Mitt besök hos Optikern

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Mitt besök hos Optikern

Inläggav Chrilleb » 2009-07-21 14:33:41

Idag hade jag bokat en tid hos Optikern, har krackelerat glas i glasögonen efter att ha suttit i bastun med dem på. Undersökningen skulle ta 30 minuter, och väl inne så testade jag själv lite varianter på glasögon, kan ibland ha svårt för val om det är "just den dagen och jag känner mig så", denna dag blev en sån..

Hade sovit dåligt på natten vilket oxå kanske påverkade mina val.

Inne hos Optikern testade jag synen med diverse glas, kände mig väldigt envis och "stel" inne hos henne, frågade saker och kom sen på mig att kännas "jobbig" och envis, känslan var sån.

Ute i butiken efter synundersökningen skulle tjejen gå på lunch och det tillträdde en annan tjej, och jag kände genast en viss skillnad i att ( hur ska jag säga utan det blir fel nu då..hmm förstå kunder, den nya var bra mycket vårdande, och när det sen visade sig praktiskt att jag kan ha svårigheter vid val, berättade jag oxå om min diagnos, hon sa sen ha en bror som hade ADHD och kunde få aggressioner, sa efter detta att hon gillar speciella människor ( en varm känsla kändes i mig ) , tänk om fler kunde va som hon. -Du borde passa som Sjuksyrra, sa jag..och efter det berättade hon om sin bror som oxå hade svårt för val.

På väg hem infanns sig igen en god känsla att det finns flera som borde jobba inom vården , och som vet när jag talar om diagnosen, att hantera mig lätt så jag ej blir onödigt stressad och "stött", intressant och kul att detta med Aspergers sprids på detta sätt.. :)) . För det är så lätt att bara fälla nåt ord som en person inte rår för, man kan vara ordet jag avskyr "sur" , ( jag väljer oftast ledsen eller nere ) fast de vet ju inte varför, sätt på musik eller hämta rätt person med erfarenhet så blir jag avkopplad och tillfreds igen..fast det kräver ju att jag berättar om diagnosen. Precis allt har att göra med min avkoppling i mig själv, känner ni igen er ?

Nu har jag beställt både nya bågar, nya glas med Transitions glas i ( glas som anpassar sig efter ljuset )

Nya bågar + glas kan jag hämta i början av Augusti, kostar ett par tusen och jag valde att ta nya bågar då mina gamla ändå var mellan 3-5 år och att jag då får försäkring med :)

Har ni svårt för val ? Berätta gärna ( väntar med spänning )

Mvh
Christer
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Re: Mitt besök hos Optikern

Inläggav Heliora » 2009-07-22 19:51:08

Jo, ibland blir man faktiskt glatt överraskad över hur kunniga och förstående vissa är.

Och jag har också svårt för val. Välja nya bågar är det värsta jag vet, för då handlar det om förändringar också, vilket jag också har svårt för. Några exempel på mina valsvårigheter:

Jag skulle byta telefonnummer och var till Telia och fick några att välja på. Jag kunde dock inte bestämma mig, och bad om fler och fler nummer. Till slut hade jag 10 sidor fulla av telefonnummer, och när jag ännu då bad om ännu fler nummer så tappade Telia till slut tålamodet med mig och nästan skällde ut mig.

Jag köpte en CD-hylla i trä på IKEA en gång och hade tänkt att måla den och sedan använda och ha skivor i. Men jag kunde inte bestämma vilken färg jag skulle måla den i, och målade små kluddar med en massa olika färger på den för att lättare kunna bestämma mig. Men jag kunde ändå inte bestämma mig och halva hyllan såg ut som en färgkarta och så kunde jag ju inte ha det, så hyllan lades i källaren och kom aldrig till användning. :(

Jag har fått en gammal tevagn eller vad det nu heter av en bekant och jag måste måla den, då den är lite sliten. Jag monterade ner den, slipade, spacklade, rengjorde med målartvätt och sedan var det dags för målning. Och jag kan inte bestämma mig för vilken färg!!! Den har stått i en månad nu, och jag kan verkligen inte bestämma mig. Varje gång jag ser den får jag ångest för att jag inte kan välja vilken färg jag skall ha. Jag fruktar att denna fina tevagn som skulle vara så fin på balkongen kommer att gå samma öde till mötes som CD-hyllan förut... :( Och bli ännu en manifestation över hur misslyckad jag är. :cry:
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Heliora

Inläggav Chrilleb » 2009-07-23 12:23:51

stackare.. :( , ja vi får verkligen hoppas butiker anställer flera av dem jag fick hos mitt besök hos Optikern, det kommer nog. Jag kom på ett till exempel på ett tillfälle när en person kände till diagnosen, det var när jag sökte jobb för länge sen, han som intervjuade frågade hur jag skulle klara det och det och jag berättade om mitt syndrom , han kände till det och agerade som han jobbat med as-personer halva sitt liv, fick en mycket behaglig känsla, och han svarade att han typ skulle göra sitt bästa och återkomma :)

Mvh
Christer
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb

Inläggav nano » 2009-07-23 22:08:31

Jag var på en jobbintervju där jag verkligen inte trodde jag skulle få jobbet för jag var en halvtimme sen efter att taxichauffören kört åt helt fel håll när jag tog en taxi för o vara säker på o komma rätt sista biten.

Väl där fick jag ändå göra intervjun och jag var mycket frispråkig och sade exakt vad jag trodde om olika saker, spekulerade en del.
På frågan om vad jag tyckte om papper och administration så berättade jag att jag tycker det är jobbigt och att det tar mig längre tid än för de flesta men visst går det att göra.
Jag fick jobbet faktiskt, det var nog en av mina mer misslyckade intervjuer, fast det var skön stämning, kanske det var den avslappnade stilen mer än vad som sades som var intressant för dem.
Eller att jag inte försökte vara inställsam.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Alien » 2009-07-26 12:32:32

Så det är farligt för glasögonen i bastun? För mig är det väldigt svårt att vara utan glasögon, jag känner mig för "naken" (även i bastun :wink: ) utan, eftersom jag ser så dåligt; andra ser mig, men jag ser dem bara dimmigt.

Att välja bågar är förstås nästan omöjligt. Man provar dem utan glas och då ser jag ju inte hur jag passar i dem. Att fråga expediten känns inte som någon idé (inbillar mig att de alltid rekommenderar de dyraste).

Sist hade jag min dotter med och lät henne välja vilka hon tyckte jag passade bäst i.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Inger » 2009-07-26 12:47:54

Crilleb, kul att läsa om din upplevelse hos optikern.

Jag har en tandsköterska som är som en ängel och även tandläkaren är ovanligt rar. Det är verkligen underbart med genuint välvilliga och förstående personer som gör vad de kan för att det ska bli så smärtfritt som möjligt.

Svårt att bestämma mig kan jag också ha i vissa situationer, men inte just hos optikern eftersom glasögonmodeller ingick i ett av mina specialintressen.

Däremot kan jag blir svårt frustrerad över att de flesta modeller är så häpnadsväckande fula & missklädsamma och har ibland svårt att låta bli att ventilera dessa åsikter högt. Borde börja hålla kurser för glasögondesigners om vilka modeller som funkar och vilka som är bara att skrota direkt vid ritbordet. Eller så kanske de skulle behöva glasögon själva...

Tror det är väldigt vanligt ö h t att ha svårt att välja just brillor både bland AS och NT. Kanske för att det numera sällan finns några modeller som är helt perfekta. Då är det bra att ha med sig någon. För personalen säljer bara in det som är modernt just den säsongen, inte nödvändigtvis det man faktiskt passar bäst i.

Heliora, jag kanske kan hjälpa dig välja färg vid tillfälle.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MsTibbs » 2009-07-26 13:03:12

Alien skrev:Så det är farligt för glasögonen i bastun? För mig är det väldigt svårt att vara utan glasögon, jag känner mig för "naken" (även i bastun :wink: ) utan, eftersom jag ser så dåligt; andra ser mig, men jag ser dem bara dimmigt.

Glasögonen kan tappa färgen när det är för varmt, jag ser dock heller ingenting utan, inte med heller, det blir immigt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav nano » 2009-07-26 15:41:47

Ni som har glasögon, är detta ett fenomen som är känt:
Jag får liskom en suddighet i synen och så behöver jag bara blinka så försvinner det eller blir värre, oftast bättre.
Verkar vara med vanligt när jag är trött.
Alltid haft det tror jag men det har blivit mer på sistone, funderar om det beror på mitt på sista tiden dåliga ätande eller så.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
nano

Inläggav sommar » 2009-07-26 15:43:07

nano skrev:Ni som har glasögon, är detta ett fenomen som är känt:
Jag får liskom en suddighet i synen och så behöver jag bara blinka så försvinner det eller blir värre, oftast bättre.
Alltid haft det tror jag men det har blivit mer på sistone, funderar om det beror på mitt på sista tiden dåliga ätande eller så.

Det har aldrig hänt mig men kanske någon annan med glasögon. Jag tror inte det beror på ditt dåliga ätande.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav MsTibbs » 2009-07-26 15:46:04

Det har hänt mig flera gånger, jag vet inte vad det beror på.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Lakrits » 2009-07-26 15:47:19

Linsen justeras av muskler i ögat för att ändra brännpunkt och djupseende. Om du är trött påverkas de musklerna som andra muskler och får sämre reaktionsförmåga, vilket ger suddig syn eller att du fastnar med synen inställd på ett visst djup. När du blinkar, medveten om att du ser suddigt, så tvingar du ögat att ställa om sig. Man skulle kunna likna det vid en omstart av din dator.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2009-07-26 18:02:56

Intressant! Detta visste jag inte.

Sen är det ö h t viktigt att blikna ofta för att hindra ögonen från att bli torra. När man glor på en dator- eller tv-skärm så är det lätt att man blir lite hypnotiserad av det subliminala flimret och glömmer att blinka tillräckligt ofta. Då blir man trött och röd i ögonen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Tack för alla svar :P

Inläggav Chrilleb » 2009-07-28 16:43:01

Det var intressant att vara på banan igen efter jag varit borta ett tag till och från och inte skrivit så mycket i trådar eller skapat egna.

Har haft semester två veckor, och börja jobba igen imorrn vid 9, då börjar allvaret.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 20:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb

Inläggav ragnevi » 2009-07-29 0:44:20

Nej, att välja glasögon är inte ett problem. Jag ser ganska snabbt vad jag ser bra ut i och vad som inte passar mig på den fronten.

Andra saker kan vara lite jobbigare. Om jag hittar snarlika skor, väskor, tröjor eller skjortor så kan det bli väldigt problematiskt att välja.
Har jag råd så köper jag alla, därför så har jag en del saker som nästan ser likadana ut men där det kan skilja färg eller modell något åt.
Det är naturligtvis helt galet att ha två hyfsat dyra portföljer i kalvskinn i samma serie där den enda skillnaden är att den ena är svart modellen större och den andra är brun modellen mindre.
Men det är för att jag är man, hade jag varit kvinna så hade det varit fullkomligt logiskt att ha ett dussin likadana skor eller väskor…
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 20:39:01, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Inger » 2009-07-29 1:49:17

Nänä, inte likadana... ;)

När det gäller kläder, skor och grejer har jag nästan aldrig svårt att bestämma mig, jag ser på två sekunder om det är något jag gillar (och bedömer att jag passar i) eller inte.

Däremot kan jag vara hopplöst velig när det gäller att göra saker. Särskilt om det är något potentiellt jobbigt. För att inte tala om att välja vad man ska äta till middag... :roll:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Altus » 2009-07-29 2:29:38

Inger skrev:Däremot kan jag vara hopplöst velig när det gäller att göra saker. Särskilt om det är något potentiellt jobbigt. För att inte tala om att välja vad man ska äta till middag... :roll:

Hemligheten är att äta enformigt så att man slipper välja. Åt skogen med att äta balanserat och blandat. Fast man bör förstås se till att det enformiga man äter ändå har en rik sammansättning av näringsämnen, och då är ägg en bra ingrediens för det innehåller nästan allt, och i bra proportioner.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Inger » 2009-07-29 2:32:57

Tack, jag äter redan enformigt. :wink: Och har just (åter)upptäckt äggens allmänna förträfflighet.

Problemet är när man börjar längta efter lite variation och inte för sitt liv kommer på något utöver de 2-3 rätter man brukar äta. :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Altus » 2009-07-31 12:48:59

Inger skrev:Tack, jag äter redan enformigt. :wink:

Tydligen inte tillräckligt eftersom du har svårt att välja middagsmat. :)

Problemet är när man börjar längta efter lite variation och inte för sitt liv kommer på något utöver de 2-3 rätter man brukar äta. :(

Variation?! Ljudet du hör är AS-polisens siren. Vi har ett misstänkt fall av infiltrerad NT.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Inläggav nano » 2009-08-01 0:55:16

Kan intyga att Inger är en välfungerande aspie :)
AS-polisen kommer bara kunna konstatera att hon är en helt normal aspie :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:39:01, redigerad totalt 1 gång.
nano

Inläggav regnif » 2009-08-01 1:12:59

MsTibbs skrev:
Alien skrev:Så det är farligt för glasögonen i bastun? För mig är det väldigt svårt att vara utan glasögon, jag känner mig för "naken" (även i bastun :wink: ) utan, eftersom jag ser så dåligt; andra ser mig, men jag ser dem bara dimmigt.

Glasögonen kan tappa färgen när det är för varmt, jag ser dock heller ingenting utan, inte med heller, det blir immigt.

"Inte med heller" ;)
Det där är ju ett visst återkommande moment med glasögon...vid visst väder och sådär, tack och hej, skall man ta av sig dem då?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:39:01, redigerad totalt 1 gång.
regnif

Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Altus » 2009-08-01 14:19:27

nano skrev:Kan intyga att Inger är en välfungerande aspie :)
AS-polisen kommer bara kunna konstatera att hon är en helt normal aspie :)

Okej, säger du det så. :) Och jag skämtade förstås, skulle inte skada med lite (begränsad) variation även för mig. Funderar på om det skulle öppna nya möjligheter att köpa en mikrovågsugn.
Altus

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in