Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-08-04 15:14:19

Fast det hade diskuterats ganska klart sedan, jag var lite väl snabb med att skicka en kommentar om detta just nu.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-04 15:16:04

Men är det någon slutsats man kan dra av intresset på många håll så är det väl att många verkar sträva mer mot att inte känna sig intresserad av att gå med i en förening än mot att göra det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2009-08-04 15:24:07

Ja. En del av sina fördomar mot aspergare får man onekligen bekräftade. ;) :(

Bra att weasley fann så elegant uttryck för det jag försökte få sagt i nattas. :)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2009-08-04 15:36:50

Pemer skrev:
Titti skrev:(...) Aspergerforum ligger mig varmt om hjärtat av flera skäl. Ett är att det är en öppen mötesplats för alla som känner sig höra hemma här - med diagnos eller utan men på våra egna villkor.


(...) Och på exakt samma sätt som Aspergerforum är OA en mötesplats för alla som känner sig höra hemma där - dock med diagnos för att få bli medlem, annars får man bli sympatisör.

Tanken med OA är att vara för det som aspergare är för. För att aspergare behöver en sådan rörelse. Om det inte behövdes en sådan skulle vi inte ens ha ett namn på vår diagnos, och sitta och umgås just med varandra här på Aspergerforum. Att Aspergerforum ens finns pekar på exakt samma faktorer som ligger bakom att OA gör det. Så enkelt är det i min världsbild.

Aspergerforum fyller en viktig funktion som ett första möte med AS, där ingen annan anknytning behövs än att man har diagnosticerats med AS eller på något sätt har en nära anknytning till någon som har diagnosticerats med AS. Har man problem med att ta kontakt med andra människor ger ändå Aspergerforum en möjlighet att gratis och under pseudonym bygga upp tillhörighetskänslan och modet som krävs för att börja skriva inlägg. För att Aspergerforum skall kunna bibehålla den öppna attityd som det har, är obundenhet gentemot de olika intresseorganisationer som finns ett måste; OA, Attention, RFA och övriga tillika. Jag skulle inte ha varit lika aktiv här om forumet varit organiserat av en intresseorganisation. Detta eftersom det per definition vore svårt att få information om och tipsa andra användare om närliggande organisationer och länkar till organisationer, om de organisationerna i något avseende vore antagonister till forumets ägare.

OA är en jättebra idé som får välförtjänt reklam här på forumet redan idag, och som jag gärna stöder på samma sätt som jag stöder de flesta av de intresseorganisationer som jag känner till; genom att tycka att vad de gör är bra, men varken engagera mig i organisationen eller betala några pengar till den (däribland BRiS, RK, Blå stjärnan och Barnhusfonden). Skulle jag engagera mig i varenda förening som har en behjärtansvärd grund, så skulle jag dels vara pank, dels vara död av utmattning. Föreningen har i Pemer en stark och engagerad talesperson. Medlemmarna kan kommunicera inom föreningen via föreningens eget forum. Det gör att Aspergerforum kan förbli öppet för de som vill läsa vad som skrivs och vill veta mer om AS genom att fråga andra, snarare än läsa sig till svaren i böcker och broschyrer. Vi som har valt att stå utanför OA vill, skulle jag tro, i de flesta fall fortsatt kunna engagera sig på Aspergerforum, som vid ett inlemmande i OA åtminstone skulle tappa mig, antagligen också andra. Jag ser således bara förluster med ett slags sammangående mellan OA och Aspergerforum.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Zombie » 2009-08-04 15:44:10

Men återigen: vem förespråkar ett samgående? :shock: Eller skrev du det bara "för sakens skull"? Väl utrett i alla fall.

De flesta föreningar jag stöder stöder jag på samma sätt som du. Det är nog rätt normalt, bland annat just av de skäl du angav...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2009-08-04 15:44:26

Ja, det är ingen fara, något sådant lär aldrig hända, och det var aldrig riktigt vad jag menade ens från början. Tack för en fin redogörelse för hur du ser på saken!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-04 15:50:13

Zombie skrev:Men återigen: vem förespråkar ett samgående? :shock: Eller skrev du det bara "för sakens skull"?

När jag drog igång den här tråden från början var min agenda mer av *mer samarbete*, och om inte rentav forumet och OA handlade såpass mycket om samma sak att forumet officiellt skulle kunna rekommendera medlemskap i OA. Sedan var kanske inte rubriken på tråden helt optimal, den har nog många läst in annat i än jag riktigt menade med den.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lakrits » 2009-08-04 15:55:34

Zombie:

Pemer skrev:
Zombie skrev:Men återigen: vem förespråkar ett samgående? :shock: Eller skrev du det bara "för sakens skull"?

När jag drog igång den här tråden från början var min agenda mer av *mer samarbete*, och om inte rentav forumet och OA handlade såpass mycket om samma sak att forumet officiellt skulle kunna rekommendera medlemskap i OA. Sedan var kanske inte rubriken på tråden helt optimal, den har nog många läst in annat i än jag riktigt menade med den.

Sic!
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Alexandra » 2009-08-04 16:16:48

Mitt (kanske felaktiga) intryck av OA är att det är mer en "sällskapsförening" än en politisk organisation, och det är snarare det senare som skulle kunna intressera mig, förutsatt att ork fanns. (Är för närvarande sjukskriven pga depression, orkar tyvärr inte engagera mig i föreningar etc. alls, och inte heller med socialt umgänge IRL annat än i mycket små doser.)

Tycker att weasley skrev väldigt bra om att "använda diagnosen som ett paraply". Nog för att vi som har AS är sinsemellan mycket olika personlighetsmässigt, och dessutom har olika funktionsnivå eller vad jag ska kalla det, men samtidigt så finns det ju en anledning till att man får diagnos. Minns att det hette nåt i stil med att "funktionshindret ska orsaka signifikanta svårigheter i vardagen, för att diagnos ska kunna ställas". I det läget finns det ju all anledning att hålla ihop och jobba politiskt - om man nu bara orkade...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Ensamflickan » 2009-08-04 16:36:22

Pemer skrev:Jag är givetvis medveten om risken att stöta bort tveksamma med en mästrande attityd "varför kommer ni inte med", men jag vill ju få klarhet i sådant så att vi kan rätta till sådant som tveksamma tycker känns fel!


Jag citerar det jag redan skrivit:

Ensamflickan skrev:Jag har inte förstått vad OA egentligen är/gör, och orkar inte sätta mig in i det just nu. Jag har svårt att se att det skulle innebära nån praktisk skillnad i mitt liv just nu att vara medlem där.

Jag hoppas att jag blir respekterad för mitt val att inte gå med i OA, inte just nu i alla fall.


Ditt "mästrande", och dina manipulativa försök att tvinga folk att gå med, gör bara att jag känner mig ännu mer avogt inställd till OA!
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav weasley » 2009-08-04 18:12:20

Pemer skrev:Men är det någon slutsats man kan dra av intresset på många håll så är det väl att många verkar sträva mer mot att inte känna sig intresserad av att gå med i en förening än mot att göra det.


Nej Pemer, där har du fel, åtminstone i mitt personliga fall.

Jag strävar inte efter att känna mej ointresserad att gå med. Jag är ointresserad av att gå med. För mej personligen är det inte en medveten process, en strävan, att jag ska ha som mål att tycka eller tänka att "nä jag går inte med".

När du använder ordet strävar på det sätt du gör, Pemer, så kan jag förstå att exvis Ensamflickan känner sej mästrad. Själv tycker jag mest det är beklagligt att genom detta ordval omedvetet skuldbelägga dem som av olika anledningar inte vill gå med i föreningen.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Altus » 2009-08-04 18:22:57

Inger skrev:Och jag fattar inte varför tahlia hela tiden känner sig nödgad att upprepa samma sak om och om igen så fort ämnet kommer på tal...


För att hon har AS? Vi kan ju vara lite envisa. :)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2009-08-04 18:24:36

alfapetsmamma skrev:Jag ser inget problem med att identifiera sig som person med AS i ett sammanhang, som konstamatör i ett annat (där man inte säger flasklock om sina extra bokstäver), som hyresgäst i ett tredje, som kvinna om det skulle komma upp osv osv.


Ja, exakt.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2009-08-04 18:34:30

Jag är inte med i OA, och en anledning är min ständiga energibrist. Försöker begränsa mina åtaganden, och även ett medlemsskap utan förpliktelser blir någon form av mentalt åtagande. Enda lösningen är väl i så fall om jag skulle lyckas glömma medlemsskapet helt, men då är det inte mycket mening med att vara med alls.

Så det har alltså inte mycket med själva OA att göra. It's not you, it's me. :lol:
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Pemer » 2009-08-05 3:02:14

Åh nej, vad galet det kan bli. :( :oops:

Jag ber verkligen om ursäkt, Ensamflickan! Dig och ditt berömvärt tydliga besked om din brist på kunskaper om OA och därur följande än så länge ljumma intresse för eventuellt medlemskap glömde jag bort mitt i alltihop när jag satt och skrev inlägget du citerar ur.

Otroligt klumpigt. Jag hade t o m redan tidigare tänkt skriva en trevlig hälsning direkt till dig, som hade skrivit just som du hade.

När jag sedan skrev det inlägg jag gjorde kändes det väl tyvärr alldeles för självklart i min egen uppfattning att du inte var menad att ta åt dig av det jag skrev, så det blev inte av att skriva någon sådan brasklapp riktad till dig då heller. Trots att jag också just då hade tankar på att det kanske kunde vara en idé trots allt, för säkerhets skull.

Jag är verkligen ledsen! :(
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-05 3:25:07

Alexandra skrev:Mitt (kanske felaktiga) intryck av OA är att det är mer en "sällskapsförening" än en politisk organisation, och det är snarare det senare som skulle kunna intressera mig, förutsatt att ork fanns. (Är för närvarande sjukskriven pga depression, orkar tyvärr inte engagera mig i föreningar etc. alls, och inte heller med socialt umgänge IRL annat än i mycket små doser.)

Tycker att weasley skrev väldigt bra om att "använda diagnosen som ett paraply". Nog för att vi som har AS är sinsemellan mycket olika personlighetsmässigt, och dessutom har olika funktionsnivå eller vad jag ska kalla det, men samtidigt så finns det ju en anledning till att man får diagnos. Minns att det hette nåt i stil med att "funktionshindret ska orsaka signifikanta svårigheter i vardagen, för att diagnos ska kunna ställas". I det läget finns det ju all anledning att hålla ihop och jobba politiskt - om man nu bara orkade...


Det är absolut bägge delarna! Jag har sänt ut beskäftiga pressmeddelanden redan och håller just nu på att försöka hjälpa opteron här på forumet med den gräsliga historia han har hamnat i, och på kuppen ramlat in på en plats i Statens Institutionsstyrelses brukarråd för unga. Vi vill jobba på alla plan!

Kika runt lite på hemsidan vid tillfälle och kom gärna med synpunkter på sådant som står på den, input från kloka aspergare vill vi gärna ha eftersom det är potentiellt sett alla dessa - i praktiken givetvis: så många som möjligt - vi vill kunna finnas till för. :)

Och skulle det kännas rätt, så är du givetvis varmt välkommen med! ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Ensamflickan » 2009-08-06 11:06:53

Jag läste lite snabbt igenom hemsidan, men blev inte klokare för det. Kommer ni t ex att ha nåt slags ombudsverksamhet, som kan hjälpa till att trycka på soc, osv? Eller på vilket sätt kan OA hjälpa enskilda medlemmar som behöver hjälp?
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Pemer » 2009-08-06 11:37:33

Oh ja! Så gott tiden och personresurserna räcker till, hittills är det väl... jag... *ler* Jag håller på för fullt med att hjälpa Opteron här på forumet just nu, med hans situation med LVU-åtgärder för enbart hans rena aspergerdrag.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-08-06 12:29:22

Bör väl kanske vara tydliga med att det väl mest är Pemer som gör något rent praktiskt. Tyvärr har ju många av oss svårt med orken.

Så vad vi verkligen skulle behöva är fler medlemmar som kan hjälpa till.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lakrits » 2009-08-06 14:04:11

Inger skrev:Bör väl kanske vara tydliga med att det väl mest är Pemer som gör något rent praktiskt. Tyvärr har ju många av oss svårt med orken.

Så vad vi verkligen skulle behöva är fler medlemmar som kan hjälpa till.

Av erfarenhet vet jag att man får lägga ner väldigt mycket eget arbete under de första åren av en ny förening, eller om föreningen per definition är liten. Det krävs några "generationer" av medlemmar innan det blir bra omsättning på förtroendeposter, vilket gör att de som engagerar sig i början av föreningens existens inte kan börja på en lättare post och sedan avancera till styrelseuppdrag etc. Så i början får man vara lite av en huvudjägare och mer aktivt be medlemmarna att hjälpa till. Jobbigt men bra för sammanhållningen.

Jag kraschade ju totalt inför den depression jag är inne i nu. En av de många orsakerna var att jag var med att starta en förening och ombads hjälpa till i ett par andra som hade ont om folk. Pemer är en duracellkanin i det här avseendet, men om man inte kan sprida ut arbetsbördan så kanske han går ner sig och projektet med honom.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav weasley » 2009-08-06 14:06:56

Ensamflickan skrev:Jag läste lite snabbt igenom hemsidan, men blev inte klokare för det. Kommer ni t ex att ha nåt slags ombudsverksamhet, som kan hjälpa till att trycka på soc, osv? Eller på vilket sätt kan OA hjälpa enskilda medlemmar som behöver hjälp?


Inger skrev:Bör väl kanske vara tydliga med att det väl mest är Pemer som gör något rent praktiskt. Tyvärr har ju många av oss svårt med orken.

Så vad vi verkligen skulle behöva är fler medlemmar som kan hjälpa till.


Av denna anledning efterlyser jag en strategiplan. Det är inte helt trivialt att ställa samman sådana men om OA vill ha någon som styr upp sådana saker kan jag ställa upp. Är det så att mina tjänster i uppstyrningskunnighet är efterfrågade är det tom en fördel att jag inte är medlem eftersom jag då kanske skulle vara jävig.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2009-08-06 14:45:43

Inger & Lakrits: blott alltför sant. Läsom och begrundom.

weasley uppstyrningskonsult erbjuder sig: :-)226
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jonsch » 2009-08-06 15:21:23

Zombie skrev:Inger & Lakrits: blott alltför sant. Läsom och begrundom.

weasley uppstyrningskonsult erbjuder sig: :-)226

:D Säger detsamma!

Det är väldigt roligt att vara strategikonsult men när det för en gångs skull inte är jag som vill ge mig i kast med det så kan jag nästan opartiskt skriva:

Pemer (och eventuellt övriga röstberättigade i frågan), jag skulle ha tackat ja!!

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Pemer » 2009-08-06 15:28:43

Låter klart intressant, ja... hur skulle det gå till rent praktiskt, Weasley?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in