Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2009-08-05 13:29:45

nano skrev:
rdos skrev:
Minns du din första kyss?
Ledssen att deta nog förstör det hela men det förutsätter ju att man kysst någon.
Jag har inte kysst någon tex, alla kanske inte ens vill kyssas.


Hmm, jo det har du rätt i. Detta kanske kräver mer eftertanke. Å andra sidan finns "?" alternativet som vanligt, men om det blir för många sådana svar blir resultatet tvivelaktigt.

Dessutom finns redan en fråga kring kyssar i Aspie-quiz Do you like tongue-kissing? som fick relativt hög NT-relevans. Detta kan m.a.o. vara en aspie-ovänlig fråga.

Kanske att man kan ändra till "kyss eller puss"?

Man kanske oxå kan ändra på valda frågeställningar så att de handlar om hur man vill att det ska vara snarare än utgår ifrån faktiska upplevelser. Då med tanke på folk som inte haft någon relation. Även dessa lär ju ha föreställningar om hur de skulle vilja ha det.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Pemer » 2009-08-05 13:39:27

Absolut, mycket tunga ska det vara... :P rätt NT, kan jag tänka mig...? ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav rdos » 2009-08-05 13:54:26

Pemer skrev:Absolut, mycket tunga ska det vara... :P rätt NT, kan jag tänka mig...? ;)


Örk. :evil: :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Pemer » 2009-08-05 16:04:36

:lol:

"Mycket" och "mycket" är väl förresten definitionsfråga... :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav rdos » 2009-08-07 10:10:56

Förslag till frågor att testa (engelska):

Do you believe in fate when it comes to love?

Do you believe in love at first sight?

Do you hope to meet the "right one"?

Have you and a partner ever had a song of your own?

Do you remember your first kiss?

Would you rather propose / be proposed to at a sunset or waterfall than at a family gathering?

Do you save love-letters?

Do you enjoy a good love story?

Do you prefer a traditional wedding to a simple arrangement at home?

Do you tend to lean towards your partner when you are at a restaurant or similar?

Do you become bored when a couple give their wedding wows?

Do you tend to become obsessed with a potential partner and cannot let go of him/her?

Do you easily blush?

If you were single, would you find casual sex (one-night stands) rewarding?

Do you become shy or passive when you see somebody of the opposite sex that you are interested in?

Jag tror dessa bör täcka det mesta.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ChickWithDick » 2009-08-07 10:42:55

gaaah jävla bajs-test :evil:

You have answered inconsistently on too many control-questions
Senast redigerad av ChickWithDick 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
ChickWithDick
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-08-07

Inläggav rdos » 2009-08-07 10:46:32

ChickWithDick skrev:gaaah jävla bajs-test :evil:

You have answered inconsistently on too many control-questions


Försök vara konsistent i dina svar nästa gång. :D :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ChickWithDick » 2009-08-07 10:47:37

men jack skrev ju som jack är

fick en adehåde-diagnos 1997, och sen en assperber-diagnos i år. pzykologerna har haft ett hell å diagnoztisera lilla mej
:/ :/ :/
Senast redigerad av ChickWithDick 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
ChickWithDick
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-08-07

Inläggav rdos » 2009-08-07 21:38:55

Nu finns ovanstående frågor med som experimentella i engelska Aspie-quiz. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nano » 2009-08-07 23:49:03

Det är lättare att läsa den blå texten än den svarta.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-08 0:17:21

Jag skulle gärna se en mer detaljerad undersökning av sexualitet och könsroller. Det kanske kompliceras av att frågorna blir svåra att göra könsneutrala.

Vad är din hypotes om "kärlek vid första ögonkastet"? Jag tror helt på det, men det kanske är mer av ideologiska skäl än genetiska (jag tycker man ska följa instinkter och att det är fel att göra rationella överväganden i såna frågor). Men jag har ingen aning om ifall det är AS- eller NT-relaterat.

Angående partnerval på stenåldern som togs upp tidigare i tråden så tror jag partnervalet var friare på stenåldern än idag eftersom den ekonomiska ojämlikheten var mindre. Med fri menar jag alltså mer i överensstämmelse med instinktiv attraktion utan en massa tänkande på sociala eller ekonomiska frågor. Jag räknar alltså partnerval baserat på inlärda värderingar som ett ofritt partnerval, vilket är mycket vanligt idag, och i alla andra jordbrukssamhällen.

Även ett ofritt partnerval bör dock kunna leda till en viss övervikt av AS-AS och NT-NT förhållanden eftersom föräldrarnas eller andra släktingars val av partner bör påverkas av att de har samma gener som barnen.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav nano » 2009-08-08 0:33:01

Tror det var mer baserat på storlek.
Fast jag levde inte på stenåldern så jag vet inte.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav carl » 2009-08-08 1:28:58

Ambitiöst att försöka få ihop ett romans quiz :D
Jag tror största problemet ligger i att definiera romantisk. Jag blev ju en kall fisk i svd:s test så jag kollade igenom dinaförslagna frågor och kommenterade dem efter vad jag tyckte var fel med dem och med svd:s quiz.

I allmänhet allt för mycket generalisering och antydan om vad ens personliga preferenser är.
Är det romantiskt att vara nära, kyssas, äta middag, osv?

jag kanske verkligen är en kall fisk trots allt :twisted:

Do you believe in fate when it comes to love?

För att svara behöver man få en definition av öde och tro på att det existerar.

Do you believe in love at first sight?

Väldigt svårtydd fråga, eftersom kärlek kan betyda så mycket för olika personer.

Do you hope to meet the "right one"?

Rätt=bra, någon man mår bra med. Vill du bo kvar med den du inte trivs med?

Have you and a partner ever had a song of your own?

Sång, film, vadsomhelst relaterat till ens gemenskap.

Do you remember your first kiss?

Jag förstår inte hur ett bra minne skulle förändra ens romantiska attityd.

Would you rather propose / be proposed to at a sunset or waterfall than at a family gathering?
Do you prefer a traditional wedding to a simple arrangement at home?

Varför se ett giftermål för en starkare kärleksförklaring än många andra relationer?

Do you save love-letters?

Do you enjoy a good love story?

Dessa känns ganska legitima, säger nog en del om hur intresserad man är.

Do you tend to lean towards your partner when you are at a restaurant or similar?

Varför inte skriva mer tydligt: "när du delar en speciell stund med din partner, tenderar du att...?"

Do you become bored when a couple give their wedding wows?

Ok.. jag tolkade detta som det tråkiga i att höra bröllopslöften, men när du förklarade det som ett intresse i att höra andras kärleksförklaringar, så rang det en klocka. Jag har aldrig upplevt ett bröllop så jag vet inte.

Do you tend to become obsessed with a potential partner and cannot let go of him/her?

heh..


Do you easily blush?

Bra blodtillströmning i kinderna?

If you were single, would you find casual sex (one-night stands) rewarding?

Do you become shy or passive when you see somebody of the opposite sex that you are interested in?

Jag förstår inte vad dessa vill säga.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav rdos » 2009-08-08 9:42:04

Den förfärlige snömannen skrev:Jag skulle gärna se en mer detaljerad undersökning av sexualitet och könsroller. Det kanske kompliceras av att frågorna blir svåra att göra könsneutrala.


Jo, men det skulle kunna gå att ge olika frågor till män och kvinnor. Den som svarar får nämligen först ange sitt kön.

Den förfärlige snömannen skrev:Vad är din hypotes om "kärlek vid första ögonkastet"? Jag tror helt på det, men det kanske är mer av ideologiska skäl än genetiska (jag tycker man ska följa instinkter och att det är fel att göra rationella överväganden i såna frågor). Men jag har ingen aning om ifall det är AS- eller NT-relaterat.

Angående partnerval på stenåldern som togs upp tidigare i tråden så tror jag partnervalet var friare på stenåldern än idag eftersom den ekonomiska ojämlikheten var mindre. Med fri menar jag alltså mer i överensstämmelse med instinktiv attraktion utan en massa tänkande på sociala eller ekonomiska frågor. Jag räknar alltså partnerval baserat på inlärda värderingar som ett ofritt partnerval, vilket är mycket vanligt idag, och i alla andra jordbrukssamhällen.

Även ett ofritt partnerval bör dock kunna leda till en viss övervikt av AS-AS och NT-NT förhållanden eftersom föräldrarnas eller andra släktingars val av partner bör påverkas av att de har samma gener som barnen.


Min grundhypotes är att drag som hör ihop med att leva i slutna grupper hör ihop med AS, och drag som hör ihop med att leva i större sociala sammanhang där man emellanåt träffar nya människor, hör ihop med NT. Det är dock utifrån bara detta svårt att gissa vilka frågor man bör ställa och utgången på nu liggande frågor. Jag tror dock att romantik bör kunna hänföras till slutna grupper mer än till större sociala sammanhang. Speciellt då drag av typen "vänta på sin idealpartner och leva lyckliga i alla dagar". Detta är ju direkt hänförbart till slutna grupper.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-08-08 9:52:36

carl skrev:Ambitiöst att försöka få ihop ett romans quiz :D
Jag tror största problemet ligger i att definiera romantisk. Jag blev ju en kall fisk i svd:s test så jag kollade igenom dinaförslagna frågor och kommenterade dem efter vad jag tyckte var fel med dem och med svd:s quiz.


Om det blir ett romantikquiz eller inte är av underordnad betydelse. Det jag letar efter är frågor som kan kopplas till AS eller NT. Dessutom vill jag oxå veta hur kopplade drag hör ihop med varandra, och vad de passar in i för grupp(er) i Aspie-quiz.

carl skrev:
Do you remember your first kiss?

Jag förstår inte hur ett bra minne skulle förändra ens romantiska attityd.


Det är väl snarare så att man minns det man "vill minnas" (eller som ens gener vill att man ska minnas. Är man romantiskt lagd så inns man antagligen romantiska saker bättre än andra.

carl skrev:
Would you rather propose / be proposed to at a sunset or waterfall than at a family gathering?
Do you prefer a traditional wedding to a simple arrangement at home?

Varför se ett giftermål för en starkare kärleksförklaring än många andra relationer?


Omkring 90% av de som gör Aspie-quiz är vita, och lever i grunden i en kultur där giftermål är standard.

carl skrev:
Do you tend to lean towards your partner when you are at a restaurant or similar?

Varför inte skriva mer tydligt: "när du delar en speciell stund med din partner, tenderar du att...?"


Kanske man kunde gjort, ja.

carl skrev:
Do you tend to become obsessed with a potential partner and cannot let go of him/her?

heh..


Den var min egen "uppfinning". I princip en snyggare omskrivning av en potentiell stalker. :wink:

Frågan är ju hur (och om) detta hör ihop med en romantisk läggning.

carl skrev:
If you were single, would you find casual sex (one-night stands) rewarding?

Do you become shy or passive when you see somebody of the opposite sex that you are interested in?

Jag förstår inte vad dessa vill säga.


Dessa är tidigare frågor kring sex och relationer som fungerat. Det behövs sådana frågor för att kunna placera in romantikdragen i en helhet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-08-10 11:01:28

Analys av romantik och AS med 740 svar.

Det här är inte lätt, men det var nog väntat. 8)

Den enda fråga som har solklar relevans för AS är den jag själv hittade på (0.46 i korrelation):

Do you tend to become obsessed with a potential partner and cannot let go of him/her?


Denna fråga hör ihop med Aspie kommunikation och miljödrag.

Dessa är oxå relevanta för AS:

- "Do you become bored when a couple give their wedding wows?"
Obs, den har POSITIV korrelation med AS, inte negativ. Aspar blir alltså uttråkade av bröllop. Är kopplad till sociala drag. :D

- "Do you easily blush" - jo den var relevant redan tidigare. Kopplad till Aspie perception och Aspie kommunikation.

- "Do you become shy or passive when you see somebody of the opposite sex that you are interested in?"
Bra relevans och kopplad till "Do you tend to become obsessed with a potential partner and cannot let go of him/her?" + att man har svårt för romantik i allmänhet. Kopplad till sociala drag.

- "Do you tend to lean towards your partner when you are at a restaurant or party?" (Hör ihop med Aspie kommunikation)

- "Do you save love-letters?"

- "Do you believe in fate when it comes to love?"

Följande svarar NTs mer positivt på än Aspar:

- "Do you remember your first kiss?"
- "Do you enjoy a good love story?" (Hör ihop med NT kommunikation & NT tvång)
- "Do you prefer a traditional wedding over a simple arrangement at home?" (Hör ihop med NT tvång)
- "If you were single, would you find casual sex (one-night stands) rewarding?"

Resten hamnar i gråzonen där det inte finns relevans åt något håll.

Problemet är dock att de flesta romantikdrag är kopplade till varandra, även om en del är NT-drag och andra är AS-drag. Det finns m.a.o. en komplex bild bakom, där säkerligen problem på partnersfronten spelar en stor roll för hur aspergare svarar på frågorna.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-08-12 20:19:48

Nu finns en komplett spansk version av Aspie-quiz: www.rdos.net/es
Därmed så finns nu testen på alla större europeiska språk, och täcker dessutom in alla större språk i Amerika.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Micke2 » 2009-08-12 20:29:47

När kommer versionerna på arabiska, persiska, urdu, swahili, hausa och yoruba?
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav rdos » 2009-08-12 21:50:06

Micke2 skrev:När kommer versionerna på arabiska, persiska, urdu, swahili, hausa och yoruba?


Det blir väl när du översätter. :roll: :twisted:

Förresten är det ändå nästan ingen därifrån som är intresserade, så det kan göra detsamma. De har ju inte npf i Arabien och Afrika.

Däremot så skulle en översättning till japanska eller kinesiska sitta fint. Därifrån finns oxå underlag, till skillnad ifrån arabvärlden och Afrika. Några personer har velat göra detta, men det stupade på problem med att göra websidor och underlag på dessa språk.

Förresten så minns jag nu att någon ville göra en persisk version, men det var väl lika bra att det inte blev något av detta när araber ändå inte är intresserade. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Saga » 2009-08-12 23:57:24

rdos skrev:
Förresten så minns jag nu att någon ville göra en persisk version, men det var väl lika bra att det inte blev något av detta när araber ändå inte är intresserade. :wink:


Perser är inte araber.
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Saga
 
Inlägg: 358
Anslöt: 2009-06-18

Inläggav rdos » 2009-09-01 20:58:59

Kör just nu Simon Baron-Cohens EQ-test. Den är precis lika dålig och enkelspårig som jag föreställde mig:

1. Mängder av frågor som påstås relaterade till empati är relaterade till "Är du bra på att tolka ansiktsuttryck?"

2. 80-90% av frågorna kommer troligen att hamna i "NT kommunikation"

3. Frågan om man gillade att dissekera småkryp som barn är inte heller en empatifråga. Den är relaterad till "Aspie jakt" och framförallt om man varit fascinerad av att tillverka fällor. Detta var enda behållningen av själva testen.

4. Frågan om djur och smärta har ingen som helst relevans

5. Frågan om vita lögner (om man skulle tala om för någon vad man tyckte om en frisyr även om man inte gillade den) har inte heller någon som helst relevans. Det är bara en stereotyp.

Dessutom så skulle ca 5 frågor täcka upp allt som man använder 40 frågor till. Det skulle räcka att fråga om man var bra på att tolka ansiktsuttryck + några sociala frågor så skulle man fått lika bra resultat.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-02 20:44:11

Kommer nog inom kort att göra en slutversion 2. Detta beror på att jag nu lyckats få ihop "Aspie social" gruppen (som motvikt till "NT social"). När jag gjorde slutversionen så lade jag istället "Aspie aktivitet" mitt emot "NT social". Förutom att det stör mig att spindeldiagrammet inte är symmetriskt, så är "Aspie aktivitet" en väldigt smalspårig grupp, och ger "spikar" i diagrammet för en del med ADD/ADHD.

Nya Aspie-social är nära besläktad med både Aspie tvång och Aspie kommunikation, så den passar perfekt in här.

Kort sagt kan man väl säga att Aspie social är en kombination av en del udda sociala drag (som t.ex. "partner obsession"), en del romantikdrag, hela nuvarande "avvikande sexualitet" och även flera frågor i MDQ-testen för Bipolär.

Dock behövs flera nya frågeställningar för att kunna reda ut en del inkonsistens, just vad i MDQ-frågorna som är relevant och förhoppningsvis även få ihop det med dragen i "Aspie aktivitet" eftersom dessa ser ut som sociala drag.

Hela listan på alla nuvarande frågor i Aspie social ser ut så här (på engelska):

Have you had difficulties fitting into expected gender stereotypes, perhaps having interests and behaviors that are atypical for your gender?

-Are your dreams and fantasies much like those of others? (reversed)

-Do you have an alternative view of what is attractive in the opposite sex?

-Is your sense of humor fairly conventional? (reversed)

-Do you judge a potential mate as most anybody else would? (reversed)

-Has there been a period of time when you were not your usual self and you were so irritable that you shouted at people or started fights or arguments?

-Is it harder for you than for others to get over a failed relationship?

-Do you tend to become obsessed with a potential partner and cannot let go of him/her?

-Have you experienced stronger than normal attachments to certain people?

-Do you naturally fit into the expected gender stereotypes? (reversed)

-Are you fairly insensitive to physical pain, or even enjoy some types of pain?

-Have you have had long-lasting urges to take revenge?

-Do you refuse to give up on a relationship or potential relationship that others would not bother with?

-Do you think others should have the same friends and enemies as yourself?

-Do you examine the hair of people you like a lot?

-Do you have unusual sexual preferences?

-Attwood - Do you seek an audience or friends capable of enthusiasm for unique interests and topics?

-Do you feel like you were born with the wrong gender?

-Are you fairly non-sensitive to physical pain?

-Do you instinctively cross your arms when you are in a closed state of mind?

-Do you have compulsive sexual behavior, e.g. spend too much time on sex or switch sexual partner frequently?

-Are you homosexual or bisexual?

-Do you have an interest in or have practised BD/SM?

-Do you find it natural that males take initiatives to start a romantic relationship? (reversed)

-Do you tend to lean towards your partner when you are at a restaurant or party?

-Do you prefer to have friends of the opposite gender?

-Do you respond quickly to slights?

-Are you bisexual?

-Do you like to be naked in private?

-If you were single, would you find casual sex (one-night stands) rewarding?

-Do you lick people you like a lot?

-Private religion

-Did you prefer to sleep in your parents bed rather than in your own room as a child?

-Do you think leather is sexy?

-Are you homosexual?

-Have you been in love with more than one person at the same time?

-Do you believe in fate when it comes to love?

-Do you save love-letters?

-Do like it when people you are fond of looks a lot at you and continue to do so for several hours without anything else happening?

-Do you hope to meet the "right one"?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-10 18:20:47

Tar lite om grunden till ADHD här med tanke på DN-artikeln som nyligen postats.

ADD/ADHD är mycket bredare än vad som beskrivs i artikeln. Även om man bara använder drag relaterade till aktivitetsnivå, så finns det minst en 5-10 relativt oberoende drag. Tar man hela Aspie social, så ökar antalet relativt oberoende drag många gånger. Sannolikt så behövs minst 20-25 frågor för att täcka upp de viktigaste dragen.

Att försöka reducera 20-25 drag (som har låg korrelation med varandra) till en enda hjärndefekt, är inte trovärdigt. Det tyder på stora kunskapsluckor.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-09-10 21:37:48

Verkar nästan som om aktivitetsdragen håller på att spridas för vinden nu. :wink:

Hyperaktivitet -> kopplar bäst till Aspie jakt (vilket jag misstänkt tidigare)
Distraherbarhet -> kopplar bäst som avsaknad av NT talanger
Resten av dragen -> finns fortfarande mestadels i Aspie social och miljögruppen.

Tyvärr måste jag nog köra några experimentella versioner till innan detta löser sig på bästa sätt. :cry:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in