Concerta (Metylfenidat) - regler m m
Hehe, då tar du för låg dos . Skillnaden är väl typen av kick. När jag tar Ritalin i höga doser kan jag känna wow, och så röjer jag upp i köket för att sedan falla ihop till en våt fläck med ångest, muskelvärk och stela leder. Känner inte direkt för att partaja om man säger så.Lilla Gumman skrev:Hej!Savanten Svante skrev:Kissprov? Vänta... för att klargöra att ni inte är narkomaner?
I sammanhanget - vad är skillnaden på narkoman och självmedicinerande?
Concerta är inte knark. Man får ingen "kick" av Concerta.
Av amfetamin i knarkdoser får jag bara ångest och hallucinationer, men jag vet ju inte dosen och hur mycket dextropur sockerConny mixat i. Jag kanske har sockerallergi .
Men tänk alla kaffesörplare och kedjerökare, de får en liknande kick om än inte lika stark.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:15:22, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Hej!
Ok då, Sugrövmanövern. En kick får man väl på ett sätt. Men man blir inte hög i den bemärkelsen.
Hälsningar
Lilla Gumman
Ok då, Sugrövmanövern. En kick får man väl på ett sätt. Men man blir inte hög i den bemärkelsen.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:22, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Hej!
Nej. Jag har aldrig knarkat. Så hög har jag aldritg varit.
Men för kanske sju år sedan försökte jag lyssna på ett avslappningsband med Uneståhl och då fick jag en kick, blev pigg istället för lugn och kände mig speedad. Kanske är det ungefär så det känns att ta droger? Jag vet inte och har ingen lust att prova droger.
Men drogtester måste jag ta. Och kontakt med min psykläkare.
Hälsningar
Lilla Gumman
Men för kanske sju år sedan försökte jag lyssna på ett avslappningsband med Uneståhl och då fick jag en kick, blev pigg istället för lugn och kände mig speedad. Kanske är det ungefär så det känns att ta droger? Jag vet inte och har ingen lust att prova droger.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:22, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Parvlon skrev:alfapetsmamma skrev:Parvlon skrev:Alla "behöver" amfetamin. Folk är väldigt lata nu för tiden.
Snacka för dig själv tack så mycket.
Oj, glömde alla med ADHD och ADD. Fast förutom dem så behöver alla amfetamin.
Jag har varken ADD eller ADHD, och har heller inget som helst behov av amfetamin, vare sig som drog eller lågdosmedicin. Din hypotes är därmed falsifierad.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 14:15:22, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits: har du testat någon amfetaminliknande drog då? Kan lova dig att du vill ha mer, när du väl hittat rätt.
Det var inget erbjudande, var bara nyfiken. En del langare säger att knark inte är vanebildande. Det bästa är ju lätt att vara hög på livet. Finns ju de som känt sig höga vid religiösa tillfällen t.ex. Lär vara bättre än att låta de känslorna komma från kemikalier.
Att du får ge prover kan ha andra förklaringar. Även Läkare ljuger. De har inte tid/ork att förklara för hur det ligger till ofta.
Ok, du gör skillnad på olagliga och lagliga droger. Förståeligt.Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Det var inget erbjudande, var bara nyfiken. En del langare säger att knark inte är vanebildande. Det bästa är ju lätt att vara hög på livet. Finns ju de som känt sig höga vid religiösa tillfällen t.ex. Lär vara bättre än att låta de känslorna komma från kemikalier.
Att du får ge prover kan ha andra förklaringar. Även Läkare ljuger. De har inte tid/ork att förklara för hur det ligger till ofta.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:15:22, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon skrev:Lakrits: har du testat någon amfetaminliknande drog då? Kan lova dig att du vill ha mer, när du väl hittat rätt.
Nej, det har jag inte, av just den anledningen (därav termen beroendeframkallande). Det räcker med missbrukande, depressiva idioter i familjen. Fast det är klart, mot en stat skulle du kunna ta den rollen om du nu vill. Jag tänkte mig att betala i mat och logi, eftersom det torde bli ganska lite av de båda behoven så länge du är amfetaminstinn, och därmed billigare för mig.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 14:15:22, redigerad totalt 1 gång.
Jo, jag har träffat en riktig hejjare en gång, han tjötade hål i skallen på mej. Hela natten. Han bjöd på alkohol. Följde med han till Mc Donalds på morgonen och antagligen så drog han amfetamin intravenöst på dass efter burgaren, han såg ut att må väldigt "bra" efteråt. Snubben ville låna min farsas traktor men berättade efter ett tag såklart vad han skulle ha den till, så det kunde han glömma.Lakrits skrev:Parvlon skrev:Lakrits: har du testat någon amfetaminliknande drog då? Kan lova dig att du vill ha mer, när du väl hittat rätt.
Nej, det har jag inte, av just den anledningen (därav termen beroendeframkallande). Det räcker med missbrukande, depressiva idioter i familjen. Fast det är klart, mot en stat skulle du kunna ta den rollen om du nu vill. Jag tänkte mig att betala i mat och logi, eftersom det torde bli ganska lite av de båda behoven så länge du är amfetaminstinn, och därmed billigare för mig.
Han hade tydligen inte fått hjälp med boendet av soc sedan han kom ut ur fängelset och husvagnen han bodde i innan var borta, så han sov provisoriskt i trappuppgångar. Det var iofs sommar.
Några månader efteråt hörde jag att en pundare hade dött, lät på beskrivningen som att det var samma person.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:15:22, redigerad totalt 2 gånger.
Alldeles för få narkomaner får mellanvård när de muckat. Mellanvård och något slags träningsboende tycker jag att vi kan kosta på dem. Någon kommer att få en spark i baken och få fart på livet, och det trumfar alla de som bara gör en rundtur från fängelset.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 14:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Håller med. Så är det säkert. Mellanvård, du menar typ KRIS? Det är alldeles för lätt att fastna i en ond cirkel som det är nu, tycker jag. Fungerar mest som att fängelser är en fikarast där de kan skaffa kriminella kontakter.Lakrits skrev:Alldeles för få narkomaner får mellanvård när de muckat. Mellanvård och något slags träningsboende tycker jag att vi kan kosta på dem. Någon kommer att få en spark i baken och få fart på livet, och det trumfar alla de som bara gör en rundtur från fängelset.
Ska inte vara brist på droger där heller, så "hardcorepundare" lär inte bry sig särskilt mycket om någon ger de tak över huvudet.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Håller med. Så är det säkert. Mellanvård, du menar typ KRIS? Det är alldeles för lätt att fastna i en ond cirkel som det är nu, tycker jag. Fungerar mest som att fängelser är en fikarast där de kan skaffa kriminella kontakter.Lakrits skrev:Alldeles för få narkomaner får mellanvård när de muckat. Mellanvård och något slags träningsboende tycker jag att vi kan kosta på dem. Någon kommer att få en spark i baken och få fart på livet, och det trumfar alla de som bara gör en rundtur från fängelset.
Ska inte vara brist på droger där heller, så "hardcorepundare" lär inte bry sig särskilt mycket om någon ger de tak över huvudet.
Med mellanvård menar jag boende på ett öppet behandlingshem med inriktning mot att brukaren skall få verktyg för att bygga upp ett nytt liv. Min bror jobbade på ett sådant förut. Det fungerar för en del, och inte alls för en del, men de flesta går några varv genom systemet innan de har tröttnat tillräckligt för att göra sig av med beroendet. Det här handlar ju om tunga missbrukare, med hjärnor som helt har byggts om för att fungera på den drog som används. Men jag tycker att det är bra att de hamnar i en miljö som vill få dem att bryta med det gamla, ofta rätt tunga, livet och att de förtjänar att få en chans när de väl har bestämt sig.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 14:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Lakrits: har du testat någon amfetaminliknande drog då? Kan lova dig att du vill ha mer, när du väl hittat rätt.
Hmm, undrar vad du skulle föreslå mig, jag har testat Concerta, Ritalin och Metamina, och jag vill inte ha mer...? Tycker inte särskilt mycket om nån av dem faktiskt, även om Metamina hjälper litegrann mot somligt. Men inte mer än så.
Så du är "motbevisad" av såväl såna som testat som såna som inte gjort det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:15:25, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jag rekommenderar inte droger över internet. Gör inga undantag, ens för dig.alfapetsmamma skrev:Parvlon skrev:Lakrits: har du testat någon amfetaminliknande drog då? Kan lova dig att du vill ha mer, när du väl hittat rätt.
Hmm, undrar vad du skulle föreslå mig, jag har testat Concerta, Ritalin och Metamina, och jag vill inte ha mer...? Tycker inte särskilt mycket om nån av dem faktiskt, även om Metamina hjälper litegrann mot somligt. Men inte mer än så.
Så du är "motbevisad" av såväl såna som testat som såna som inte gjort det.
Jo, jag får väl räkna mig som motbevisad då. (iaf. tills det kommer nya lagliga amfetaminanaloger du kan testa.)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman skrev:En gång var tredje månad ungefär går jag till labbet. Ett av proverna är ett alkoholprov. De kan se hur mycket alkohol jag druckit under de senaste veckorna.
Stannar alkohol verkligen kvar i kroppen i flera veckor?
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 14:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Kanske är statusen på levern de kollar? Gjordes sådana test på mig för ett antal år sedan. Syndes inte när jag hade supit skallen av mig några dagar innan, så testerna är bra. För den som super alltså.
7miljoner människor hade missbrukat skiten i USA.
http://www.scientificamerican.com/artic ... oll&page=4
Massa text.
7miljoner människor hade missbrukat skiten i USA.
Amphetamine and methylphenidate can also be addictive if abused by, say, crushing or snorting the pills. In a classic study published in 1995 research psychiatrist Nora Volkow, then at Stony Brook University, and her colleagues showed that injections of methylphenidate produced a cocainelike high in volunteers. More than seven million people in the U.S. have abused methylphenidate, and as many as 750,000 teenagers and young adults show signs of addiction, according to a 2006 report.
http://www.scientificamerican.com/artic ... oll&page=4
Massa text.
HGJ skrev:Lilla Gumman skrev:En gång var tredje månad ungefär går jag till labbet. Ett av proverna är ett alkoholprov. De kan se hur mycket alkohol jag druckit under de senaste veckorna.
Stannar alkohol verkligen kvar i kroppen i flera veckor?
Man mäter ett enzym som kallas gamma-GT.
Gammaglutamaltransferas.
Ingår ofta som standard i leverstatusscreener.
*Biomedicinsk Analytiker*
Senast redigerad av nyx 2011-05-04 14:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Verkar väldigt olika hur handboken följs.....
Den förespråkar försiktighet och regelbundna kontroller av blodtryck etc.
vid förskrivning av Concerta och Ritalin.
Ett EKG togs på mig för två år sen.
Sen ingenting.....
Hämtar ut Ritalin för en månad åt gången.
Bra att jag kan kolla blodtrycket själv på jobbet då.....
Sen ingenting.....
Senast redigerad av nyx 2011-05-04 14:15:25, redigerad totalt 1 gång.
nyx skrev:Verkar väldigt olika hur handboken följs.....
Sen ingenting.....
Kollas du inte oftare än så? Jag har varit först på regelbundna kontroller, sedan med ett halvår emellan, skall dit om en vecka, först därefter tror jag man får längre emellan, när man märker om medicinen är stabil på personen? Det borde väl inte behövas flera kontroller då, när det är stabilt?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag fick ingen kontroll alls, varesig blodtryck, prover eller EKG. Gick på utredning för en sjukdom samtidigt och läkaren på psyk tyckte att om jag går på sån utredning så borde de kolla blodtryck. Jag sa som det var att inget sånt har gjorts på ett år men då var allt bra. Sen skrev han ut massa burkar som jag fick hämta och när det tog slut mailade jag in ett recept och kunde hämta på apoteket. Skrev fel dos en gång, blev en högre dos än den jag hade, jag tänkte snett men ingen märkte det och jag fick den högre dosen utskriven.
Jag sa till då så det ändrades men de har dålig koll på doserna. Fick massa biverkningar och mådde skit, men inga prover togs, inte ens blodtryck. Fick testa ritalin istället och samma sak där. Avbröt allt sjäv pga. biverkninganra. Vill testa igen nu, var ett år sedan jag provade men då får det bli med en vettig läkare.
Jag sa till då så det ändrades men de har dålig koll på doserna. Fick massa biverkningar och mådde skit, men inga prover togs, inte ens blodtryck. Fick testa ritalin istället och samma sak där. Avbröt allt sjäv pga. biverkninganra. Vill testa igen nu, var ett år sedan jag provade men då får det bli med en vettig läkare.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 14:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag har somnat på såna preparat rätt många gånger, dock ej som medicin. Lagom dos, lagom aktiv.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 14:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag har somnat på "riktigt" amfetamin, ett par gånger men är vi inte i fel tråd nu?AAA skrev:Jag har somnat på såna preparat rätt många gånger, dock ej som medicin. Lagom dos, lagom aktiv.
MsTibbs skrev:De frågar alltid om jag blir hög av Concertan. Eh, nej... blir alls någon det på 54mg?
Ha!
Knappast!
Inte på mina 160mg heller.
Inte ens på det tredubbla....
Känns som man druckit för mycket kaffe bara.
*Lätt skakig*
Senast redigerad av nyx 2011-05-04 14:15:26, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården