Hjälp, hur ska jag orka med grannarna?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp, hur ska jag orka med grannarna?

Inläggav serpentin » 2009-08-10 21:17:38

Grannar och jag, det går inte ihop. Tokiga grannar och jag det går verkligen inte ihop. Grannar som väsnas extremt mycket och jag - det går riktigt mycket åt skogen.

Jag orkar snart inte mer. Jag är så less så det snurrar. Måste sitta ner för jag är yr som om jag åkte i karusell. Stressad till max. Huvudet fullt av hemska tankar.

Hur ska jag orka? Vad ska jag göra för att inte bli tokig på riktigt?

Jag har gjort allt jag kan komma på för att flytta härifrån men det är helt kört. Jag klarar det inte själv och jag får ingen hjälp. Jag kommer hamna på vårdhem resten av mitt liv om jag inte kommer härifrån omgående. Jag orkar verkligen inte mer nu.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Danne » 2009-08-10 21:35:30

Känner verkligen med dig.
Jag undrar hur många aspergare som har problem med sina grannar. :?:
Själv har jag också problem med vissa grannar, och även andra förståss.
Nästan i alla fallen så är det den andre som startar bråket, själv vill man ju mest bara vara ifred.
Men det är alltid nånting som gör att dom ska på en, vissa tydligen bara måste gnälla, bråka, tjafsa med nån.
Och sen när dom går på mig, så får dom inte det bemötande dom brukar få, osämjan är ett faktum.

Och reglerna är ju så enkla egentligen, sköt ditt och skit i andra.
Och behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Solklart, inga problem för mig (en sapergare) att förstå.
Men ändå så blir man påhoppad av NT lite titt som tätt.

Aspergare och NT kanske inte bör bo ihop helt enkelt? :roll:

PS. Kanske inte hjälpte dig ett dugg det här inlägget. Ville mest visa att du inte är ensam. Misströsta inte, det går att ta sig igenom.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav MsTibbs » 2009-08-10 22:04:39

Väsnas grannarna kan du ringa störningsjouren, om du nu bor i lägenhet vill säga.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Parvlon » 2009-08-10 22:12:20

Skriv en lapp och lämna i brevlådan eller tejpa fast på deras dörr.
Det gjorde jag med en granne som lät hunden vara hemma på dagarna, funkade bra.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Pemer » 2009-08-10 22:17:45

Den mest störande grannen är väl dessutom den som redan har hämnats för tidigare störningsanmälningar med den falska anmälningen om vanvård av barn.

En ansökan om särskilt boende om LSS, där alla aspekter tas upp, tror jag är grejen. Med ett intyg från kanske OA:s ordförande eller något liknande med fakta om Asperger och hur känslig man kan vara för gräsligt störande ljud.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav serpentin » 2009-08-10 22:23:35

MsTibbs skrev:Väsnas grannarna kan du ringa störningsjouren, om du nu bor i lägenhet vill säga.

Finns ingen sådan här. Bostadsrätter. Men jag hyr min av kommunen så enligt föreningen har jag inga rättigheter.
serpentin
Inaktiv

Inläggav Danne » 2009-08-10 22:28:19

serpentin skrev:
MsTibbs skrev:Väsnas grannarna kan du ringa störningsjouren, om du nu bor i lägenhet vill säga.

Finns ingen sådan här. Bostadsrätter. Men jag hyr min av kommunen så enligt föreningen har jag inga rättigheter.

Då ljuger föreningen, du har samma rättigheter som alla andra.
Snacka med kommunen som äger bostadsrätten, och berätta att föreningen sagt så.
Kommunen har skyldigheter mot dig som deras hyresgäst, föreningen har skyldigheter mot kommunen som delägare.
Att du inte skulle ha några rättigheter är enbart ett sätt av föreningen att försöka skrämma dig till tystnad.
Danne

Inläggav Pemer » 2009-08-10 22:36:13

Det kan de glömma. Att kommunen äger lägenheten och disponerar för att förmedla på ett sådant här sätt innebär en andrahandsuthyrning som föreningen har godkänt, och kommunen med du som deras andrahandshyresgäst har EXAKT samma lagliga rättigheter som övriga boende, ingenting annat.

Den bostadsrättsförening, eller den representant för en sådan, som bemöter dig med någon annan attityd, gör snarare själv avkall på de rättigheter man annars skulle ha, eftersom det är de som bara av att bemöta dig så bryter mot lagen.

Föreningen ska vara jävligt tacksamma att de har en så stabil bostadsrättsinnehavare som kommunen och om något bemöta dig med respekt. En fet jävla anmälan om diskriminering av funktionshindrade känns på sin plats här. Fy fan vad förbannad jag blir, satans dryga jävla svin.
Pemer

Inläggav serpentin » 2009-08-10 22:36:48

Parvlon skrev:Skriv en lapp och lämna i brevlådan eller tejpa fast på deras dörr.
Det gjorde jag med en granne som lät hunden vara hemma på dagarna, funkade bra.

Har jag gjort. Då fick jag en varning för att jag "ofredade" grannarna. Har även gått ut för att tala med dem men får då veta att jag är sjuk i huvudet och att jag kan väl flytta då om jag inte triiiiiivs osv. Dessutom väsnas de ännu mer om jag ber dem ta lite hänsyn.

Idag fick jag veta att mitt stackars barn skriker varje morgon klockan fem så det stör grannarna. "Kan du inte trösta henne då?"

Hur ska jag kunna trösta ett barn som sover och är knäpptyst? Märkligt att jag aldrig hör henne skrika så dags trots att vi sover i samma rum. Detta fick jag höra för att jag sa att min dotter behöver sova så det vore bra om man kan låta bli att banka i betongväggarna klockan åtta på kvällen.

Grannen som sa ovanstående var som vanligt askalas så jag fick be henne upprepa sig för att hon sluddrade så mycket så jag hörde knappt vad hon sa.

Nåväl jag förklarade för henne att enligt hyreslagen så får barn skrika dygnet runt utan att man har rätt att klaga på att det stör. Det står även i hyreslagen att man ska ta hänsyn till sovande barn.

Grannen bredvid hade besök av sina stora barnbarn. De rusade fram och tillbaka och slog i väggen så det dånade inne i vårt sovrum. Min dotter blev helt uppspelt och kunde inte komma till ro pga oväsendet.

Samtidigt höll en granne snett ovanför på att spika ihop en nyinköpt garderob och medan hon gjorde detta så körde hennes helvilda treåring springrally fram och tillbaka och skrek allt vad hon kunde så jag trodde taket skulle trilla ner.

Det tar flera timmar för mig att varva ner efter allt detta för att det ens ska vara lönt att gå till sängs och om inte sova så åtminstone få lite vila.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 3 gånger.
serpentin
Inaktiv

Inläggav Pemer » 2009-08-10 22:38:12

Ser att Danne var snabbare, och mer diplomatisk. Men det är ena riktiga jävla praktarslen vi ser tydligt att du har med att göra. Egentligen är det en polisanmälan som skulle till, alltså. Det kan väl för övrigt andra än målsägare göra, jag blir riktigt sugen... :evil:
Pemer

Inläggav serpentin » 2009-08-10 22:41:00

Danne skrev:
serpentin skrev:

Då ljuger föreningen, du har samma rättigheter som alla andra.
Snacka med kommunen som äger bostadsrätten, och berätta att föreningen sagt så.
Kommunen har skyldigheter mot dig som deras hyresgäst, föreningen har skyldigheter mot kommunen som delägare.
Att du inte skulle ha några rättigheter är enbart ett sätt av föreningen att försöka skrämma dig till tystnad.

Jo men det vet jag ju. Jag har vänt mig till kommunen och jag har vänt mig till hyresgästföreningen. Hundratals gånger under de två år som vi bott här.

Det händer... absolut ingenting.
serpentin
Inaktiv

Inläggav Lakrits » 2009-08-10 22:43:31

Är du medlem i Hyresgästföreningen, eller medlem i HSB om du hyr av en av deras föreningar? Då kan du få juridisk rådgivning.

En del försäkringsbolag, fackförbund, studentkårer och liknande har också en möjlighet att få begränsad rådgivning om man är medlem. Det skadar aldrig att fråga även om du misstänker att du inte kan be om hjälp i just boendeärenden.

Annars har Konsumentverket och Boverket en bra sida om boende: Om boende.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Parvlon » 2009-08-10 22:44:23

Har jag gjort. Då fick jag en varning för att jag "ofredade" grannarna.
Skriv en igen då, fast med VERSALER. Hade jag gjort.
Annars så visar man att man går på "varningar".
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav serpentin » 2009-08-10 22:44:53

Pemer skrev:Den mest störande grannen är väl dessutom den som redan har hämnats för tidigare störningsanmälningar med den falska anmälningen om vanvård av barn.

En ansökan om särskilt boende om LSS, där alla aspekter tas upp, tror jag är grejen. Med ett intyg från kanske OA:s ordförande eller något liknande med fakta om Asperger och hur känslig man kan vara för gräsligt störande ljud.

Kommunen har ju själv betalat för tre år på vårdhem där jag hamnade efter mitt förra dåliga boende. Nu ska man snart få betala för vårdboende resten av mitt liv PLUS fosterhem och livslångt omhändertagande av mitt barn som kommer att hamna bland narkomaner och hemlösa efter sin uppväxt i fosterhem. Det är dit vi är på väg och det vet kommunen mycket väl. Ändå blundar man.

Därför vände jag mig till Råd och stöd som bara bollar runt min ansökan och inte vill förstå att jag mårdåligt.nu
serpentin
Inaktiv

Inläggav serpentin » 2009-08-10 22:46:50

Parvlon skrev:
Har jag gjort. Då fick jag en varning för att jag "ofredade" grannarna.
Skriv en igen då, fast med VERSALER. Hade jag gjort.
Annars så visar man att man går på "varningar".

När jag påpekar så blir det bara ännu roligare för grannarna att väsnas. Så skedde i dag till exempel. Varför skulle de bry sig om mina klagomål?
serpentin
Inaktiv

Inläggav Pemer » 2009-08-10 22:47:46

Föreningen har dåligt rykte redan, ser jag vid googling:

Vi undviker länk av uppenbara skäl (som jag först inte tänkte på), men låter kommentaren vara kvar:

Anders - 2008-12-09 17:59:08
"Måste vara världens sämsta brf. Riktigt dåligt undehåll och maximalt otrevlig styrelse. Flytta inte hit! Det växer mögel på ytterväggarna, förråden är aldrig vidgjorda, tvättstugan är sliten, det är fel på ventilationssystemet ja listan kan göras lång. Jag säger bara: tvångsförvaltning."

Lite media kanske här också? OA tar upp hur en av våra medlemmar bemöts av alla inblandade parter i ett undermåligt boende, och inte får adekvat hjälp enligt LSS...

EDIT: Tog alltså bort länk.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 2 gånger.
Pemer

Inläggav serpentin » 2009-08-10 22:52:40

Pemer skrev:Det kan de glömma. Att kommunen äger lägenheten och disponerar för att förmedla på ett sådant här sätt innebär en andrahandsuthyrning som föreningen har godkänt, och kommunen med du som deras andrahandshyresgäst har EXAKT samma lagliga rättigheter som övriga boende, ingenting annat.

Den bostadsrättsförening, eller den representant för en sådan, som bemöter dig med någon annan attityd, gör snarare själv avkall på de rättigheter man annars skulle ha, eftersom det är de som bara av att bemöta dig så bryter mot lagen.

Föreningen ska vara jävligt tacksamma att de har en så stabil bostadsrättsinnehavare som kommunen och om något bemöta dig med respekt. En fet jävla anmälan om diskriminering av funktionshindrade känns på sin plats här. Fy fan vad förbannad jag blir, satans dryga jävla svin.

Vi hade ett möte där tre tjänstemän från kommunen klargjorde detta. Mötet avbröts av kommunen. Man såg ingen mening med att fortsätta. Sista ordet fick föreningens ordförande (trodde han) när vi lämnat lokalen då han skrek idiot åt mig.

Chefen på kommunen fick veta detta och ringde direkt till ordföranden och "läste lusen" av honom. Men det biter inte på folk här, de har ingen respekt alls för någon. De vet väl att det inte kan hända dem något ändå.

De vill inte ha kommunens hyresgäster kvar här längre. Jag har ju klagat på många brister så det har kostat föreningen en hel del pengar och utgifter för föreningen är som att skrika att pesten är här.
serpentin
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2009-08-10 22:58:14

serpentin skrev:När jag påpekar så blir det bara ännu roligare för grannarna att väsnas. Så skedde i dag till exempel. Varför skulle de bry sig om mina klagomål?
Därför att sådana som klagar är jobbiga. :twisted:
Att de har varnat dig tyder ju på att de inte tvekar att ljuga för att bli av med klagandet så fortsätt tills dem flyttar eller skärper sig, tycker jag.
Om det verkligen är så att de njuter av att störas, så kanske det inte är så lätt dock men jag tror de flesta som väsnas inte tänker på att de har grannar bara.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:53:58, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav serpentin » 2009-08-10 22:58:52

Pemer skrev:
Lite media kanske här också? OA tar upp hur en av våra medlemmar bemöts av alla inblandade parter i ett undermåligt boende, och inte får adekvat hjälp enligt LSS...

Ja det hade kanske satt lite press på folket här i kommunen.

Jag ställer gärna upp, men anonymt mest av hänsyn till mitt barn.
serpentin
Inaktiv

Inläggav Danne » 2009-08-10 22:59:59

Pemer skrev:Ser att Danne var snabbare, och mer diplomatisk.

"Diplomatisk"... Haha, första gången någon sagt om mig. :lol:

Det är inte riktigt ordet för hur jag brukar lösa mina egna dispyter.
Jag har lärt mig till att myndigheter enbart är till för att hjälpa brottslingar och skitstövlar.
Hör man inte till någon av de kategorierna så får man fixa allt själv istället.
Och då är anfall alltid bästa försvar.
Danne

Inläggav Pemer » 2009-08-10 23:03:14

Det ligger något i det.... (myndigheter till för brottslingar och skitstövlar)

Och är man inget av dem är gärna bemötandet så att man ska provoceras att bli det ena, det andra eller bägge delarna. Sedan går det bra att börja bry sig...
Pemer

Inläggav serpentin » 2009-08-10 23:11:56

Så fort jag klagar så blir jag anmäld av alkisarna en trappa upp för allt möjligt.

Det är lönlöst.

Den veckan jag hade hund hittade man på att min hund stod och ylade "mellan tio och femton". Jag gick hemifrån klockan tolv och var hemma strax efter två så jag vet att det inte stämmer. Jag hörde inget ylande när jag närmade mig lägenheten.

Nu heter det plötsligt att mitt barn skriker varje morgon klockan fem. Vilket hon iofs får lov att göra. Värst var att grannen påstod att mitt barn skriker länge - "kan du inte ta upp och trösta henne". Sånt gör mig vansinnig *grrrr kärringjävel* Som om jag bara låter henne ligga där och skrika.

Tvååringar skriker inte på det sättet som hon ville ha det till. Hon beskrev snarare ett spädbarns skrik efter uppmärksamhet. Så gör inte en tvååring. Hon kallar på mig om hon vill något. Hon kan tala så hon behöver inte skrika.
serpentin
Inaktiv

Inläggav Pemer » 2009-08-10 23:15:36

Det känns alltså rentav som att alla är med på något av en komplott för att gemensamt mobba bort dig... :x icon
Pemer

Inläggav serpentin » 2009-08-10 23:19:00

Pemer skrev:Det känns alltså rentav som att alla är med på något av en komplott för att gemensamt mobba bort dig... :x icon

Ja det har jag (och kommunen, som ändå inte bryr sig) kommit underfund med för längesedan.

Jag är skötsam och vill ha lugn och ro men alkisarna rules.
serpentin
Inaktiv

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in