Problem att sammanfatta

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jonsch » 2009-08-06 16:59:26

Peter skrev:Det finns liksom ingen fungerande sammanfattning "under arbetets gång", så jag kan inte göra en "preliminär" sammanfattning av något jag inte har full koll på, utan allt måste arbetas igenom helt och hållet, varefter jag skapar sammanfattningen "från scratch". Jag kan låta sanslöst osammanhängande och svamlig om någon frågar mig om en sammanfattning (även av triviala saker) av något innan jag bearbetat klart det hela.

Jag kan visserligen oftast göra vanligt folks sammanfattningar också men jäpp, likadant här. Överblick över alltsammans vill jag ha, helst över samtliga detaljer (på några lämpliga nivåer) och deras relationer till varandra, sen så.

Enkelt att förklara i termer av automatisering, tror jag: Aspighet av min/vår typ innebär väl (på nåt funktionsmässigt sätt) att det krävs många detaljer i indata för att hjärnan ska kunna sortera rätt. Alltså föredrar vi att ta in all data innan vi sorterar delarna och sammanfattar.

Likadant när jag lär mig saker eller skapar något, för övrigt. Dessutom är det kul att påpeka att den här strategin är så långt ifrån "svårighet att se helheter och abstrakta begrepp" som det går att komma.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:24:28, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Peter » 2009-08-06 18:33:06

jonsch skrev:Likadant när jag lär mig saker eller skapar något, för övrigt. Dessutom är det kul att påpeka att den här strategin är så långt ifrån "svårighet att se helheter och abstrakta begrepp" som det går att komma.

Ja, precis.

Dock verkar det som detta innebär att man får en förmåga att se vad som saknas (eftersom man behöver alla delar), och möjligtvis kan vissa människor uppfatta detta som att man "fokuserar på detaljer". Jag är väldigt bra på när jag läst eller hört något att snabbt upptäcka vad det är som inte hänger ihop eller vad det är som saknas. Ofta är det viktiga saker, men till synes små nog att många anser att man kan bortse från dem.

Det kan nog vid vissa tillfällen (för mig åtminstone) kunna leda till just fokusering på detaljer som alls inte är så viktiga som fokuseringen antyder, eftersom JAG behöver dessa små detaljer för att kunna få en helhetsbild över det hela, men det vore möjligt att skapa något nästan lika bra utan att lösa den enskilda frågan. Men jag kommer aldrig så långt för att jag inte vill/kan gå vidare förrän jag har den detaljen klar för mig...
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 20:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Peter

Inläggav jonsch » 2009-08-06 22:53:38

Det förstås, Peter, jag känner igen det med och det kan ju som sagt tolkas som fokusering vid detaljer. Samma fenomen kan nog finnas hos aspisar som (kanske ytligt sett) är rejält olika varandra, föreställer jag mig nu. Det var länge sen det skönjdes en så allmängiltig egenhet "bland oss", tycker jag; plötsligt verkar det som att diagnosteamen faktiskt har någon grund för vilka människor de föser in under samma bokstäver.
jonsch

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in