ART-träning (Aggression Replacement Training)

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

ART-träning (Aggression Replacement Training)

Inläggav Inger » 2009-07-29 14:56:41

Flyttat från oroliga mammans tråd:

Zombie skrev:Vad är "sociala delen i ART"?

ART betyder tydligen Aggression Replacement Training.

Beskrivning från Statens Institutionsstyrelse (otrevligt namn!):

Program som innehåller social färdighetsträning, ilskekontrollträning och moralutbildning.

Färdighetsträning syftar till att förbättra individens "coping-färdigheter" för att han ska vara bättre rustad för att möta andra människor. De flesta program är multimodala, d v s de innehåller olika delkomponenter som fokuserar på olika aspekter av fenomenet social funktion.

Framgångsrika program är exempelvis Reasoning & Rehabilitation och Aggression Replacement Training (ART). Det förstnämnda programmet innehåller bl a komponenter som problemlösning, kreativt tänkande och sociala färdigheter. Programmet bygger i sin ursprungsform på 36 timmar á två timmar.

Social färdighetsträning innebär att klienten lär sig att tänka och handla i en stegvis sekvens. Varje färdighet är således indelad i olika steg och individen lär sig exempelvis ge beröm, att ta emot kritik på ett positivt sätt och att hantera grupptryck utifrån dessa steg.

Metoden är anpassad för en grupp på sex till åtta personer. Metoden innefattar 50 färdigheter och man kan från fall till fall komma överens om vilka färdigheter man vill använda. När man lärt sig metoden kan man dessutom konstruera egna färdigheter enligt samma stegvisa metod.

Ilskekontrollträning innebär att klienten lär en viss sekvens av beteenden som används för att tidigt upptäcka att han håller på att bli arg för att sedan lära sig att kontrollera sin ilska på ett socialt kompetent sätt.

Interventionen är upplagd på sex till tolv gånger beroende på om och hur många sociala färdigheter man vill koppla till ilskekontrollsekvensen. Den kan ges både i grupp och individuellt. Ger man den två gånger i veckan kan man alltså träna in ett effektivt sätt att hantera aggressiva känslor på tre veckor.

Moralutbildning innebär att man genom strukturerade diskussioner eller debatter försöker utveckla moraltänkande mot mer mogna nivåer. Det finns två väl utprovade modeller att välja mellan: Kohlbergs Moralutbildning som innebär att man håller debatter kring moraliska dilemman med tio till tolv elever och Gibbs modell som innebär att en mindre grupp elever får jobba först individuellt med dilemman för att sedan diskutera dem i grupp.

Själv har jag bara sett en pärm med ART-studiematerial för barn. Och slogs då av hur många komponenter som var gemensamma med t ex NVC. Många såna här EQ-kurser lånar säkert ideer av varandra, eller så kommer olika personer på liknande saker eftersom de är logiska och fungerar. Egentligen borde de ingå i standardutbildningen i vanliga skolor också, anpassade efter elevernas behov.

Någon här som har erfarenhet av ART och kan berätta mer?

Moderator Alien: Kompletterade rubriken med vad ART står för.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-07-29 15:09:14

Det var ända sedan 2004-2005 som jag var med och testade sociala delen av ART så jag minns inte så jättemycket. Det man tränade vara vanliga sociala situationer typ fråga folk efter vägen, be folk om en tjänst, hur man initierar en konversation och liknande saker som aspergare ofta har svårt för. Dock så konstaterade jag oxå att jag inte ville lära mig vissa saker som jag ofta undviker eller gör på annat sätt än vad som är vanligt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Inger » 2009-07-29 15:53:45

rdos skrev:Det var ända sedan 2004-2005 som jag var med och testade sociala delen av ART så jag minns inte så jättemycket. Det man tränade vara vanliga sociala situationer typ fråga folk efter vägen, be folk om en tjänst, hur man initierar en konversation och liknande saker som aspergare ofta har svårt för.

OK, tack för beskrivningen.

rdos skrev:Dock så konstaterade jag oxå att jag inte ville lära mig vissa saker som jag ofta undviker eller gör på annat sätt än vad som är vanligt.

Det kanske inte funkar om man har ODD också. :wink: Men hittar man alternativa strategier som går bättre ihop med ens personlighet, och accepteras av omgivningen, så går väl det lika bra?

Nu när jag tänker efter så är det inte säkert att detta hade varit bra att lära sig redan i tonåren eftersom man då ofta har ett extra starkt motstånd mot att lära sig saker även om de är bra för en. Kanske lär man sig mycket bättre när man själv upplever att man har ett behov av det? Som tonåring ville jag inte passa in utan var av någon anledning jättenöjd med att gå folk på nerverna.
Inger
Inaktiv

Inläggav Sam » 2009-07-29 16:19:27

Här är en annan länk till ART:
http://www.alltomart.se/laddasocialfardighet.html
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav opteron » 2009-07-29 19:00:30

Det är sådan behandling jag får som aspergare på en SIS-instution, tydligen tar inte SIS-instutioner bara emot kriminella utan också funktionshindrade autister om de inte får någon hjälp från annat håll.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-07-29 19:05:03

Vad tycker du om den då?
Inger
Inaktiv

Inläggav opteron » 2009-07-29 19:23:33

Inger skrev:Vad tycker du om den då?

Den fungerar som om en LSS-ledsagare skulle utföra KBT-behandling med den funktionshindrade, på samma sätt fungerar ART för personer med ADHD.

Sedan om det betyder att den är bra eller inte är inte upp till mig att avgöra, men för folk som har ADHD så är tydligen ART väldigt bra säger dem.

Synd bara att jag inte har ADHD. ART är dock med i schemat vare sig man har ADHD eller inte.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav rdos » 2009-07-29 20:37:19

Sam skrev:Här är en annan länk till ART:
http://www.alltomart.se/laddasocialfardighet.html

Utmärkt länk där det klart framgår vad som ingår. Det mesta av detta är saker som många aspergare har svårt för.
rdos

Inläggav Zombie » 2009-07-31 0:05:13

Senkommet tack för klargörandet!
Hoppas jag orkar trycka på länkarna också någon gång :( ...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-31 0:10:24

ART är säkert bra på sitt sätt, men ska det tränas med aspisar borde det specialdesignas, tycker jag, bland annat efter att ha sett hur de gör det där dottern varit.

T ex så räcker inte en lektion i veckan på långa vägar för att befästa nåt, när man jobbar med ungar som har extra svårt med orsak och verkan och teori till praktik.

Det har känts som det finns en övertro på att ART är nåt slags magi. Iaf har jag känt så i samröre med dem jag träffat kring min tös och på soc öht. Som om lite prat i en soffa eller lektionssal skulle förslå så långt när man är ute i verkligheten, och särskilt vissa(s) verklighet...

Har man gått i terapi eller vet det minsta om det så vet man hur svårt det är att ta med sig det man PRATAR om där till verkligheten, där man ska AGERA utefter nyvunna kunskaper. Vare sig man är tonåring eller vuxen, och har npf eller ej, men allrahelst om man är tonåring och npf-ig.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sam » 2009-07-31 0:19:44

Jag ser de flesta s k program som en grund att utgå ifrån. Ett program är ingen färdig lösning måste alltid anpassas till mottagaren och målet.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav rdos » 2009-07-31 9:03:34

alfapetsmamma skrev:Det har känts som det finns en övertro på att ART är nåt slags magi. Iaf har jag känt så i samröre med dem jag träffat kring min tös och på soc öht. Som om lite prat i en soffa eller lektionssal skulle förslå så långt när man är ute i verkligheten, och särskilt vissa(s) verklighet...

Men, ART är ju inget man ska lära i en lektionssal! Det ska ju tränas och åter tränas i grupp. I princip ska man träna tills man behärskar varje moment, oavsett hur många gånger man behöver.

Fast, jag tror nog att ART skulle kunna behöva lite aspie-anpassning. Framförallt så kan det ju för en hel del saker finnas alternativa lösningar som fungerar (nästan) lika bra som gör mindre våld på naturliga beteendepreferenser bland aspies.

Kanske vore det oxå en fördel om man kunde träna ART i grupper av aspies. Då kanske en del av de alternativa lösningarna kommit fram.
rdos

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-31 14:31:42

Det vore ju trevligt om det fanns något material eller någon metod kring detta som inte riktade sig barn, kriminella eller folk som redan hamnat på behandlingshem.... :roll:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav rdos » 2009-07-31 14:54:24

Bjäbbmonstret skrev:Det vore ju trevligt om det fanns något material eller någon metod kring detta som inte riktade sig barn, kriminella eller folk som redan hamnat på behandlingshem.... :roll:

Metoden lär väl fungera lika bra på vuxna så vitt jag förstår, även om de inte befinner sig på behandlingshem eller är kriminella. Problemet kan väl förstås vara att det är svårt att få tillgång till ART utan sådan bakgrund.
rdos

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in