Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Ensamflickan » 2009-08-06 16:04:30

Ensamflickan skrev:Jag läste lite snabbt igenom hemsidan, men blev inte klokare för det. Kommer ni t ex att ha nåt slags ombudsverksamhet, som kan hjälpa till att trycka på soc, osv? Eller på vilket sätt kan OA hjälpa enskilda medlemmar som behöver hjälp?


Pemer skrev:Oh ja! Så gott tiden och personresurserna räcker till, hittills är det väl... jag... *ler* Jag håller på för fullt med att hjälpa Opteron här på forumet just nu, med hans situation med LVU-åtgärder för enbart hans rena aspergerdrag.


Då börjar det verka mer intressant. Kanske att även jag blir medlem en dag...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Pemer » 2009-08-06 16:09:32

Känn dig mycket varmt välkommen... - när/om det känns rätt! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav weasley » 2009-08-06 18:04:24

Pemer skrev:Låter klart intressant, ja... hur skulle det gå till rent praktiskt, Weasley?


Rent praktiskt måste åtminstone föreningens styrelse och helst fler intresserade samlas någonstans och så går man tillsammans igenom några punkter för vad man anser är föreningens bästa. Det kan oftast ta lite tid, sådant här, så man borde avsätta åtminstone en dag.

Min roll i det hela skulle vara att hjälpa och stötta och se till att alla får komma till tals, och sedan sammanställa vad föreningens medlemmar har kommit fram till. Det handlar om saker som

arbetssätt
arbetsfördelning
målgrupper
motivering till arbete
konkreta mål
strategier för framtida arbete

och liknande saker som får diskuteras. Det kan vara svårt att veta exakt var man ska börja i en sån här fråga och därför är det bra om någon utomstående håller i det.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2009-08-06 18:18:00

Låter som en bra början! :)

Men en helt konkret "Rekrytering av taggade aktivister med kunskaper och energi för uppbyggnadsfasen plus akuthjälp åt utsatta" skulle jag vilja lägga till som den på sitt sätt viktigaste punkten. Fast kanske mindre aspigt hotfullt rakt på formulerad?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-06 18:35:02

Det var väl knappast hotfullt...?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2009-08-06 18:42:02

Kanske kan kännas för kravfyllt eller styrande, för rakt in i ett stort ansvar som man kan bli för få om, för en del som vill aktivera sig men på sina egna villkor.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav serpentin » 2009-08-06 18:43:41

Inger skrev:Bör väl kanske vara tydliga med att det väl mest är Pemer som gör något rent praktiskt. Tyvärr har ju många av oss svårt med orken.

Så vad vi verkligen skulle behöva är fler medlemmar som kan hjälpa till.


Ja tyvärr är det nog så. Ständigt dåligt samvete här. Fast för min del handlar det mycket om tidsbrist.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Parvlon » 2009-08-06 19:01:03

Jag är inte med för att jag inte bryr mig samt att jag inte tror att min insats kommer tjäna till något. Föreningar är ett påfund som de styrande tycker det är bekvämt att hanteras med. Jag jävlas bra ändå. Kan bli bättre, hoppas jag.

Fråga inte om du inte vill veta. ;)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Pemer » 2009-08-06 19:17:31

Nu är det ju ont om tillfällen för alla att ses fysiskt, och just ingen av de norrifrån kommer till Flottsbro. Frågan om en OA-träff under sommaren tvärdog snarare än något annat, när jag fick info om Flottsbro och tog upp som idé att vi hakade på med OA-aktiviteter för medlemmarna i samband med det, vilket ju onekligen hade det varit minst dåliga alternativet för en större träff. Nu blir det ju något åt det hållet åtminstone i praktiken ändå, såpass många på Flottsbro som faktiskt kommer att vara OA-medlemmar.

Däremot har vi ju vårt forum just för att hålla kontakt och föra diskussioner om föreningens arbete. Som även det rent allmänt dör i långa perioder hela tiden. En och annan tämligen aktiv här på Aspergerforum som är med i OA har inte hittat in på OA:s forum än i denna dag, och många tidiga medlemmar runt om i landet, som fått info om först maillistan vi först skapade och sedan om forumet har aldrig tittat in på det och lagt upp ett konto.

Men icke förty, forumet har vi. Just för sådana här skäl. Om man släpper in dig där och kör det som en tråd, till att börja med?

Styrelsen är geografiskt spridd från Ångermanland till Skåne, och jag tycker det är riktigt synd att ingen alls av norrlänningarna har råkat välja att komma till Flottsbro, när styrelseledamoten allra längst söderifrån kommer. Särskilt den ena var väldigt sugen på någon sommarträff, hade annat inbokat Flottsbro-helgen men kunde tänka sig att ändra planer om det blev OA:s sommarträff, och sedan dog alltså den frågan.

Men, vi bir faktiskt ordförande, tre av fem ledamöter, en av två suppleanter, revisorssuppleanten och en av två i valberedningen, som är anmälda till Flottsbro, så visst blir vi några på plats. Kanske vi skulle försöka ta ett möte någon gång... under söndagen kanske, om tillräckligt många berörda är med då också?

Av de 42 öppet redovisade på deltagarlistan är för övrigt precis hälften OA-medlemmar, lite festligt. Av de sju hemliga har jag missat info så här långt om en, men de sex som jag vet om är inte OA-medlemmar. Avdelningen värdelöst vetande... ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2009-08-06 20:09:28

Pemer skrev:Men, vi bir faktiskt ordförande, tre av fem ledamöter, en av två suppleanter, revisorssuppleanten och en av två i valberedningen, som är anmälda till Flottsbro, så visst blir vi några på plats. Kanske vi skulle försöka ta ett möte någon gång... under söndagen kanske, om tillräckligt många berörda är med då också?

Av de 42 öppet redovisade på deltagarlistan är för övrigt precis hälften OA-medlemmar, lite festligt. Av de sju hemliga har jag missat info så här långt om en, men de sex som jag vet om är inte OA-medlemmar. Avdelningen värdelöst vetande... ;)


Intressant tycker jag som har en svaghet för statistik.

Bra och kul att så pass många från styrelsen kommer. Gärna möte på söndagen. Jag är kvar till måndag. Jag säger inte nej tack till barnvakt under det mötet om någon skulle vilja låna en liten kompis på söndagen.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Heliora » 2009-08-06 20:41:48

serpentin skrev:
Inger skrev:Bör väl kanske vara tydliga med att det väl mest är Pemer som gör något rent praktiskt. Tyvärr har ju många av oss svårt med orken.

Så vad vi verkligen skulle behöva är fler medlemmar som kan hjälpa till.


Ja tyvärr är det nog så. Ständigt dåligt samvete här. Fast för min del handlar det mycket om tidsbrist.


Exakt samma här. :oops: Jag tycker knappast jag har varit någon bra styrelseledamot. Jag trodde att jag skulle ha lite kraft till det när jag ställde upp på det, men så blev det tyvärr inte. Jag har haft så nog med mig själv, att hålla mig själv upprätt. Så det har inte funnits någon energi kvar till föreningsarbete tyvärr. :(
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Heliora » 2009-08-06 20:47:31

Pemer skrev:Kanske vi skulle försöka ta ett möte någon gång... under söndagen kanske, om tillräckligt många berörda är med då också?


Det tycker jag absolut! Kanske vi skall bestämma någon tid till det, så det verkligen blir av? Så styrelseledamoten från Västernorrland kanske kan ändra sina planer... :)
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Pemer » 2009-08-06 21:25:16

serpentin skrev:Intressant tycker jag som har en svaghet för statistik.

Va? Du också? :lol:

Bra och kul att så pass många från styrelsen kommer. Gärna möte på söndagen. Jag är kvar till måndag. Jag säger inte nej tack till barnvakt under det mötet om någon skulle vilja låna en liten kompis på söndagen.

Vad synd att jag också ska vara med på mötet, jag hade gärna ställt upp annars... :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-06 21:26:05

Heliora skrev:
Pemer skrev:Kanske vi skulle försöka ta ett möte någon gång... under söndagen kanske, om tillräckligt många berörda är med då också?


Det tycker jag absolut! Kanske vi skall bestämma någon tid till det, så det verkligen blir av? Så styrelseledamoten från Västernorrland kanske kan ändra sina planer... :)


Kanske i samband med, och närmast efter, frukosten på söndagen?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2009-08-06 22:34:32

Pemer skrev:
serpentin skrev:Intressant tycker jag som har en svaghet för statistik.

Va? Du också? :lol:


Men, du också? Haha jag är inte ensam. Hela klassen på folkhögskolan tyckte att jag var knasig som ville läsa enbart statistik istället för c-kursen (som jag inte behövde för fortsatta studier). Jättekul!

Pemer skrev:Vad synd att jag också ska vara med på mötet, jag hade gärna ställt upp annars... :lol:


Appapppapp inga smitningar nu, du får nog chansen ändå. :wink:
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-08-06 22:38:45

Pemer skrev:
Heliora skrev:
Pemer skrev:Kanske vi skulle försöka ta ett möte någon gång... under söndagen kanske, om tillräckligt många berörda är med då också?


Det tycker jag absolut! Kanske vi skall bestämma någon tid till det, så det verkligen blir av? Så styrelseledamoten från Västernorrland kanske kan ändra sina planer... :)


Kanske i samband med, och närmast efter, frukosten på söndagen?


Ja det passar bra för mig också. Kanske kan passa även för de som tänker åka hem på söndag? Vilket väl iofs är de flesta tror jag.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Heliora » 2009-08-06 22:44:42

Pemer skrev:
Heliora skrev:
Pemer skrev:Kanske vi skulle försöka ta ett möte någon gång... under söndagen kanske, om tillräckligt många berörda är med då också?


Det tycker jag absolut! Kanske vi skall bestämma någon tid till det, så det verkligen blir av? Så styrelseledamoten från Västernorrland kanske kan ändra sina planer... :)


Kanske i samband med, och närmast efter, frukosten på söndagen?


Det kan bli bra. Typ vid 10 eller nåt sånt då kanske?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav serpentin » 2009-08-06 22:50:41

Hur dags serveras frukosten?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Pemer » 2009-08-07 1:22:40

Jag vet inte tiden för frukosten än.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Titti » 2009-08-09 17:17:04

Pemer skrev:
Titti skrev:Skall jag organisera mig skall det vara utifrån ett problem, ett gemensamt projekt eller något annat konkret. Att organisera mig tillsammans med andra människor bara för att vi har samma diagnos är mig främmande. Det är inte skäl nog. Jag behöver mer än så.

Aspergerforum ligger mig varmt om hjärtat av flera skäl. Ett är att det är en öppen mötesplats för alla som känner sig höra hemma här - med diagnos eller utan men på våra egna villkor.


Här var då Tittis inställning som verkar väldigt... ja, jag vet inte vad. Föreningen är ju inte alls bara för att "vi har samma diagnos", utan just för att vara ett gemensamt projekt kring alla tänkbara konkreta problem vi med diagnosen har med världen runt omkring.

Och på exakt samma sätt som Aspergerforum är OA en mötesplats för alla som känner sig höra hemma där - dock med diagnos för att få bli medlem, annars får man bli sympatisör.

Tanken med OA är att vara för det som aspergare är för. För att aspergare behöver en sådan rörelse. Om det inte behövdes en sådan skulle vi inte ens ha ett namn på vår diagnos, och sitta och umgås just med varandra här på Aspergerforum. Att Aspergerforum ens finns pekar på exakt samma faktorer som ligger bakom att OA gör det. Så enkelt är det i min världsbild.


Jag har egentligen inget annat svar att ge på frågan nu än då. Det är min uppfattning och för mig är den välgrundad. Det är ett allmänt förhållningssätt från min sida.

Men det är klart att när jag läser (min fetstil)

Pemer skrev:Det är ordföranden i en handikapporganisation som hör av sig med viktiga synpunkter och kommentarer till ett beslut rörande en av hans medlemmar, där de inte kan komma ifrån att de har att ta åt sig - rejält - av synpunkterna i fråga.


(inlägget där citatet kommer från)

så ökar det inte min vilja att organisera mig i OA. En handikapporganisation trodde jag inte att avsikten med OA var. Att en del kan känna sig - och kanske till och med vara - diskriminerade i olika avseenden och vid olika tillfällen men "handikappad" vägrar jag att betrakta mig som. Och organisera mig som.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav weasley » 2009-08-09 19:15:32

Bröt ut OT om signaturer hit: signaturer-t11644.html
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav serpentin » 2009-08-09 19:41:52

Pemer skrev:Det är ordföranden i en handikapporganisation som hör av sig med viktiga synpunkter och kommentarer till ett beslut rörande en av hans medlemmar, där de inte kan komma ifrån att de har att ta åt sig - rejält - av synpunkterna i fråga.


Finns det inget bättre ord än handikapporganisation?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Pemer » 2009-08-09 19:49:37

Jo, det skulle nog vara bra med ett annat ord. Någon som kommer på något bra?

Nu menade ju naturligtvis inte jag någon annan värdering än *en organisation för en grupp med ett visst funktionshinder*. Vi är en grupp som i många lägen kan bli funktionshindrade/handikappade av de förutsättningar vi ges, om det är vi väl överens? Och det är sådant vi vill jobba för att motverka.

Jag skulle tro att alla organisationer man förknippar med ordet handikapporganisation har det förhållandet till det "handikapp" de företräder.

Jag tycker det är en konstig projicering att betrakta ordet handikapporganisation i sig som synonymt med att organisationen skulle sitta och ha målsättningen att vi alla ska sitta bara och oja oss "åh, vi är handikappade, åh, vi är handikappade". Så har man väl ändå aldrig i övrigt haft någon anledning att tolka det som att vi har tänkt oss OA? ;)

Däremot, att ryta till: "Vi vill inte sitta och vara handikappade! Hör nu här... så här kan man göra för att undvika det..." Och, som sagt, det var min association av vad en handikapporganisation är till för att ägna sig åt.

Och i det aktuella inlägget tyckte jag det ordet kändes bättre än *en intresseorganisation för en viss grupp funktionshindrade".

Det var den enklaste enordsbeskrivningen jag kunde komma på, men jag har aldrig använt den förr, och det känns skönt om det kan undvikas fortsättningsvis, uppenbarligen...

Så... som Serpentin säger... kommer vi på något bättre ord? Intresseorganisation är ju rätt uppenbart, förstås. Det kanske räcker så?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:30, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-09 19:52:47

Intresseorganisation är ett bra ord.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 18:03:30, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in