Ett samhälle kontrollerat av aspergare?
33 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Skrattade först när jag läste ditt inlägg, tills jag kom till det där med tunnelbanan...då kände jag att jag faktiskt gärna skulle se att den där reality-såpan blev av på sant.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:42:53, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Släng in 10 aspergare och 10 datorer i ett hus, filma och få världens tråkigaste big brother.
rdos skrev:Ett enda (stort) aspie-samhälle skulle aldrig fungera. Det skulle upplösa sig självt i olika slags dispyter.
Haha, det stämmer nog bra det. Mycket snack och lite verkstad skulle det bli.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:42:53, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Släng in 10 aspergare och 10 datorer i ett hus, filma och få världens tråkigaste big brother.
Här i huset där det är tre av det första och två av det andra så är det liv i luckan så det räcker och blir över i alla fall. Det måste bero på att det inte är en dator per person!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:42:54, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Zombie skrev:Den förfärlige snömannen skrev:Ett par miljoner för att köpa 100 hektar skog i nordvästra Dalarna och starta lantbrukskollektiv.
Liknande startades nog i stor skala under hippieeran och gröna vågen - fast dominerade av ADHD, outhärdliga för många aspergare i praktiken och med NPF-prägeln helt omedveten förstås...
Undrar hur många som finns kvar (att en del gör det vet jag) och vad som har räddat just dem?
Nu blir jag nyfiken. Kan du säga något om vad du har för grund för att påstå att kollektiven dominerades av folk med ADHD? Udda människor har alltid funnits i kollektivrörelsen.
Min intryck är att det ofta uppstår problem kring eller som man försöker lösa med ägarens särställning. De kollektiv som har haft ägar- och verksamhetsformer som går bortom någon enskild person tror jag har klarat sig längre.
Sen handlar det kanske om att man hittat endera en homogen grupp som håller över längre tid eller ett gemensamt fokus som är större än "nu ska vi ha trevligt och leva tillsammans."
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:42:54, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag uttryckte mig visst för slarvigt. Dels anknöt jag till en som jag uppfattade det inte alltför allvarlig ton i tråden, dels bara underförstod jag att det är min egen amatördiagnosticering, eftersom sådant naturligtvis inte undersöktes på den tiden.
Fast helt ute i det blå tror jag inte tanken är heller. Bland annat udda, självfallet.
Fast helt ute i det blå tror jag inte tanken är heller. Bland annat udda, självfallet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:42:54, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:Men det är bra om det är en Person bakom datorn..^^
Säg till om mina skrivelser inte är passande.
Jag är nog för trött, eller för dum, för jag förstod faktiskt inte..
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:42:54, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Återgå till Att leva som Aspergare