Jobbigt med semester
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Jobbigt med semester
Är det någon mer än jag som tycker att semestern är jobbig rent psykiskt?
Ingen och prata med på flera veckor, nu vet vi inte ens om nån kommer med medicin. Jag vet ju inte hur det är där ni bor, men här känns det som jätte jobbigt (sthlm)
Ingen och prata med på flera veckor, nu vet vi inte ens om nån kommer med medicin. Jag vet ju inte hur det är där ni bor, men här känns det som jätte jobbigt (sthlm)
Senast redigerad av Dimalim 2011-05-04 20:52:56, redigerad totalt 1 gång.
Så har jag haft det sen januari.
Gissa om jag räkna dagarna till universitetsstarten nu...
Gissa om jag räkna dagarna till universitetsstarten nu...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:52:56, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag förstår för jag var själv sjukskriven i lite drygt 2,5 år och av dem även arbetslös i tio månader med några praktikperioder. En en lång j*la semester och det finns många som har det mycket värre än mig som varken får hjälp och/eller får jobb igen.. De positiva var att jag fick diagnosen under tiden, så jag och personal inom vården kunde sätta lite mer press på AF.
De första dryga halvåret var det okej för jag var slutkörd pga. mitt förra jobb och deras dåliga behandling av mig, alla möten och allt tjafs sedan började det krypa i kroppen på mig.
Men på något sätt härdar man ut och det var både positivt, negativt och till en del lärorikt men inte en gång till. Man får försöka aktivera sig.
De första dryga halvåret var det okej för jag var slutkörd pga. mitt förra jobb och deras dåliga behandling av mig, alla möten och allt tjafs sedan började det krypa i kroppen på mig.
Men på något sätt härdar man ut och det var både positivt, negativt och till en del lärorikt men inte en gång till. Man får försöka aktivera sig.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:52:56, redigerad totalt 4 gånger.
Dimalim skrev:shit det är ju otroligt
Äh, det finns folk som levt isolerade i åratal utan att ha blivit knäppa. Det är en aning trist, men det gäller att aktivera sig och hitta vettiga rutiner.
Som väl är är jag bokmal...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:53:01, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Instämmer med TS. Jag har haft boendestödjarna, med psykologen, sociala gruppen och basala kroppskännedomen har jag varit utan. Tur att jag träffat andra istället.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker semestern är jobbig rent psykisk, har lite svårt att aktivera mig en hel dag om inte nån gör ett schema åt mig och jag har ett ställe att gå till som jag trivs på..lite så..
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 20:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb skrev:Jag tycker semestern är jobbig rent psykisk, har lite svårt att aktivera mig en hel dag om inte nån gör ett schema åt mig och jag har ett ställe att gå till som jag trivs på..lite så..
Det är jobbigt för mig om det handlar om månader men några veckors semester brukar gå bra (max 4 brukar vara lagom). Jag aktiverar mig genom att resa i landskapet, träffa föräldrarna, sola & bada och träffa kompisar om de har tid & lust, så hjärnan får tänka på lite annat, så jag inte bara ältar samma "sk*t" hela tiden också har vi en radda födelsedagar i familjen i juli att fira bl.a. min egen. Enstaka dagar har jag tråkigt och pillar navelludd och funderar, vilket är både på gott & ont.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Re: Semester
Dimalim skrev:Är det någon mer än jag som tycker att semestern är jobbig rent psykiskt?
Semester är jobbigast när andra har semester. Handläggare, vuxenhab osv. Flera månader när semestrarna avlöser varandra och hela min tillvaro måste stå på paus.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag gillar semestrar. Framför allt andras semestrar, eftersom det blir lugnare på institutionen (ja, hela Ultuna och Uppsala som helhet) då och eftersom det blir mindre schemakrockar mellan folk som vill använda samma maskiner. Dessutom är det avgjort skönare att vara ute i skogen under sommaren än när det är nollgradigt och snöblandat regn under vår och höst.
Fast i övrigt håller jag med om att när jag krisar på sommaren, kan jag inte alltid få hjälp av min kontaktman och hennes grupp på neuropsyk. Boendestödet vet att jag inte klarar av en ny människa varje gång, så jag brukar få, och har fått i år igen, en "fast" vikarie, så att säga. Sommarvikarierna är dessutom nästan alltid välutbildade studenter i olika områden, så det blir rätt roliga och intressanta samtal.
Fast i övrigt håller jag med om att när jag krisar på sommaren, kan jag inte alltid få hjälp av min kontaktman och hennes grupp på neuropsyk. Boendestödet vet att jag inte klarar av en ny människa varje gång, så jag brukar få, och har fått i år igen, en "fast" vikarie, så att säga. Sommarvikarierna är dessutom nästan alltid välutbildade studenter i olika områden, så det blir rätt roliga och intressanta samtal.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:53:01, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Dimalim skrev:Är det någon mer än jag som tycker att semestern är jobbig rent psykiskt?
Semester är jobbigast när andra har semester. Handläggare, vuxenhab osv. Flera månader när semestrarna avlöser varandra och hela min tillvaro måste stå på paus.
Mmm, det kan vara påfrestande. Som väl är lider jag inte så mycket av det längre.
sommar skrev:serpentin skrev:Semester är jobbigast när andra har semester. Handläggare, vuxenhab osv. Flera månader när semestrarna avlöser varandra och hela min tillvaro måste stå på paus.
Mmm, det kan vara påfrestande. Som väl är lider jag inte så mycket av det längre.
Jag lider av det. Jag har bollats fram och tillbaka mellan olika ställen inom Råd och stöd. Allt handlar om att få hjälp att ansöka om särskilt anpassad bostad och inte minst att överklaga eftersom kommunen kommer att ge mig avslag om jag så ansöker hundra gånger.
Nu har jag gjort min tredje ansökan om Råd och stöd för att den måste se ut på ett visst sätt för att jag har daglig verksamhet. Den har skickats runt ett tag i regionen och har nu landat i samma hus som där jag skrev den.
Där ligger den i väntan på att alla berörda ska vara tillbaka från sina semestrar så vi kan ha ett möte där min ansökan ska diskuteras. Vi talar september månad. Min första ansökan gjordes tidigt i våras. Krångligt är bara förnamnet.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:53:01, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:sommar skrev:serpentin skrev:Semester är jobbigast när andra har semester. Handläggare, vuxenhab osv. Flera månader när semestrarna avlöser varandra och hela min tillvaro måste stå på paus.
Jag lider av det. Jag har bollats fram och tillbaka mellan olika ställen inom Råd och stöd. Allt handlar om att få hjälp att ansöka om särskilt anpassad bostad och inte minst att överklaga eftersom kommunen kommer att ge mig avslag om jag så ansöker hundra gånger.
Nu har jag gjort min tredje ansökan om Råd och stöd för att den måste se ut på ett visst sätt för att jag har daglig verksamhet. Den har skickats runt ett tag i regionen och har nu landat i samma hus som där jag skrev den.
Där ligger den i väntan på att alla berörda ska vara tillbaka från sina semestrar så vi kan ha ett möte där min ansökan ska diskuteras. Vi talar september månad. Min första ansökan gjordes tidigt i våras. Krångligt är bara förnamnet.
Usch, så sabla jobbigt. Jag minns alla papper jag var tvungen att fylla i från AF. och FK. Nu längtar jag efter att få träffa min kurator igen. Hon kom tillbaka idag men jag har inte tid förrän i slutet av augusti. Fick dessutom skjuta det sex dagar pga. att det krockade med läkartiden.
Hej!
Semester brukar gå bra, om den infaller i juli och är relativt solig. Det jag gillar är att jag kan klä mig i shortsoch T-shirt, kippa på mig sandaler och cykla till odlingslotten för att rensa lite gräs. Sen tycker jag om att klä mig i kjol och top eller klänning, gå omkring på stan och njuta av värmen och kanske köpa en glass.
Men oftast är det rätt regnigt på semstern, och jag kan inte vara ute och vara så lättklädd som jag önskar. Då hamnar jag framför TV:n med handarbete eller också vid datorn ... hmm ...
Hälsningar
Lilla Gumman
Semester brukar gå bra, om den infaller i juli och är relativt solig. Det jag gillar är att jag kan klä mig i shortsoch T-shirt, kippa på mig sandaler och cykla till odlingslotten för att rensa lite gräs. Sen tycker jag om att klä mig i kjol och top eller klänning, gå omkring på stan och njuta av värmen och kanske köpa en glass.
Men oftast är det rätt regnigt på semstern, och jag kan inte vara ute och vara så lättklädd som jag önskar. Då hamnar jag framför TV:n med handarbete eller också vid datorn ... hmm ...
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 20:53:01, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Återgå till Aspergare och vården