Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-08-08 23:48:32

Körkortsteori för mobilen:

http://mobilutbildning.se/

Jag hade ett med testfrågor för mobilen som det inte var någon avgift för (vad jag kan minnas). Vet inte om det var samma.

Har tagit teorin en gång men lär få ta om den.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:44, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Bilkörning och Asperger?

Inläggav drzjivago » 2009-08-13 21:15:44

Hej allihop!

Jag är ny inför allt det här och fick min "diagnos" på lite märklig väg. Innan jag skulle börja min utredning blev jag tillfrågad om jag hade fast jobb. Jag svarade "ja" och fick då veta att om det skulle visa sig att jag faktiskt hade Aspergers så innebar det att mitt körkort skulle bli återkallat.

Det ironiska är att jag jobbat som trafiksäkerhetskonsult och hjälp till att utbilda militärer i lastbilskörning. I mitt nuvarande jobb måste jag ha mitt körkort eftersom det är ett krav från arbetsgivaren. På vilket sätt gynnar dessa mycket generella "säkerhetsbestämmelser" min och alla andra aspergares anpassning till samhället? I mitt nuvarande jobb - somär statligt - gör vi alla bedömningar individuellt efter personens/individens särskilda behov. Vart har man tagit in det perspektivet i Vägverkets/Länsstyrelsen policy?

Jag tycker att det bör komma till en diskussion om det här. Annars finns risken att folk som lider av sina symtom drar sig för att uppsöka hjälp av rädslan att förlora jobb och umgängeskrets. Jobbet är bland de viktigaste sociala områden vi har i vardagslivet. Någon som har andra tankar?

Tack för att ni finns allihop! Det är skönt att veta att jag är i gott sällskap!
Senast redigerad av drzjivago 2011-05-04 10:27:44, redigerad totalt 1 gång.
drzjivago
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-08-12
Ort: Töreboda

Inläggav Miche » 2009-08-13 21:22:28

Det var det sjukaste jag hört på länge!

Jag har haft körkort i drygt 30 år, visserligen har jag varit inblandad i olyckor, men ingen med personskada som följd (däremot har jag kört på 3 rådjur samt några plåtskador), men inte fan tror jag att jag är en sämre bilförare för att jag fick en Aspergerdiagnos för 1½ år sedan (dessutom har jag faktiskt en del ADHD och är Bipolär) men jag tror ärligt talat att jag tillhör de bättre bilförarna, hänsynsfull och kör med stora marginaler.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:44, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav MsTibbs » 2009-08-13 21:24:05

Mitt körkort har de inte dragit in?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:27:44, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2009-08-13 21:27:21

Mitt körkort har inte blivit indraget. Jag har inte ens behövt göra något alls.

Däremot så kan det behövas läkarintyg när körkortet förnyas.
Om en läkare kan intyga att man kör säkert, så ska det inte vara några problem.
Och läkaren har väl inget att invända när man har kört i många år, inte gjort några galna saker i trafiken, jobbar med trafik/körning.
Jag har inte hört om någon som nekats intyg - kanske någon med AD/HD som betedde sig aggressivt inför läkaren när denne skulle skriva intyg.

Är det verkligen läkare och utredare som säger sådant som du har fått höra?
Det är ju lögn.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:27:44, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Danne » 2009-08-13 21:31:34

Jag har kört många år som yrkesförare, och fullt utnyttjat ALLA körkortsklasser som finns att få i Sverige. Det arbetet har fungerat som ett specialintresse, och därmed har jag skött det på ett mycket nogrannt sätt. Jag har varit mycket uppskattad av alla arbetsgivare just för min körskicklighet, som hållt deras fordon skadefria.

Detta var innan jag fick mina diagnoser ADHD + Asperger.
Men jag har alltså svårt att tro att jag skulle bli en mycket sämre chaufför bara för jag fått diagnosen på papper.
ADHD & AS har jag ju haft hela tiden jag jobbat, och för mig har det mer varit en tillgång än en nackdel.

Jag skulle vilja se den som försöker dra in mina behörigheter p.g.a. mina diagnoser idag. Då kan dom nog räkna med en rejäl rättslig prövning med tufft motstånd.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 3 gånger.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-13 21:32:04

Mitt körkort har ingen rört.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Zombie » 2009-08-13 21:35:13

Har skrivits om förut på forumet, då någon fick veta att Trafiksäkerhetsverkete hade fört in AS och ADHD i sina direktiv som "riskområden" som krävde särskild koll.

Jag är inte insatt alls, men bland dem som verkade vara det utmynnade diskussionen då i att de knappast rimligtvis skulle vara så här generella och oförnuftiga - åtminstone inte gentemot dem som redan har körkort. Nyaspiranter tror jag de var osäkrare om.

Men mot bakgrund av med vilken oförståelse myndighetspersoner och deras "experter" uppenbarligen behandlar oss i så många andra sammanhang så kanske det är dags att bli _paranoid_ ändå. Och även om de som sade det här till dig skulle ha missförstått det så är det illa nog, för då kan flera göra det och det får följder som om det vore sant.

Sedan har vi ju också den aspekten att det är lätt hänt att blotta särkontrollen gör att man "råkar" börja ställa extra höga krav på oss, även om meningen bara skulle vara att vi ska uppfylla samma kriterier som alla andra.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2009-08-14 0:08:40

Den verkliga skillnaden är i princip att AS och ADHD har tillkommit och fått egna rutor i de aktuella formulären. Har man någon av diagnoserna ska de fyllas i, och kommer att innebära att en läkare måste intyga att man inte bedöms vara sämre som bilförare bara för den diagnosen.

Larvigt nog, eftersom ingenting whatsoever säger att man skulle kunna vara sämre bilförare just för att man har någon av dessa diagnoser. Det är ju ett sakligt konstaterat faktum i och med att det finns såpass många med dessa diagnoser redan, som har körkort och kör alldeles utmärkt.

På samma sätt kan man behöva ett sådant extra utlåtande när körkortet ska förnyas. Något mer än så handlar det inte om.

När det gäller folk som redan har körkort och har kört prickfritt och kanske kört som yrkesförare i decennier är det alltså inte på något sätt någon intention att man ska ta ifrån någon körkortet nu för "öh, du har Asperger och får inte ha körkort".

Desto allvarligare att t o m enskilda tjänstemän vid berörda myndigheter kan ha så taskig verklighetskoll att de verkar tro att det är det det handlar om!

Garum berättade i en tidigare tråd i ämnet att han hade fått med en länsstyrelsetjänsteman att göra, som absolut inte var säker på om det gick att få behålla körkortet nu när det dök upp i papperen att det fanns en diagnos med i bilden. Men även i det fallet löste sig allt utan problem i slutändan.

Så det är inte på något sätt så att en körkortsinnehavare utan något som helst annat skäl ska få körkortet indraget för att man får diagnos Asperger ställd. Det är helt enkelt inte så att diagnosen konstituerar någon grund för att man inte ska kunna ha körkort, och det är inte det någon som har påstått. Men många har ingen koll på det här och vad som faktiskt har sagts, och skrämmer upp oss i onödan med sina felaktiga beskrivningar.

Förstår jag dig rätt, drzjivago, att det i ditt fall är den som ska diagnosutreda dig som har tolkat det som sagts om körkortsbestämmelserna på detta grovhuggna felaktiga sätt? Illa att sitta och ha så bedrövligt dålig koll.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Bilkörning och Asperger?

Inläggav Mariette » 2009-08-14 0:28:32

drzjivago skrev:Innan jag skulle börja min utredning blev jag tillfrågad om jag hade fast jobb. Jag svarade "ja" och fick då veta att om det skulle visa sig att jag faktiskt hade Aspergers så innebar det att mitt körkort skulle bli återkallat.

Det ironiska är att jag jobbat som trafiksäkerhetskonsult och hjälp till att utbilda militärer i lastbilskörning. I mitt nuvarande jobb måste jag ha mitt körkort eftersom det är ett krav från arbetsgivaren. På vilket sätt gynnar dessa mycket generella "säkerhetsbestämmelser" min och alla andra aspergares anpassning till samhället? I mitt nuvarande jobb - somär statligt - gör vi alla bedömningar individuellt efter personens/individens särskilda behov. Vart har man tagit in det perspektivet i Vägverkets/Länsstyrelsen policy?

Jag tycker att det bör komma till en diskussion om det här. Annars finns risken att folk som lider av sina symtom drar sig för att uppsöka hjälp av rädslan att förlora jobb och umgängeskrets. Jobbet är bland de viktigaste sociala områden vi har i vardagslivet. Någon som har andra tankar?


Varför skulle de återkalla ditt körkort om du har lyckats ta det?
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-14 0:35:48

Jag KAN tänka mig en del märkligheter som as/adhd-folk har för sig som inte funkar i trafiken.

En extremt ljudkänslig aspie som hör det störande ljudet av en tuta och blundar, skriker och håller för öronen funkar inte, även om han har alla rätt på provet.

Extrema problem med att hålla fokus, och extrem hyperaktivitet passar nog inte heller bakom en ratt.

Så.. principen BAKOM de där reglerna gillar jag. Det jag inte gillar är antydningar om att folk som haft körkortet i massor av år och utbildat folk inte ska få behålla kortet..
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Bilkörning och Asperger?

Inläggav Parvlon » 2009-08-14 2:00:52

drzjivago skrev:Hej allihop!
Jag är ny inför allt det här och fick min "diagnos" på lite märklig väg.
Hur ser denna märkliga väg ut?
Är det en låtsasdiagnos du har fått eftersom du använer "" runt ordet?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav msitua » 2009-08-14 7:47:44

Jag började ta körkort men får stress-symptom när det finns andra bilar på vägarna. Tutor runt omkring, en massa trafiksymboler, trötthet nej tack.

Jag använder apostlahästarna (min bipedal mekanism).

Mamma säger -sväng vänster
Jag svänger höger och vice versa
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Bror Duktig » 2009-08-14 8:49:26

Savanten Svante skrev:Jag KAN tänka mig en del märkligheter som as/adhd-folk har för sig som inte funkar i trafiken.

En extremt ljudkänslig aspie som hör det störande ljudet av en tuta och blundar, skriker och håller för öronen funkar inte, även om han har alla rätt på provet.

Extrema problem med att hålla fokus, och extrem hyperaktivitet passar nog inte heller bakom en ratt.

Så.. principen BAKOM de där reglerna gillar jag. Det jag inte gillar är antydningar om att folk som haft körkortet i massor av år och utbildat folk inte ska få behålla kortet..

Många av de som inte bör köra bil p.g.a. sådana problem, har nog svårt att alls ta körkort.
Jag undrar hur man kan ifrågasätta folk som tagit igenom provet, OCH (ofta) gått på en trafikskola som har observerat dem under lång tid.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Koboshi » 2009-08-14 8:58:15

Bror Duktig skrev:
Savanten Svante skrev:Jag KAN tänka mig en del märkligheter som as/adhd-folk har för sig som inte funkar i trafiken.

En extremt ljudkänslig aspie som hör det störande ljudet av en tuta och blundar, skriker och håller för öronen funkar inte, även om han har alla rätt på provet.

Extrema problem med att hålla fokus, och extrem hyperaktivitet passar nog inte heller bakom en ratt.

Så.. principen BAKOM de där reglerna gillar jag. Det jag inte gillar är antydningar om att folk som haft körkortet i massor av år och utbildat folk inte ska få behålla kortet..

Många av de som inte bör köra bil p.g.a. sådana problem, har nog svårt att alls ta körkort.
Jag undrar hur man kan ifrågasätta folk som tagit igenom provet, OCH (ofta) gått på en trafikskola som har observerat dem under lång tid.


Exakt ^_^ Om jag inte hade kunnat hantera trafiken borde jag inte fått körkort. Nu har jag b-kort, truckkort och taxiförare-leg ^_^.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav weasley » 2009-08-14 11:12:27

Flyttade tråd Bilkörning och asperger till redan existerande tråd.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Heliora » 2009-08-14 21:11:31

Pemer skrev:Larvigt nog, eftersom ingenting whatsoever säger att man skulle kunna vara sämre bilförare just för att man har någon av dessa diagnoser.


Det är nog inte helt omöjligt att man skulle kunna vara en sämre bilförare med våra diagnoser, även om det nog inte är så vanligt.

När jag var hos läkaren för att få mitt intyg att skicka till länsstyrelsen för att få körkortstillstånd sade hon att en del aspergare har svårt att vara rörlig i blicken och flexibel i sitt tänkande och då är man inte helt lämplig som bilförare. Man måste kunna ha många bollar i luften. Om det är något som jag ofta har så är det verkligen många bollar i luften, så för mig var det inga problem att få intyget.

Att man skulle vara så orörlig i blicken och oflexibel är dock inte särskilt vanligt, tror jag. Då är man nog väldigt mycket åt autismhållet.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Torsdag » 2009-08-15 13:09:40

Jag har övningskört en del i sommar och tagit några privata lektioner. Tycker det går ganska bra men är en del kvar. Framföralt är det mycket noggranna på körskolan och har mycket teorier om om hur man ska växla och bromsa. Vilket min handledare(pappa) inte har.

Jag var tvungen att ansöka om körkorttillstånd hos Länstyrelsen och förnya det varje år. Vilket är den ända anledningen till att jag behöver besöka läkare. I beslutet står det att jag har Aspergers syndrom samt hyperaktivitetsstörning . Det sistnämnda stämmer inte alls och har ingen aning om varför det kommit dit. :roll: :evil:
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav soulddown » 2009-09-06 14:04:18

Inger skrev:Jag lärde mig köra till slut och kör nu rätt bra (om jag inte har nån alltför livlig och pratglad passagerare). Fick körkortet på första uppkörningen men det berodde nog uteslutande på att de två som körde upp före mig gjorde kardinaltabbar som jag lade på minnet och såg till att inte upprepa, typ att köra ut på en huvudväg utan att titta först. 90% tur med andra ord.

Jag vågade inte ens börja övningsköra förrän jag var 22 och det tog mig många månader för jag kan bara processa en sak i taget. Jag kan antingen köra eller lyssna på bilskoläraren. Han snackade så mycket att jag helt tappade koncentrationen på trafiken.

Det problemet har jag fortfarande; kör markant mycket sämre om jag har passagerare som jag konverserar med. Likaså om det är nån som har yvigt kroppspråk och viftar med armarna; då blir jag så distraherad att jag har svårt att koncentrera mig på körningen.

Att köra på ställen där jag inte varit förut är också förvirrande. Föredrar stan för den har jag liksom en inbyggd bild av i huvet så att jag alltid vet precis hur jag ska åka. Om jag inte har den bilden klar för mig så blir det genast strul.

Men annars tycker jag det är kul att köra. Dock så finns det nog de som aldrig riktigt blir vän med bilen. Eller så är det bara att man behöver lite mer tid innan man fått sin kropp att automatisera de nödvändiga momenten. För mig tog det som sagt mycket längre tid än övriga jag känner.




finns det några aspergers som inte får ta körkort sen ja fick min diagnos så har dem sagt att ja inte borde göra det ju nu endå kört på körskola gjort halka o allt eftersom tog mig till halkan gjorde ja ju framsteg? men finns inget som säger att någon med asperger inte får ta körkort?
Senast redigerad av soulddown 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
soulddown
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-09-05
Ort: Nordöstraskåne

Inläggav Heliora » 2009-09-06 18:57:59

Torsdag skrev:Framföralt är det mycket noggranna på körskolan och har mycket teorier om om hur man ska växla och bromsa. Vilket min handledare(pappa) inte har.


Du skall nog vara glad som har en handledare överhuvudtaget! Jag skulle vara överlycklig om jag hade någon att köra med, hur opedagogisk människan än månde vara. Man lär sig ju mycket genom att pröva själv.

De är fruktansvärt petiga på trafikskolorna, jag kör typ bara på trafikskola då jag inte har någon att öva privat med nu, och jag verkar aldrig kunna få körkort som det ser ut. De hackar ner på minsta lilla och då blir man nervös och gör ännu mer fel. Så man lär sig nog mest privat faktiskt, tror jag. Och har man ingen att öva med privat så verkar det nog svårt att få körkort öht. :(
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav aspiemelly » 2009-09-06 19:16:05

Jag tog mitt körkort precis innan jag fick diagnos.

Minns det än. Fick viss hjälp pga dyslexin, bla läste dom upp för mig.
VV: Har du as/adhd eller liknande?
Jag: Du menar diagnos?
VV: Ja.
Jag: nej det har jag inte.

2 veckor senare hade jag diagnosen. :lol:


Sen när det ska förnyas vet jag inte hur jag gör, lång tid tills dess men ändå. Tycker det verkar lite konstigt att läkaren ensam skall avgöra om man kan köra, ska han följa med ut på en provtur då eller? jag menar jag agerar på ett sätt i ett kallt läkarrum, nästintill apatisk där, men kan köra bra och fick beröm på bilskolan, visst det tog tid men det gick bra. Hade en miss på uppkörningen men i övrigt såpass bra att det vägde upp missen sa dom.

Kanske en ide att be om intyg från bilskolan till läkaren? Säkert årets dummaste ide, men som sagt, han vet ju inte ett skvatt hur jag är i trafiken. :cry:
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Miche » 2009-09-06 21:36:29

Jag vet inte hur det är nuförti'n, men jag har alltid fått hem ett papper som man lämnar in tillsammans med nytt foto, sen har körkortet kommit. Inga frågor om diagnoser eller så...

Permanent indragning av körkort görs bara om läkare rapporterar att man är direkt olämplig (eller om man döms till det i domstol).
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lilla Gumman » 2009-10-11 19:04:40

Hej!

Jag övningskörde för första gången i går. Jag har gått kursen tillsammans med en kompis och vi körde på en parkering. Det var riktigt kul. Krypkörde och lärde mig att stanna mjukt. Fick bara kärringstopp fyra gånger på en halvtimme.

Vi ska börja med att köra en gång varje helg på en stor parkering. När jag kan hantera bilen ordentligt får jag övningsköra när min kompis ska någonstans, t.ex. åka och handla.

Nästa vår ska jag skriva in mig på körskolan. Då ska jag ta så många körlektioner som behövs och göra riskettan samt risktvåan (risktvåan = halkbana). Fram till dess läser jag teori på egen hand. Jag har för flera år sedan fått teoriboken Du & Jag i Trafiken av min kompis ena svärson. Nu har min kompis yngsta dotter tagit körkort så jag fick Lätta Körkorsboken, teorihäfte till Lätta Körkortsboken, ett teorihäfte med bara frågor på vägmärken, två olika häften med alla vägmärken i, ett DVD-film med 20 olika körlektioner och en DVD med körkorstfrågor på datorn.

Hmm ... nu har jag att göra. Jippie!

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Tomtenissa » 2009-10-12 22:11:03

Jag ska ta riskettan imorgon.

(Vilken idiot kom på den?! Allt är ju bara sunt förnuft som sägs där! "ska handla om : alkohol, andra droger, trötthet & riskfyllda beteenden i övrigt"... eh, DUH? 99% av alla som tar körkort vet väl om det där?! *irriterad* Den kostar ju bara mycket pengar!)

Halkbana på fredag. Ska bli otroligt kul! Så länge jag inte hamnar med någon som lätt blir panikslagen d.v.s.

Just nu är jag mest "rädd" för teoriprovet och inte så mycket för uppkörningen.


EDIT:
Jag förstår också principerna bakom det där med intyget för lämplighet, men det är väldigt irriterande när man betalar 300:- för specialistbesök och han säger fem minuter in i samtalet att "jag skriver ett intyg till dig, jag ser ingenting som tyder på att du skulle vara olämplig som förare"...
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in