Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra
Altus skrev:Den officiella motiveringen skulle vara att det är för "patientens bästa", att internet "stör behandlingsprocessen". Den verkliga orsaken skulle vara att man vill ha kuvande patienter (klienter?) som inte gör något väsen ifrån sig.
Jag kan ju säga att det hade varit svårt för tidningarna att skriva om detta om jag inte hade haft internet, det är svårt att ge flera sidors kompletterande uppgifter genom ett telefonsamtal till exempel.
Och visst kan jag skriva uppsatser men det betyder inte att jag klarar av att gå till skolan för det, så helt korkad är jag inte utan har bara vissa problem som gör det svårt att gå i skolan, även i en så kallad särklass.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:27, redigerad totalt 1 gång.
narran skrev:JO anmäl omedelbart institutionen om de hotar dig med reprisalier för att du kontaktat media anmäl även till länstyrelsen som har tillsynsplikt över dessa institutioner.
Tyvärr tror jag inte att Länstyrelsen har tillsynsplikt över andra än vanliga HVB-hem och sånt. SiS-institutioner har tillsyn över sig själva, fram tills dess att Socialstyrelsen tar över nån gång framöver. Just nu har Socialstyrelsen ansvar över det som är strikt medicinskt, som läkarkontakter, medicin osv.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
opteron skrev:Altus skrev:Den officiella motiveringen skulle vara att det är för "patientens bästa", att internet "stör behandlingsprocessen". Den verkliga orsaken skulle vara att man vill ha kuvande patienter (klienter?) som inte gör något väsen ifrån sig.
Jag kan ju säga att det hade varit svårt för tidningarna att skriva om detta om jag inte hade haft internet, det är svårt att ge flera sidors kompletterande uppgifter genom ett telefonsamtal till exempel.
Leve internet.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
tips
http://www.dn.se/nyheter/sverige/autist ... a-1.926219
Senast redigerad av narran 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
Hmm det blev inte alls som jag hade tänkt mig.
De ville inte nämna instutionens namn eller vilken kommun jag bodde i. Jag känner mig lite besviken faktiskt.
Nu kommer de som frihetsberövat mig undan, jag och Pemer får dock arbeta ihop oss och se vad vi kan göra.
Men men, artikeln stämmer annars för övrigt.
De ville inte nämna instutionens namn eller vilken kommun jag bodde i. Jag känner mig lite besviken faktiskt.
Nu kommer de som frihetsberövat mig undan, jag och Pemer får dock arbeta ihop oss och se vad vi kan göra.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
Ännu fler liknande fall, nästan identisk historia som min.
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe ... kel=970591
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe ... kel=970591
Jag orkar verkligen inte läsa hela tråden, men det är ett faktum att ingen person som frivilligt deltar i vård får tvångsvårdas. Du bör kunna komma undan ditt LVU helt och hållet om du frivilligt söker vård och bör då kunna tala med soc och be om gruppboende, eget boende med boendestöd eller dylikt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
opteron skrev:Hmm det blev inte alls som jag hade tänkt mig.
Vill du kan du skicka in ett rättningsförslag. Om du scrollar ner till artikelns slut står det artikelförfattarens namn, sen kommer en ruta med sponsrade länkar och efter den en klarröd rad där det står "Nyheter från förstasidan".
Precis strax ovanför den raden finns det en väldigt ljusgrå text där du bla kan välja "Rätta den här artikeln". Trycker du på den kommer det upp ett pop-up fönster där du får fylla i vad rättningen gäller.
MEN DU MÅSTE TÄNKA DEJ FÖR NOGA!!!
Om det skrivs ut vilken kommun det är och vilket behandlingshem det gäller så kan du få massa skit för det! Personer som är intagna på samma hem som du kanske blir arga och gör massa otrevliga saker mot dej!
Så, om du tänker efter kanske det är lite bra att det är ganska anonymt ändå?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
Behövs inte, jag har direkt mejlkontakt med reportern.
Men vilken kommun jag bor i kan de ändå skriva? Det jag vill få ha sagt är att kommunen gjort fel genom placering och då måste läsaren veta vilken kommun det är.
Kolla t.ex http://ragnevi.blogspot.com/2009/08/fri ... a-med.html
Det är kommunens fel och de måste ta ansvar.
Men vilken kommun jag bor i kan de ändå skriva? Det jag vill få ha sagt är att kommunen gjort fel genom placering och då måste läsaren veta vilken kommun det är.
opteron skrev:Behövs inte, jag har direkt mejlkontakt med reportern.
Aha! Då förstår jag att du är lite besviken. När du har direktkontakt menar jag.
Nåväl. Fråga först reportern varför inte kommunen stod med. Det kan finnas anledningar till det bara reportern känner till. När du fått veta av reportern vad som gäller kan du börja fundera på nästa steg.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
Någonting ska jag väl så klart gå ut med på OA:s hemsida. Jag smackar gärna till med att nämna *censurerat* då.
Fast där har man väl i och för sig hittills ännu aldrig riktigt haft förstånd om vad man har hållit på med. De tog beslutet från början utan att ha en susning om att Opteron hade Asperger, och när de förlängde härom veckan hade de fått veta det, men satt bara och fick höra den ende som yttrade sig om vad Asperger innebär hävda att det enligt honom ändå är viktigt att fortsätta med LVU. Så hittills har de bara agerat "nyttiga idioter".
Alien
Har tagit bort namn på platser enligt önskemål.
Fast där har man väl i och för sig hittills ännu aldrig riktigt haft förstånd om vad man har hållit på med. De tog beslutet från början utan att ha en susning om att Opteron hade Asperger, och när de förlängde härom veckan hade de fått veta det, men satt bara och fick höra den ende som yttrade sig om vad Asperger innebär hävda att det enligt honom ändå är viktigt att fortsätta med LVU. Så hittills har de bara agerat "nyttiga idioter".
Alien
Har tagit bort namn på platser enligt önskemål.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag har bestämt mig för att starta upp en egen blogg där jag skriver mer omgående, där kommer jag som sagt nämna vilken kommun det har med att göra.
Bloggen kommer snart upp!
De skall inte få komma undan hur lätt som helst.
Bloggen kommer snart upp!
De skall inte få komma undan hur lätt som helst.
Pemer skrev:Någonting ska jag väl så klart gå ut med på OA:s hemsida. Jag smackar gärna till med att nämna *censurerat* då.
Om man inte vet om att nån har ett npf och kan för lite för att förstå det av problematiken man ser framför sig är det en sak.
Om man fortsätter på att propsa på NT-metoder och tror att allt blir bra, bara man "praaaataaar om saken" och bara man "jobbar på sin relation till sina föräldrar, så man börjar praaaataaa med varann", bara man har "vettiga vuxna förebilder" omkring sig, och detta trots att man har nån med diagnos som klient, och nån som förklarat vad det kan gå ut på med den diagnosen i det specifika fallet, då är man fan inbilsk och självgod eller nåt annat inte-bra.
Och tyvärr, sånt har jag sett för mycket av. Nästan så att jag utvecklat en aversion mot soc-folk och en stor andel psykologer. Bettelheim goes 2000-talet, typ.
Fast jag undrar om det är bra att nämna namn, enskilda stadsdelar och sånt.. Kanske bättre att ta det med tillsynsmyndigheter, i de fall där det finns såna?
- alfapetsmamma
Pemer skrev:Fast där har man väl i och för sig hittills ännu aldrig riktigt haft förstånd om vad man har hållit på med. De tog beslutet från början utan att ha en susning om att Opteron hade Asperger, och när de förlängde härom veckan hade de fått veta det, men satt bara och fick höra den ende som yttrade sig om vad Asperger innebär hävda att det enligt honom ändå är viktigt att fortsätta med LVU. Så hittills har de bara agerat "nyttiga idioter".
Men de visste att jag hade tvångstankar som också är ett funktionshinder och jag sa bestämt till sociala utskottet att det är diskriminering mot lagen att placera en funktionshindrad på LVU men ändå valde de att fortsätta vården.
opteron skrev:
Nu har instutionen hotat om att de måste ta till med vissa åtgärder för att jag och Pemer kontaktat media.
Vad är det för trams?
Jag känner mig trygg med att Pemer också är involverad.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Fast jag undrar om det är bra att nämna namn, enskilda stadsdelar och sånt.. Kanske bättre att ta det med tillsynsmyndigheter, i de fall där det finns såna?
I de fall de finns är de på tjänstemännens sida. Dessutom är tjänstemän i de flesta fall befriade från ansvar för sina egna handlingar. Då är det bättre att låta media hänga ut någon person som förtjänar det för en gångs skull.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Opteron och ni andra
Ligg lågt med att gå ut med uppgifter om var/vilka det handlar om!
Det finns nämligen mycket att vinna på det.
Jag har tipsat Pemer om en massa saker och hjälpt honom ta reda på vissa fakta som vi behöver känna till.
Här finns alla chanser att verkligen klämma åt både Sis och soc, dels med hjälp av dem själva, dels med hjälp av en del andra myndigheter och organisationer.
Så sumpa inte detta! Det kan bli mer effektivt om de själva får "hänga" dem som gjort fel. Då tar det hårdare och det ger sannolikt bättre effekt på deras rutiner i framtiden för liknande ärenden.
Det finns då också en bättre chans att få berörda tjänstemän och politiker att acceptera att få mer kunskap. Hamnar de i försvarsställning så når vi inte fram. Och det är viktigt om vi ska kunna förmedla den kunskap som vi har och få dem att ta den till sig. Det är ju en del av målet - att öka kunskapen om npf inom samhällets olika verksamheter. Annars blir det bara hämnd och det gagnar ingen i längden.
Just nu är det emellertid fortf semestertider, men nästa vecka är förmodligen en del tjänstemän som vi sökt åter på plats, så då börjar telefoneringen igen.
Ligg lågt med att gå ut med uppgifter om var/vilka det handlar om!
Det finns nämligen mycket att vinna på det.
Jag har tipsat Pemer om en massa saker och hjälpt honom ta reda på vissa fakta som vi behöver känna till.
Här finns alla chanser att verkligen klämma åt både Sis och soc, dels med hjälp av dem själva, dels med hjälp av en del andra myndigheter och organisationer.
Så sumpa inte detta! Det kan bli mer effektivt om de själva får "hänga" dem som gjort fel. Då tar det hårdare och det ger sannolikt bättre effekt på deras rutiner i framtiden för liknande ärenden.
Det finns då också en bättre chans att få berörda tjänstemän och politiker att acceptera att få mer kunskap. Hamnar de i försvarsställning så når vi inte fram. Och det är viktigt om vi ska kunna förmedla den kunskap som vi har och få dem att ta den till sig. Det är ju en del av målet - att öka kunskapen om npf inom samhällets olika verksamheter. Annars blir det bara hämnd och det gagnar ingen i längden.
Just nu är det emellertid fortf semestertider, men nästa vecka är förmodligen en del tjänstemän som vi sökt åter på plats, så då börjar telefoneringen igen.
Senast redigerad av A 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
Håller helt med A. Det var det jag försökte säga här eller i en annan tråd. Och du A, du är eftersökt på annat ställe. Hoppas du mår bra, passar jag på att skriva här, när jag typ ändå har dig på tråden...
- alfapetsmamma
Men varför skulle folk från samma ställen bli arga och göra dumma saker mot den personen som försöker kräva sin rätt? Rättskrävaren har ju automatiskt inte gjort något mot dem personligen? Men jag förstår A:s inlägg också..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:Men varför skulle folk från samma ställen bli arga och göra dumma saker mot den personen som försöker kräva sin rätt? Rättskrävaren har ju automatiskt inte gjort något mot dem personligen? Men jag förstår A:s inlägg också..
Oj, folk är så märkliga, så det är inte ens nån idé att försöka förstå, tänker jag. Om man gör nåt och andra inte gör nåt, fast de kunde, eller borde, så kan de känna sig kritiserade när man själv tar tag i saker. Ungefär som folk som dricker alkohol blir provocerade av nån som inte dricker, fast man inget sagt om deras drickande.
All förändring skapar reaktioner dessutom, och nu har opteron rört om i grytan, så det är fullt möjligt att vissa känner att de måste ta parti, och inte sida med honom för att själv undgå de repressalier som de tänker sig att personalen kommer att vidta. Sjuka saker det där, men väldigt allmänmänskliga.
- alfapetsmamma
http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Socia ... 90807.aspx
Artikeln i Värmlands folkblad (har inte hunnit läsa än).
Artikeln i Värmlands folkblad (har inte hunnit läsa än).
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Nu har jag läst artikeln. Bra, men synd att den inte inledds med lite bakgrunds information. Det kommer så småningom i löpande text, men det kanske vore lättare för de icke-insatta att få det i början.
Bortsett från detta, är det mycket bra att det kommer ut i andra tidningar förutom DN.
där sa de det själva..."vi är inga experter på autism".
Jag förstår förresten inte vad man vill ha sagt med "viss personal jobbar bara med den pojken".
KBT är dessutom en metod med olika tekniker, inte en teknik...
Nu hoppas jag inte alla som läser tidningen kommer att tänka "och KBT! nämen var bra, det är effektivt det vet du"... (förlåt, jag kunde inte hålla mig).
Kul att OA står ganska högt upp i artikeln och innan RFA.
En applåd till OA och Pemer också
Bortsett från detta, är det mycket bra att det kommer ut i andra tidningar förutom DN.
På värmländska behandlingshemmet Klarälvsgården har man fem LVU-platser och med Mikael jobbar man enligt KBT-tekniken.
– Jag tycker nog att vi är ganska bra på det men vi är inga experter på autism. Viss personal jobbar bara med den pojken, säger institutionschefen Monika Gustavsson.
där sa de det själva..."vi är inga experter på autism".
Jag förstår förresten inte vad man vill ha sagt med "viss personal jobbar bara med den pojken".
KBT är dessutom en metod med olika tekniker, inte en teknik...
Nu hoppas jag inte alla som läser tidningen kommer att tänka "och KBT! nämen var bra, det är effektivt det vet du"... (förlåt, jag kunde inte hålla mig).
Kul att OA står ganska högt upp i artikeln och innan RFA.
En applåd till OA och Pemer också
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 19:46:32, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Återgå till Att leva som Aspergare