88 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
MB skrev:Good idea! Får jag bara föreslå färger a la Pemer och finska As folket. Grönt bakgrund på namnskylten för
prata gärna med mig, gult för
jag är osäker på hur mycket jag orkar prata, så ursäkta mig redan i förväg och rött för
jag deltar gärna men vill helst inte prata?
Jag är något tveksam till sådana här yxiga indelningar.
Är det någon som inte vill yppa ett ord under några som helst omständigheter? I så fall kanske röda lappar är motiverat. Jag inbillar mig dock att för de flesta avgörs viljan/förmågan till kommunikation också av en rad oförutsebara faktorer som dagsform, gruppdynamik och stämning. Genom att sortera in sig bland de icke kommunicerbara redan från början, har man då inte målat in sig i det hörn som man kanske ville ta sig ur genom att komma på en sådan här träff? Är m.a.o. inte risken stor att de som är tvungna att tillämpa defensiva strategier i vanliga världen gör det även på träffen för att det är en invand och enkel lösning?
Jag tar gärna in fler synpunkter på detta. Gärna från dem som tror sig behöva rödmarkera sina skyltar.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Danne, mycket bra skrivet.
Då har jag ett kompletterande förslag (kompromiss?)!
Lördagen, de som vill kan ta en färgad (och formad) klisterlapp som markerar hur kontaktbara de är (grön/gul/röd).
På söndagen till frukosten plockas namnbrickorna fram (och fortsätter med färgmarkeringarna)...
Lördagen, de som vill kan ta en färgad (och formad) klisterlapp som markerar hur kontaktbara de är (grön/gul/röd).
På söndagen till frukosten plockas namnbrickorna fram (och fortsätter med färgmarkeringarna)...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Liebert skrev:Jag tar gärna in fler synpunkter på detta. Gärna från dem som tror sig behöva rödmarkera sina skyltar.
Jag är inte en av dom iofs, men svarar ändå.
Men jag håller med dig (förståss, se mitt tidigare inlägg).
Jag tycker det vore synd att sätta upp massa barrikader på denna träff, d.v.s. skapa massa begränsningar för vilka man bör/kan/får prata med.
Det förtar ju hela grejen med en sån här träff, anser jag.
Vi sätter upp tillräckligt med murar i våra vardagsliv ändå, vi behöver inte ta med oss dom på träffen också.
Jag tror ingen kommer behöva sig inträngd i ett hörn ändå, det finns nog utrymme att hålla sig lite avaktande till en början på träffen, om man så vill.
Det finns nog en ganska stor respekt för andra aspergare bland träffdeltagarna, det har iallafall jag upplevt på de småträffar jag varit på hittills.
Sätter vi upp murar i förväg, så gör vi nog oss alla en stor otjänst.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Liebert, för vissa här på forumet är det väldigt svårt att bli kontaktade live, så rödlappar tror jag kan vara bra ändå...
Ett förslag för att bryta isoleringen är att det röstas fram ambassadörer som får till uppgift att varsamt försöka kontakta de rödmarkerade så att de långsamt får möjlighet att komma in i gemenskapen...
Ett förslag för att bryta isoleringen är att det röstas fram ambassadörer som får till uppgift att varsamt försöka kontakta de rödmarkerade så att de långsamt får möjlighet att komma in i gemenskapen...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo skrev:Good idea! Får jag bara föreslå färger a la Pemer och finska As folket. Grönt bakgrund på namnskylten för
jag är osäker på hur mycket jag orkar prata, så ursäkta mig redan i förväg och rött för
Detta underlättar approachen till andra, så behöver man inte fundera så mycket. Klart att man kanske hellre pratar mycket med någon och inte så mycket med ngn annan, men att färgerna ger en indikation på ens vilja inledningsvis. Samt att man ska kunna byta skyltfärg efterhand om man vill, men fortfarande med ens forumnick på.
Smart!
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Danne, mycket bra skrivet.
Ännu smartare! Mer praktiskt också.
Liebert skrev:MB skrev:Good idea! Får jag bara föreslå färger a la Pemer och finska As folket. Grönt bakgrund på namnskylten för
Är det någon som inte vill yppa ett ord under några som helst omständigheter? I så fall kanske röda lappar är motiverat. Jag inbillar mig dock att för de flesta avgörs viljan/förmågan till kommunikation också av en rad oförutsebara faktorer som dagsform, gruppdynamik och stämning. Genom att sortera in sig bland de icke kommunicerbara redan från början, har man då inte målat in sig i det hörn som man kanske ville ta sig ur genom att komma på en sådan här träff? Är m.a.o. inte risken stor att de som är tvungna att tillämpa defensiva strategier i vanliga världen gör det även på träffen för att det är en invand och enkel lösning?
Jag tar gärna in fler synpunkter på detta. Gärna från dem som tror sig behöva rödmarkera sina skyltar.
Den tanken väcktes också hos mig. Jag håller med dig i viss mån. Färgade klisterlappar ska man nog vara väldigt sparsam med vid närmare eftertanke.
Däremot har vi på läger inom Empowerment haft pappersskyltar med band som man kan hänga på sig ifall man just för en liten stund vill vara med men samtidigt inte bli tilltalad. Alla orkar inte eller klarar inte av att säga att nu vill jag inte prata och inte alla uppfattar små hintar av att en person inte känner för att prata just nu.
En annan viktig sak är beröring. Det hade vi också skyltar för. Somliga tar gärna i andra utan att ens tänka på det medan det finns dem som verkligen inte tål att bli vidrörda. Åtminstone inte utan att man frågar först. Jag tänker inte själv på det alltid eftersom jag är den kramiga sorten (som samtidigt själv kan ta illa upp om en främmande person tar i mig). En skylt där det stod rör mig inte eller något liknande gjorde att jag uppmärksammades på detta och tänkte mig för.
Jag delar Lieberts synpunkter i trafikljusfrågan. För mig är de så uppenbara att jag undrar över bristen på diskussion där jag har stött på idén förr.
Har aldrig varit med om den i praktiken dock.
Dannes synpunkter ligger det ju något i, samtidigt som min erfarenhet hittills är att folk "som vi" verkar kunna upptäcka nya trevliga sidor hos varandra irl rätt bra ändå. Men det tänker jag inte börja bråka om.
Har aldrig varit med om den i praktiken dock.
Dannes synpunkter ligger det ju något i, samtidigt som min erfarenhet hittills är att folk "som vi" verkar kunna upptäcka nya trevliga sidor hos varandra irl rätt bra ändå. Men det tänker jag inte börja bråka om.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Jo, självfallet fungerar även vi olika, och har olika synsätt på saken.
Jag tar ju inte illa vid mig om nån annan har färgade namnskyltar, men kanske inte riktigt kommer ihåg vilka färger som betyder vad.
Troligtvis kommer jag gå lite på känn, och respektera om någon inte vill prata.
Men om man som jag inte har någon namnskylt, eller färgkod, så kan nog alla räkna med att det är fritt fram.
Så är det åtminstone mitt fall.
Ingen varningsflagga = Kör på. Vroom vroom.
Jag tar ju inte illa vid mig om nån annan har färgade namnskyltar, men kanske inte riktigt kommer ihåg vilka färger som betyder vad.
Men om man som jag inte har någon namnskylt, eller färgkod, så kan nog alla räkna med att det är fritt fram.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag börjar snart undra hur vi skall få plats med alla skyltar
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Danne skrev:
Jo, självfallet fungerar även vi olika, och har olika synsätt på saken.
Kan bara instämma med Danne. Men jag börjar nästan undra om jag har anmält mig till en "muppträff". Ska all ha var sin sk "tant" vid sin sida också?
Jag trodde att jag hade anmält mig till en vuxen träff.
För min del tycker jag det brukar lösa sig rätt naturligt vilka som är av den mer lyssnande typen och vilka som tycker om att snacka.
Färgkoder och dylikt fyller kanske en funktion om man har "träffar" där hela spektrum inom AST är representerat
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Liebert skrev:MB skrev:Good idea! Får jag bara föreslå färger a la Pemer och finska As folket. Grönt bakgrund på namnskylten för
Du tog mina tankar ett steg längre och jag håller med dig. Jag är inte speciellt påflugen av mig men skulle jag börja prata med ngn och märker att personen inte vill prata så är det ju bara att backa. Själv uppskattar jag personer som tar för sig och kommer och pratar med mig och jag tänkte de där färgskyltarna hade gjort det enklare och oxå gett ett diskussionsämne när man möts. Liberts tankebana visade mig nu hur det även kan bli en nackdel och begränsning och det vill ingen såklart.
Tvilling99 din kommentar om plats till en massa skyltar var väldigt rolig!:)
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Vad sägs om detta förslag:
Deltagare får ett 40 cm långt tyg(?) band i vardera färgen grönt, gult, rött.
Deltagaren kan på detta sätt arrangera band med lämplig färg på ett väl synligt ställe och framförallt smidigt byta färg vid humörsvängningar och behov.
Att jag föreslår just 40cm långt är för att det är tillräckligt långt för att kunna viras runt handleden och bäras som ett armband. Det är lite mer diskret för oinsatta helt enkelt.
Deltagare får ett 40 cm långt tyg(?) band i vardera färgen grönt, gult, rött.
Deltagaren kan på detta sätt arrangera band med lämplig färg på ett väl synligt ställe och framförallt smidigt byta färg vid humörsvängningar och behov.
Att jag föreslår just 40cm långt är för att det är tillräckligt långt för att kunna viras runt handleden och bäras som ett armband. Det är lite mer diskret för oinsatta helt enkelt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag gillar inte signalfärger.
Håller med Sam. Vi har ju haft AS-träffar i flera år utan att någonsin behöva något signalsystem. Det brukar ge sig helt naturligt. Är nån inte intresserad av att snacka så märks det ju rätt snart och då låter man den personen vara ifred. Svårare än så är det inte.
Håller med Sam. Vi har ju haft AS-träffar i flera år utan att någonsin behöva något signalsystem. Det brukar ge sig helt naturligt. Är nån inte intresserad av att snacka så märks det ju rätt snart och då låter man den personen vara ifred. Svårare än så är det inte.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig skrev:Sen kan man väll ha skyltar där det står om man är singel eller ej. Och om man är öppen för raggningar
Det var värst vad du var i raggningstagen
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Herregud, vilket projekt. Det kan vara bra att ha någonting för att markera att man inte vill bli tilltalad för tillfället, men utöver det behöver vi väl inga signalfärger och namnskyltar?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Tur att jag läste allt, jag trodde färgerna var för om man var singel eller inte....
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Inger skrev:Jag gillar inte signalfärger.
De brukar nog ha ett sådant system på FA-läger för aspergare, tror jag. Så det är nog därifrån idén kommer. Jag ser inget fel med det egentligen, eftersom det ju är en mycket större träff än vanliga träffar, både med fler personer och varande under en längre tid. Under sådana omständigheter kan det ske att man blir lite mentalt trött och inte lika social. Men jag ser det inte som något direkt nödvändigt precis. Jag klarar mig nog utan.
Om en majoritet här vill ha ett sådant system, så skulle jag väl gärna kunna klistra fast ett litet grönt klistermärke vid min namnskylt eller nåt sånt diskret, inga problem för mig. Men något tygband eller nåt skulle jag aldrig sätta på mig, där går gränsen.
Men som sagt, jag själv har inga behov av ett sådant system iallafall.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe skrev:Tur att jag läste allt, jag trodde färgerna var för om man var singel eller inte....
Något sådant system skulle jag inte ha något emot. Fast å andra sidan skulle det säkert vara deprimerande att se hur mycket lyckliga parmänniskor det finns...
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
När jag tittar på deltagarlistan så kan jag se att jag åtminstone har träffat hälften vid något tillfälle.
Jag tror inte att de som för mig är totalt okända skiljer sig så mycket från de som jag redan träffat. Om jag ska utgå från vad jag har uppfattat från forumet så är vi rätt "högfungerande".
Så varför göra oss mer udda/annorlunda än vad vi är.
Sedan kommer det alltid att vara så att en del personer har jag mycket och lätt för att prata med, andra kommer att vara mer intressanta att lyssna på. Sedan så är det tyvärr så att det alltid kommer att finnas de människor som för mig är totalt ointressanta oavsett om de har AS eller är sk NT.
Så några färger kommer jag inte att bidra med, (mer än mina egna).
Jag tror inte att de som för mig är totalt okända skiljer sig så mycket från de som jag redan träffat. Om jag ska utgå från vad jag har uppfattat från forumet så är vi rätt "högfungerande".
Så varför göra oss mer udda/annorlunda än vad vi är.
Sedan kommer det alltid att vara så att en del personer har jag mycket och lätt för att prata med, andra kommer att vara mer intressanta att lyssna på. Sedan så är det tyvärr så att det alltid kommer att finnas de människor som för mig är totalt ointressanta oavsett om de har AS eller är sk NT.
Så några färger kommer jag inte att bidra med, (mer än mina egna).
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Heliora skrev:Jag förstår inte varför man skulle vilja veta folks riktiga namn, för mig räcker det om jag vet vilken forumit jag pratar med.
Jag vill gärna veta folks riktiga namn. Hellre bara riktiga förnamnet än nicket om man nu inte vill nämna båda i kombination.
Vad är det som du inte förstår med det? Kallar du människor du möter för olika nick?
Aldrig att jag skulle vilja bli tilltalad som "serpentin". Ska man gå där och ropa till exempel Alien, Zombie, evilmaster, MissNervvrak osv?. Då gör vi säkerligen ett vettigt intryck *ironi* Får väl vara glad då att inte sugrövmanövern ska med. (Inte för att jag inte vill träffa henne men just nicket kan ju låta aningen konstigt IRL.)
Nä där går gränsen för mig.
Mig får du gärna kalla Alien, det har jag inget emot. Klart det blir svårare om man har ett långt nick som "Den förfärlige snömannen" (fast det kan ju förkortas till "Snömannen").
Om du har ditt riktiga förnamn på namnbrickan (el berättar det muntligt) kanske jag ändå glömmer bort det, jag är ju mer van vid forumnicket.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Måste vara en fantastisk upplevelse att höra våra samtal på håll..
Alien, vet du var Den förfärliga snömannen tog vägen? Ja, han gick just iväg på promenad tillsammans med Zombie, Mördarsnigel, evilmaster, Bjäbbmonstret och Bror duktig. *ridå*
Alien, vet du var Den förfärliga snömannen tog vägen? Ja, han gick just iväg på promenad tillsammans med Zombie, Mördarsnigel, evilmaster, Bjäbbmonstret och Bror duktig. *ridå*