Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-08-08 20:06:52

Det låter i alla fall bisarrt i mina öron, även om detta nu bara är din version.

Har du gått med i B-samfundet ännu? (Som alltså jobbar för rätten till sin medfödda biologiska dygnsrytm.) Kanske skulle de vara intresserade av din historia som avskräckande exempel på 24-timmarsfascismen i normalsamhället när den tillåts gå för långt?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:46:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-08-08 20:19:47

Inger skrev:Det låter i alla fall bisarrt i mina öron, även om detta nu bara är din version.


Det finns fler fall som bekräftar att sådana saker sker, vill du ha länkar så kan jag fixa fram de, är man inte villig till att delta i skolan och inte har någon sysselsättning eller liknande så tar de till med tvångsvård.

Sedan gäller det att övertala domstolen, och där kan det hända att man får ta till med överdramatiserade berättelser.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:34, redigerad totalt 2 gånger.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-08 20:24:09

Sålänge det är t o m den ålder då skolplikt råder kan jag förstå det även om jag tycker det är sjukt (eftersom jag anser att skolgång ska vara en rättighet men inte en skyldighet). Men efter högstadiet kan de ju inte rimligen bestämma vad man ska göra och när man ska gå upp, det är ju helt absurt!

Edit: ville bara lägga till att jag inte alls tvivlar på att sånt här händer, blir bara chockad när jag läser om det. :arrow: :shock:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:46:34, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2009-08-08 20:25:42

Ja, jag har tänkt en hel del på B-samfundet i dagarna också... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-08 20:35:33

opteron skrev:
Zombie skrev:Väldigt roligt med både publiciteten och att A har engagerat sig! :D :D


Det tycker jag med, tack för hjälpen A och Pemer.

Jag såg även att någon riksdag kandidat för Moderata Samlingspartiet var intresserad av att medhjälpa i detta fall.


Om det är Daniel S-nånting så tycker jag han skrev riktigt bra i sin blogg faktiskt. Glädjande!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-08-08 20:41:40

Ja, och nu såg jag min kommentar godkänd och jättetrevligt svar från Daniel. Vad trevligt. En till mycket sympatisk person engagerad i samma parti jag så länge röstat på och varit aktiv i. Önskar bara att sådan värme och medmänsklighet strålade fram bättre från partivännerna som leder landet, jag lider av djup identitetskris i och med hur landet ligger idag... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-08 20:42:06

A skrev:
Men sakta i backarna några här; vi har fortf bara EN version av vad det hela handlar om och ingen ska dömas ohörd. F ö är det inte vi som ska vara domarna, vi ska se till att de instanser som ska sköta en sådan sak, verkligen gör det. Det tar mycket bättre än våra fördömanden.


Kunde inte hålla med mer, och jag VET att det finns fog för det du säger här. Det lönar sig mer, även för den drabbade, att låta den som sköter tillsynen ge nån kritik eller en reprimand eller en varning eller vad som nu blir följden. Man ska fram med fakta, gärna skoningslösa fakta, men torrt och rätt på, inte jiddra en massa och bli personlig och så, då blir man bara ihågkommen som nån hysterisk eller förvirrad rättshaverist-wannabe och detta även om man har rätt i sak.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-08 20:44:31

Pemer skrev:Ja, och nu såg jag min kommentar godkänd och jättetrevligt svar från Daniel. Vad trevligt. En till mycket sympatisk person engagerad i samma parti jag så länge röstat på och varit aktiv i. Önskar bara att sådan värme och medmänsklighet strålade fram bättre från partivännerna som leder landet, jag lider av djup identitetskris i och med hur landet ligger idag... :roll:


Aha, och jag som trodde att du talat med honom som partikamrat.. Haha, där ser man vad man kan barka iväg tossigt i tanken! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-08 20:52:33

Inger skrev:Det låter i alla fall bisarrt i mina öron, även om detta nu bara är din version.


Givetvis har olika personer olika versioner, utifrån sitt perspektiv, som beror på ålder, fattningsförmåga, ideal, om de är klient eller personal i fallet osv osv.

MEN, oavsett hur mycket opterons version skulle diffa från socialtjänsten så kan jag tyvärr bekräfta att det han berättar sker, och inte sker så sällan heller, och på grunder som är så majoritetsnormativa (om jag får uttrycka det så) att man nästan skulle vilja göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen.

Det är inget som handlar om LVU och tvång men ändå ett bra exempel på hur folk i den branschen verkar tänka: Att man som tonåring t ex inte ringer sina föräldrar eller andra anhöriga och småpratar när man är åtskilda ses som intäkt, tecken eller bevis för att man har en dålig relation som verkligen behöver "jobbas på" (med metoder som är helt förkastliga för folk med AS dessutom).

Och detta fast såväl föräldern som barnet intygar att det är helt okej för dem att man ringer om man har nåt att avhandla eller bestämma och bara då, inga dagliga samtal om chit-chat-vad som helst. Bara som ett exempel. Skojar tyvärr inte.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-08-08 20:52:56

alfapetsmamma skrev:
A skrev:
Men sakta i backarna några här; vi har fortf bara EN version av vad det hela handlar om och ingen ska dömas ohörd. F ö är det inte vi som ska vara domarna, vi ska se till att de instanser som ska sköta en sådan sak, verkligen gör det. Det tar mycket bättre än våra fördömanden.


Kunde inte hålla med mer, och jag VET att det finns fog för det du säger här. Det lönar sig mer, även för den drabbade, att låta den som sköter tillsynen ge nån kritik eller en reprimand eller en varning eller vad som nu blir följden. Man ska fram med fakta, gärna skoningslösa fakta, men torrt och rätt på, inte jiddra en massa och bli personlig och så, då blir man bara ihågkommen som nån hysterisk eller förvirrad rättshaverist-wannabe och detta även om man har rätt i sak.

Och jag kunde inte hålla med er båda mer.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav A » 2009-08-08 23:14:46

Måste bara få säga detta:

ååååh vad gôtt det sitter att få så mycket medhåll!

Många har kommit med en massa bra kommentarer som P o jag kan ha stor nytta av så småningom. Tack för det!

Osse har jag lärt mig ett nytt ord: majoritetsnormativa

Tackar ödmjukast för det, det kommer nog till användning!
Senast redigerad av A 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-08 23:39:42

A skrev:Måste bara få säga detta:

ååååh vad gôtt det sitter att få så mycket medhåll!

Många har kommit med en massa bra kommentarer som P o jag kan ha stor nytta av så småningom. Tack för det!

Osse har jag lärt mig ett nytt ord: majoritetsnormativa

Tackar ödmjukast för det, det kommer nog till användning!


Du visste väl att jag brukar tycka som du om en massa? Om inte annat så får du veta det nu! Och heja dig, fint med er insats!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-08-09 0:50:44

Måste säga att det artar sej fint med tanke på min inledande skepsis.

Stort hurra för Pemer och A!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav opteron » 2009-08-09 1:18:56

Jag har skrivit ett stort brev som jag vill att länsrätten skall läsa i domstolen, jag har ingen skrivare här men det har jag dock hemma.

Bör jag skriva ut brevet hemma hos mina föräldrar när jag är på besök eller?

För det är ju bättre om dommaren får brevet i handen än i mejlboxen.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-08-09 1:40:02

På måndag ringer jag länsrätten och frågar vad det är som dröjer.

Anledningen är att det max skall ta 7 dagar tills det blir förhandling från och med den dagen de mottagit överklagan, vilket var den 29 juli de tog emot den 7 dagar efter att den vart skickad.

Brev brukar inte ens ta 7 dagar utan det är i värsta fall.

Alltså borde jag fått en tid senast den 4 augusti av dem, och idag är det 9 augusti.

Hur svårt kan det vara att skicka en tid om förhandling på brevlådan till instutionen? Just ja, Pemers brev dröjde.

Var är smileyn när man behöver den, [img]http://www.gamethreat.net/forums/images/smilies/awesome/rolleyes.png[/img]
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav regnif » 2009-08-09 2:16:00

Fina bedömningar de verkar göra, när de kommer med egna jämförelser om huruvuda de själva klarar att gå upp på morgonen, etc....har de själva "aspergers med rutinproblematik", månne? Fifan. De kan inte jämföra sina egna färdigrutinerade dagar med detta..*herregud*
Kan de inte sätta in sig i situationen de har tänkt arbeta med, borde de inte jobba som psykologer.

Vill inte ilska upp situationen ännu mer men jag blir lite arg om de kommer med ogiltiga ursäkter när de själva frihetsberövat folk vars situation de inte ens verkar gå in på med större seriositet?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:46:40, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Pemer » 2009-08-09 2:56:21

opteron skrev:På måndag ringer jag länsrätten och frågar vad det är som dröjer.

Anledningen är att det max skall ta 7 dagar tills det blir förhandling från och med den dagen de mottagit överklagan, vilket var den 29 juli de tog emot den 7 dagar efter att den vart skickad.

Brev brukar inte ens ta 7 dagar utan det är i värsta fall.

Alltså borde jag fått en tid senast den 4 augusti av dem, och idag är det 9 augusti.

Hur svårt kan det vara att skicka en tid om förhandling på brevlådan till instutionen? Just ja, Pemers brev dröjde.

Var är smileyn när man behöver den, [img]http://www.gamethreat.net/forums/images/smilies/awesome/rolleyes.png[/img]

Jag skulle kunna tänka mig att de är en aning förvirrade med yttrandet från mig och infon det kom med, om att det var sänt till sociala utskottet för den förhandlingen... de kanske inte ens är säkra på om det ska tas upp i länsrätten eller återförvisas till sociala utskottet, under rättsligt riktiga former att man nu får ta upp det med korrekt info om Asperger med i bilden.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-09 3:37:28

Man är lite nyfiken på om sociala utskottet diskuterade Opteronfallet vid veckans sammanträde, nu när alla hade fått ett visst mail från mig med yttrandet de aldrig hade fått i tid till sammanträdet då deras beslut togs och lite formfrågor.

Men det är klart, jag var ju tyvärr inte hundra procent professionell enligt normen i det mailet, så de kanske bara fnissar där åt att aspergare tydligen tror de kan lagen och vad var det för galenpanna. Svara honom har ju inte en enda haft på kartan att göra. Och vice ordföranden som var tjänstgörande ordförande vid det aktuella mötet har fått ett meddelande på sitt mobilsvar som hon inte hört av sig tillbaka om.

Ändå är de politiker i kommunal förvaltning och det handlar om att de blivit kontaktade fullt uppenbart i tjänsten i det sammanhanget. Det torde faktiskt göra saken en aning anmärkningsvärd. Det är ordföranden i en handikapporganisation som hör av sig med viktiga synpunkter och kommentarer till ett beslut rörande en av hans medlemmar, där de inte kan komma ifrån att de har att ta åt sig - rejält - av synpunkterna i fråga. Det är ett stort demokratiproblem om folkvalda politiker hanterar sin roll på det sättet. Det borde väljarna i Bergsjön om nödvändigt göras uppmärksamma på också...

DN:s och VF:s artiklar lär de väl dock höra talas om - om inte annat om de får ett mail med länkar - och börja ana lite mer ugglor i mossen. Totalt självinsiktslösa idioter är de väl trots allt inte ändå.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2009-08-09 9:03:26

weasley skrev:
Stort hurra för Pemer och A!


*instämmer*
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Inger » 2009-08-09 10:51:51

opteron skrev:Jag har skrivit ett stort brev som jag vill att länsrätten skall läsa i domstolen, jag har ingen skrivare här men det har jag dock hemma.

Bör jag skriva ut brevet hemma hos mina föräldrar när jag är på besök eller?

För det är ju bättre om dommaren får brevet i handen än i mejlboxen.

Både och, kanske?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-08-09 11:56:48

Pemer skrev:Jag skulle kunna tänka mig att de är en aning förvirrade med yttrandet från mig och infon det kom med, om att det var sänt till sociala utskottet för den förhandlingen... de kanske inte ens är säkra på om det ska tas upp i länsrätten eller återförvisas till sociala utskottet, under rättsligt riktiga former att man nu får ta upp det med korrekt info om Asperger med i bilden.


Monica Almén handläggare på länsrätten har sagt:

Istället kan du hos socialnämnden begära att vården skall upphöra nu när du fyller 18 i sommar. Det är först om nämnden avslår en sådan begäran (genom ett avslagsbeslut) och du sedan överklagar det beslutet, som länsrätten gör en ”omprövning” av vården. En sådan överklagan skickar du i så fall till nämnden så skickar de den vidare till oss. Så länge vården pågår är det annars socialtjänsten som är ansvarig och det är mellan er som vidare kommunicering bör ske.


Alltså kunde jag överklaga beslutet de gjorde den 22 juli, vilket jag gjorde och då kan länsrätten ompröva vården.


Förresten, grattis Anders, du blir nämnd i Sveriges Radio P4!

http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/nyhet ... el=3018918

Här är radioklippet:

http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadc ... &isBlock=0
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-08-09 13:42:28

Här finns liknande omhändertaganden för ungefär liknande anledningar, vissa stämmer nästan perfekt i min kategori och därmed exakt likvärdiga.

http://www.dagensps.se/artiklar/import/2007/11/20/25429/index.xml
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=970591
http://www.expressen.se/1.477123

Dock omhändertar man inte alla med denna problematiken för det finns flera tusen av dem i Sverige, samma som man inte bötfäller alla fildelare, de är för många.

Vill poängtera att jag varken slarvade med sömn, motion eller mat, så jag äter nyttigt och joggar rätt ofta när jag var hemma och jag sov rätt gott även om jag hade annorlunda dyngsrytm.

Det enda jag inte ville göra var att ta medicin eller gå i skolan, och så hade jag väldigt få kompisar, jag hade dock 1 kompis eller något men vi hade dålig kontakt mot slutet och därför slutade vi vara kompisar efter ett tag.

Alltså tar jag hand om mig själv och min hälsa, det enda problem är att jag har litet behov av sociala kontakter, och förvisso nedsatt arbetsförmåga.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-09 14:10:07

Vad jag vet är det inte olagligt att inte vara jättesocial och ha många kompisar...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-08-09 14:28:14

Inger skrev:Vad jag vet är det inte olagligt att inte vara jättesocial och ha många kompisar...


Socialtjänsten följer inte den vanliga "lagen" de följer socialtjänstlagen.

Att inte ha socialt umgänge är att förstöra sin framtid enligt dem, det är deras värderingar och tydligen har de lyckas övertala domstolen på sitt andra försök.

De försökte placera första gången, men misslyckades, andra gången lyckades de få igenom ett LVU, med hänvisning till att jag destruktivt förstör min framtid och riskerar att totalt bli isolerad från omvärlden om jag inte snarast tar kontakt med andra personer UTANFÖR min familj.

Jag var väldigt o-social med andra ord, jag ville endast träffa min egna familj och gick endast ut för att promenera och jogga ensam "i skogen" detta räckte inte för socialtjänsten.

Du kan inte gå ut i skogen och jogga själv, eller gömma dig bakom buskar när det kommer folk fram till dig, du måste visa dig för folk och prata med dem för annars har du inget värdigt liv.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in