SVT: 50 000 utförsäkrade 2011
33 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
SVT: 50 000 utförsäkrade 2011
Nyhetsinslaget på SVT:s hemsida handlar om att främst de som har tidsbegränsad förtidspension kommer att förlora sin ersättning om de inte får förlängt eller övergå till varaktig förtidspension tror jag om jag tolkar nyhetsinslaget på rätt sätt. Jag blev lite upprörd först när jag såg detta på TEXT-TV på TV och sen läste jag mer på SVT:s hemsida och försöker förstå hur detta ligger till.
Här är länken:
http://svt.se/2.22620/1.1640530/50_000_ ... krade_2011
Det känns som om staten har blivit betalningstrött.
mvh Noli
Här är länken:
mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 20:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Det finns en insändare i dagens Upsala Nya Tidning som är en kommentar till nyhetsinslaget i detta ämne för några dagar sedan.
Insändaren har rubriken: "Goda skäl att vara förtidspensionär".
Här är länken:
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=28-A ... 14,00.html
mvh Noli
Insändaren har rubriken: "Goda skäl att vara förtidspensionär".
Här är länken:
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=28-A ... 14,00.html
mvh Noli
Re: SVT: 50 000 utförsäkrade 2011
Noli skrev:Nyhetsinslaget på SVT:s hemsida handlar om att främst de som har tidsbegränsad förtidspension kommer att förlora sin ersättning om de inte får förlängt eller övergå till varaktig förtidspension tror jag om jag tolkar nyhetsinslaget på rätt sätt. Jag blev lite upprörd först när jag såg detta på TEXT-TV på TV och sen läste jag mer på SVT:s hemsida och försöker förstå hur detta ligger till.
Här är länken:
mvh Noli
Att ha en neuropsykiatrisk diagnos eller andra psykiska/fysiska besvär som inte syns utåt, ska inte längre räknas som sjukdom utan som en funktionsnedsättning. Förmodligen kommer denna kategorin att få göra en samhällsnyttig tjänst men inte med sjukersättning/aktivitetsersättning utan med socialbidrag vilket innebär att de som hamnar i denna åtgärd måste göra sig av med allt vad de äger/om de äger något, innan de får ynnesten att arbeta åtta timmar om dagen för mat och husrum som en livegen/slav i forna tider. Inga trevliga tider vi går tillmötes!
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 20:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Hej Mariette.
Jag förstår att du ville skriva en hemskt framtidsscenario om den här utvecklingen fortsätter.
Vi ska inte låta utvecklingen mot allt sämre ekonomi för sjuka, skadade och funktionshindrade fortgå utan vi måste kämpa för att få stopp på den här utvecklingen och att även osynligt funktionshindrade också ska fortsätta ha rätt till aktivitetsersättning eller om man är över 30 år sjukersättning dvs förtidspension som vanligt eftersom de inte orkar jobba pga funktionshindren bl.a. aspergers syndrom m.fl. och att de ska fortsätta ha rätt att äga saker och ha ägodelar som ger glädje i deras liv.
De ska inte tvingas leva på socialbidrag med tvångsarbete och vara utan ägodelar, då blir livet bara trist och enformigt som livegna slavar. Vi ska inte gå tillbaka till forna tiders hårda slavarbete som det var under 1800-talet.
Jag är mer för mjukare samhälle med med hänsyn och respekt för medborgarnas privatliv och med betalningsvilliga politiker och myndigheter. Inte hårdare samhälle med ingrepp i medborgarnas privatliv och snåla och betalningsovilliga politiker och myndigheter anser jag.
mvh Noli
Jag förstår att du ville skriva en hemskt framtidsscenario om den här utvecklingen fortsätter.
Vi ska inte låta utvecklingen mot allt sämre ekonomi för sjuka, skadade och funktionshindrade fortgå utan vi måste kämpa för att få stopp på den här utvecklingen och att även osynligt funktionshindrade också ska fortsätta ha rätt till aktivitetsersättning eller om man är över 30 år sjukersättning dvs förtidspension som vanligt eftersom de inte orkar jobba pga funktionshindren bl.a. aspergers syndrom m.fl. och att de ska fortsätta ha rätt att äga saker och ha ägodelar som ger glädje i deras liv.
De ska inte tvingas leva på socialbidrag med tvångsarbete och vara utan ägodelar, då blir livet bara trist och enformigt som livegna slavar. Vi ska inte gå tillbaka till forna tiders hårda slavarbete som det var under 1800-talet.
Jag är mer för mjukare samhälle med med hänsyn och respekt för medborgarnas privatliv och med betalningsvilliga politiker och myndigheter. Inte hårdare samhälle med ingrepp i medborgarnas privatliv och snåla och betalningsovilliga politiker och myndigheter anser jag.
mvh Noli
Hej!
Här är en artikel från Dagens Nyheter med rubriken: "Få blir bidragstagare när sjukpenningen upphör"
Här är länken:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fa-bli ... en-upphor-
Jag hörde nyhetsinslaget i detta ämne på morgonnyheterna på TV i morse som fick mig att leta efter en artikel om detta på Internet tills jag hittade den här artikeln i DN.
mvh Noli
Här är en artikel från Dagens Nyheter med rubriken: "Få blir bidragstagare när sjukpenningen upphör"
Här är länken:
Jag hörde nyhetsinslaget i detta ämne på morgonnyheterna på TV i morse som fick mig att leta efter en artikel om detta på Internet tills jag hittade den här artikeln i DN.
mvh Noli
Jag klickade på länken för att kolla att det stämmer som det ska och så kommer det upp en text att texten inte hittats, jag vet inte hur jag har gjort för jag gjorde ju rätt men ändå blev det något fel så ni får gå in på www.dn.se och leta efter artikel där i stället.
mvh Noli
mvh Noli
Av de som jag har träffat, och som blivit av med sjukersättningen, så har ingen fått socialbidrag, däremot satts i insatser, tvingats till AF.
Bl.a. en aspergare som har haft sjukersättning i många år och inte kommer att klara det här.
Artikeln är väl VÄLDIGT missvisande med den rubriken. Det handlar ju bara om socialbidrag, inte om alla de som får göra som ovan, gå till AF eller som hon som beskrivs längre ned i artikeln.
Jaha, då är det väl en mycket högre siffra då?
37 personer av mindre 155,8 eller?
Bl.a. en aspergare som har haft sjukersättning i många år och inte kommer att klara det här.
Artikeln är väl VÄLDIGT missvisande med den rubriken. Det handlar ju bara om socialbidrag, inte om alla de som får göra som ovan, gå till AF eller som hon som beskrivs längre ned i artikeln.
Uttryckt i siffror handlar det om 1 558 intervjuade varav 37 uppger att de har sökt socialbidrag.
I den här gruppen ingår i och för sig ”vanligt sjuka” som blivit friska och återvänt till arbetet, men närmare var tionde hade fått sjukpenningen indragen mot sin vilja.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:46:41, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Politiker har alltid tendens till missvisande, tycker jag. Alla de verkar lova nåt de inte kan hålla ändå. Jag tycker det är ett av de konstigaste yrken som finns. Menad att fungera som ledarskap för att hålla ordning på allt, men tyvärr så funkar inte alla i samma mall ändå.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Noli skrev:Hej!
Här är länken:
mvh Noli
Att få blir socialbidragstagare när deras sjukpenning/sjukersättning/aktivitetsersättning upphör beror på att många av dessa har tillgångar som de måste leva upp innan de kan kvalificera sig för socialbidrag/försörjningsstöd. De får sälja allt de äger innan de har rätt att få socialbidrag/försörjningsstöd. Med andra ord får de inte äga något av större värde såsom aktier, pengar på banken, bil, sommarstuga, villa, bostadsrätt etc.
Bror Duktig skrev:Av de som jag har träffat, och som blivit av med sjukersättningen, så har ingen fått socialbidrag, däremot satts i insatser, tvingats till AF.
Artikeln är väl VÄLDIGT missvisande med den rubriken. Det handlar ju bara om socialbidrag, inte om alla de som får göra som ovan, gå till AF eller som hon som beskrivs längre ned i artikeln.Uttryckt i siffror handlar det om 1 558 intervjuade varav 37 uppger att de har sökt socialbidrag.
I den här gruppen ingår i och för sig ”vanligt sjuka” som blivit friska och återvänt till arbetet, men närmare var tionde hade fått sjukpenningen indragen mot sin vilja.
De som förlorar sin sjukersättning/sjukpenning/aktivitetsersättning och inte har varit med i någon a-kassa får 223 kronor om dagen innan skatt från försäkringskassan när de hänvisas till arbetsförmedlingen. Efter skatt blir det 178 kronor om dagen för ett heltidsarbete i arbetsförmedlingens regi vilket kallas praktik trots att det är ett arbete. Ingen människa med egen lägenhet, el, telefon, bredband och som behöver äta och någon gång köpa ett klädesplagg eller ett par skor kan gå runt på 178 kronor om dagen vilket blir 5340 kronor i månaden (30 dagar) 178 kr gånger 30 dagar, och måste därför söka kompletterande socialbidrag. Detta är eller kommer att bli verklighet för de aspergare som förlorar sin sjukpennning/sjukersättning eller sitt aktivitetsstöd. De får 223 kronor om dagen (178 kronor om dagen netto) från FK trots heltidsarbete och får sedan komplettera med socialbidrag. Kan man kalla människor som tvingas till detta för socialbidragstagare. Svar ja!
Mariette, det jag menade var att det är många många fler som går till bidrag och låga bidrag, än de gör gällande i den där artikeln.
De har ju räknat med sådana som inte har blivit avstängda.
Och hur många som "låtsas" bli friska, alltså struntar i att söka igen, det framgår ju inte heller.
Många som faktiskt har ett jobb att gå till, jobbar nog hälsan ur sig. Som slavar. Piskar man tillräckligt hårt, så arbetar personen.
Och hur många som "låtsas" bli friska, alltså struntar i att söka igen, det framgår ju inte heller.
Många som faktiskt har ett jobb att gå till, jobbar nog hälsan ur sig. Som slavar. Piskar man tillräckligt hårt, så arbetar personen.
- Bror Duktig
Hej Mariette.
Det här med att man blir utförsäkrad från sjukpenning och tidsbegränsad aktivitetsersättning/ sjukersättning har ju kommit till via de nya reglerna som infördes för ett år sedan dvs från 1 juli 2008. Det har inte varit så tidigare så förr fick man ha sjukpenning i några år och sen övergå till förtidspension om man inte kan gå tillbaka i arbete pga sjukdom eller funktionshinder.
Utföräkring har funnit förr men bara inom a-kassan men med de nya reglerna så kom utförsäkringarna även inom sjukpenningen och tidsbegränsad aktivitetsersättning/sjukersättning från borgerliga aliiansregeringen. Det är det som jag tycker är tråkigt.
Vi borde egentligen kämpa för att få bort utförsäkringarna inom sjukpenningen och aktivitetsersättningen/sjukersättningen dvs återgå till det systemet som vi hade förr före den borgerliga regeringen eftersom sjuka, skadade och funktionshindrade orkar inte hålla på att bli hunsade hit och dit. De behöver vila sig för sin sjukdom, skada eller för sitt funktionshinder.
mvh Noli
Det här med att man blir utförsäkrad från sjukpenning och tidsbegränsad aktivitetsersättning/ sjukersättning har ju kommit till via de nya reglerna som infördes för ett år sedan dvs från 1 juli 2008. Det har inte varit så tidigare så förr fick man ha sjukpenning i några år och sen övergå till förtidspension om man inte kan gå tillbaka i arbete pga sjukdom eller funktionshinder.
Utföräkring har funnit förr men bara inom a-kassan men med de nya reglerna så kom utförsäkringarna även inom sjukpenningen och tidsbegränsad aktivitetsersättning/sjukersättning från borgerliga aliiansregeringen. Det är det som jag tycker är tråkigt.
Vi borde egentligen kämpa för att få bort utförsäkringarna inom sjukpenningen och aktivitetsersättningen/sjukersättningen dvs återgå till det systemet som vi hade förr före den borgerliga regeringen eftersom sjuka, skadade och funktionshindrade orkar inte hålla på att bli hunsade hit och dit. De behöver vila sig för sin sjukdom, skada eller för sitt funktionshinder.
mvh Noli
Bror Duktig skrev:Mariette, det jag menade var att det är många många fler som går till bidrag och låga bidrag, än de gör gällande i den där artikeln.
Ingen kan bli avstängd för att leva som medborgare i sverige! Det jag skrev var att de som äger något inte kan få hjälp från socialtjänsten genom att få försörjningsstöd när de förlorat sjukpenning/sjukersättning eller aktivitetsersättning. De måste leva upp sina tillgångar innan de kan söka försörjningsstöd/socialbidrag. Därför söker inte många försörjningsstöd och om de gör får de avslag.
Mariette skrev:Bror Duktig skrev:Mariette, det jag menade var att det är många många fler som går till bidrag och låga bidrag, än de gör gällande i den där artikeln.
Ingen kan bli avstängd för att leva som medborgare i sverige! Det jag skrev var att de som äger något inte kan få hjälp från socialtjänsten genom att få försörjningsstöd när de förlorat sjukpenning/sjukersättning eller aktivitetsersättning. De måste leva upp sina tillgångar innan de kan söka försörjningsstöd/socialbidrag. Därför söker inte många försörjningsstöd och om de gör får de avslag.
Jag tror att vi har missuppfattat varandra på något sätt.
Jag menar ungefär samma som du.
Och jag ser en massa felkällor till de där siffrorna i artikeln, vilket gör att siffrorna på hur många som råkar riktigt illa ut, är mycket högre.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Mariette skrev:Bror Duktig skrev:Mariette, det jag menade var att det är många många fler som går till bidrag och låga bidrag, än de gör gällande i den där artikeln.
Jag tror att vi har missuppfattat varandra på något sätt.
Jag menar ungefär samma som du.
Och jag ser en massa felkällor till de där siffrorna i artikeln, vilket gör att siffrorna på hur många som råkar riktigt illa ut, är mycket högre.
Det blir i framtiden svårt att för en medelinkomstagare/ett föräldrapar att försörja fullvuxna barn med diagnoser så länge de kan skriva på detta forum eller i andra forum. När de fullvuxna blir av med sina ersättningar så gäller "arbeit mach frei" eller nya pengar från mamsen och pappsen. Mamsen och papsens pengar kommer slutligen sina och det är dit man vill komma för att ha råd att ta emot ytterligare människor från hela världen med eller utan diagnoser. Visst finns det arbeten och skattemedel. Det finns massvis med arbeten för människor utan och med diagnoser. Eller hur?
Mariette skrev:och det är dit man vill komma för att ha råd att ta emot ytterligare människor från hela världen med eller utan diagnoser.
Skärp dig och skriv något seriöst i stället för det där konspirationsteoretiska hatspridandet nu, eller fler än jag kanske tappar orken att bry sig om det seriösa du skriver heller. Vilket vore synd, för det du skriver när du har tänkt och tagit reda på ligger det ofta något i.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Den här aftonbladet-artikeln har rubriken:
"Varför behandlas arbetslösa sämre" och "Försäkringskassan anser att sjukskrivna ska söka jobb".
Här är länken:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article5694716.ab
mvh Noli
"Varför behandlas arbetslösa sämre" och "Försäkringskassan anser att sjukskrivna ska söka jobb".
Här är länken:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article5694716.ab
mvh Noli
GP hade ett helt uppslag om detta idag, ett par där båda är sjuka, kvinnan med reumatism och fibro bland annat.
Läste bara pappersupplagan dock. Kan någon gå in på sidan och länka?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:46:41, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:GP hade ett helt uppslag om detta idag, ett par där båda är sjuka, kvinnan med reumatism och fibro bland annat.
Lyckade aldrig hitta artikel på gp.se.
Men någon GP-läsare måste ha tipsat Aftonbladet för här är samma person:
<a href="http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5714051.ab">Sjuka Tuija, 51, tvingas arbeta</a>
OBS hon är ingen npf:are men jag tipsar om hur reformen slår i största allmänhet.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:46:41, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Även dagens Aftonbladet dvs måndag finns ytterligare artikel om sjukskrivna och som har rubriken: "Sjuka - måste jobba".
Här är länken:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5717150.ab
Jag köpte papperstidningen Aftonbladet i dag måndag där det står med sina feta rubriker:
"Svårt sjuka - men de tvingas arbeta, F-kassan drar in sjukpenning för 50 000."
mvh Noli
Här är länken:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5717150.ab
Jag köpte papperstidningen Aftonbladet i dag måndag där det står med sina feta rubriker:
"Svårt sjuka - men de tvingas arbeta, F-kassan drar in sjukpenning för 50 000."
mvh Noli
Socialförsäkringsministern tycker inte att de nya reglerna är hårda.
Här är länken:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5719709.ab
mvh Noli
Här är länken:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5719709.ab
mvh Noli
Fy fan rent ut sagt, vad den människan pratar skit. (Husmark Persson)
- Bror Duktig