lite löst på min matta (kan man köpa lösa och klistra fast). Jag låg ca tjugo minuter vid själva eventet på Gärdet.

Oj, min matta är det inget fel på. Men en man som låg bredvid oss saknade två eller tre cirklar...
Jag tror att den danska familjen och en annan ung kille åt andra hållet också hade helt reko mattor.

Jag tycker att eventet blev delvis lyckat (förutom kaoset) eftersom man kunde prata lite med folk om lite allt möjligt... även om det mesta centrerade runt spikmattor och alla dess former.

Själv föredrar jag nog den svenska spikmattans djupgående verkan men shaktimattan är underbar att varva ner på inför kvällen.

alien och lakrits

Det är väl någon form av akupressur som man utsätter sig för?

Och jag tror starkt på placebo! Kan man lura sin egen kropp att tro att man blir bättre så grundligt att man faktiskt blir bättre så är det bara bra enligt mig. ^^

och det blev ju världsrekord! :D
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa

Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Miche » 2009-08-16 16:30:00

Tomtenissa skrev:Och jag tror starkt på placebo! Kan man lura sin egen kropp att tro att man blir bättre så grundligt att man faktiskt blir bättre så är det bara bra enligt mig. ^^

Det är vetenskapligt belagt att placebo fungerar, så egentligen gäller det att lura kroppen att det fungerar, så fungerar det!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Leffe » 2009-08-16 18:26:18

Apropå spikmattorna och deras eventuella effekter. Det är inte självklart att den västerländska biomedicinska modellen är den som bäst kan hantera sjukdom och krämpor. En kurs i medicinsk antropologi visar detta. Därför har jag klippt ur denna text från en kursplan i medicinsk antropologi:

"Inom medicinsk antropologi idag är det en etablerad sanning att den västerländska biomedicinska modellen är en kulturell produkt. I denna kurs i medicinsk antropologi ställs den biomedicinska modellen vid sidan av andra medicinska system i världen; sådana system som exempelvis vilar på en idé om affliction eller ekvilibrium. I västerländska länder ses ofta den biomedicinska modellen på ett självklart sätt som den modell som bäst kan hantera sjukdom och krämpor. Under kursens gång kommer vi att diskutera biomedicinens styrkor och svagheter i förhållande till andra sätt att hantera ohälsa. Målet med kursen är att studenterna ska få ett grepp om hur olika strategier för att hantera sjukdom uppstår för att det finns kulturella variationer i hur vi uppfattar vad en ”människa” är. "
Senast redigerad av Leffe 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Leffe

Inläggav Lakrits » 2009-08-16 18:41:20

Miche skrev:
Tomtenissa skrev:Och jag tror starkt på placebo! Kan man lura sin egen kropp att tro att man blir bättre så grundligt att man faktiskt blir bättre så är det bara bra enligt mig. ^^

Det är vetenskapligt belagt att placebo fungerar, så egentligen gäller det att lura kroppen att det fungerar, så fungerar det!

Precis. Stor studie från förra året har jag för mig, där man kunde belägga en tydlig och mätbar medicinsk effekt. Jag har ingenting emot att ta något som egentligen är placebo, om det nu triggar igång mig till den grad att jag hanterar sjukdomen/skadan på egen hand. Men i mitt fall måste det vara placebo av någonting från den vanliga sjukvården. Homeopatiska preparat, ayurvediska diton eller mattor med piggar på som hittar mina stjärtchakran, det skulle inte fungera. Homeopatiska preparat är heller inte bättre än placebo, enligt en stor och mycket bra genomförd studie i Storbritannien. Engelsmännen har ju, tack vare prins Charles, ett homeopatisjukhus i London, som deltog i studien.
Lakrits

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-16 19:38:32

Antalet deltagare vid rekordförsöket visar hur lätt det är att övertyga folk.
Det är skrämmande att se hur okritiska människor är.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2009-08-16 19:53:59

KrigarSjäl skrev:Antalet deltagare vid rekordförsöket visar hur lätt det är att övertyga folk.
Det är skrämmande att se hur okritiska människor är.

Japp. Ännu ett försäljningstrick.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-16 20:00:32

Gratis är gott. Jag hade också gått dit om jag varit stockholmare. Även om spikmattan hade blivit liggande i källarförrådet för all framtid så var de ju tydligen gratis. Dessutom verkar jippot ha varit rätt knarkigt med en guru från indien...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav mondo beyondo » 2009-08-16 20:01:38

Jag tänkte så här att jag skulle inte velat köpa en matta men att få en gratis och testa och stilla min nyfikenhet på mattan kändes helt ok. Så just nu återstår att se vad jag tycker oxå, jag är inte såld bara för att jag är nyfiken.

Kosta gratis kunde få vara värt det. Var dessutom en schysst solig varm dag att ligga ute i solen och meditera en stund med andra likasinnade. Bara helikoptern som sabbade lite och köerna för mattan, men eftersom det inte var så viktigt för mig så tog jag det lugnt.

Piggarna är av plast, bye the way inte gummi, däremot är mattan fylld med skumgummi. Hur den ska användas och inte användas står på hemsidan som andra inlägget i tråden länkar till. Magen skulle man låta bli tills man är mer van stod det tex.

Lite märkligt med klaschen av forskare/vetenskapsmän mot brukarna. Men som med allting annat så är det den egna upplevelsen som räknas inte vad ngn annan 'säger'.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav serpentin » 2009-08-16 21:10:21

Detta företag är så vitt jag vet anmälda för falsk marknadsföring/vilseledande reklam eller något liknande. Jag tror om jag minns rätt att det är konsumentverket som gjort anmälan eftersom företaget trots uppmaning inte ändrat sin marknadsföring utan påstår sig kunna bota allvarliga sjukdomstillstånd utan att ha belägg för det.

Detta uppmärksammades i media och efter det verkar det som att man tagit bort en massa påståenden om mattans effekt.

Jag tror bara det handlar om något så enkelt som att endorfiner frigörs och det kan upplevas behagligt men är övergående. Dessutom är det så att hjärnan bara kan förmedla smärta från ett ställe i taget. Har man ont på ett ställe men sticker sig med en nål på ett annat ställe kan det upplevas som att den första smärtan gått över. Dvs för stunden.

-----------------

Edit: Ser nu att det mesta jag skrev redan skrivits av andra. Men då är vi isf flera som är av samma uppfattning.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Pemer » 2009-08-16 21:37:25

Urtaskigt att inte stå för ordning och reda, och att de som köat längst ska komma fram först.

Vi börjar få urusel respekt för att vänta på sin tur, och en gräslig *vassast armbågar*-kultur, och man ser sällan några tendenser att ens försöka stävja det.

Ta bara om man kommer in i något snabbmatsplejs typ McDonalds och som vanligt hamnar i det där läget att två kassor är öppna, och någon blir just betjänad i bägge två, och man försöker ställa sig mitt emellan och vara redo att ta den som först blir ledig. Lyckas någon jävel komma in efter en på stället innan något har hänt kan du ge dig fan på att han/hon utan att blinka tycker att nu får väl jag för fan välja en kö, och själv ställer sig demonstrativt direkt bakom en av de som just betjänas.

Dessutom är det ju alltid den satan som kommer in som nummer två och gör så, som kommer att ha turen att ha ställt sig bakom rätt. Och aldrig heller att vare sig den aktuella kunden eller den som står i kassan lyssnar om man dristar sig att faktiskt försöka protestera! Då är det som med det mesta annat, "att inte kunna ta en oförrätt" och anses vara taskig social kompetens att börja tjafsa. Ingen kommer längre att uppfatta på något vis att det var den andre som var ful och trängde sig, för det är ju värre att börja muttra och gruffa - vad det än är om.

(Jag tycker social kompetens i Sverige ofta verkar handla om att fulast och smartast är bäst, och att man således ska hylla dåligt beteende. Att allt handlar om att lära sig den grundinställningen. Den som själv försöker spela schysst är bara fånigt dum, och om man dessutom inte begriper bättre än att försöka protestera mot att det inte är fair play som gäller - ja, det är då man visar dålig "social kompetens".

De flesta håller förmodligen med om att den som felade gjorde fel, men det verkar vara centralt i svensk kultur att det är mycket mer galet och fel att falla ur och börja klaga, då blir det klagaren som får folk emot sig snarare än den som gjorde fel.)

Och vi har verkligen ingen kö- och turordningskultur för fem öre i Sverige. Vi verkar snarare ha grundinställningen att det ska vara *turen att ställa sig i rätt kö* som gäller snarare än turordning totalt sett, och att det snarare skulle vara något slags fusk att försöka helgardera sig om man kommer in som ende nya köande.

Utom förstås om inrättningen faktiskt tillämpar ett kösystem med kölappar, eller som åtminstone Max-restauranger har haft vett att göra när man snackar snabbmat, att folk fållas in i en lång kö och faktiskt får vackert vänta på den kassa som först blir klar. Så ska det se ut, cred som fan till Max hamburgerrestauranger!!!

När jag var på Irland med ett gäng hockeypolare för att se Huddinge vara med i en försäsongsturnering var vi några av dagarna i ett stort köpcentrum med bl a en stor sådan där öppen restaurangplats med många sittplatser för alla kunder och ett par olika diskar från flera olika snabbmatskedjor. Burger King stod för hamburgervarianten, sedan var det Subway och något mer.

Jag försökte själv för en gångs skull snika bara på det sättet att gå fram till en kompis som redan stod i kö, och börja snacka med honom, och försökte sedan beställa direkt efter honom. Kassören sade genast "I believe this lady was here before you!" och betjänade kvinnan som hade stått en bit ifrån min kompis redan när jag kom fram.

Så det finns länder där folk har sinne för sådant!

Jag blev snopen en bråkdel av en sekund, och sedan bara så otroligt glad att rätt fick vara rätt, och kände mig skuldmedveten med rätta, som hade försökt tränga mig före. Sådan är jag... (Jag förstår att jag är idiot. :?)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Lakrits » 2009-08-16 22:04:30

Pemer skrev:(Jag tycker social kompetens i Sverige ofta verkar handla om att fulast och smartast är bäst ...)

I sådana fall är jag oerhört socialt kompetent, d.v.s. både ful och smart... Om det inte är vassa armbågar som avses, i sådana fall är jag en anakoret.
Lakrits

Inläggav Pemer » 2009-08-16 22:15:30

Jo, tyvärr menar jag ju så. Bete sig så fult som möjligt, på smartast tänkbara sätt. Vassa armbågar som fan, kunna vara ett riktigt grönjävligt svin ute i kampen där ute, men samtidigt ge ett riktigt sympatisk intryck i sällskapslivet.

Det tråkiga är att jag är rädd att fler och fler tappar den sistnämnda förmågan. Så jag ser inget positivt i att detta har kommit att utvecklas till norm.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Moggy » 2009-08-17 2:20:15

Jag köpte en spikmatta.

Tycker den funkar bra och nöjd med resultaten. Känner att det händer nåt i kroppen efter ett pass på mattan, brukar kombinera med meditationsövningar på MP3-spelaren.

Tror väl inte att det är nån mirakelpryl som botar sjukdomar och irriterar mig lite på new age-synen på spikmattor.

Det är en skönt pryl helt enkelt, ungefär som massage kan vara.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Altus » 2009-08-17 3:27:33

Jag har använt spikmatta rätt länge (har två olika, och just shaktimattan använder jag minst) och jag är nöjd. Men så har jag en dålig och stel rygg med muskelknutar, och det är väl då mattan fungerar bäst kan jag tänka mig.

Min hållning (mm) blir gradvis bättre i takt med att ryggen mjukas upp. Visste redan innan att massage och stretching fungerar bra, men mattan är faktiskt mer effektiv än båda dessa.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav serpentin » 2009-08-17 8:37:35

Pemer skrev:Urtaskigt att inte stå för ordning och reda, och att de som köat längst ska komma fram först.

Vi börjar få urusel respekt för att vänta på sin tur, och en gräslig *vassast armbågar*-kultur, och man ser sällan några tendenser att ens försöka stävja det.

Vi skulle på Cirkus för några veckor sedan och kom dit tidigt eftersom jag var osäker på hur lång tid det skulle ta att gå. (Cykeln blev stulen natten före.)

Vi hade bara ett par andra före oss i kön. Men när de väl öppnar för insläpp så rusar alla förbi mig och min dotter.

Våra platser var ok på andra raden i en loge men vi borde fått plats på första raden eftersom vi var bland de första som hade köat längst. Stundtals fick min dotter stå upp i mitt knä för att kunna se något och det hade vi kunnat slippa.

Nästa år ska vi göra samma sak, bara rusa in och ta bästa platserna. Vi kommer att ha förtjänat dem eftersom jag gärna kommer i god tid när jag ska göra något. Då behöver vi inte släpa på en barnvagn så jag tar bara min dotter i famnen...
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:57:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Träffar

Logga in