Apotekets privatisering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Apotekets privatisering

Inläggav MsTibbs » 2009-07-26 15:37:56

Vad kommer ändras när Apoteket blir privat?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-26 15:44:17

Lär väl gå som det gick med posten - sämre service, dyrare, rikare chefer, indragning av personal.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav carl » 2009-07-26 16:30:05

Från början kommer nog det mesta se likadant ut. Eftersom staten måste ta ett ekonomiskt ansvar för medicin utgivning oavsett privat eller statligt. Så det som egentligen ändras är väl att vinsten kommer att gå privat, medan det allmänna får ta kostnaden och riskerna.
Ungefär som posten ja, förutom att posten har ju kommit längre i privatiseringen, man ger ju över mer ansvar till det privata eftersom det klarar av det.

Det är ju såklart svårare att protestera mot något som inte förändras direkt.
Om man kokar grodor genom att stoppa i dem när vattnet är behagligt och sen värmer upp det långsamt, så hoppar de inte ut när vattnet blir för varmt.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-26 16:42:34

Jag tycker posten fungerar bättre nu än förr. Postkontoren var inefffektiva och otillgängliga och postkassörskorna hade dålig servicefunktion, satt mest och fes. Precis som apotektspersonalen gör i dagsläget.

Ser nog ganska ljust på en upprensning i apotekspruttträsket.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav carl » 2009-07-26 16:47:51

sugrövmanövern skrev:Jag tycker posten fungerar bättre nu än förr. Postkontoren var inefffektiva och otillgängliga och postkassörskorna hade dålig servicefunktion, satt mest och fes. Precis som apotektspersonalen gör i dagsläget.

Ser nog ganska ljust på en upprensning i apotekspruttträsket.

Jag utgår alltid ifrån att den professionelle är bättre än amatören. Jag tror inte en avreglering i kunskap är särskilt klokt även om vissa invanda tjänstemän och akademiker säkert sitter för bekvämt.
Jag skulle inte vilja ha ok/q8-killen ge mig råd om vilken medicin jag ska välja.

förövrigt så stöder apoteksanställdas fackförening avregleringen. Eftersom det kommer att gynna lönespridningen och friheten för dem.
carl

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-26 18:41:25

carl skrev:Jag skulle inte vilja ha ok/q8-killen ge mig råd om vilken medicin jag ska välja.
Nej gud, han ska hålla käft och ta betalt. Samma sak med apotekstanterna. Orka lyssna på när de drar historien om beroenderisken på den medicin man käkat i tio år liksom.

Apotekstanterna lurar på folk generika. Blir så jävla arg när nära och kära får ut undermålig Ukrainsk hjärtmedicin, blodtrycksmedicin etc med rafflande biverkningar. För att de tror på de "pålitliga välutbildade apotekstanterna" och litar på att de sköter sitt jobb.

Apoteket är mestadels lurendrejeri under "seriös" flagg. Lika bra att folk börjar ta ansvar för sin medicinering själv, införskaffar läkarfass och googlar innan de sväljer tabletten.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav Kvasir » 2009-07-26 19:44:08

En möjlig fara med privatiseringen är att det kan vara frestande för apotek att inte lagerhålla mediciner (i synnerhet receptbelagda sådana) med låg efterfrågan, utan bara ta hem dem på beställning. Det är inte så roligt att få ett recept på en medicin och sedan behöva vänta dagar eller veckor på att få den. Å andra sidan förekommer även idag att apotek inte har alla mediciner hemma som läkare förskriver. Någon form av reglering förefaller behövas här dock.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-26 19:58:24

Det är bra med "apotekstanter" som kan kan ge råd om vilket mjällschampo någon bör använda eller vilka andra tabletter man inte ska äta om man inte tål Ipren.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Altus » 2009-07-26 20:15:53

Posten blev iaf tusen gånger bättre. Minns med ångest alla gånger man fick sitta i deras jäkla postkontor och vänta med en kölapp i 40 minuter för ett litet ärende som på mitt nuvarande uthämtningsställe tar någon minut. Plus att öppettiderna är betydligt bättre nu.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 2 gånger.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Altus » 2009-07-26 20:22:31

Kvasir skrev:En möjlig fara med privatiseringen är att det kan vara frestande för apotek att inte lagerhålla mediciner (i synnerhet receptbelagda sådana) med låg efterfrågan, utan bara ta hem dem på beställning. Det är inte så roligt att få ett recept på en medicin och sedan behöva vänta dagar eller veckor på att få den. Å andra sidan förekommer även idag att apotek inte har alla mediciner hemma som läkare förskriver. Någon form av reglering förefaller behövas här dock.

Det händer mig ofta på apoteket, vilket delvis är anledningen till att jag beställer allting från internet, även paket som måste hämtas ut på apoteket. (Det främsta anledningen är dock att minimera interaktionen med apoteksanställda.)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Inläggav Lakrits » 2009-07-26 20:29:43

Jag gissar att vi kommer att få en uppdelning av dagens apotek i åtminstone två grupper, kliniska (klassiska) apotek och konsultära apotek. De förra kommer väl att se ut som i dag, medan de senare kommer att fokusera på rådgivning, hälsokostpreparat och enklare mediciner. Men allt det här är bara en gissning baserad på hur det ser ut i t.ex. USA och Schweiz.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kvasir » 2009-07-26 20:40:22

Altus skrev:
Kvasir skrev:En möjlig fara med privatiseringen är att det kan vara frestande för apotek att inte lagerhålla mediciner (i synnerhet receptbelagda sådana) med låg efterfrågan, utan bara ta hem dem på beställning. Det är inte så roligt att få ett recept på en medicin och sedan behöva vänta dagar eller veckor på att få den. Å andra sidan förekommer även idag att apotek inte har alla mediciner hemma som läkare förskriver. Någon form av reglering förefaller behövas här dock.

Det händer mig ofta på apoteket, vilket delvis är anledningen till att jag beställer allting från internet, även paket som måste hämtas ut på apoteket. (Det främsta anledningen är dock att minimera interaktionen med apoteksanställda.)

Att beställa medicinen på internet är ingen lösning på problemet att inte kunna få den omedelbart. Men visst, som jag sade så händer sådant även idag, men jag befarar att det kan bli ett vanligare problem med privata aktörer.
Kvasir

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-26 20:42:49

Kvasir skrev:En möjlig fara med privatiseringen är att det kan vara frestande för apotek att inte lagerhålla mediciner (i synnerhet receptbelagda sådana) med låg efterfrågan, utan bara ta hem dem på beställning.
Så upplever jag att det redan är. Även med vanliga mediciner.

De hade inte den förpackningsstorlek av Strattera jag skulle ha. Inte på något apotek i hela stan. Fick köpa en större och därmed nyttja alla uttag.

Generika kan finnas i många av fallen, men det vägrar jag, de får beställa hem original. Just nu inväntar jag en beställning på Circadin, de hade bara en frp i lager, jag skulle ha fyra.

Så här är det jämt.
sugrövmanövern

Inläggav carl » 2009-07-26 20:49:20

sugrövmanövern skrev:
carl skrev:Jag skulle inte vilja ha ok/q8-killen ge mig råd om vilken medicin jag ska välja.
Nej gud, han ska hålla käft och ta betalt. Samma sak med apotekstanterna. Orka lyssna på när de drar historien om beroenderisken på den medicin man käkat i tio år liksom.

Apotekstanterna lurar på folk generika. Blir så jävla arg när nära och kära får ut undermålig Ukrainsk hjärtmedicin, blodtrycksmedicin etc med rafflande biverkningar. För att de tror på de "pålitliga välutbildade apotekstanterna" och litar på att de sköter sitt jobb.

Apoteket är mestadels lurendrejeri under "seriös" flagg. Lika bra att folk börjar ta ansvar för sin medicinering själv, införskaffar läkarfass och googlar innan de sväljer tabletten.

Anledningen till att vi har utbildad personal i apoteket är just för att minska läkarmakten över medicinen. Nån sömnig läkare som skriver ut 20 recept på en halvtimme ska inte kunna skriva ut fel utan att någon som är utbildad går igenom receptet innan det ges ut.

Ta ansvar för medicinering själv låter inte som en bra idé. Det låter i bästa fall som att gå till nån dealer på hörnet och i värsta som att gå tillbaka till något primitivt häxdoktor samhälle.
carl

Inläggav Altus » 2009-07-26 20:55:25

Kvasir skrev:
Altus skrev:

Att beställa medicinen på internet är ingen lösning på problemet att inte kunna få den omedelbart.

Jag ville bara få sagt att det enligt min erfarenhet är vanligt även idag, inte att det skulle lösa problemet. Och jag menar vanligt, inte bara undantag, fast det beror säkert också på vilket apotek det gäller.

Men visst, som jag sade så händer sådant även idag, men jag befarar att det kan bli ett vanligare problem med privata aktörer.

Eller så kanske det blir bättre. Affärer vet att folk föredrar att få sina produkter direkt, och produkter med låg efterfrågan behöver man inte ha särskilt stora lager av (så det tar inte mycket plats). Nu vet jag iofs inte i vilken grad de nya apoteken tillåts göra vinster, och utan vinstmotiv kanske de struntar i service av det slaget.
Altus

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-26 21:14:12

carl skrev:Ta ansvar för medicinering själv låter inte som en bra idé.
Nej, jag tycker inte heller det egentligen. Men det känns som att det är så det är, så man kunde lika gärna informera folket om att det är så - att man måste hålla all koll själv.

Jag hoppas på att det blir så som Lakrits nämner, kliniska och konsultära apotek. Så kan sådana som jag, som inte behöver rådgivning gå till ett kliniskt apotek. Medans de som behöver kristallhealing, Johannesörtte och inte vet skillnaden mellan Alvedon och Ipren kan gå till de konsultära apoteken.

En sak till som stör mig med apoteken är de hemliga varorna bakom disk. Om man vill ha rejäla sårkompresser eller väteperoxidlösning får man fråga efter det, och de har ingen webbsida eller produktkatalog där man kan få reda på vad de saluför.

Istället är hyllorna fullproppade med värdelösa hudvårdsprodukter som heter apoliva. Precis samma skit i de burkarna och flaskorna som man kan köpa på coop typ.
sugrövmanövern

Inläggav Kvasir » 2009-07-26 22:13:07

Altus skrev:Eller så kanske det blir bättre. Affärer vet att folk föredrar att få sina produkter direkt, och produkter med låg efterfrågan behöver man inte ha särskilt stora lager av (så det tar inte mycket plats). Nu vet jag iofs inte i vilken grad de nya apoteken tillåts göra vinster, och utan vinstmotiv kanske de struntar i service av det slaget.

Nu är det förstås inte i första hand lagerutrymme som är problemet, utan att man binder upp kapital och gör ränteförluster, precis som i alla annan affärsverksamhet där man lagerhåller produkter. Lägg därtill att många av de ovanliga preparaten förmodligen är dyra och alltså kostar mera att lagerhålla.

Å andra sidan blir knappast prissättningen styrd, så de som konkurrerar med att lagerhålla flera preparat skulle kunna kompensera det med att ta ut högre priser för dessa. Frågan är då vad detta innebär för högkostnadsskyddet?
Kvasir

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-26 22:53:47

Kvasir skrev:Å andra sidan blir knappast prissättningen styrd, så de som konkurrerar med att lagerhålla flera preparat skulle kunna kompensera det med att ta ut högre priser för dessa. Frågan är då vad detta innebär för högkostnadsskyddet?
Ja det där är ju också en sak att fundera över.

I mitt fall, och jag är en pillerkvarn av stora mått, så är jag beredd att betala mer för färsk medicin, tillgänglig medicin, slippa bråka för att slippa generika, slippa åka runt till olika apotek, slippa stå i kö 40 minuter. Jag kan inte betala hur mycket som helst, men några tusenlappar till per år skulle jag vara beredd att lägga på mindre krångel och bättre kvalitet på medicinerna.

Jag uppskattar inte att få Sobril som smakar härsket och går ut om en månad, för att alla köper Oxascand istället. Så till viss del kan jag acceptera att sådana icke-super-panikmediciner inte finns i lager, till förmån för viktigare bråttom-preparat såsom antibiotika och morfin.
sugrövmanövern

Inläggav Altus » 2009-07-26 23:03:29

När det gäller läkemedel man tar kontinuerligt så är det väl världens enklaste sak att tänka en vecka framåt, om det nu skulle behöva beställas. Jag får mina recept förnyade långt tidigare än så. Fast jag har ju också hört om vissa som får pytteomgångar vid varje uthämtningstillfälle, så de riskerar att ha det jobbigt i dagens apotek där man så ofta behöver beställa.
Altus

Inläggav Kvasir » 2009-07-26 23:12:00

Altus skrev:När det gäller läkemedel man tar kontinuerligt så är det väl världens enklaste sak att tänka en vecka framåt, om det nu skulle behöva beställas. Jag får mina recept förnyade långt tidigare än så. Fast jag har ju också hört om vissa som får pytteomgångar vid varje uthämtningstillfälle, så de riskerar att ha det jobbigt i dagens apotek där man så ofta behöver beställa.

Det största problemet är när man får nya mediciner, i synnerhet om det finns skäl att börja medicinera så snart som möjligt. Annars är problemet ofta inte lika stort, förutom att många av oss som bekant har svårt att få saker gjorda och av det skälet kanske inte kommer till skott att hämta ut medicinerna i tid (man får ju inte hämta ut för tidigt). I extremfall har jag varit med om en medicin som var slut hos leverantören och på alla apotek och inte skulle kunna levereras förrän tre fyra månader senare!
Kvasir

Inläggav Altus » 2009-07-26 23:24:59

Kvasir skrev:Det största problemet är när man får nya mediciner, i synnerhet om det finns skäl att börja medicinera så snart som möjligt.

Jo, fast när det gäller mer akuta läkemedel (som antibiotika) så har jag en känsla av att man faktiskt tar med det i beräkningen (och förhoppningsvis kommer göra det i framtiden också), även utöver att läkemedlet kanske är vanligt. Eller jag hoppas åtminstone det, fast jag har faktiskt fått beställa Sobril/Oxascand, och det kan vara rätt akut också (inte för mig dock).

I extremfall har jag varit med om en medicin som var slut hos leverantören och på alla apotek och inte skulle kunna levereras förrän tre fyra månader senare!

Onekligen mycket dåligt.
Altus

Inläggav Altus » 2009-07-26 23:53:12

Kvasir skrev:
Altus skrev:Eller så kanske det blir bättre. Affärer vet att folk föredrar att få sina produkter direkt, och produkter med låg efterfrågan behöver man inte ha särskilt stora lager av (så det tar inte mycket plats). Nu vet jag iofs inte i vilken grad de nya apoteken tillåts göra vinster, och utan vinstmotiv kanske de struntar i service av det slaget.

Nu är det förstås inte i första hand lagerutrymme som är problemet, utan att man binder upp kapital och gör ränteförluster, precis som i alla annan affärsverksamhet där man lagerhåller produkter.

Färre produkter innebär inte bara mindre lagringsutrymme utan även mindre kapitalbindning (jämfört med fler produkter). Fast det blir en högre utgift än att inte lagra några produkter alls förstås, om man inte tar i beräkningen saker som ökad försäljning och bättre rykte. Det blir väl någon slags avvägning de får göra.

Lägg därtill att många av de ovanliga preparaten förmodligen är dyra och alltså kostar mera att lagerhålla.

Jo. Och jag säger inte att jag tror att det kommer att bli mycket bättre än nu, men jag tvivlar på att det kommer att bli sämre. Hur många ovanliga och dyra preparat har dagens apotek på lager? Gissningsvis inte många. Om något så tror jag att det kommer att bli lite bättre, åtminstone med vanligare produkter. Men vi får väl se.
Altus

Inläggav dragonslayer » 2009-07-27 0:24:03

sugrövmanövern skrev:Apotekstanterna lurar på folk generika.

Det kommer de nya oxo göra. Att generika ska användas främst, är bestämt av staten.

Posttanterna minns jag som tjuriga och elaka. Men de gjorde sitt jobb. Postkontor fanns överallt, och man kunde göra allt där, köpa frimärken, skicka paket och betala räkningar. Den äldre generationen som inte använder internetbank, fick det svårare.

Vissa affärer har inte ens frimärken numera. De fick tydligen för lite betalt efter nedskärningarna för att det skulle vara lönsamt. Och posten finns ju inte...

Affärerna som tar hand om paket numera, har ingen tystnadsplikt som de på posten hade. Här står alla paket vid kassan, alla som handlar kan se alla paket. Sedan är personalen här (beror ju helt på ens postutlämningsställe eller vad det heter om de är bra eller inte) helt utan begrepp om vad privat är. De kan gasta ut att "Jaha, du har fått ett paket från..." Bra. Nu vet alla det. Sedan sätter de affären i första rummet. De ska fixa ALLT annat innan de kan fixa ens paket. Brukar ta kanske 30 minuter att få hjälp... Dessutom kan de inget. De måste leta febrilt i sina portotabeller och man måste själv tala om hur de ska göra.

Apoteket har blivit så kommersialiserat som det är. Och nu ska det gå längre. Gillar det inte!

Sedan tror jag inte heller att sortimentet kommer vara detsamma.

Hoppas att mitt apotek kommer vara kvar. Frågade apotekstanten (vårt apotek är SKITBRA!) hur det ska bli, och hon sa att ett visst antal apotek kommer vara kvar som vanligt, alla försvinner inte. Minns inte siffran. Eftersom jag bor i en stor stad, tror jag att det största apoteket blir kvar iaf. :) Det är inte "mitt" apotek, men jag kan ta mig dit.

Min ovanliga medicin tar de in regelbundet nu, utan att fråga. De vet lixom att förr eller senare kommer jag in och vill ha den. Det tycker jag är bra service.

Sedan kommer det inte bli konkurrens. Kommer vara statens apotek, och sedan de andra som snart alla kommer köpas upp av ett enda företag.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav dragonslayer » 2009-07-27 0:27:00

Eller ja... ang generika... det billigaste menar jag ska ges, om man inte då kräver att få ett annat märke (betala mellanskillnaden) eller ha en anledning (och läkaren skriver på receptet att den får inte bytas utan ska vara det fabrikat han/hon vill). Reglerna om det billigaste läkemedlet, har gjort att märkesläkemedel har sjunkit i pris, vilket är bra! Ibland är märket billigare än generikan.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:42:40, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv

Anslöt: 2009-07-10

Återgå till Aspergare och vården

Logga in