Prova på att kasta spjut som på stenåldern?
19 inlägg
• Sida 1 av 1
Prova på att kasta spjut som på stenåldern?
När vi var i Trondheim så fick vid med oss en "spear thrower" hem. Det är en manick som gör att man kan kasta spjut mycket längre än vanligt. Den är tillverkad i USA av proffs. Just nu är åkrarna öppna här så det är precis rätt tillfälle att träna. Själv kastade jag nu ikväll drygt 90 meter.
Alltså, är det någon som vill komma hem till oss och pröva? Gärna i samband med en träff här då. Vi har oxå lite annat kul här ute på vischan, som t.ex. en damm, ett lusthus, och lite sånt. Det finns oxå en hund och en katt för de som gillar djur.
Alltså, är det någon som vill komma hem till oss och pröva? Gärna i samband med en träff här då. Vi har oxå lite annat kul här ute på vischan, som t.ex. en damm, ett lusthus, och lite sånt. Det finns oxå en hund och en katt för de som gillar djur.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Spjutkastare på svenska. Ett slags slunga. Inte begränsad till stenåldern.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Spjutkastare på svenska. Ett slags slunga. Inte begränsad till stenåldern.
Precis en sån. Kallas oxå för atlat. Kanske inte begränsad till stenåldern, men den uppfanns iaf då.
serpentin skrev:Är det spjut man kastar? Jag trodde det var stenar man hade i sådana slungor.
Det är spjut till den här. Ganska lätta spjut i aluminium. Fast på stenåldern gjorde man förstås dessa i trä.
serpentin skrev:Ok rdos. Låter lite farligt tycker jag. Inget man tar med sig små barn med spring i benen till.
Det har du nog rätt i, fast att träffa aspiga barn vore oxå kul. Dottern brukar speciellt gilla sådana
Ni kan ju komma och kolla på dammen, lusthuset eller djuren istället och så bjuder vi på fika?
Kunde vara kul att testa någon gång. Fast jag var väldigt kass på just spjutkastning i skolan, så det lär nog inte komma så långt alls...
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 20:58:08, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
rdos skrev:serpentin skrev:Ok rdos. Låter lite farligt tycker jag. Inget man tar med sig små barn med spring i benen till.
Det har du nog rätt i, fast att träffa aspiga barn vore oxå kul. Dottern brukar speciellt gilla sådana
Ni kan ju komma och kolla på dammen, lusthuset eller djuren istället och så bjuder vi på fika?
Jag är inte säker på att just mitt barn är "aspigt" men du kanske menade rent allmänt? Djuren lockar desto mer. När hade du tänkt att detta skulle bli? Bara att komma ut och andas lantluft är egentligen nog för att jag ska vilja åka iväg.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Beror väl lite på när folk kan. Nästa helg kan vi inte för då är vi i Kalmar hela helgen, ska bl.a. till Ölands djurpark med LVUade sonen. Veckan efter är det forumträff, så det blir nog inte heller så bra (även om vi inte ska dit). Alltså får det nog bli någon gång i september. Möjliga datum: 5-6, 12, 19 eller 26 då.
Kasta spjut och träffa barnrdos skrev:serpentin skrev:Ok rdos. Låter lite farligt tycker jag. Inget man tar med sig små barn med spring i benen till.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 20:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Låter väldigt häftigt.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:58:08, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
rdos skrev:Alltså får det nog bli någon gång i september. Möjliga datum: 5-6, 12, 19 eller 26 då.
Vår börs är nog ganska tunn efter Flottsbro och behöver invänta påfyllning, Resan kostar några kronor. 19:e eller 26:e går bra för min/vår del.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:58:08, redigerad totalt 1 gång.