Svårighet att hitta saker
38 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Svårighet att hitta saker
Hej!
Hur stor svårighet har ni att hitta saker?
Om någon ber er att hämta en sak i en låda, i ett skåp eller på en hylla, hittar ni det lätt då eller får ni leta länge?
Om ni har tappat eller förlagt något i lägenheten, får ni leta länge efter det eller hittar ni det meddetsamma?
När jag var barn kunde jag skickas att hämta saker och komma tillbaka tomhänt. Nu har jag lärt mig att leta noga, och hittar oftast det jag söker om jag letar länge. Tror det har något med perception att göra, och har fått för mig att det är vanligt vid ADHD och kanske även AS.
Hälsningar
Lilla Gumman
Hur stor svårighet har ni att hitta saker?
Om någon ber er att hämta en sak i en låda, i ett skåp eller på en hylla, hittar ni det lätt då eller får ni leta länge?
Om ni har tappat eller förlagt något i lägenheten, får ni leta länge efter det eller hittar ni det meddetsamma?
När jag var barn kunde jag skickas att hämta saker och komma tillbaka tomhänt. Nu har jag lärt mig att leta noga, och hittar oftast det jag söker om jag letar länge. Tror det har något med perception att göra, och har fått för mig att det är vanligt vid ADHD och kanske även AS.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 20:45:00, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Ursvårt. Jag har löst de flesta problemen och klarat mig ur många situationer genom att ha strikt standardiserade platser där jag lägger mina saker. Det gör att jag kan imitera vad jag gör hemma även när jag sover någon annanstans och därmed veta var nycklar, pluska och medusiner befinner sig.
Fast det funkar bäst på saker jag använder ofta. Alla andra grejer ligger på sin plats, men vilken den platsen är har jag ofta glömt den dag jag behöver sakerna
Fast det funkar bäst på saker jag använder ofta. Alla andra grejer ligger på sin plats, men vilken den platsen är har jag ofta glömt den dag jag behöver sakerna
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:45:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan titta rakt på saker utan att fatta att det är det jag söker...
Jag behöver (som Lakrits) ha fasta platser för saker, men jag är fullständigt hopplös på att lägga saker på rätt ställe... det gick någorlunda när jag fortfarande var ensam och inte hade någon annan som flyttade på sakerna, då hade jag någorlunda koll på vilken hög (och hur djupt ner i högen) det jag letade efter låg i (men det var kört när det var dags för den årliga städningen för att mina föräldrar och syskon skulle komma och fira min födelsedag...)
Jag behöver (som Lakrits) ha fasta platser för saker, men jag är fullständigt hopplös på att lägga saker på rätt ställe... det gick någorlunda när jag fortfarande var ensam och inte hade någon annan som flyttade på sakerna, då hade jag någorlunda koll på vilken hög (och hur djupt ner i högen) det jag letade efter låg i (men det var kört när det var dags för den årliga städningen för att mina föräldrar och syskon skulle komma och fira min födelsedag...)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:45:00, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Jag kan titta rakt på saker utan att fatta att det är det jag söker...
Nej, mina papper sorteras i enlighet med randomiserade stokastiska ekvationer. Det är m.a.o. en blandning mellan högsystem och utbredningssystem.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:45:00, redigerad totalt 1 gång.
Det är fördelen med att bo ensam, sorteringen i enlighet med randomiserade stokastiska ekvationer fungerar och man hittar det man behöver med hjälp av det, men när man får hjälp att sortera(!) är det kört...
Re: Svårighet att hitta saker
Lilla Gumman skrev:Hur stor svårighet har ni att hitta saker?
Utan direktiv är det skitsvårt!
Lilla Gumman skrev:Om någon ber er att hämta en sak i en låda, i ett skåp eller på en hylla, hittar ni det lätt då eller får ni leta länge?
Om saken verkligen ligger där enligt utsago så tar det inte lång tid alls. Ofta är problemet för mig att saken inte ligger där. Ibland måste en ny beställas då den verkligen är totalt borttappad.
Lilla Gumman skrev:Om ni har tappat eller förlagt något i lägenheten, får ni leta länge efter det eller hittar ni det meddetsamma?
Nej. Jag är en mycket systematisk person och jag har viss ordning på alla mina grejer redan från början. Vet jag inte exakt var så kan jag ana var den borttappade grejen ligger. Mina aningar är väldigt korrekta, i nästan alla fall.
Mina aningar är baserade på mitt undermedvetna som strävar efter ordning och reda. Det är lite skumt att detta påverkar var jag lägger saker ö.h.t, utan jag ens ägnar aktiv tanke åt det. Allt bara placeras på vissa platser enligt vissa parametrar och grupperas. Usch, jag blir rädd när jag ibland hittar uppenbara system bland mina saker. Menmen, bara leva med det och ta det som det är, nämligen ganska vettigt.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 20:45:00, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Svårighet att hitta saker
imperativ skrev:Lilla Gumman skrev:Hur stor svårighet har ni att hitta saker?
Utan direktiv är det skitsvårt!
Jag har nästan lika svårt även med direktiv... Jag vet inte hur många gånger jag frågat hemma var något ligger, får en beskrivning och kan ändå inte hitta... Sen kommer personen som gav mig beskrivningen och plockar fram saken precis där de sa att den fanns...
Det jag oftast letar efter är saker som jag förtappat samma dag. Nycklar, glasögon, pengar.
När någon ber mig "hämta något" på X ställe, så är det 10x värre. Det finns för mycket som kan kommuniceras fel. Vilket det ofta gör, annars så glömmer jag av något. Alltid är det något.
Samma här fast jag dampar mig tillbaka rätt fort. Antingen så fortsätter jag leta och går sedan tillbaka, eller bara vänder skallen rätt igen. Det sistnämda är det mest effektiva, fast den lyckas inte alltid. Än är jag inte senil dock, då lär det gå åt mycket energi till att gå fram och tillbaka, misstänker jag.miche skrev:Jag kan titta rakt på saker utan att fatta att det är det jag söker...
När någon ber mig "hämta något" på X ställe, så är det 10x värre. Det finns för mycket som kan kommuniceras fel. Vilket det ofta gör, annars så glömmer jag av något. Alltid är det något.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:45:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag letar hela tiden och överallt, utan att finna. Är det ngt jag måste ha så får jag köpa nytt. När jag sen letar efter ngt annat så hittar jag det jag skulle haft förut, har m.a.o. en hel del dubletter och trippletter. Sakerna kan ligga rakt framför näsan utan att jag ser, eller förstår att jag ser dem.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 20:45:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag slarvar bort saker hela tiden. En del saker har jag lärt mig att alltid ha med mig när jag går ut (nycklar, telefon, plånbok, mp3spelare) genom att systematisera rutiner, men är det saker jag inte behöver ha med mig varje gång (exempelvis en väska jag använder bara när jag ska jobba) så glömmer jag den 7 gånger av 10. Vanligtvis missar jag då en buss eftersom jag måste gå tillbaks för att hämta den när jag på hållplatsen får en känsla att jag inte har med mig allt.
Randomiserade stokastiska ekvationer händer det att jag använder mig av också .
Randomiserade stokastiska ekvationer händer det att jag använder mig av också .
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 20:45:00, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Tydligen rätt vanligt. Kan det ha med stress att göra? Eller perception? Eller något annat?
Hälsningar
Lilla Gumman
Tydligen rätt vanligt. Kan det ha med stress att göra? Eller perception? Eller något annat?
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 20:45:00, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Jag tänker att förmåga till "detaljperception" avtar eller tillfälligt försvinner helt när vi är stressade.
När jag för omkring ett år sedan (har jag för mig det var) behövde jag nya glasögon. Jag gick då till stadens optiker och då såg jag att de hade ett erbjudande om att man kunnde köpa tre par glasögon för samma pris som ett. Så nu har jag två par glasögon för "vardagsbruk", och ett par "terminalglasögon" som jag använder när jag sitter och gör saker med min dator.
Tidigare lyckades jag "städa bort" mina glasögon, men sedan tog jag en förvaringsbox (se bilden nedan) med fyra lådor jag egentligen har till mina modellbyggesaker och annat. Boxen har en stor lagom djup fördjupning uppepå, och den passar perfekt till att förvara mina glasögon och min armbandsklocka i när jag inte använder de. Den står på bordet bakom min bärbara dator, lätt att nå alltid.
När jag för omkring ett år sedan (har jag för mig det var) behövde jag nya glasögon. Jag gick då till stadens optiker och då såg jag att de hade ett erbjudande om att man kunnde köpa tre par glasögon för samma pris som ett. Så nu har jag två par glasögon för "vardagsbruk", och ett par "terminalglasögon" som jag använder när jag sitter och gör saker med min dator.
Tidigare lyckades jag "städa bort" mina glasögon, men sedan tog jag en förvaringsbox (se bilden nedan) med fyra lådor jag egentligen har till mina modellbyggesaker och annat. Boxen har en stor lagom djup fördjupning uppepå, och den passar perfekt till att förvara mina glasögon och min armbandsklocka i när jag inte använder de. Den står på bordet bakom min bärbara dator, lätt att nå alltid.
Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 20:45:01, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:Miche skrev:Jag kan titta rakt på saker utan att fatta att det är det jag söker...
Nej, mina papper sorteras i enlighet med randomiserade stokastiska ekvationer. Det är m.a.o. en blandning mellan högsystem och utbredningssystem.
Miche skrev:Det är fördelen med att bo ensam, sorteringen i enlighet med randomiserade stokastiska ekvationer fungerar och man hittar det man behöver med hjälp av det, men när man får hjälp att sortera(!) är det kört...
Måste säga att den där skriftväxlingen var bland de raraste jag läst! "Randomiserade stokastiska ekvationer"!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:45:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag har speciella platser för viktiga saker som t ex nycklar, filofax, pengar, viktiga papper, swedbanks koddosa etc. Platserna väljs ut när jag märker att jag egentligen redan valt ut platsen.
Min moder är en person som lägger bort och får leta efter saker i flera timmar. Hon är även en person som tycker om att flytta på saker. Hon brukar även alltid säga att hon redan gett det till mig, med en liten aggressiv ton. Jag blir naturligtvis arg eftersom jag vet att jag inte har fått något. 30 minuter senare kommer hon med saken och ber om ursäkt.
Även jag har tappat bort saker men det står 100 - 1 till min kära moder.
Edit: Värt att tillägga är det att jag inte ger upp, jag släpper allt annat tills det att jag hittar det jag letar efter. Går omkring och tänker "It doesn't make sense, it doesn't make sense" när jag inte hittar det jag söker.
Min moder är en person som lägger bort och får leta efter saker i flera timmar. Hon är även en person som tycker om att flytta på saker. Hon brukar även alltid säga att hon redan gett det till mig, med en liten aggressiv ton. Jag blir naturligtvis arg eftersom jag vet att jag inte har fått något. 30 minuter senare kommer hon med saken och ber om ursäkt.
Även jag har tappat bort saker men det står 100 - 1 till min kära moder.
Edit: Värt att tillägga är det att jag inte ger upp, jag släpper allt annat tills det att jag hittar det jag letar efter. Går omkring och tänker "It doesn't make sense, it doesn't make sense" när jag inte hittar det jag söker.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:45:01, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
tidigare när jag just flyttat hemifrån hittade jag nästan alltid det jag letade efter hemma, även fast det såg ut som om en bomb hade slagit ner. men nuförtider (bor ihop med min fästman han nästan pedant, jag väärkligen inte) hittar jag nästan alldrig saker, senast jag fick kuta runt hela lägenheten var igår.
(http://rapchic.blogg.se/2009/july/nan-som-vet-var-man-kan-fa-tag-i-laderfria-sa.html)
(http://rapchic.blogg.se/2009/july/nan-som-vet-var-man-kan-fa-tag-i-laderfria-sa.html)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:45:01, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Jag har en förmåga att hitta det jag letar efter om jag vet hur det ser ut.
Det känns lite som om jag vore en robot och så går jag igenom allt jag ser med sinnet.
Jag känner igen mig helt och hållet i det där. Samma gäller med ord, siffror och symboler. Precis som att scanna igenom ett område som en robot.
Fast annars är jag en total virrpanna, jag skulle behöva ha allt fastknutet i mig för att komma ihåg det/inte tappa bort nåt.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:45:01, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:Nej, mina papper sorteras i enlighet med randomiserade stokastiska ekvationer. Det är m.a.o. en blandning mellan högsystem och utbredningssystem.
Det får mig att tänka på det jag läste i ... ADD-friendly ways to organize your life, om jag inte minns fel, nämligen att folk med ADHD höll på med "piles, not files".
De skrev att fanns det nåt nästan idiotsäkert kriterium på att nån hade ADHD (och inte den hyperorganiserad, pedantiska sorten som kontrollerar sitt inre och yttre kaos genom att hålla minutiös ordning på allt) så var det just högar med osorterade papper. Oh boy vad jag kände igen mig där...
Haha, nu var jag tvungen att googla piles ihop med files, och se på fan, det fanns en sajt som hette piles to files. Vad komiskt!
http://www.pilestofiles.com/
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:45:01, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Lakrits skrev:Nej, mina papper sorteras i enlighet med randomiserade stokastiska ekvationer. Det är m.a.o. en blandning mellan högsystem och utbredningssystem.
Det får mig att tänka på det jag läste i ... ADD-friendly ways to organize your life, om jag inte minns fel, nämligen att folk med ADHD höll på med "piles, not files" och att fanns det nåt nästan idiotsäkert kriterium på att nån hade ADHD (och inte den hyperorganiserad, pedantiska sorten som kontrollerar sitt inre och yttre kaos genom att hålla minutiös ordning på allt) så var det just högar med osorterade papper. Oh boy vad jag kände igen mig där...
I Uppsala är det ofta ett symptom på forskning. Om inte är åtminstone 95% av alla forskare jag känner odiagnostiserade bokstavsbarn. Men jag kan förstå att det, som hemma hos mig, blir högar av helt andra och mer vardagliga skäl hos personer med AD(H)D.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:45:01, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:I Uppsala är det ofta ett symptom på forskning.
Uj, som han långhårige doktorn på Handels eller om det var KTH... Han hade så svindlande högar med böcker och papper att man knappt kunde höra på vad han sa i nåt teve-inslag, all uppmärksamhet riktades mot högarna och om nån skulle rasa medan han pratade. Där ligger t o m jag i lä!
Självklart är inte alla med pappershögar bokstavsbarn.
Fast de är nog fler än de vet om, bland forskarna. Om inte annat så för att det annars inte skulle finnas många fler ungar med AS i universitetsstäder (vilket en Lund-boende bekant berättade var belagt, och inte bara gällande såna ställen som Silicon Valley utan vanliga svenska lärosäten dit folk som kvalar in i gruppen broader autism phenotype söker sig, kaka söker maka och det blir småaspisar..).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:45:01, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Selma skrev:Mina papper sorteras enligt det bibliska systemet.
"Söken och i skolen finna"
Den var bra Jag skickar alla papper ned i den korgen där de hör hemma efter att ha lagt in det viktiga i från dem på datorn... Extra viktiga grejor brukar jag mejla till mig själv. Webb-mejl kommer liksom inte bort och är enkelt att söka i.
På jobbet kör jag bibliskt, till de ordningssinnades fasa. Röjer en gång per månad, två dagar senare är det samma igen.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:45:02, redigerad totalt 1 gång.
AAA skrev:Röjer en gång per månad, två dagar senare är det samma igen.
Samma här. Men jag har svårt för att skicka papper (eller annat) vidare till "runda arkivet".
Allt kan vara "bra att ha" någon gång i framtiden.
Brukar säga att jag är född i hamsterns tecken.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:45:02, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare