Om netikett i Föräldra-avdelningen

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Om netikett i Föräldra-avdelningen

Inläggav Inger » 2009-07-27 16:01:38

Kopierar mitt förslag från:

netikett-fo ... 11421.html

Jag skulle vilja framlägga förslaget till ledningen att man inför restriktioner för vilka som får skriva i Föräldraavdelningen (även om personen ifråga har barn själv) om man tydligt visar eller uttalar att man inte har för avsikt att bemöta frågande med rimlig hänsyn och respekt.

Egentligen borde det finnas en avdelning särskilt för icke-aspiga anhöriga, studenter, kontaktpersoner, proffs och andra där de kan ställa frågor, inte bara föräldrar. Som man kan bli bannad från om man återkommande svarar onödigt aggressivt på vänliga frågor.

Och att inläggen görs oläsbara av icke-medlemmar och osökbara av sökmotorer om den inte redan är det eftersom många anhöriga kanske lämnar ut mer privata uppgifter än de borde, eller behöver vara specifika och personliga för att kunna ställa sin fråga.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liebert » 2009-07-27 16:51:18

Kravet på rimlig hänsyn och respekt finns redan, det är bara att rapportera inlägg som man anser inte håller måttet. I övrigt bör du känna till min inställning till dolda specialavdelningar vid det här laget.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare

Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Inger » 2009-07-27 17:14:41

Två personer har redan tydligt angivit att de minsann inte tänker hålla igen i sina svar till icke-aspergare eftersom de anser sig berättigade att uttrycka sig så burdust eller envist de behagar. Är det inte rimligt att de därmed ges postningsförbud i det delforumet, när det faktiskt är något så pass viktigt saken gäller?

Vore ju dumt om de riskerade att bli avstängda från hela forumet bara för att de inte kan tilltala frågande besökare med tillräcklig finkänslighet. För dessa besökare verkar ofta ännu känsligare för hur de tilltalas och blir lätt bortskrämda av minsta lilla, t o m om det är så subtilt att det hamnar under radarn för moderatorsingripande.

Vilket jag tycker är synd då jag tror alla förlorar på om kommunikationen bryts. Plus att vi (som andra redan nämnt) får dåligt rykte om vi skrämmer bort folk härifrån och skadar aspergerkollektivet som helhet och istället förstärker andras uppfattning om att aspergare är hopplösa typer som bör förändras med alla medel.

Tycker inte heller det bör vara tillåtet med trådar som hånar och förlöjligar icke-aspergare. Reglerna gäller väl främst gäller hur man bör tilltala andra medlemmar som individer, men även kollektiva påhopp och vare sig de är medlemmar eller ej tycker jag bör begränsas.
Inger
Inaktiv

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-27 17:45:20

Inger skrev: För dessa besökare verkar ofta ännu känsligare för hur de tilltalas och blir lätt bortskrämda av minsta lilla, t o m om det är så subtilt att det hamnar under radarn för moderatorsingripande.

Mmm.. Föräldrar som fått en massa skit för hur deras barn beter sig, en massa skit som indirekt eller direkt säger att det är deras fel att barnet gör X eller Y (och där kan man infoga valfritt npf-igt beteende) är nog känsligare än nån kan föreställa sig.

Särskilt om de själva har npf-relaterad känslighet för kritik, och allrahelst om de inte vet om att deras drag är desamma som barnens drag.

Är man inte själv förälder och/eller har varit utsatt för sån okunskap, sånt skuldbeläggande, t o m demonisering som det kan handla om, från skolan, grannar, föräldrar till skolkamrater till barnet/barnen, egna släktingar eller t o m ens egen partner..

ja, då är det svårt att begripa hur otroligt känsligt och brännbart det är att överhuvudtaget ställa en fråga och utsätta sig för mer av tänkbar kritik, oförståelse, brist på acceptans för ens okunnighet osv..
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-07-27 17:57:40

Och från till exempel soc, FK och BUP, vill jag tillfoga.
Samt att åtminstone ett par föräldrar har sagt rent ut att de inte kan skriva i FF därför att det är för öppet. Sådant kan ju tänkas gå direkt ut över redan utsatta barn.

Med all respekt för vem som bestämmer, jag håller alltså med Inger och A-mamma.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2009-07-27 18:24:57

Inger skrev:Två personer har redan tydligt angivit att de minsann inte tänker hålla igen i sina svar till icke-aspergare eftersom de anser sig berättigade att uttrycka sig så burdust eller envist de behagar. Är det inte rimligt att de därmed ges postningsförbud i det delforumet, när det faktiskt är något så pass viktigt saken gäller?

Låter inte alls rimligt. Isf är det bra mycket mer rimligt att ge folk utan barn postningsförbud i hela FF.

Inger skrev:Tycker inte heller det bör vara tillåtet med trådar som hånar och förlöjligar icke-aspergare. Reglerna gäller väl främst gäller hur man bör tilltala andra medlemmar som individer, men även kollektiva påhopp och vare sig de är medlemmar eller ej tycker jag bör begränsas.

Håller inte med om detta heller. Vissa individer på forumet tolkar varenda uttalande om hur NTs är som påhopp. T.ex. anses det som påhopp att NTs är mer rigida när det gäller mode, konformism, status, kläder, osv.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav rdos » 2009-07-27 18:32:45

alfapetsmamma skrev:Mmm.. Föräldrar som fått en massa skit för hur deras barn beter sig, en massa skit som indirekt eller direkt säger att det är deras fel att barnet gör X eller Y (och där kan man infoga valfritt npf-igt beteende) är nog känsligare än nån kan föreställa sig.

Särskilt om de själva har npf-relaterad känslighet för kritik, och allrahelst om de inte vet om att deras drag är desamma som barnens drag.

Är man inte själv förälder och/eller har varit utsatt för sån okunskap, sånt skuldbeläggande, t o m demonisering som det kan handla om, från skolan, grannar, föräldrar till skolkamrater till barnet/barnen, egna släktingar eller t o m ens egen partner..

ja, då är det svårt att begripa hur otroligt känsligt och brännbart det är att överhuvudtaget ställa en fråga och utsätta sig för mer av tänkbar kritik, oförståelse, brist på acceptans för ens okunnighet osv..

Du glömmer bort viktiga faktum:

a) De som har mest att bidra med är själva föräldrar och har ofta blivit utsatta för ovanstående själva.

b) Eftersom de har denna bakgrund så är ämnet väldigt känsligt för dessa aspar, speciellt om de oxå blivit utsatta av påhopp ifrån socialtjänsten.

Därmed får man räkna med att om några konstruktiva kommentarer ska kunna ges av de som själva är föräldrar, så är det orimligt att begära att dessa ska kunna hålla sig kolugna och logiska i diskussioner om barn.
rdos

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-27 19:06:30

rdos skrev:
alfapetsmamma skrev:Mmm.. Föräldrar som fått en massa skit för hur deras barn beter sig, en massa skit som indirekt eller direkt säger att det är deras fel att barnet gör X eller Y (och där kan man infoga valfritt npf-igt beteende) är nog känsligare än nån kan föreställa sig.

Du glömmer bort viktiga faktum:

a) De som har mest att bidra med är själva föräldrar och har ofta blivit utsatta för ovanstående själva.

b) Eftersom de har denna bakgrund så är ämnet väldigt känsligt för dessa aspar, speciellt om de oxå blivit utsatta av påhopp ifrån socialtjänsten.

Därmed får man räkna med att om några konstruktiva kommentarer ska kunna ges av de som själva är föräldrar, så är det orimligt att begära att dessa ska kunna hålla sig kolugna och logiska i diskussioner om barn.

Jag glömmer ingenting. Eller jo, jag glömmer en massa. Men i det här fallet så var det inte glömt. Tvärtom, att jag vet så mycket om det jag skrev om är just för att jag varit och i viss mån är denna förälder. Och så har jag träffat och läst och stött på såååå många fler än jag själv.

Jag begär ingenting. Jag föreslår. Jag önskar mig. Jag hoppas på. Och kolugn har jag aldrig förväntat mig eller önskat mig av nån, vare sig i den här diskussionen eller i nån annan. Logik förstår jag inte heller var det kom in i bilden. Det är inget jag talat om eller tänkt på, och det är inget jag finner önskvärt.

Jag hade tänkt att låta bli att försöka diskutera med dig, eftersom vi bara kommer på kollisionskurs hela tiden. Nu gör jag det här försöket och ser om det går bättre...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2009-07-27 19:21:46

Borttaget.
Inger
Inaktiv

Inläggav Titti » 2009-07-27 19:31:00

Inger skrev:Borttaget.

Admin:
Varje gång jag ser ett sådant här inlägg undrar jag om det betyder "felpost" och att jag skall ta bort det helt eller om det innebär något annat (jag inte förstår)... ?

Om det är så - skriv "felpost" och gör en anmälan istället så vet vi klart! :)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-07-27 19:36:50

Jaha. Ber om ursäkt. Är förkyld och rätt dimmig i bollen så jag kom inte på rätt ord.

Det var alltså jag själv som hann ta bort mitt inlägg då jag tror att jag i dimman missuppfattat det jag ämnade svara på och därför raderade det. (Borde gå och lägga mig istället för att försöka skriva på forum.) :roll:
Inger
Inaktiv

Inläggav rdos » 2009-07-27 19:39:48

alfapetsmamma skrev:Jag begär ingenting. Jag föreslår. Jag önskar mig. Jag hoppas på. Och kolugn har jag aldrig förväntat mig eller önskat mig av nån, vare sig i den här diskussionen eller i nån annan. Logik förstår jag inte heller var det kom in i bilden. Det är inget jag talat om eller tänkt på, och det är inget jag finner önskvärt.

Men det är ju det som är problemet. När starka känslor blir inblandade så blir det omöjligt att förhålla sig diplomatisk. Iaf är det ofta så för mig. Då försvinner så att säga hela NT-fasaden och de flesta hämningar kring vad som är lämpligt att skriva. Ofta hinner man inte ens läsa igen det man skrivit innan otåligheten gör att man trycker på posta knappen.
:evil:
rdos

Inläggav Inger » 2009-07-27 19:49:10

Det har ju märkts ibland, ja.

Vilket illustrerar varför personer med starka obearbetade känslor, i kombination med dålig självkontroll, inte bör få posta i sådana trådar. För att just sådant beteende blir kontraproduktivt för alla inblandade och skadar både föräldern, barnet och aspergergruppen som helhet istället för att ömsesidig förståelse och respekt skapas.

Det blir bara någon sorts utlevelseterapi med icke-medgivande person som ställföreträdande objekt för ens frustrationer, som oftast inte ens hjälper heller, mer än för stunden. Det kan väl knappast anses vare sig schyst eller acceptabelt?

Har man något som skaver som behöver ventileras är det väl bättre att man gör det i en egen tråd som inte blandar in andra (än möjligen originalobjektet) i ekvationen.
Inger
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2009-07-27 21:54:26

Där tycker jag Inger satte huvudet på spiken.

Underförstått, då, att FF i kraft av sitt ämne ofrånkomligen har ett allvarligare syfte och en känsligare karaktär än resten av forumet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-27 22:34:36

Inger skrev:Det har ju märkts ibland, ja.

Vilket illustrerar varför personer med starka obearbetade känslor, i kombination med dålig självkontroll, inte bör få posta i sådana trådar. För att just sådant beteende blir kontraproduktivt för alla inblandade och skadar både föräldern, barnet och aspergergruppen som helhet istället för att ömsesidig förståelse och respekt skapas.

Det blir bara någon sorts utlevelseterapi med icke-medgivande person som ställföreträdande objekt för ens frustrationer, som oftast inte ens hjälper heller, mer än för stunden.

Nu är du igång och psykologiserar över andra medlemmar igen.
Belägg dig själv med lite restriktioner och ge fan i det, va. :wink:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-27 22:39:28

Det finns redan en mjukisavdelning, det räcker. Men Tsentralkommittén vill förstås utöka sina territorier...

Om man som förälder vill diskutera får man ta att bli ifrågasatt. Jag har inte sett några påhopp hittills, så jag förstår faktiskt inte vad det är Inger ojar upp sig på.
Det jag skrev i föräldratråden idag var min syn, mitt perspektiv i egenskap av aspergare, skulle det vara fel? Mer inlindat kanske?
Glöm det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Inger » 2009-07-27 22:50:13

KrigarSjäl skrev:Nu är du igång och psykologiserar över andra medlemmar igen.
Belägg dig själv med lite restriktioner och ge fan i det, va. :wink:

Tyckte det var relevant i sammanhanget faktiskt. Det var som vanligt inte i syfte att kränka utan för att förklara en av psykologisk mekanism som jag tycker verkar vara väldigt ]vanlig, särskilt på nätet. Att man använder andra som substitut för auktoriteter man inte rått på i verkliga livet. Ja, det är en tolkning, men en del gör det ju så övertydligt att det knappast går att tolka på annat sätt.

Har gjort det själv utan att vara medveten om det (det var så jag kom på detta; jag har inte läst psykologi utan bara observerar mig själv och andra). Försöker nu tänka mig för om jag märker att jag reagerar ovanligt starkt över något. Skulle inte skada om fler tog sig en funderare emellanåt.
Inger
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-27 22:53:13

Aha, du menar att du projicerar egna upplevelser på andra medlemmars inlägg?
Hur vore det om du bearbetade dem istället för att läsa in dem i vad andra skriver? Kanske dags för en funderare? :lol:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Inger » 2009-07-27 23:00:49

KrigarSjäl skrev:Det finns redan en mjukisavdelning, det räcker. Men Tsentralkommittén vill förstås utöka sina territorier...

Om man som förälder vill diskutera får man ta att bli ifrågasatt. Jag har inte sett några påhopp hittills, så jag förstår faktiskt inte vad det är Inger ojar upp sig på.
Det jag skrev i föräldratråden idag var min syn, mitt perspektiv i egenskap av aspergare, skulle det vara fel? Mer inlindat kanske?
Glöm det.

Ditt inlägg i den senaste tråden var inget att klaga över så du behöver inte ta det personligt, mina funderingar var generella. Men din attityd att "de får ta" att bli ifrågasatta tycker jag suger. Det ska de inte alls behöva ta, reglerna om hänsyn och respekt omfattar även tillfälliga besökare och icke-aspgerare.

Nånting gör antingen vi fel eller också de tillfälliga besökarna, eller båda parter, eftersom kommunikationen ofta strandar. Och då tyckte jag inte det kunde skada med lite självrannsakan och se om det är något vi gör som skrämmer bort folk.

Sen kommer du och rdos och börjar veva och tolka in massa saker i det jag skrev och tycka att hi har rätt att skriva vad som helst. Det var då jag började tycka att det vore befogat med ett direkt förbud.
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2009-07-27 23:10:45

KrigarSjäl skrev:Aha, du menar att du projicerar egna upplevelser på andra medlemmars inlägg?

Har hänt tidigare (särskilt när jag var färsk på nätet) att jag reagerat starkare än normalt för att man varit i liknande situation själv.

Nu var det dock inte en emotionell reaktion den här gången, bara en liten fundering över vad som gått snett, och förslag på några rekommendationer för att se om det går att få ett mer ömsesidigt utbyte framöver.

KrigarSjäl skrev:Hur vore det om du bearbetade dem istället för att läsa in dem i vad andra skriver? Kanske dags för en funderare? :lol:

Jättekul.
Inger
Inaktiv

Inläggav nallen » 2009-07-28 10:50:11

Tänkte väl att det var dags snart... det har ju gått flera veckor sen nåt förbjöds och detaljreglerades här senast.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Inger » 2009-07-28 11:26:04

:lol:
Inger
Inaktiv

Inläggav rdos » 2009-07-28 11:27:12

nallen skrev:Tänkte väl att det var dags snart... det har ju gått flera veckor sen nåt förbjöds och detaljreglerades här senast.

Har jag missat något? :shock:

Kan bäst att läsa om forumreglerna då alltså så man inte bryter emot något utan av man vet om det. :D
rdos

Inläggav weasley » 2009-07-28 13:12:34

KrigarSjäl

Just i den här tråden tycker jag du är lite tröttsam med ditt ständiga jagande efter psykologiserande.

Bara för att du som enskild individ på olika sätt antyder att du är befriad från alla sorters vanligt förekommande psykologiska aspekter av din personlighet så betyder det inte att du som individ skulle få företrädesrätt att avgöra att detta gäller för ALLA.

Det finns väldigt många där de psykologiska mekanismerna fungerar på det sätt Inger beskriver. För att den mängden människor ska få något utbyte och den information de behöver för att göra sitt arbete som föräldrar så gott de kan, behövs det kanske eventuellt särskilda former för hur det informationsutbytet ska ske. För dessa människor kan det vara av största vikt HUR man säger saker (trots att det är de aspergerdiagnosticerade som sägs ha problem med det, är inte det lite intressant?).

End Of Rant
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:43:36, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in