Spam/tiggarmail
32 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Lakrits skrev:Använd en adress särskilt för rörelsen, en privatadress och om du vill en "skräpadress" för alla gånger du köper något på nätet, registrerar dig på hemsidor och fora etc.
Ungefär så gör jag. Jag har en skräpadress och en riktig adress. Skräpadressen är den jag lämnar ut på nätet, i vilka sammanhang som helst. Sen kollar jag upp skräpadressen och de mail som är seriösa för jag över till min riktiga adress och ger dem den adressen för fortsatt korrespondens. Mail som inte är seriösa öppnar jag inte ens, de raderas med jämna mellanrum.
Om man har en affärsrörelse som serpentin så skulle jag rekommendera ett liknande förfarande. Och alltså vara medveten om att affärens adress ÄR en skräpadress. Bäst är kanske att ha 2 affärsadresser. En skräpadress som är kontaktadress på nätet, och en lite privatare. Sen för man alltså över de seriösa mailen till den andra affärsadressen och alltså i svaren hänvisar till den.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:46:15, redigerad totalt 1 gång.
Detta var riktigt roligt!!! Jag skrattade så jag nästan grät! Hittade följande när jag gick in på Ingers länk förut och klickade mig vidare lite:
Sånt där skulle jag nog gilla att syssla med! Helt underbart!
Scam baiting
Scam baiting går ut på att man låtsas vara intresserad av lurendrejeri för att manipulera lurendrejarna. Det förekommer framför allt över Internet i samband med Nigeriabrev. Syften med detta kan vara att helt enkelt roa sig, men även att slösa bedragarens tid och resurser, att på olika sätt förnedra bedragaren och i vissa fall att samla information som kan hjälpa myndigheter att ta fast bedragare. I enstaka fall påstås scambaiters till och med lyckats lura pengar av bedragarna.
Metoder
Nigeriabedrägerier och liknande börjar med att bedragaren skickar ut ett standardmail till väldigt många personer. För att göra sitt arbete tidseffektivt har de standardsvar som de skickar när en person svarar med visat intresse. En scambaiter kan skriva väldigt invecklade och komplicerade svar för att tvinga bedragaren att noggrant läsa deras mail och svara med annat än standardsvar, vilket kan vara både svårt och tidskrävande och dessutom ge för scambaitern komiska resultat då bedragarnas kunskaper i engelska ofta är begränsade. Korrespondensen mellan bedragaren och scambaitern kan ibland pågå under lång tid, uppemot ett par år, där scambaitern hittar på olika personligheter. I sällsynta fall har man även lyckats få bedragarna att resa till andra länder till avtalade möten, vilket innebär en kostnad för resa och boende.
Scambaiters kan också säga att de överfört pengar med Western Union som bedragaren bett om, för att få bedragaren att gå eller åka till Western Union-kontoret, vilket är tidskrävande och kan medföra resekostnader. Det kan också kosta bedragarna pengar att skicka falska checkar och dokument.
Vissa scambaiters ägnar sig åt olika typer av trofésamlande. Med förevändningen att bekräfta att bedragaren är äkta kan man be denne att ta fotografier i olika komiska, förnedrande, positioner eller med skyltar med olika budskap, ofta med en dubbeltydighet som framstår som förnedrande på ett sätt som inte framgår för bedragaren. Andra förevändningar kan vara att för att göra affärer måste personen gå med i en fiktiv organisation som har någon viss initiationsrit, som måste genomgås och fotograferas som bevis på att den utförts. Till exempel kan bedragaren övertalas att skaffa en tatuering med förnedrande motiv. Dessa foton läggs ofta ut på webbplatser där scambaiters samlas.
Sånt där skulle jag nog gilla att syssla med! Helt underbart!
Fy satan vad coolt om man lyckades med det!
Skit ska skit ha. Skulle nog ta och svara några gånger.
Den sanslösaste typ av scam det händer att jag kan vara med om är när det kommer något om "we represent Mr John Pemer of your country who passed away recently". Snacka om att försöka lura fel person, som om inte jag skulle veta vilka alla Pemer i mitt land är, liksom...
Skit ska skit ha. Skulle nog ta och svara några gånger.
Den sanslösaste typ av scam det händer att jag kan vara med om är när det kommer något om "we represent Mr John Pemer of your country who passed away recently". Snacka om att försöka lura fel person, som om inte jag skulle veta vilka alla Pemer i mitt land är, liksom...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:46:15, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Den sanslösaste typ av scam det händer att jag kan vara med om är när det kommer något om "we represent Mr John Pemer of your country who passed away recently". Snacka om att försöka lura fel person, som om inte jag skulle veta vilka alla Pemer i mitt land är, liksom...
Hahahaha. Helt underbart!
Jag har spärrat alla mail från hotmail.com
Det är svårt att se var mailet skickats från men det slutade iaf på hotmail.com i källkoden.
Man kanske skulle anmäla till hotmail och till yahoo så de tar bort adresserna. Men det är väl bara att skaffa nya då. Jag vet inte om man kan klura ut ip-adress i källkoden till mailet. Har inte lagt tid på att utforska det närmare.
Det är svårt att se var mailet skickats från men det slutade iaf på hotmail.com i källkoden.
Man kanske skulle anmäla till hotmail och till yahoo så de tar bort adresserna. Men det är väl bara att skaffa nya då. Jag vet inte om man kan klura ut ip-adress i källkoden till mailet. Har inte lagt tid på att utforska det närmare.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:15, redigerad totalt 1 gång.