The Human Camera
6 inlägg
• Sida 1 av 1
The Human Camera
För den som har Kanal 9 är det ännu möjligt att se en bit av dokumentären om den autistiske savanten som tecknar ur minnet. Lördag 14:40 - 15:40.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 20:59:30, redigerad totalt 1 gång.
Re: The Human Camera
atoms skrev:För den som har Kanal 9 är det ännu möjligt att se en bit av dokumentären om den autistiske savanten som tecknar ur minnet. Lördag 14:40 - 15:40.
Freakshow?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:59:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag har sett den flera gånger tror jag. Är det den då man påpekar att han inte kan räkna till 15 typ, men ändå ritade rätt antal fönster på en stor byggnad?
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 20:59:30, redigerad totalt 1 gång.
Stephen Wiltshire fick autismdiagnos som barn och var då ganska störig och svår att kommunicera med. När man upptäckte att han tyckte om att teckna och att det medförde att det ökade hans förmåga till självkontroll lät man honom syssla med det.
Utmaningen för honom i dokumentären var att se London via en helikopterresa under 15 minuter utan möjlighet att skissa och sedan teckna upp en panoramavy på 4x1 meter på 5 dagar direkt ur minnet. Resultatet bedömdes av tre personer med olika expertbakgrund, bl.a. en arkitekt, och alla var överens om att teckningen var enastående.
Gott om "tanter" i filmen och Simon Baron-Cohen syntes också. Huruvida han inte kunde räkna till 15 vet jag inte men det känns som om det gäller någon annan autistisk tecknare (liten klocka pinglar).
The Stephen Wiltshire Gallery - Drawings, paintings and prints - Cityscapes and panoramic architectural prints from Stephen Wiltshire, an autistic savant. www.stephenwiltshire.co.uk/
Utmaningen för honom i dokumentären var att se London via en helikopterresa under 15 minuter utan möjlighet att skissa och sedan teckna upp en panoramavy på 4x1 meter på 5 dagar direkt ur minnet. Resultatet bedömdes av tre personer med olika expertbakgrund, bl.a. en arkitekt, och alla var överens om att teckningen var enastående.
Gott om "tanter" i filmen och Simon Baron-Cohen syntes också. Huruvida han inte kunde räkna till 15 vet jag inte men det känns som om det gäller någon annan autistisk tecknare (liten klocka pinglar).
The Stephen Wiltshire Gallery - Drawings, paintings and prints - Cityscapes and panoramic architectural prints from Stephen Wiltshire, an autistic savant. www.stephenwiltshire.co.uk/
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 20:59:30, redigerad totalt 1 gång.