diagnos leder till svepande särbehandling
9 inlägg
• Sida 1 av 1
diagnos leder till svepande särbehandling
Kan inte detta med att få en diagnos "aspergers" i sig själv skapa missförstånd eftersom människor med denna diagnos trots detta är så olika? Innan jag själv fick en diagnos "misstänkte" arbetsförmedlingen att jag hade denna diagnos. Detta ledde till att en speciell psykolog tillkallades till min arbetsplats för att tala med mig och sedan berättade hon på slutet av vårt samtal till min stora förvåning att hon skulle föra detta samtal vidare i enrum till min arbetsgivare. Jag tyckte detta var oerhört egendomligt varför kan jag inte föra min egen talan? Kanske har vissa med asperger svårt att föra sin talan men detta måste inte gälla alla. Kan inte svepande särbehandlingar som detta leda till helt onödiga åtgärder eller till och med åtgärder som kan vara till men för enskilda människor?
Senast redigerad av Leffe 2011-05-04 20:47:28, redigerad totalt 1 gång.
Ja
när det skedde blev jag helt överrumplad varför jag inte uttryckte missnöje då. Men senare när arbetsgivaren talade om att arbetsförmedlingen skulle ha framfört att jag skulle ha "slutat anställningar tidigare" en beskrivning som jag inte riktigt kan acceptera blev jag väldigt upprörd och framförde missnöje. Oavsett mitt enskilda exempel kan jag tänka mig att denna diagnos kan leda till saker som inte bara är till gagn egentligen, (låt mig säga kanske terapi, ekonomiskt stöd etc) utan att den också kan ligga till underlag för beslut som inte är bra...
Utomstående som tror att alla med Asperger behöver exakt samma hjälp som den förste aspergare de själva någonsin hade med att göra är alltid ett problem... hur olika aspergare kan vara sinsemellan är kanske nästan det enskilt viktigaste att trumma ut i samhället.... ![Rolling Eyes :roll:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:47:28, redigerad totalt 1 gång.
Jo, visst kan det vara negativt att ha en diagnos, ibland. Men när allt kommer omkring, så är jag verkligen glad över att jag - äntligen - fått AS-diagnos. Fördelarna överväger de eventuella nackdelarna, för just mig iaf.
Blir förbannad när jag läser om det du råkat ut för, något sånt ska man definitivt inte behöva stå ut med.
Blir förbannad när jag läser om det du råkat ut för, något sånt ska man definitivt inte behöva stå ut med.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:47:28, redigerad totalt 1 gång.
Jo
Nano - arbetsförmedlingen var där för att förnya min anställning, som ju är på lönebidrag. Men att de sedan - av någon anledning drog in en psykolog som "tolk" - var inte smart. Även detta att arbetsförmedlingen "interndiagnosticerar" människor innan formell diagnos har ställts är ju något man kan diskutera tycker jag. Alltså misstankar om diagnos. Man kan ju få rätt till vissa bidrag odyl mot att man "kommer ut" som aspergers.
jag har med erfarenheter av a-förmedlingens hobbypsykologer. De är skit. Skrattretande vad de håller på.
Förmodligen så vet de flesta arbetsgivare om det dock. Så mitt tips är att skita i vad de säger.
Förmodligen så vet de flesta arbetsgivare om det dock. Så mitt tips är att skita i vad de säger.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:47:28, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare