Drivrutin till grafikkort - behöver hjälp!!!
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Drivrutin till grafikkort - behöver hjälp!!!
Jag har tänkt skaffa mig ett teoriprogram för körkort som heter RoadQuiz:
http://roadquiz.com/se/index.asp?sid=7kyos2cr9u6td4tvjr
På sajten kan man kolla om datorn uppfyller kraven för detta. Jag fick följande resultat av detta:
Jag har varit inne på www.intel.com och klickat på "Support" och sedan "Downloads". Sen gjorde jag en sökning på "Graphics controller" och fick upp en del. Jag visste inte vad jag skulle välja, men tog någon som hette
"Intel® Graphics Media Accelerator Driver for Windows* XP (exe)".
Det stod även följande på den:
Intel® 82946GZ Graphics Controller
och så laddade jag hem denna.
Det hela funkade dock inte för när jag försökte installera det stod det att datorn inte uppfyller minimikravet för det.
Vad göra??? Please, help!!! Jag känner mig som värsta idioten, jag vet vare sig vad drivrutiner eller graffikkort är för något . Så det var väl naivt att tro att jag skulle klara av att ladda hem något sådant...
http://roadquiz.com/se/index.asp?sid=7kyos2cr9u6td4tvjr
På sajten kan man kolla om datorn uppfyller kraven för detta. Jag fick följande resultat av detta:
DATORN UPPFYLLER EJ KRAVEN FÖR RoadQuiz,
SE NEDAN FÖR ÅTGÄRDSFÖRSLAG FÖR MER INFORMATION.
------------------------------------
Åtgärdsförslag:
Drivrutinen till grafikkortet (Intel(R) 82865G Graphics Controller) är äldre än 6 månader,
du rekommenderas uppdatera denna för att
programmet skall fungera optimalt. Dock kan RoadQuiz i vissa fall fungera ändå.
Gå till http://www.intel.com, titta efter "Downloads" eller "drivers" under "support"
leta efter en uppdaterad drivrutin för ditt grafikkort
(Intel(R) 82865G Graphics Controller) samt kontrollera att du laddar ned den fil
för ditt operativsystem (Microsoft Windows XP)
vendorId:32902 deviceId:9586
Jag har varit inne på www.intel.com och klickat på "Support" och sedan "Downloads". Sen gjorde jag en sökning på "Graphics controller" och fick upp en del. Jag visste inte vad jag skulle välja, men tog någon som hette
"Intel® Graphics Media Accelerator Driver for Windows* XP (exe)".
Det stod även följande på den:
Intel® 82946GZ Graphics Controller
och så laddade jag hem denna.
Det hela funkade dock inte för när jag försökte installera det stod det att datorn inte uppfyller minimikravet för det.
Vad göra??? Please, help!!! Jag känner mig som värsta idioten, jag vet vare sig vad drivrutiner eller graffikkort är för något . Så det var väl naivt att tro att jag skulle klara av att ladda hem något sådant...
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Okej, jag tryckte på den länken och laddade väl hem det som serverades där. Sen installerade jag det, tror jag att jag gjorde iallafall, för man skulle klicka på "Accept" och trycka på "Next" några gånger och så fick man upp ett meddelande om att datorn måste omstartas, och så gjorde jag det.
När datorn startats om tryckte jag åter på "Kontrollera datorn" för RoadQuiz-programmet och trodde väl att det hela skulle vara bra nu, men icke då. Fick upp precis samma meddelande igen, att grafikkortet måste uppdateras bla bla.
Suck!!! Hjälp, please!
När datorn startats om tryckte jag åter på "Kontrollera datorn" för RoadQuiz-programmet och trodde väl att det hela skulle vara bra nu, men icke då. Fick upp precis samma meddelande igen, att grafikkortet måste uppdateras bla bla.
Suck!!! Hjälp, please!
Heliora,
På sajten finns också ett avsnitt som handlar om vilka drivrutiner som Roadquiz behöver. Har du läst det?
Förresten, är ditt grafikkort ett 3D-kort? Roadquiz är ju ett program som kräver mycket av hårdvaran. Tänker att det där testprogrammet kanske är lite illa skrivet så att vi kommer på villospår liksom...
På sajten finns också ett avsnitt som handlar om vilka drivrutiner som Roadquiz behöver. Har du läst det?
Förresten, är ditt grafikkort ett 3D-kort? Roadquiz är ju ett program som kräver mycket av hårdvaran. Tänker att det där testprogrammet kanske är lite illa skrivet så att vi kommer på villospår liksom...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:54:04, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Här är en sida med diverse info och länkar till drivrutiner för din krets.
http://www.intel.com/support/graphics/intel865g/
Vet du något om tekniska specar för din dator (vilken CPU, hur mycket minne, vilket variant av Windows etc)? I så fall kanske vi kan hjälpa dig att tolka infon på den sidan.
http://www.intel.com/support/graphics/intel865g/
Vet du något om tekniska specar för din dator (vilken CPU, hur mycket minne, vilket variant av Windows etc)? I så fall kanske vi kan hjälpa dig att tolka infon på den sidan.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Så här står det som produktkrav på RoadQuiz:
"Grafik: 3D-grafikkort, kompatibelt med Microsoft DirectX 8, 8 MB minne"
Jag har liksom ingen aning om vad jag har eller vad jag skall ha eller hur jag tar reda på vad jag har .
"Grafik: 3D-grafikkort, kompatibelt med Microsoft DirectX 8, 8 MB minne"
Jag har liksom ingen aning om vad jag har eller vad jag skall ha eller hur jag tar reda på vad jag har .
Den grafikkrets du har ska klara DirectX 8, så det bör inte vara problemet. Siffran 8 MB syftar troligen på hur mycket grafikminne som krävs. Minneskravet är knappst något problem heller.
Fick du någon uppgift om vilken version av drivrutinen som du laddade ner senast?
Fick du någon uppgift om vilken version av drivrutinen som du laddade ner senast?
Om jag högerklickar på skrivbordet och väljer "Grafikegenskaper" så får jag upp en stor ruta med en massa saker och där står det "Intel Extreme Graphics 2".
Borde väl gå att få fram någonstans vad jag har för CPU och sånt också, men har inte lyckats få fram det ännu. Windows XP vet jag att jag har iaf.
Jag vet inte vad för version av drivrutinen jag laddade ner. Det stod bara "klicka här för den senaste versionen" och så gjorde jag det. Jag kan inte få fram den på datorn heller, har kollat innne på "Den här hårddisken" - "C" och "Program", hittar ingenting där.
Borde väl gå att få fram någonstans vad jag har för CPU och sånt också, men har inte lyckats få fram det ännu. Windows XP vet jag att jag har iaf.
Jag vet inte vad för version av drivrutinen jag laddade ner. Det stod bara "klicka här för den senaste versionen" och så gjorde jag det. Jag kan inte få fram den på datorn heller, har kollat innne på "Den här hårddisken" - "C" och "Program", hittar ingenting där.
Re: Drivrutin till grafikkort - behöver hjälp!!!
DATORN UPPFYLLER EJ KRAVEN FÖR RoadQuiz,
SE NEDAN FÖR ÅTGÄRDSFÖRSLAG FÖR MER INFORMATION.
------------------------------------
Åtgärdsförslag:
Drivrutinen till grafikkortet (Intel(R) 82865G Graphics Controller) är äldre än 6 månader,
du rekommenderas uppdatera denna för att
programmet skall fungera optimalt. Dock kan RoadQuiz i vissa fall fungera ändå.
Gå till http://www.intel.com, titta efter "Downloads" eller "drivers" under "support"
leta efter en uppdaterad drivrutin för ditt grafikkort
(Intel(R) 82865G Graphics Controller) samt kontrollera att du laddar ned den fil
för ditt operativsystem (Microsoft Windows XP)
vendorId:32902 deviceId:9586
Min fetstilsmarkering från ditt första inlägg i den här tråden!
Har du kollat DirectX-versionen på din dator? Om inte kör programmet DxDiag (kan startas från Start -> Kör) och se resultatet längst ner på första sidan vid rubriken DirectX-version.
[EDIT]
F.ö är det ett extremt fånigt krav att drivrutinen måste vara mindre än 6 månader gammal, det visar mest på en osäkerhet och okunnighet från programtillverkaren...
Om grafikkortet slutat att tillverkas så tar grafikkorttillverkaren knappast fram nya drivrutiner om det inte råkar vara så att någon hittat en fatal bug i drivrutinen som de anser vara värd att rätta...
[/EDIT]
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Nu kör jag själv engelsk version av XP, så du får försöka lista ut vad MS kallar saker på svenska.
Klicka på "Start" och väljer kontrollpanelen. Där väljer du "System" och klickar sedan på fliken "General". Då bör du få upp info om CPU och minne.
Posta den info du får där, och så vad som står om krav på CPU och minne för programmet.
Klicka på "Start" och väljer kontrollpanelen. Där väljer du "System" och klickar sedan på fliken "General". Då bör du få upp info om CPU och minne.
Posta den info du får där, och så vad som står om krav på CPU och minne för programmet.
Nu har jag lyckats få fram lite info om datorn genom att klicka på "Visa systemegenskaper" inne på "Den här datorn". Så här stod det:
System:
Microsoft Windows XP
Professional
Version 2002
Service Pack 3
Registrerad till:
HP DC530SFF (är inte säker på om det är siffran 0 eller bokstaven O)
Dator:
Intel (R)
Pentium(R) 4 CPU 3.00 GHz
2.99 GHz, 504 MB RAM
System:
Microsoft Windows XP
Professional
Version 2002
Service Pack 3
Registrerad till:
HP DC530SFF (är inte säker på om det är siffran 0 eller bokstaven O)
Dator:
Intel (R)
Pentium(R) 4 CPU 3.00 GHz
2.99 GHz, 504 MB RAM
Re: Drivrutin till grafikkort - behöver hjälp!!!
Miche skrev:Har du kollat DirectX-versionen på din dator? Om inte kör programmet DxDiag (kan startas från Start -> Kör) och se resultatet längst ner på första sidan vid rubriken DirectX-version.
Det här är grekiska för mig verkligen, men gjorde precis som du skrev och fick upp någon stor ruta med rubriken "Diagnostikverktyg för Direct X" med olika flikar. Längst ner i listan över de olika uppgifterna om datorn stod det:
"Direct X-version: Direct X 9.0c (4.09.0000.0904)
Jag har förresten prövat att ladda hem ett litet demoprogram av RoadQuiz för någon dag sen, men det funkade inte. Det var därför jag började med "Kontrollera datorn"-grejset.
På fliken bildskärm i DxDiag står det lite mer om grafikkortet, bl.a. hur mycket minne det har (Uppskattat totalt minne), där finns även ett par testknappar som du kan prova med!
Jag kollade just hemsidan för programmet, och det har mycket måttliga systemkrav som inte ska vara något som helst problem för din dator, så vitt jag kan se.
Så här stod det om grafikkortet:
Namn: Intel(R) 82865G Graphics Controller
Kretstyp: samma som ovan
DAC-typ: Internal
Uppskattat totalt minne: 96.0 MB
Aktuellt bildskärmsläge: 1280 X 1024 (32 bit) (60 Hz)
Jag testade DirectDraw och Direct3D och fick fram alla figurer man skulle få fram.
Namn: Intel(R) 82865G Graphics Controller
Kretstyp: samma som ovan
DAC-typ: Internal
Uppskattat totalt minne: 96.0 MB
Aktuellt bildskärmsläge: 1280 X 1024 (32 bit) (60 Hz)
Jag testade DirectDraw och Direct3D och fick fram alla figurer man skulle få fram.
Jag laddade hem demon för RoadQuiz och testade den, det gick helt utan problem på den här sk*tburken som verkligen inte brukar fungera speciellt bra...
Har du testat demon eller bara programmet som testar om det ska fungera?
Har du testat demon eller bara programmet som testar om det ska fungera?
Jaaaa, nu funkar det äntligen med demon!!!
Det var nog den senaste nerladdningen som gjorde att det funkade, förut så funkade den inte.
Jag skall nog köpa programmet, det verkar bra. Kostar 340 kr och gäller i 2 år (om jag nu lyckas ta körkort på den tiden...). Verkade väldigt svindlande bara i demon, blev nästan åksjuk så snabbt det gick. Men man får väl köra programmet i korta omgångar. Vad tyckte du om demon, Miche? Blev du också yr, eller är det olika på olika datorer hur snabbt det går?
Tack för hjälpen här iallafall, både Miche och Kvasir !!!
Det var nog den senaste nerladdningen som gjorde att det funkade, förut så funkade den inte.
Jag skall nog köpa programmet, det verkar bra. Kostar 340 kr och gäller i 2 år (om jag nu lyckas ta körkort på den tiden...). Verkade väldigt svindlande bara i demon, blev nästan åksjuk så snabbt det gick. Men man får väl köra programmet i korta omgångar. Vad tyckte du om demon, Miche? Blev du också yr, eller är det olika på olika datorer hur snabbt det går?
Tack för hjälpen här iallafall, både Miche och Kvasir !!!
Nejdå, det är ingen fara med att bli yr för min del...
Synd att du inte får träna på dragläge, växlingar, inbromsningar, hålla hastigheten, blinka på rätt ställe mm i programmet (eller får man det i den riktiga versionen?)
Synd att du inte får träna på dragläge, växlingar, inbromsningar, hålla hastigheten, blinka på rätt ställe mm i programmet (eller får man det i den riktiga versionen?)
Miche skrev:Synd att du inte får träna på dragläge, växlingar, inbromsningar, hålla hastigheten, blinka på rätt ställe mm i programmet (eller får man det i den riktiga versionen?)
Nej, det får man tyvärr inte. Det skulle nog krävas ett väldigt avancerat program till det. Det är bara trafikregler man får öva på. Men det behövs ju också.
Hårdvara
Miche skrev:Nejdå, det är ingen fara med att bli yr för min del...
Skall man kunna träna på dragläge så behövs ju hårdvara också. Problemet med dom flesta bilrattar man kan köpa till datorer brukar ju vara att det bara är 2 pedaler till. Alltså broms och gas. För att kunna simulera körning med vanlig manuellt växlad bil krävs det ju 3 pedaler och det har jag aldrig sett något datorratt som har. Rattarna är nog byggda för att simulera körning med racerbil och dom har ju inte koppling utan sekventiell växellåda utan koppling.
Senast redigerad av Jonas1968 2011-05-04 20:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Jag har också problem med programmet. Min dator är från november förra året:
64-bits system
Intel Xeon Quad core
4GB RAM (snart 8GB)
ATI FireGL v7600
1TB hårddisk
Detta är väl de relevanta faktan för min dator.
Programmet (road quiz) säger:
"Datorn har för lite arbetsminne, RoadQuiz kräver minst 64MB."
"Grafikkortet (ATI FireGL V7600) har för lite minne, 8MB är minimikravet. Dock kan det fungera ändå förutsatt att drivrutinerna
till grafikkortet (ATI FireGL V7600) håller hög kvalitet samt att de har stöd för AGP-texturering"
Vad kacklar de om? Eller är det något som jag totalmissat vad gäller min dator?
Är det 64-bits systemet som ställer till det?!
EDIT:
*extremt irriterad* Drivrutinerna till grafikkortet uppdaterades för bara någon vecka sedan.
Detta är en "Maya"-dator. Eh, ja? den klarar av avancerad 3D-grafik!
*rolls eyes* förlåt att jag inte hade råd med ATI FirePro v7750!
64-bits system
Intel Xeon Quad core
4GB RAM (snart 8GB)
ATI FireGL v7600
1TB hårddisk
Detta är väl de relevanta faktan för min dator.
Programmet (road quiz) säger:
"Datorn har för lite arbetsminne, RoadQuiz kräver minst 64MB."
"Grafikkortet (ATI FireGL V7600) har för lite minne, 8MB är minimikravet. Dock kan det fungera ändå förutsatt att drivrutinerna
till grafikkortet (ATI FireGL V7600) håller hög kvalitet samt att de har stöd för AGP-texturering"
Vad kacklar de om? Eller är det något som jag totalmissat vad gäller min dator?
Är det 64-bits systemet som ställer till det?!
EDIT:
*extremt irriterad* Drivrutinerna till grafikkortet uppdaterades för bara någon vecka sedan.
Detta är en "Maya"-dator. Eh, ja? den klarar av avancerad 3D-grafik!
*rolls eyes* förlåt att jag inte hade råd med ATI FirePro v7750!
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 20:54:04, redigerad totalt 2 gånger.
- Tomtenissa
- Anslöt: 2007-06-08
Har du kunnat köra roadquiz överhuvudtaget?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:54:04, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag ska pröva att installera det nu.
Alltså, om det inte funkar på min dator så kan den ju inte heller köras på min brorsas mindre avancerade dator.
"Arbetsminne 64MB
3D-grafikkort, kompatibelt med DirectX8
8MB minne"
... my ass! Min dator ligger långt över kraven så varför bjäbbar den?
Alltså, om det inte funkar på min dator så kan den ju inte heller köras på min brorsas mindre avancerade dator.
"Arbetsminne 64MB
3D-grafikkort, kompatibelt med DirectX8
8MB minne"
... my ass! Min dator ligger långt över kraven så varför bjäbbar den?
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 20:54:04, redigerad totalt 1 gång.
- Tomtenissa
- Anslöt: 2007-06-08