Asperger-Sverige (med foton)
94 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Asperger-Sverige (med foton)
15/8 2009 kommer asperger-sverige.se att lanseras.
Sidan kommer att innehålla bilder och namn på aspergare från Sverige. Klickbart foto till egen sida med presentation och eventuell länk till hemsida, blogg etc.
Är du intresserad av att vara med och ge en bild av svenska aspergare?
Gå till http://www.asperger-sverige.se så kan du läsa om hur du gör för att vara med.
Sidan drivs i regi av Andet utbildning och förlag som man kan läsa mer om här: http://www.andet.se/
Sidan kommer att innehålla bilder och namn på aspergare från Sverige. Klickbart foto till egen sida med presentation och eventuell länk till hemsida, blogg etc.
Är du intresserad av att vara med och ge en bild av svenska aspergare?
Gå till http://www.asperger-sverige.se så kan du läsa om hur du gör för att vara med.
Sidan drivs i regi av Andet utbildning och förlag som man kan läsa mer om här: http://www.andet.se/
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:53:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag syns redan, i den bemärkelsen att jag reflekterar synligt ljus.
Det är alltså en slags länk-sida det handlar om? Eller är det ett slags Fäjsbuck för AS:are? Låter i vilket fall som helst som en trevlig idé (som jag inte kommer att utnyttja, men ändå).
Det är alltså en slags länk-sida det handlar om? Eller är det ett slags Fäjsbuck för AS:are? Låter i vilket fall som helst som en trevlig idé (som jag inte kommer att utnyttja, men ändå).
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:53:42, redigerad totalt 1 gång.
Det är en sida med bilder och presentationer av personer som har Aspergers syndrom. Det är inte jag som startat och driver den så jag kan inte svara på vad det exakta syftet är men på sidan finns det möjlighet att maila ansvarig om man undrar något.
Det är inte en sida man går in själv och uppdaterar så det går inte att jämföra med facebook.
Det är inte en sida man går in själv och uppdaterar så det går inte att jämföra med facebook.
Åhå, jag trodde att du var en av de på Andet. F'låt
Jag undrade eftersom att sidan ännu är så rudimentär, att jag inte riktigt förstår hur den är tänkt att vara när den blivit färdig. Men en slags samlingssida för vidarelänkar till deltagarnas egna sidor, projekt, e-postlådor etc. verkar det ju vara.
Jag undrade eftersom att sidan ännu är så rudimentär, att jag inte riktigt förstår hur den är tänkt att vara när den blivit färdig. Men en slags samlingssida för vidarelänkar till deltagarnas egna sidor, projekt, e-postlådor etc. verkar det ju vara.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:53:42, redigerad totalt 1 gång.
Bra initiativ! Men jag reagerade på en mening:
Kan tollkas som att det visserligen finns "någorlunda vettiga aspergare" men ingen jättevettig och att de flesta är mer eller mindre ovettiga.
Kanske skulle det stå: "Vi ser ett behov av att vuxna aspergare sys mer utåt."
Vi ser ett behov av att någorlunda vettiga aspergare syns mer utåt.
Kan tollkas som att det visserligen finns "någorlunda vettiga aspergare" men ingen jättevettig och att de flesta är mer eller mindre ovettiga.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:53:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag är ganska övertygad om att någon från Andet läser här och tar åt sig av eventuell kritik och tips.
Jag tycker inte att sidan är så "snygg" med de färger den har nu men jag har kanske lite tråkig smak som föredrar lugna neutrala färger.
Jag känner mig alltid rädd att information på nätet ska kunna missbrukas om fel personer kommer över den. Överdrivet ängslig kanske eller befogad oro, jag vet inte säkert.
Idén är såklart trevlig och positiv. Media kan också ha nytta av att ha en källa av "experter" att vända sig till som vet mycket mer än bara hur man stavar till Asperger.
Jag tycker inte att sidan är så "snygg" med de färger den har nu men jag har kanske lite tråkig smak som föredrar lugna neutrala färger.
Jag känner mig alltid rädd att information på nätet ska kunna missbrukas om fel personer kommer över den. Överdrivet ängslig kanske eller befogad oro, jag vet inte säkert.
Idén är såklart trevlig och positiv. Media kan också ha nytta av att ha en källa av "experter" att vända sig till som vet mycket mer än bara hur man stavar till Asperger.
serpentin skrev:Jag tycker inte att sidan är så "snygg" med de färger den har nu men jag har kanske lite tråkig smak som föredrar lugna neutrala färger.
Tyvärr blir det här bara en slags ilsken tidningsinsändare, för jag kan ingenting om hur man gör en hemsida, bara vad jag själv tycker om och det är ju minst sagt subjektivt.
Jag skulle också vilja dämpa färgerna (skrikig grön och mörk rödrosa; jag har ju svårt med sådant ), men även andra detaljer gör att sidan som den ser ut nu är ful. Kantiga block och ramar, allting i vänsterkant och svart text i Times New Roman rakt över. Jag antar att det här är en prototyp som inte har formgivits klart riktigt än.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:53:46, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:
Jag kan tycka att den rödrosa färgen är lite för stark. Amerikanska webbsidor brukar ha såna starka färger medan vi europeer brukar gilla svalare lugnare färger.
serpentin skrev:
Vilken info tänker du på? Bilder går ju att skydda mot nedladdning och länkning, och de personliga texterna får väl var och en själva ansvara för.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:53:46, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Egentligen kan man inte alls skydda bilderna från nedladdning, i och med att du ser bilden i din browser så kan du kopiera hela skärmen/fönstret till valfritt ritprogram och sedan kopiera bilden därifrån!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:53:46, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:barracuber skrev:Bilder går ju att skydda mot nedladdning och länkning
Just nu är bilderna inte skyddade mot nedladdning.
Jag såg det. Ren HTML klarar inte att skydda bilder men det finns olika typer att tillägg man kan använda, t ex script.
I det här fallet kunde man nog överväga det. Nån borde skicka ett mail till info@andet.se.
- barracuber
Miche skrev:..i och med att du ser bilden i din browser så kan du kopiera hela skärmen/fönstret till valfritt ritprogram och sedan kopiera bilden därifrån!
<a href="http://www.google.se/search?hl=sv&q=protecting+images+from+capture&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=&aq=f&oq=">Ser</a> att det finns betallösningar som stoppar även det. Får kika vid tillfälle om det finns även open source.
Tänker även på fotografer och konstnärer till exempel. De borde ju också vara intresserade av skydd.
- barracuber
Jag tittade på en av länkarna som barracuber länkade till och för att man öht ska kunna titta på sidan så krävs det att man använder Firefox med en plugin vilket gör att jag tycker inte att sådan lösning är acceptabel för en sådan sida (dessutom lär det knappast vara billigt...)
Däremot verkar det som sagt vettigt för att skydda konst!
Däremot verkar det som sagt vettigt för att skydda konst!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:53:46, redigerad totalt 1 gång.
Duras skrev:Bra initiativ! Men jag reagerade på en mening:Vi ser ett behov av att någorlunda vettiga aspergare syns mer utåt.
Bara om man tolkar lite bokstavligt om man frågar mig. Jag har aldrig sett uttrycket ha sådana undertoner du beskriver.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 20:53:46, redigerad totalt 1 gång.
Det är ett sjukt samhälle vi lever i. Varför ska man ens behöva fundera på att vara anonym? Jag stannar nog i garderoben ett tag till.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 20:53:46, redigerad totalt 1 gång.
- junkandshit
- Anslöt: 2007-09-05
Ptja, folk gillar att skrämmas.junkandshit skrev:Det är ett sjukt samhälle vi lever i. Varför ska man ens behöva fundera på att vara anonym? Jag stannar nog i garderoben ett tag till.
De gånger jag har blivit mordhotad över internet har jag sagt: KOM DÅ! ****vägen **. Behöver jag skjutvapen? Vad fan hotar du en redan skärrad paranoiker för?
Då har det kommit pm med svar som "Sorry, jag trodde du var ett 15-årigt troll", eller "Asså nä, jag står inte utanför ditt hus jag bara sa så för att skrämmas".
Nehepp, men ge fan i att hota med sådant i framtiden då tack, för nu står ju jag här och har lånat grannens hagelgevär i onödan! Men visst gör man klokt i att hålla på anonymiteten, absolut!
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:53:46, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Saninaé skrev:Duras skrev:Bra initiativ! Men jag reagerade på en mening:Vi ser ett behov av att någorlunda vettiga aspergare syns mer utåt.
Bara om man tolkar lite bokstavligt om man frågar mig. Jag har aldrig sett uttrycket ha sådana undertoner du beskriver.
Min tolkning kom till mig alldeles omedelbart, men det är ju möjligt att jag är en av dom ovettiga
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:53:46, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:serpentin skrev:
Vilken info tänker du på? Bilder går ju att skydda mot nedladdning och länkning, och de personliga texterna får väl var och en själva ansvara för.
Jag tänker på att man lämnar ut sitt namn i kombination med foto. Att man går att identifiera utan att veta vem som ser och läser. Det finns tyvärr folk och sammanslutningar som har allvarliga problem med att acceptera och respektera människor som inte är som alla andra (eller som dem själv).
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:53:51, redigerad totalt 1 gång.