Svensk stridsvagnsbestyckning
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Svensk stridsvagnsbestyckning
Jag har hittat en projektil av något slag, i ett ödehus i Norrland.
Jag tror att den hör hemma i en stridsvagn, men att den troligtvis är från andra världskriget eller äldre. Den är helt brun av rost, men inte så illa att den är skrovlig eller flagnar.
Om vi låtsas att jag har rätt så tror jag att den vid bruk skulle ha en lång bakdel, och kanske en liten spets. Den är dock avsmalnande redan nu så spetsen kanske inte behövs.
Det är tre hål i den platta "spetsen". Annars är den ganska befriad från skarvar. Närmare basen går det en ring med räfflor.
Det känns som om den är gjord i helt solid gjutjärn, men jag antar att det finns någonting inuti. Jag kan ta en bild om några dagar, men jag undrar om någon vapen-nörd redan nu känner till sidor med bilder på ammunition som använts i stridsvagnar?
Jag vill helt enkelt veta om jag utan inblandning av myndigheter kan ta reda på om den är "säker" eller inte. Är rädd att jag inte får tillbaks den om jag lämnar in den till polisen, och den är så fräck att jag helst inte riskerar det.
Jag tror att den hör hemma i en stridsvagn, men att den troligtvis är från andra världskriget eller äldre. Den är helt brun av rost, men inte så illa att den är skrovlig eller flagnar.
Om vi låtsas att jag har rätt så tror jag att den vid bruk skulle ha en lång bakdel, och kanske en liten spets. Den är dock avsmalnande redan nu så spetsen kanske inte behövs.
Det är tre hål i den platta "spetsen". Annars är den ganska befriad från skarvar. Närmare basen går det en ring med räfflor.
Det känns som om den är gjord i helt solid gjutjärn, men jag antar att det finns någonting inuti. Jag kan ta en bild om några dagar, men jag undrar om någon vapen-nörd redan nu känner till sidor med bilder på ammunition som använts i stridsvagnar?
Jag vill helt enkelt veta om jag utan inblandning av myndigheter kan ta reda på om den är "säker" eller inte. Är rädd att jag inte får tillbaks den om jag lämnar in den till polisen, och den är så fräck att jag helst inte riskerar det.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 20:42:47, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
35x7cm
Och jag ljög, det var bara två hål i toppen.
Här är en paint-bild jag ritade. Det står TW på toppen.
Och jag ljög, det var bara två hål i toppen.
Här är en paint-bild jag ritade. Det står TW på toppen.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 20:42:48, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
Fast den har ju stått i ett boningshus i minst 50 år redan. Det känns som om de som bodde i huset borde ha haft koll.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 20:42:48, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
Mördarsnigel skrev:Fast den har ju stått i ett boningshus i minst 50 år redan. Det känns som om de som bodde i huset borde ha haft koll.
Jag kan ingenting om det, men jag har också för mig att gamla spränggrejer kan vara extra farliga..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:42:48, redigerad totalt 1 gång.
Den står ute i friggeboden, för säkerhets skull ;]
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 20:42:53, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
Mördarsnigel skrev:Den står ute i friggeboden, för säkerhets skull ;]
Du skulle ju få tag i nån som jobbat eller jobbar som artillerist de lär ju veta och kan förmodligen avgöra vad man ska göra med den utan att du förlorar den.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:42:53, redigerad totalt 1 gång.
Det var en bekant till mig som sade det. Och det lät rimligt eftersom den är så tung. Men jag antar att det kan vara från något annat artilleri-aktigt också. Jag är långt ifrån insatt.
- Mördarsnigel
Återgå till Intressanta intressen