forumet nere - forumet uppe
17 inlägg
• Sida 1 av 1
forumet nere - forumet uppe
Hur snabbt fick du upp det igen, liebert?
Jag funderade på om oderland tänkte vänta 3 bankdagar, eller nåt annat lika dumt. Bra att det gick fort.
Hittade ingen tråd om det.
Jag funderade på om oderland tänkte vänta 3 bankdagar, eller nåt annat lika dumt. Bra att det gick fort.
Hittade ingen tråd om det.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Heja Liebert. Dagen är räddad!
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
8:46. Är det en rimlig gissning?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Ja, däromkring tror jag. Strax efter 01.00 inatt stängde alltså webbhotellet av forumet för att trafikmängden överskred det som ingår i abonnemanget. Det är trevligt att forumet växer men baksidan är att vi nu måste betala för större resurser.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
Jag är väldigt imponerad av dig Liebert att du så snabbt fick upp din sida som meddelade vad som hänt (var betydligt mycket bättre än webbhotellets standardtext...)
Det var däremot extremt dåligt av webbhotellet att bara klippa så där, tycker att det normala vore att de skickar ett mail till siteägaren där det sägs att man är farligt nära gränsen så att man får ett par dagar på sig att uppgradera (altenarnativt byta webbhotell, har du funderat på det)...
[EDIT]
Ett alternativ kan ju även vara att finansiera med banners (själv har jag väldigt dålig ekonomi f.n. och hoppas att det kan vara gratis eller åtminstone väldigt billigt även i framtiden).
[/EDIT]
Det var däremot extremt dåligt av webbhotellet att bara klippa så där, tycker att det normala vore att de skickar ett mail till siteägaren där det sägs att man är farligt nära gränsen så att man får ett par dagar på sig att uppgradera (altenarnativt byta webbhotell, har du funderat på det)...
[EDIT]
Ett alternativ kan ju även vara att finansiera med banners (själv har jag väldigt dålig ekonomi f.n. och hoppas att det kan vara gratis eller åtminstone väldigt billigt även i framtiden).
[/EDIT]
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:[text]
[EDIT]
[/EDIT]
Isåfall helst BARA textannonser, jag får huvudvärk av style á la Aftonbladet.
Trevligt att forumet är tillbaka^^
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Jag är väldigt imponerad av dig Liebert att du så snabbt fick upp din sida som meddelade vad som hänt (var betydligt mycket bättre än webbhotellets standardtext...)
Ja, det var bra att han hade lite utrymme på ett annat hotels server att peka på tillfälligt.
Och det hela gick mycket smidigare än väntat. Bra!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Meppe skrev:Miche skrev:[text]
[EDIT]
[/EDIT]
Isåfall helst BARA textannonser, jag får huvudvärk av style á la Aftonbladet.
Trevligt att forumet är tillbaka^^
Internetreklam här lär inte ge några inkomster hursomhelst. Det krävs ganska köpstarka och shoppingsugna användare för att tjäna pengar på det.
Men det kan ju inte vara så mycket trafik eller stor server som behövs trots allt? Dvs inte så dyrt.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Jag är väldigt imponerad av dig Liebert att du så snabbt fick upp din sida som meddelade vad som hänt (var betydligt mycket bättre än webbhotellets standardtext...)
Instämmer i den mån jag begriper.
Miche skrev:[EDIT]
[/EDIT]
Reklam? Ve och förbannelse säger jag. Betalar hellre mer i den mån jag har råd. Får väl se om en sådan diskussion behövs först...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Reklam? Ve och förbannelse säger jag. Betalar hellre mer i den mån jag har råd. Får väl se om en sådan diskussion behövs först...
Säger detsamma. Jag betalar gärna en slant för att slippa reklam och för att fortsätta hålla forumet avgiftsfritt.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Men det kan ju inte vara så mycket trafik eller stor server som behövs trots allt? Dvs inte så dyrt.
Servern pytsar ut ca 800 000 sidvisningar till omkring 50 000 besökare varje månad (varav knappt 20 000 är unika). I datamängd handlar det om cirka 40 gigabyte. Det är hyfsat mycket för ett så pass nischat forum som detta. Jag vet att det finns billiga hotell med så kallad "fri trafik" men i praktiken gäller det bara upp till en viss gräns. Oderland klantade sig i det här fallet men annars är det en bra tjänst.
Z skrev:Reklam? Ve och förbannelse säger jag.
M skrev:Jag betalar gärna en slant för att slippa reklam och för att fortsätta hålla forumet avgiftsfritt.
Jag vill undvika reklam. Hoppas frivilliga bidrag kan täcka upp de flesta kostnader.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
Liebert skrev:Jag vet att det finns billiga hotell med så kallad "fri trafik" men i praktiken gäller det bara upp till en viss gräns. Oderland klantade sig i det här fallet men annars är det en bra tjänst.
Fri trafik är bara ljug. Det existerar inte. Dessutom brukar det gå trögt som sirap fram tills man blir avstängd. Helt rätt, liebert.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Liebert skrev:Servern pytsar ut ca 800 000 sidvisningar till omkring 50 000 besökare varje månad (varav knappt 20 000 är unika). I datamängd handlar det om cirka 40 gigabyte.
Som jämförelse. Min sajt, rdos.net, hade under juni månad 670 000 sidvisningar till 21 000 olika besökare. 26.5 gigabyte data skickades. Webhotellet tillåter upp till 11 000 gigabyte. Tjänsten kostar $19.95 per månad.
Den mesta trafiken till rdos.net är olika html-sidor, Aspie-quiz och i mindre utsträckning ett forum. Detta gör att det inte går åt alls så mycket kraft som av ett forum som AF. På min sajt så använder quizet 0.206 MCn medan engelska forumet använder 0.556 MCn, trots att quizet har mångdubbelt fler besökare än forumet. PHP-forum kräver helt enkelt mycket kraft och gör många databasfrågor.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:44:07, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter