LVU statistik per län och kommun - se var det är bäst att bo
18 inlägg
• Sida 1 av 1
LVU statistik per län och kommun - se var det är bäst att bo
Per län (värsta länen först, bästa sist):
Gotlands län
Skåne län
Västmanlands län
Värmlands län
Kronobergs län
Kalmar län
Gävleborgs län
Västernorrlands län
Jämtlands län
Östergötlands län
Södermanlands län
Västra Götalands län
Uppsala län
Örebro län
Jönköpings län
Norrbottens län
Västerbottens län
Blekinge län
Dalarnas län
Hallands län
Stockholms län
Per kommun (värsta kommuner först, bästa sist):
Tomelilla
Olofström
Lessebo
Kungsör
Storfors
Nordanstig
Gullspång
Robertsfors
Vara
Grums
Övertorneå
Flen
Landskrona
Sorsele
Skinnskatteberg
Säter
Nybro
Färgelanda
Töreboda
Burlöv
Hallstahammar
Hagfors
Örkelljunga
Högsby
Grästorp
Oxelösund
Tierp
Åstorp
Tidaholm
Perstorp
Hedemora
Arboga
Tanum
Kristianstad
Aneby
Ödeshög
Filipstad
Eskilstuna
Ludvika
Sigtuna
Hällefors
Hörby
Solna
Hässleholm
Östersund
Lilla Edet
Karlstad
Nordmaling
Vindeln
Söderhamn
Uddevalla
Vänersborg
Torsby
Klippan
Sundsvall
Älvsbyn
Gävle
Svalöv
Bengtsfors
Sandviken
Gotland
Kalmar
Alvesta
Trollhättan
Osby
Bjuv
Alingsås
Eda
Östra Göinge
Hylte
Gagnef
Tranemo
Oskarshamn
Nässjö
Halmstad
Västerås
Bromölla
Laxå
Herrljunga
Sala
Västervik
Tingsryd
Linköping
Göteborg
Emmaboda
Karlskoga
Lekeberg
Ånge
Höör
Upplands Väsby
Mellerud
Ronneby
Växjö
Vansbro
Örebro
Arvika
Timrå
Lysekil
Sävsjö
Salem
Bräcke
Södertälje
Markaryd
Mölndal
Surahammar
Piteå
Uppsala
Uppvidinge
Vingåker
Ljungby
Hallsberg
Tyresö
Malmö
Norrköping
Värnamo
Luleå
Österåker
Finspång
Skövde
Härnösand
Tranås
Motala
Kil
Jönköping
Partille
Huddinge
Ragunda
Hudiksvall
Kristinehamn
Sollefteå
Orust
Borgholm
Upplands-Bro
Hofors
Botkyrka
Sunne
Skara
Haparanda
Karlshamn
Vetlanda
Falun
Strömsund
Boden
Valdemarsvik
Mönsterås
Varberg
Essunga
Ängelholm
Vimmerby
Storuman
Nynäshamn
Umeå
Falkenberg
Kalix
Helsingborg
Köping
Hammarö
Ale
Nykvarn
Eslöv
Örnsköldsvik
Avesta
Knivsta
Älvkarleby
Strömstad
Falköping
Järfälla
Laholm
Haninge
Norrtälje
Sundbyberg
Borås
Håbo
Smedjebacken
Kungälv
Trelleborg
Enköping
Stockholm
Torsås
Kävlinge
Lycksele
Eksjö
Öckerö
Höganäs
Skellefteå
Kramfors
Malung-Sälen
Säffle
Rättvik
Heby
Älmhult
Stenungsund
Mörbylånga
Åtvidaberg
Götene
Krokom
Lidköping
Staffanstorp
Båstad
Gällivare
Mariestad
Vårgårda
Hultsfred
Forshaga
Sollentuna
Östhammar
Söderköping
Askersund
Gislaved
Tibro
Bollnäs
Fagersta
Mjölby
Nacka
Härryda
Borlänge
Degerfors
Skurup
Karlskrona
Årjäng
Katrineholm
Kumla
Täby
Svenljunga
Gnosjö
Ystad
Gnesta
Simrishamn
Kiruna
Vaggeryd
Ljusdal
Nyköping
Åmål
Ekerö
Mark
Vallentuna
Mora
Trosa
Habo
Ulricehamn
Sjöbo
Strängnäs
Svedala
Lerum
Lund
Värmdö
Vellinge
Lindesberg
Kungsbacka
Lidingö
Lomma
Leksand
Arvidsjaur
Jokkmokk
Gotlands län
Skåne län
Västmanlands län
Värmlands län
Kronobergs län
Kalmar län
Gävleborgs län
Västernorrlands län
Jämtlands län
Östergötlands län
Södermanlands län
Västra Götalands län
Uppsala län
Örebro län
Jönköpings län
Norrbottens län
Västerbottens län
Blekinge län
Dalarnas län
Hallands län
Stockholms län
Per kommun (värsta kommuner först, bästa sist):
Tomelilla
Olofström
Lessebo
Kungsör
Storfors
Nordanstig
Gullspång
Robertsfors
Vara
Grums
Övertorneå
Flen
Landskrona
Sorsele
Skinnskatteberg
Säter
Nybro
Färgelanda
Töreboda
Burlöv
Hallstahammar
Hagfors
Örkelljunga
Högsby
Grästorp
Oxelösund
Tierp
Åstorp
Tidaholm
Perstorp
Hedemora
Arboga
Tanum
Kristianstad
Aneby
Ödeshög
Filipstad
Eskilstuna
Ludvika
Sigtuna
Hällefors
Hörby
Solna
Hässleholm
Östersund
Lilla Edet
Karlstad
Nordmaling
Vindeln
Söderhamn
Uddevalla
Vänersborg
Torsby
Klippan
Sundsvall
Älvsbyn
Gävle
Svalöv
Bengtsfors
Sandviken
Gotland
Kalmar
Alvesta
Trollhättan
Osby
Bjuv
Alingsås
Eda
Östra Göinge
Hylte
Gagnef
Tranemo
Oskarshamn
Nässjö
Halmstad
Västerås
Bromölla
Laxå
Herrljunga
Sala
Västervik
Tingsryd
Linköping
Göteborg
Emmaboda
Karlskoga
Lekeberg
Ånge
Höör
Upplands Väsby
Mellerud
Ronneby
Växjö
Vansbro
Örebro
Arvika
Timrå
Lysekil
Sävsjö
Salem
Bräcke
Södertälje
Markaryd
Mölndal
Surahammar
Piteå
Uppsala
Uppvidinge
Vingåker
Ljungby
Hallsberg
Tyresö
Malmö
Norrköping
Värnamo
Luleå
Österåker
Finspång
Skövde
Härnösand
Tranås
Motala
Kil
Jönköping
Partille
Huddinge
Ragunda
Hudiksvall
Kristinehamn
Sollefteå
Orust
Borgholm
Upplands-Bro
Hofors
Botkyrka
Sunne
Skara
Haparanda
Karlshamn
Vetlanda
Falun
Strömsund
Boden
Valdemarsvik
Mönsterås
Varberg
Essunga
Ängelholm
Vimmerby
Storuman
Nynäshamn
Umeå
Falkenberg
Kalix
Helsingborg
Köping
Hammarö
Ale
Nykvarn
Eslöv
Örnsköldsvik
Avesta
Knivsta
Älvkarleby
Strömstad
Falköping
Järfälla
Laholm
Haninge
Norrtälje
Sundbyberg
Borås
Håbo
Smedjebacken
Kungälv
Trelleborg
Enköping
Stockholm
Torsås
Kävlinge
Lycksele
Eksjö
Öckerö
Höganäs
Skellefteå
Kramfors
Malung-Sälen
Säffle
Rättvik
Heby
Älmhult
Stenungsund
Mörbylånga
Åtvidaberg
Götene
Krokom
Lidköping
Staffanstorp
Båstad
Gällivare
Mariestad
Vårgårda
Hultsfred
Forshaga
Sollentuna
Östhammar
Söderköping
Askersund
Gislaved
Tibro
Bollnäs
Fagersta
Mjölby
Nacka
Härryda
Borlänge
Degerfors
Skurup
Karlskrona
Årjäng
Katrineholm
Kumla
Täby
Svenljunga
Gnosjö
Ystad
Gnesta
Simrishamn
Kiruna
Vaggeryd
Ljusdal
Nyköping
Åmål
Ekerö
Mark
Vallentuna
Mora
Trosa
Habo
Ulricehamn
Sjöbo
Strängnäs
Svedala
Lerum
Lund
Värmdö
Vellinge
Lindesberg
Kungsbacka
Lidingö
Lomma
Leksand
Arvidsjaur
Jokkmokk
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:51:18, redigerad totalt 1 gång.
Som jag länge misstänkt ligger orten jag kommer ifrån och ska flytta tillbaka till ganska bra till i statistiken. Älvdalens kommun, som jag funderat på om min hemkommun fortsätter växa (den är redan alldeles för stor), finns dock inte med på listan. Jag vill vara säker på att framtida generationer ska slippa flytta bara för att civilisationen breder ut sig där ingen frågat efter den.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:51:18, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Det finns ett antal kommuner som saknar statistik. Om det beror på att det är noll fall eller andra omständigheter vet jag inte. Dock så är dessa mestadels småkommuner där statistiken ändå inte skulle vara så pålitlig.
Nu börjar jag fundera lite...
Vellinge, Lidingö och Lomma har lågt antal LVU men också hög medelinkomst väl?
Jokkmokk och Arvidsjaur där bor man väl i stor utsträckning glest och lite ensligt. Inte så stor koll från kommunen. Dessutom kan det vara positivt för familjen också att bo lantligt och lugnt. Mindre stress.
Gotland är värst. Där går jag bet. Varför är det så?
Skåne ligger tvåa. Det var illa men kanske inte helt oväntat. Skulle vara intressant om det fanns siffror på medelinkomst, social status, ursprung, utbildningsnivå etc på föräldrar till LVUade barn i "värsta" länen.
Intressant rdos, tack för att du tog dig tid att lista detta.
Vellinge, Lidingö och Lomma har lågt antal LVU men också hög medelinkomst väl?
Jokkmokk och Arvidsjaur där bor man väl i stor utsträckning glest och lite ensligt. Inte så stor koll från kommunen. Dessutom kan det vara positivt för familjen också att bo lantligt och lugnt. Mindre stress.
Gotland är värst. Där går jag bet. Varför är det så?
Skåne ligger tvåa. Det var illa men kanske inte helt oväntat. Skulle vara intressant om det fanns siffror på medelinkomst, social status, ursprung, utbildningsnivå etc på föräldrar till LVUade barn i "värsta" länen.
Intressant rdos, tack för att du tog dig tid att lista detta.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:51:18, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det finns säkert en trend att invandrartäta och låginkomskomuner har fler LVU per person än höginkomstkommuner med mestadels svenskar. Dock finns några uppseendeväckande kommuner på båda sidor. Hur kan det t.ex. komma sig att Lund ligger så bra till? Kan det vara för att man satsat på att hålla nere på placeringarna (något jag hört)? Varför ligger t.ex. Tomelilla, Landskrona (och Nybro) så dåligt till?
Jag postade inga siffror på LVU-% (fick inte till en snygg formatering), men dessa skiljer sig markant. kommunerna i botten har omkring 0.1% LVUade barn, medan de värsta kommunerna har en bra bit över 1%! Så ska det naturligtvis inte vara!
Jag postade inga siffror på LVU-% (fick inte till en snygg formatering), men dessa skiljer sig markant. kommunerna i botten har omkring 0.1% LVUade barn, medan de värsta kommunerna har en bra bit över 1%! Så ska det naturligtvis inte vara!
Kan det också bero på snålhet?
Hur ser statistiken ut för beviljade insatser via LSS t.ex. Kanske är de siffrorna precis motsatta
Hur ser statistiken ut för beviljade insatser via LSS t.ex. Kanske är de siffrorna precis motsatta
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:51:18, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jokkmokk och arvidsjaur är väldigt små orter med en relativt välplanerad social budget som inte förändrats eftersom orterna inte vuxit pga invandring eller inflyttning. Detta utifrån tesen att ett större socialt skyddsnät skapar färre "ligister" och fler utvägar för de som hamnat snett.
Det kan möjligtvis också ha att göra med befolkningen. Stor samisk population, dvs aningen annorlunda uppväxt och näring.
Jag tror dock mycket på stabiliteten att ha en erfaren förvaltning som inte förändras pga omval hela tiden kan göra en stor del. Till exempel hur bra man följer lagar och ger vanliga människor möjlighet till att påverka den. Fast jag kan inte ge något bevis, skulle vara kul att få det utmanat.
Det kan möjligtvis också ha att göra med befolkningen. Stor samisk population, dvs aningen annorlunda uppväxt och näring.
Jag tror dock mycket på stabiliteten att ha en erfaren förvaltning som inte förändras pga omval hela tiden kan göra en stor del. Till exempel hur bra man följer lagar och ger vanliga människor möjlighet till att påverka den. Fast jag kan inte ge något bevis, skulle vara kul att få det utmanat.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:51:18, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Kan det också bero på snålhet?
Jag kanske skrev fel.
Vad jag menar är att de som har minst LVU kanske också beviljar minst LSS-insatser. Det är ju inte motsatser...
Motsatserna jag tänkte på är att det ena kan ses som positivt, det andra som negativt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:51:19, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
LVU är väldigt mycket dyrare (per person) än frivilliga åtgärder som LSS. Snålhet är alltså inte en förklaring.
Jag tror snarare det är ideologiska skäl som ligger bakom placeringarna. Det är inte nytt att försöka utrota en minoritetsbefolkning genom att placera deras barn hos majoritetsbefolkningen, det brukar även användas mot ursprungsbefolkningar.
Jag tror snarare det är ideologiska skäl som ligger bakom placeringarna. Det är inte nytt att försöka utrota en minoritetsbefolkning genom att placera deras barn hos majoritetsbefolkningen, det brukar även användas mot ursprungsbefolkningar.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:51:19, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv
Den förfärlige snömannen skrev:LVU är väldigt mycket dyrare (per person) än frivilliga åtgärder som LSS. Snålhet är alltså inte en förklaring.
Jag menar att snålhet är en förklaring till de kommuner som har lågt antal LVU i sin kommun.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:51:19, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag menar att snålhet är en förklaring till de kommuner som har lågt antal LVU i sin kommun.
Jaha. Det kan vara så men jag vet att åtminstone Borlänge kommun är generös med socialbidragen samtidigt som de har ganska lite LVU. Det kan handla om att vissa undantagskommuner inte för en medveten utrotningspolitik mot NPF utan är ute efter att faktiskt hjälpa folk.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:51:19, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv
Jag ska fixa excelldokumentet (på måndag). Hann inte bli klar med detta i fredags.
Låter som det finns några intressanta hypoteser som skulle kunna prövas, t.ex. om det finns korrelation med kostnader för LSS eller inte. Eller om det finns korrelation med antal invandrare och / eller inkomsförhållanden i en kommun.
Låter som det finns några intressanta hypoteser som skulle kunna prövas, t.ex. om det finns korrelation med kostnader för LSS eller inte. Eller om det finns korrelation med antal invandrare och / eller inkomsförhållanden i en kommun.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:51:19, redigerad totalt 1 gång.
Länk till fullständiga data (excel format):
www.rdos.net/sv/lvustat.xls
www.rdos.net/sv/lvustat.xls
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:51:19, redigerad totalt 1 gång.
Inget LVU
Lilla Isabelle 16 år har fortfarande krigsminnen.
Nu sitter hon i sin fina lägenhet med två kattungar, som hon älskar mest i världen. Hur hon lyckades ta sig hit känns otroligt...
Jag har varit LVU-lös i c.a 2 månader. Efter 2 år med starkt lvu (som de säger, då jag hade för föräldrar ej kunde ta hand om och på destruktivt beteende).
Nu ska jag börja gymnasiet, har ont i magen för det. Asperger anpassat, men det verkar inte vara tillräckligt anpassat men det återstår att se. Är mest orolig över hur jag ska dra kortet på bussen.
Och medans jag åker tåg och ser upp mot molnen, så plågas jag av krigsminnen.
Idag postade jag ett brev på 15 A4 sidor till en f.d fostermamma som behandlade mig som om jag var värdelös. Det värsta var att socialtjänsten valde att förlita sig på en person (en person, inte två föräldrar ens) och helt stänga för öronen medans jag talade om vad hon sa/gjorde.
9 månader i hennes våld. Och nu skrev jag äntligen brevet, och jag hoppas på svar varför hon gjorde som hon gjorde.
Jag vill ha en vän, det är något jag saknat i mångamånga år.
Jag lever, men med en väldigt ärrad själ. Men jag vill inte förlora mina krigsminnen på ett sätt.
För jag kan ju inte lämna lilla Isabelle, 12-13-14-15 år. Hon var ju luft för alla andra, och jag vill inte vara den sista som lämnar henne. Jag vill krama henne och försäkra henne om att allt kommer bli bra.
Men en del av mig förstår att man inte kan hålla fast vid det trasiga barnet inom sig föralltid.
Lilla Isabelle är fortfarande liten, med bruna djupa ögon och inte ens 160 lång. Och hon skriver ner sin historia, så världen inte ska glömma totalt...
(Ord från mig en torsdagkväll, och jag ska fortsätta skriva om hur den där fostermamman hade mig i sitt våld. MEN jag lät henne aldrig vinna, jag överlistade henne och åkte ifrån henne för gott pekandes FUCK YOU)
Man är starkare än vad man tror
Nu sitter hon i sin fina lägenhet med två kattungar, som hon älskar mest i världen. Hur hon lyckades ta sig hit känns otroligt...
Jag har varit LVU-lös i c.a 2 månader. Efter 2 år med starkt lvu (som de säger, då jag hade för föräldrar ej kunde ta hand om och på destruktivt beteende).
Nu ska jag börja gymnasiet, har ont i magen för det. Asperger anpassat, men det verkar inte vara tillräckligt anpassat men det återstår att se. Är mest orolig över hur jag ska dra kortet på bussen.
Och medans jag åker tåg och ser upp mot molnen, så plågas jag av krigsminnen.
Idag postade jag ett brev på 15 A4 sidor till en f.d fostermamma som behandlade mig som om jag var värdelös. Det värsta var att socialtjänsten valde att förlita sig på en person (en person, inte två föräldrar ens) och helt stänga för öronen medans jag talade om vad hon sa/gjorde.
9 månader i hennes våld. Och nu skrev jag äntligen brevet, och jag hoppas på svar varför hon gjorde som hon gjorde.
Jag vill ha en vän, det är något jag saknat i mångamånga år.
Jag lever, men med en väldigt ärrad själ. Men jag vill inte förlora mina krigsminnen på ett sätt.
För jag kan ju inte lämna lilla Isabelle, 12-13-14-15 år. Hon var ju luft för alla andra, och jag vill inte vara den sista som lämnar henne. Jag vill krama henne och försäkra henne om att allt kommer bli bra.
Men en del av mig förstår att man inte kan hålla fast vid det trasiga barnet inom sig föralltid.
Lilla Isabelle är fortfarande liten, med bruna djupa ögon och inte ens 160 lång. Och hon skriver ner sin historia, så världen inte ska glömma totalt...
(Ord från mig en torsdagkväll, och jag ska fortsätta skriva om hur den där fostermamman hade mig i sitt våld. MEN jag lät henne aldrig vinna, jag överlistade henne och åkte ifrån henne för gott pekandes FUCK YOU)
Man är starkare än vad man tror
- IsabelleCykelställ^^
- Ny medlem
- Anslöt: 2009-05-19
Återgå till Barn och föräldraskap