Några frågor (edit: om social fobi m m)
59 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Tack för klargörandet.
Det jag skrev om benso var ett rent skämt dock, därav smilien. Kanske opassande, och för protokollet vill jag säga följande: Jag rekommenderar inte någon att använda benso för social fobi. (Säger inte heller motsatsen, att man absolut ska undvika det, även om det spontant känns som ett klart fall av overkill, dvs benso är alldeles för starkt om social fobi är det enda eller främsta problemet.)
Det jag skrev om benso var ett rent skämt dock, därav smilien. Kanske opassande, och för protokollet vill jag säga följande: Jag rekommenderar inte någon att använda benso för social fobi. (Säger inte heller motsatsen, att man absolut ska undvika det, även om det spontant känns som ett klart fall av overkill, dvs benso är alldeles för starkt om social fobi är det enda eller främsta problemet.)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Altus skrev:benso är alldeles för starkt om social fobi är det enda eller främsta problemet.
Personligt, som allt annat. En del vill ju inte använda mediciner och det är ju OK, vissa har ganska svag social fobi, men jag känner flera som har så stark social fobi att de tar benso om de ska gå ut. De behöver den, eftersom deras ångest övergår i panik, de börjar skaka, gråta, spy och falla omkull om de försöker gå utan. Då tycker jag inte det är overkill precis.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
- dragonslayer
- f.d. deadpoet, inaktiv
- Anslöt: 2009-07-10
Jag har inte så seriös social fobi att jag spyr men det blir bara värre varje gång jag möter en mäniska. Är 15 år och undviker att lämna huset. Då undrar man ju hur man ska vara när man är 25. Jag misstänker att det blir värre och värre tills min familj till och med märker att jag har problem. Att ta medicin för sådant i min familj är som att vara en psykopat men man går fan så långt för att slippa må så här...
Senast redigerad av zingobang 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer skrev:Altus skrev:benso är alldeles för starkt om social fobi är det enda eller främsta problemet.
Personligt, som allt annat. En del vill ju inte använda mediciner och det är ju OK, vissa har ganska svag social fobi, men jag känner flera som har så stark social fobi att de tar benso om de ska gå ut. De behöver den, eftersom deras ångest övergår i panik, de börjar skaka, gråta, spy och falla omkull om de försöker gå utan. Då tycker jag inte det är overkill precis.
Inte jag heller, och helheten av mitt påstående är inte riktigt så kategorisk som det låter när du citerar mig (du citerar slutet av en mening, där jag börjar med att påpeka att jag inte säger att man ska undvika benso, och sedan som tillägg säger att det "spontant känns" som overkill, dvs vid första anblicken och utan att känna till försvårande omständigheter).
Sedan låter det också som om de du känner har djupare problem än 'bara' social fobi, som aktiveras under sociala omständigheter (t ex panikångest). Och då blir förstås benso mer rimligt.
Lustigt, nu har jag fått kritik både för att jag (skämtsamt) rekommenderar benso för social fobi, och sedan för att jag säger att jag tycker att det spontant känns som overkill med benso för social fobi. Vad ska man säga för att bli omtyckt på det här stället...
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 2 gånger.
Mm. Du har det tufft.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
- dragonslayer
- f.d. deadpoet, inaktiv
- Anslöt: 2009-07-10
Altus skrev:Lustigt, nu har jag fått kritik både för att jag (skämtsamt) rekommenderar benso för social fobi, och sedan för att jag säger att jag tycker att det spontant känns som overkill med benso för social fobi. Vad ska man säga för att bli omtyckt på det här stället...
Tja, om man som du refererar till en av Italiens mest kända, och samtidigt mest älskade och hatade, unionister, så gör man det svårt för sig
[Klicken Sie hier, bitte, für Benso]
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:Altus skrev:Lustigt, nu har jag fått kritik både för att jag (skämtsamt) rekommenderar benso för social fobi, och sedan för att jag säger att jag tycker att det spontant känns som overkill med benso för social fobi. Vad ska man säga för att bli omtyckt på det här stället...
Tja, om man som du refererar till en av Italiens mest kända, och samtidigt mest älskade och hatade, unionister, så gör man det svårt för sig
Jag hade inte räknat med att forumet infiltrerats av italienska separatister. Nu är krig det enda alternativet.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Tror oxå på KBT
och jag gick hos PTP-psykolog i min kommun för mina fobier, tvättade mig mycket. Jag tror oxå på en KBT-terapi sen att ha rätt sorts vänner omkring dig som ger dig energi och som inte tar den, våga säga ifrån om det känns konstigt med en person, det har jag börjat med, för accepterar h*n inte dig så kan du ha en annan vän, var hård och bestämd så, det är mitt tips.
Jag känner alltså av det du beskriver att hela tiden leva upp till måttet för att nästa dag känna att det rasar, och måste jobba upp det igen.
För min del äter jag Mirtazapin för nedstämdhet och för att somna in lättare på natten, ska tillbaks till läkare i Augusti, ska berätta allt jag upplever ( drar en parallell till vad du berättar för oss på forumet ), gör gärna det själv, berätta för en vårdkontakt exakt! det du känner, plus och minus, så mycket du kan. Sitt med papper på kvällen innan du ska dit ( om du har återbesök hos Psykolog eller annat framöver ) och skriv ner hur du känner vardagen, vad kan du göra, vad är svårt. För mig bidrar bra kontakter som sporrar ( har habiliteringens Psykolog och Bostödet ) som lyssnar på kvällarna när jag har undringar, många gånger kan jag tänka mig att en KBT- terapi är behjälplig, det är superviktigt att du har professionell kontakt med vården så du inte sitter och grubblar själv ( ifall du känner det så ), skriv ner och prata av dig till nån..
Lycka till!
Christer
Jag känner alltså av det du beskriver att hela tiden leva upp till måttet för att nästa dag känna att det rasar, och måste jobba upp det igen.
För min del äter jag Mirtazapin för nedstämdhet och för att somna in lättare på natten, ska tillbaks till läkare i Augusti, ska berätta allt jag upplever ( drar en parallell till vad du berättar för oss på forumet ), gör gärna det själv, berätta för en vårdkontakt exakt! det du känner, plus och minus, så mycket du kan. Sitt med papper på kvällen innan du ska dit ( om du har återbesök hos Psykolog eller annat framöver ) och skriv ner hur du känner vardagen, vad kan du göra, vad är svårt. För mig bidrar bra kontakter som sporrar ( har habiliteringens Psykolog och Bostödet ) som lyssnar på kvällarna när jag har undringar, många gånger kan jag tänka mig att en KBT- terapi är behjälplig, det är superviktigt att du har professionell kontakt med vården så du inte sitter och grubblar själv ( ifall du känner det så ), skriv ner och prata av dig till nån..
Lycka till!
Christer
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tror oxå på KBT
Chrilleb skrev:och jag gick hos PTP-psykolog i min kommun
Vad står förkortningen PTP för i det här fallet?
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tror oxå på KBT
Lakrits skrev:Chrilleb skrev:och jag gick hos PTP-psykolog i min kommun
Vad står förkortningen PTP för i det här fallet?
PTP Praktisk tjänstgöring för psykologlegitimation.
Återgå till Att leva som Aspergare