Har du Recovery CD till din(a) dator(er)?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Omröstningen slutade 2009-08-28 13:13:26

Vad är Recovery CD?????
2
14%
Ja, minst en har jag
5
36%
Nej, inte någon
7
50%

Antal röster : 14

Inläggav barracuber » 2009-07-29 13:10:25

Köpte nyss en Toshiba laptop på Mediamarkt.

För fick man ofta med Recovery CD när man köpte PC (åtminstone när en förinstallerad OEM-version av Windows följde med datorn) för att kunna återställa den till inköpsstatus.

Nu fick jag inte det. Försäljaren sa att nuförtiden skickar "man" inte med Recovery CD med nya datorer. Han sa inte om det gäller generellt eller bara ibland. Fick rådet att själv bränna en avbild av datorn det första jag gör. Det finns ett förinstallerat Toshiba-program som sköter att rätt avbild blir bränd.

Nyss ringde grannen på. Hon hade köpt en ny Packard Bell laptop också på Mediamarkt. Hon är inte så datavan och hade försökt installera Norton och Office 2007 och strulat till det så att hela datorn är död. Här är en som behöver återställa tänkte jag. Hon har inte sett till någon Recovery CD. Hon blev aldrig informerad av Mediamarkt att hon eventuellt själv måste bränna skivor.

Det kommer att lösa sig för henne men hon måste bege sig till Mediamarkts service och be att de återställer datorn åt henne. Förhoppningsvis har de återställningsskivor eller diskar. Men de är för snåla för att skicka med dem med datorerna, m**********s. :evil: :evil:

Är det någon som vet om detta är specifikt för Toshiba (och eventuellt Packard Bell) eller gäller det generellt att Recovery CD inte följer med nuförtiden?

Är intresserad av alla som äger en dator, oavsett laptop eller stationär, där OSet ingick förinstallerat vid köpet. Skriv också när ni köpte eran dator.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:44:32, redigerad totalt 8 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Kvasir » 2009-07-29 13:14:24

Det brukar finnas en dold recoverypartition (vanligen D: ) som innehåller en kopia av fabriksinstallationen. Så länge den inte är förstörd brukar man kunna återställa datorn därifrån med någon kommando under uppstarten (se manualen). Att bränna recoveryskivor verkar mest handla om att göra en backup på denna recoverypartition, av den händelse den skulle bli skadad.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:44:32, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav barracuber » 2009-07-29 13:16:41

Kvasir skrev:Det brukar finnas en dold recoverypartition (vanligen D: ) som innehåller en kopia av fabriksinstallationen. Så länge den inte är förstörd brukar man kunna återställa datorn därifrån med någon kommando under uppstarten (se manualen). Att bränna recoveryskivor verkar mest handla om att göra en backup på denna recoverypartition, av den händelse den skulle bli skadad.

Har inte kollat i Toshiban så noga än.

Det gick åt två (2) DVD-skivor för att skapa återställning till Toshiban :roll:

Så du har inte fått med Recovery CD till din(a) PC då, Kvasir? Vet du när de slutade med det? Är det olika för olika tillverkare?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:44:32, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Kvasir » 2009-07-29 13:20:05

barracuber skrev:
Kvasir skrev:Det brukar finnas en dold recoverypartition (vanligen D: ) som innehåller en kopia av fabriksinstallationen. Så länge den inte är förstörd brukar man kunna återställa datorn därifrån med någon kommando under uppstarten (se manualen). Att bränna recoveryskivor verkar mest handla om att göra en backup på denna recoverypartition, av den händelse den skulle bli skadad.

Har inte kollat i Toshiban så noga än.

Det gick åt två (2) DVD-skivor för att skapa återställning till Toshiban :roll:

Kvasir, när du köpt nya PC, har du fått med Recovery CD? När köpte du din(a) dator(er)?

Jag bygger mina datorer själv och köper OSet separat, så jag har en riktig installationsskiva.

Däremot har vi (i famlijen där jag oftast bor) köpt ett antal nya "färdigdatorer", främst till barnen, och det har inte följt med någon recoveryskiva till någon av dem. Till en av dem följde det i alla fall med två tomma DVD-skivor så man slipper skaffa det själv. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:44:32, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav barracuber » 2009-07-29 13:22:55

Kvasir skrev:Däremot har vi (i famlijen där jag oftast bor) köpt ett antal nya "färdigdatorer", främst till barnen, och det har inte följt med någon recoveryskiva till någon av dem. Till en av dem följde det i alla fall med två tomma DVD-skivor så man slipper skaffa det själv. :)

Nu är ju du en slipad räv, Kvasir, men det vore intressant att veta ifall butiksförsäljaren informerade dig (utan att du behövde fråga) före köpet att det första du behöver göra när du kommer hem är att bränna skivor. Min granne hade definitivt behövt bli informerad om det.

Förresten, är dina färdigdatorer av olika märken o/e inköpta i olika affärskedjor?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Inläggav Kvasir » 2009-07-29 13:25:37

barracuber skrev:Nu är ju du en slipad räv, Kvasir, men det vore intressant att veta ifall butiksförsäljaren informerade dig (utan att du behövde fråga) före köpet att det första du behöver göra när du kommer hem är att bränna skivor. Min granne hade definitivt behövt bli informerad om det.

Nej, ingen muntlig info, och man brukar behöva leta i manualen också för att få reda på det. Det finns de som hävdar att man får en uppmaning om detta när man kör igång maskinen första gången och konfigurerar Windows, men det har jag i alla fall inte sett till på de av dessa maskiner som jag har dragit igång. Personligen tycker jag det är väldigt snålt och dåligt att de gör på detta sätt. Man brukar dock kunna få en installationsskiva hemskickad för någon hundralapp vid behov.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav Lakrits » 2009-07-29 13:52:03

Jag har en jag har bränt själv samt en återställningsfil på en partition på en av hårddiskarna.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav barracuber » 2009-07-29 13:55:03

Lakrits skrev:Jag har en jag har bränt själv samt en återställningsfil på en partition på en av hårddiskarna.

Så du fick inte med nån när du köpte datorn då?

Hur gammal är din dator?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Lakrits » 2009-07-29 13:57:11

barracuber skrev:
Lakrits skrev:Jag har en jag har bränt själv samt en återställningsfil på en partition på en av hårddiskarna.

Så du fick inte med nån när du köpte datorn då?

Hur gammal är din dator?

Nej.

Köpte den i våras. Blev lite paff när det saknades skivor, men det första jag gjorde var att kopiera och bränna återställningspartitionen som de hade lagt in.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Miche » 2009-07-29 15:27:27

Det var flera år sedan man slutade med sånt (f.ö. har jag alltid tyckt att det är sk*t att det ska behövas, för det sabbar bara allt man gjort...)

Jag vet folk som kör recovery regelbundet med några månaders/års mellanrum, jag har aldrig gjort på en enda av mina datorer (däremot har jag sagt åt folk att göra det, men det var när jag jobbade på IBM-Hotline och det skulle sägas så...). Till den datorn som jag sitter vid (en Acer-laptop) medföljde det inga, men jag har för mig att vid första starten fanns möjlighet att skapa... Det finns även ett program i programmenyn där man kan skapa disk(ar)!

Själv svarade jag på det första alternativet...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Inger » 2009-07-29 16:15:09

När jag köpte min första så var det ett butiksex (butiks-ex alltså, inte butik-sex ;)) som jag fick lite billigare. De skulle skicka skivan sa de, så att jag kunde nollställa den. Det dröjde dock och jag fick ringa och tjata. När den väl kom vågade jag som gröngöling inte göra nåt för att inte sabba det jag redan börjat spara (skulle i o f s fortfarande inte våga använda en). Funkade ändå. Utom några gånger när den stendog vid strömavbrott och jag fick be om hjälp av en datasnubbe jag kände då att ge den livet åter. Ingen aning vad han gjorde för att rädda den.

Den jag har nu köpte jag begagnad av en medlem här. Har sällan haft några problem med den. *klappar den uppskattande och passar på att ta i trä, och skäms för att jag skällde på den igår när den segade sig lite*
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Selma » 2009-07-29 16:59:21

Ja , en (eller flera ?). Har ingen aning om var de finns just nu.

Datorn inköptes redan 2003. Urgammal alltså.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:44:38, redigerad totalt 1 gång.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Whiteline » 2009-07-29 23:09:08

Med linux kan man generellt använda installationsimagen för recovery. Eg, man kan boota ett minimalistiskt system från den, och reparera systemet på hårddisken manuellt. Och jag sparar mina images. Så, ja.
Whiteline

Anslöt: 2009-02-26

Återgå till IT-forum

Logga in