Picknick i parken för oss ekonomiskt begränsade personer?
35 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Jag kan fortfarande tipsa om att (ni med aktivitetsersättning) kolla med era handläggare på F-kassan. De beviljar inte ogärna aktiviteter som är "utvecklande" och bra för "social träning" och är det då en träff för personer med aspergers syndrom...
Hör med dem i alla fall! Ni kan ju inte få mer än ett NEJ!
Då jag är en person som VILL gör saker, uppleva världen och få ny kunskap inom olika områden samt träffa folk. Jag är väldigt social -hellre än bra, men i alla fall. Jag har fått kurser, läger, kortare utbildningar m.m. bekostade av dem. Och NEJ (bara för att förtydliga det hela) jag skriver INTE detta för att skryta! Jag skriver det för att indirekt hjälpa er med den ekonomiska biten, genom att tipsa om vart ni kan vända er...
Hör med dem i alla fall! Ni kan ju inte få mer än ett NEJ!
Då jag är en person som VILL gör saker, uppleva världen och få ny kunskap inom olika områden samt träffa folk. Jag är väldigt social -hellre än bra, men i alla fall. Jag har fått kurser, läger, kortare utbildningar m.m. bekostade av dem. Och NEJ (bara för att förtydliga det hela) jag skriver INTE detta för att skryta! Jag skriver det för att indirekt hjälpa er med den ekonomiska biten, genom att tipsa om vart ni kan vända er...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:45:48, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Mmm... det borde alltså gå att få, t o m direkt från Försäkringskassan. Många med aktivitets- eller uppenbarligen för den delen sjukersättning kunde alltså ha kollat det. Serpentin kommer ju med på det viset.
Gräsligt synd att det inte finns säkrare och mer enhetliga regler kring det, så att vi kunde ha haft info om det med från början "Svårt med ekonomin? Ansök om bidrag till detta som rekreation, så här gör du (länk)."
Och idag är ju nu sista dagen...
Men kanske man ha mer sådant klart för sig till nästa gång?
Gräsligt synd att det inte finns säkrare och mer enhetliga regler kring det, så att vi kunde ha haft info om det med från början "Svårt med ekonomin? Ansök om bidrag till detta som rekreation, så här gör du (länk)."
Och idag är ju nu sista dagen...
Men kanske man ha mer sådant klart för sig till nästa gång?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:45:48, redigerad totalt 1 gång.
För mig är inte de 400 kr något problem. Snarare då avståndet och tidpunkten. Dessutom skulle kostnaden bli 4 x 400. Eftersom det är sista anmälningsdag idag så blir det nog så att vi inte kommer. Det passar helt enkelt inte in. Med en förläggning efter skolstarten så är det dessutom problem med att våra ungdomar måste ta ledigt ifrån skolan (även om arrangemanget är på en helgdag).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Mmm... det borde alltså gå att få, t o m direkt från Försäkringskassan. Många med aktivitets- eller uppenbarligen för den delen sjukersättning kunde alltså ha kollat det. Serpentin kommer ju med på det viset.
Jag fick träffen/resan som bistånd enligt SOL. Socialförvaltningen betalar vår resa. "Ni behöver detta" var motiveringen jag fick höra från chefen. Drygt 5000 kronor eller kanske närmare 6000 för resa och stuga. Men utan barn hade det kunnat gå att få den som "korrtids/rekreation" enligt LSS.
Har man bara någon som förestår träffen, åtminstone på papper och ett hyfsat "schema" så kan man ansöka om rekreation/kurs/etc enligt LSS. Bra att tänka på till fortsatta träffar.
Jag har åkt på träffar som Torbjörn ordnat och fått dessa som korttids enligt LSS. Då har kommunen betalat för resa och hotell.
Gäller bara att det finns papper och att det ser seriöst och välordnat ut.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:45:48, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Pemer skrev:Mmm... det borde alltså gå att få, t o m direkt från Försäkringskassan. Många med aktivitets- eller uppenbarligen för den delen sjukersättning kunde alltså ha kollat det. Serpentin kommer ju med på det viset.
Jag fick träffen/resan som bistånd enligt SOL. Socialförvaltningen betalar vår resa. "Ni behöver detta" var motiveringen jag fick höra från chefen. Drygt 5000 kronor eller kanske närmare 6000 för resa och stuga. Men utan barn hade det kunnat gå att få den som "korrtids/rekreation" enligt LSS.
Har man bara någon som förestår träffen, åtminstone på papper och ett hyfsat "schema" så kan man ansöka om rekreation/kurs/etc enligt LSS. Bra att tänka på till fortsatta träffar.
Jag har åkt på träffar som Torbjörn ordnat och fått dessa som korttids enligt LSS. Då har kommunen betalat för resa och hotell.
Gäller bara att det finns papper och att det ser seriöst och välordnat ut.
Problemet som jag ser det med att få det som bistånd enligt SoL är om man tvingas redogöra för hela sin ekonomi på samma sätt som om man söker försörjningsstöd. Det vägrar jag göra om jag inte står inför ett katastrofläge.
Jag satt en gång med en blankett jag skulle fylla i (för at räkna ut kostnaden) för att jag under en kort tid behövde hemtjänst efter en operation där jag inte fick lyfta mina små barn och det var bland det värsta jag varit med om. Där satt jag, i ett hus som ensam vuxen med tre småbarn och med två tonåringar inackorderade på annan ort pga gymnasiestudier, och skulle mätas enligt någon slags ekonomisk norm som inte var tillämplig på något sätt. Aldrig mer frivilligt! Då stannar jag hellre hemma.
Hjälp enligt LSS är däremot inga problem, då räknar de inte pengar på det viset.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:45:48, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:
Problemet som jag ser det med att få det som bistånd enligt SoL är om man tvingas redogöra för hela sin ekonomi på samma sätt som om man söker försörjningsstöd. Det vägrar jag göra om jag inte står inför ett katastrofläge.
Så sant, det tänkte jag inte på. Jag slapp det, "den här gången".
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:45:48, redigerad totalt 1 gång.