Programmet behandlar mig som ett barn
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Programmet behandlar mig som ett barn
Jag har en del problem med att installera saker mm. Problemet är att det verkar vara så NT anpassat. Som att designern ville att folk med ett leende ska gå en fördefinierad och enkel väg för att fixa vad dom nu vill göra. Men det funkar inte för mig, jag hittar aldrig dom där vägarna. För jag försöker se ett mönster, ett system. Normalt sett kan jag gå på autopilot bara jag förstår vad jag ska göra och hur det fungerar, men under sådana här tillfällen tvingas jag frustrerat läsa igenom en manual så noggrant jag kan.
Ta till exempel min kamera. Den vill att jag ska intstallera ett program och dola med inställningar, men helst vill jag bara koppla i den och behandla den som en ny hårddisk, dvs gå in och göra copy/paste manövern. Jag försökte lära min mor göra detta med sin kamera, men hon är inte van med datorer och tolkade mina instruktioner som en lång steg-för-steg guide.
Behöver folk verkligen tydliga instruktioner. Eller är man bara kortsiktig och antar att användaren inte har greppat systemet? En del vill bara bli klara med eländet eftersom dom vill bara använda, inte hantera eller förstå sin dator. Men är det verkligen värt besväret att hålla folk i handen hela tiden?
När jag går igenom dom här fördefinierade stegen så känns det verkligen som jag är ett barn igen. Jag vill besöka en del spännande saker men min mor håller fast mig och jag är beroende på att hon är sammarbetsvillig eller ens lyssnar och förstår mina önskemål. Ibland stannar hon på platser som jag inte vill vara på, och bara ibland lyckas jag övertyga henne om att jag inte är intresserad.
Ta till exempel min kamera. Den vill att jag ska intstallera ett program och dola med inställningar, men helst vill jag bara koppla i den och behandla den som en ny hårddisk, dvs gå in och göra copy/paste manövern. Jag försökte lära min mor göra detta med sin kamera, men hon är inte van med datorer och tolkade mina instruktioner som en lång steg-för-steg guide.
Behöver folk verkligen tydliga instruktioner. Eller är man bara kortsiktig och antar att användaren inte har greppat systemet? En del vill bara bli klara med eländet eftersom dom vill bara använda, inte hantera eller förstå sin dator. Men är det verkligen värt besväret att hålla folk i handen hela tiden?
När jag går igenom dom här fördefinierade stegen så känns det verkligen som jag är ett barn igen. Jag vill besöka en del spännande saker men min mor håller fast mig och jag är beroende på att hon är sammarbetsvillig eller ens lyssnar och förstår mina önskemål. Ibland stannar hon på platser som jag inte vill vara på, och bara ibland lyckas jag övertyga henne om att jag inte är intresserad.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 20:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: Programmet behandlar mig som ett barn
Saninaé skrev:Ta till exempel min kamera. Den vill att jag ska intstallera ett program och dola med inställningar, men helst vill jag bara koppla i den och behandla den som en ny hårddisk, dvs gå in och göra copy/paste manövern.
Skaffa kortläsare som funkar med USB.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 20:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Jag avskyr programvaror som ska förenkla saker till en idiotlåg nivå, som just det där med kameran. Jag förstår inte heller varför man måste följa dessa program och tvingas att göra saker som jag inte vill, så som att tvingas lägga bilderna i Mina Dokument som är det mest idiotiska påfund som existerar, eftersom mappen när som helst kan försvinna om användarkontot kraschar.
Jag brukar lyckas göra mig av med dessa funktioner efter en hel del jobb och krångel. Det är bara programmen till mobilen som jag inte lyckats med... men å andra sidan går det att använda Utforskaren i den programvaran för att dra över bilder (det var värre med musik och spellistor, jag orkade bara göra några få spellistor, det var alldeles för ofta som programmet strulade och listorna inte fungerade så man måste spela låt för låt... )
Jag brukar lyckas göra mig av med dessa funktioner efter en hel del jobb och krångel. Det är bara programmen till mobilen som jag inte lyckats med... men å andra sidan går det att använda Utforskaren i den programvaran för att dra över bilder (det var värre med musik och spellistor, jag orkade bara göra några få spellistor, det var alldeles för ofta som programmet strulade och listorna inte fungerade så man måste spela låt för låt... )
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Att det är på idiotnivå är ju för att fruktansvärt många användare är just på idiotnivå. Om man inte är intresserad av varför så är det ju skönt om allt sköts automatiskt. Jämför nätverks installering/felsökning mellan windows vista och windows 95.
Det är ju helt klart opedagogiskt om man vill lära sig hur saker fungerar, men oftast finns ju program/lösningar för mer avancerade användare som alternativ till dagiset.
Det är ju helt klart opedagogiskt om man vill lära sig hur saker fungerar, men oftast finns ju program/lösningar för mer avancerade användare som alternativ till dagiset.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Nej. Alla olika programvaror för olika kameror och kringutrustning borde behandlas som specialfunktioner för dem som har speciella behov. Som det nu är med brist på standarder måste man lära om varje gång man tvingas byta ut sin pryl. Copy/paste funktionen eller att bara dra över bilderna dit man vill ha dem är logiska manövrar och borde fungera med alla godkända produkter.
Hatar också iTunes och iPhoto där platsen på hårddisken kopplas lös från platsen i programmet och man har svårt att veta om man jobbar med originalet eller en kopia.
Att många IT-ovana har behov av sekvenser steg för steg-instruktioner är något jag mött särskilt på jobbet och är inte så konstigt. Många lär sig på det sättet innan de har byggt upp en generell kunskap om hur man brukar göra.
Det kan ibland vara svårt att ge en sådan instruktion till någon om man själv inte tänker på det sättet men det kan samtidigt vara rätt nyttigt för att försäkra sig om att proceduren som folk ska utföra inte innebär att man upprepade gånger måste genomföra långa och onödigt tillkrånglade moment.
Hatar också iTunes och iPhoto där platsen på hårddisken kopplas lös från platsen i programmet och man har svårt att veta om man jobbar med originalet eller en kopia.
Att många IT-ovana har behov av sekvenser steg för steg-instruktioner är något jag mött särskilt på jobbet och är inte så konstigt. Många lär sig på det sättet innan de har byggt upp en generell kunskap om hur man brukar göra.
Det kan ibland vara svårt att ge en sådan instruktion till någon om man själv inte tänker på det sättet men det kan samtidigt vara rätt nyttigt för att försäkra sig om att proceduren som folk ska utföra inte innebär att man upprepade gånger måste genomföra långa och onödigt tillkrånglade moment.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:52:55, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag är IT-idiot, jag uppskattar när det är så enkelt som möjligt och helst att programvaran gör jobbet utan att jag behöver tänka alls. Jag vill bara att de ska funka och är inte intresserad av hur eller varför.
I många fall finns en automatisk version och en "advanced" om man gillar att pilla själv och har en susning om vad man håller på med. Det är ju bra, så att man kan välja själv vilken nivå som passar.
I många fall finns en automatisk version och en "advanced" om man gillar att pilla själv och har en susning om vad man håller på med. Det är ju bra, så att man kan välja själv vilken nivå som passar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:52:55, redigerad totalt 1 gång.
I andra sammanhang har jag lätt för att känna mig som en idiot, men gentemot IT-folk som notoriskt förväxlar kunnighet inom sitt snäva specialområde med allmän intelligens - i helvete. Där är det de som är idioterna, av det uppenbara skäl jag just nämnde. Det här behöver ni jobba med, ni som är träffade.
Bruksanvisningar i IT-sammanhang är enligt min erfarenhet genomgående odugliga. Kanske därför att de är gjorda av just den sortens idioter? I varje fall därför att de antingen är gjorda helt utan pedagogisk förmåga eller också förutsätter att man redan kan rubbet utom just den lilla bit som är egen för det ifrågavarande programmet, eller om inte ettdera så båda.
Om bruksanvisningarna i stället vore gjorda av kompetent folk skulle de säkert kunna utformas med både grund- och överkurser lätta att välja och välja bort efter behov.
Bruksanvisningar i IT-sammanhang är enligt min erfarenhet genomgående odugliga. Kanske därför att de är gjorda av just den sortens idioter? I varje fall därför att de antingen är gjorda helt utan pedagogisk förmåga eller också förutsätter att man redan kan rubbet utom just den lilla bit som är egen för det ifrågavarande programmet, eller om inte ettdera så båda.
Om bruksanvisningarna i stället vore gjorda av kompetent folk skulle de säkert kunna utformas med både grund- och överkurser lätta att välja och välja bort efter behov.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Hmm, jag förstod aldrig om du tycker att det är dåligt att det är så eller bra.
Snäva område? I lol'd.
Dock så måste jag säga att dessa individer ofta har bra allmän intelligens medan alla griniga personer som klantar sig hela tiden bara häver ut sig en massa saker.
Vad är det för bruksanvisningar du syftar på?
Zombie skrev:I andra sammanhang har jag lätt för att känna mig som en idiot, men gentemot IT-folk som notoriskt förväxlar kunnighet inom sitt snäva specialområde med allmän intelligens - i helvete. Där är det de som är idioterna, av det uppenbara skäl jag just nämnde. Det här behöver ni jobba med, ni som är träffade.
Snäva område? I lol'd.
Dock så måste jag säga att dessa individer ofta har bra allmän intelligens medan alla griniga personer som klantar sig hela tiden bara häver ut sig en massa saker.
Vad är det för bruksanvisningar du syftar på?
Senast redigerad av Språkpolisen 2011-05-04 20:52:55, redigerad totalt 1 gång.
- Språkpolisen
- Anslöt: 2009-08-05
Precis som någon annan, så tycker jag att en kamera ska fungera som en enkel USB-hårddisk mot datorn. I min Linux(GNU ) Ubuntu 9.04 dyker min kamera upp som en enkel mapp med alla bilder, får förslag på ett färdiginstallerat fotoprogram som jag oftast använder (men inte alltid).
Om det är första gången som du ansluter en kamera och inte har något bildprogram att tala om installerat så kanske det är bättre att kolla efter gratis fotoprogram. Försök hitta ett program med många positiva recensioner. Mitt intryck är att medföljande program INTE brukar vara bra.