Tourettes syndrom förklarar våld? (artikel i DN)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav geemer » 2009-07-24 23:25:24

Hej igen

Jag har haft mycket på bordet därför har jag inte svarat förrän nu.
Rigmor och jag mejlade lite fram och tillbaka. Hon har ett ganska underligt resonemang som jag inte tycker går ihop riktigt. MEN det kan bero på att jag inte har djupare kunskaper inom neurologi eller just Tourettes Syndrom.

Dessutom skrev hon som om det är helt självklart att Thomas Quick/Sture Bergwall hade TS och att detta var orsaken till de våldsdåd han blev dömd för. Hon säger att det inte beror på sociala orsaker, vilket jag tycker verkar vara ett lite väl självsäkert uttalande.

Men som vi läsare av denna tråd säkert redan vet tycks RR tro att biologi har en mycket större roll än t.ex. social påverkan.

Då jag hade länkat David Muncks artikel kommenterade hon den så här:
Skribenten var ostrukturerad, allmänt arg på mig och inte insatt i fallet.
Men bra var att han bekräftar
a) att tourettare kan fästa sig för fixeringspersoner
b) hur den intensiva inlevelseförmågan och följsamheten kan göra en tourettare extra sårbar för suggestion, speciellt om man är frihetsberövad och understimulerad.


Jag tycker hon uppträder lite väl självsäkert i dessa ämnen, särskilt som det är svårt att ifrågasätta henne som läkare med många års arbetslivserfarenhet och kunskap inom dessa ämnen. Det känns som ett felaktigt resonemang att ett neuro-psykiatriskt funktionshinder kan bli en neuro-psykiatrisk sjukdom, eller en neuro-psykiatriskt funktionshindersjukdom, vad tusan vet jag.

Ingen fara, alfapetmamma, jag tror du och jag stör oss på precis samma sak här.

Avslutningsvis kan jag säga att Rigmor avslutade sitt sista svarsmejl (jag fick sammanlagt tre mejl) med en kommentar som visade att hon inte hade lust att diskutera det vidare.

Någon annan med mer kunskap borde ställa henne lite mer mot väggen nästa gång hon dyker upp i debatten. Det känns som om hon vill rida på Thomas Quick-sensationen för sin egen skull.
Senast redigerad av geemer 2011-05-04 20:37:29, redigerad totalt 1 gång.
geemer
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2007-12-04
Ort: Smellersta Östern

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-24 23:30:30

Tack för inlägget. Jag hyser ingen jättestor respekt för psykiater-status i sig eller deras förmodade kunskaper. Har träffat för många som inte verkar känna igen npf när de har det framför näsan även på daglig basis, utan sett nåt annat. (Och sen fått vika sig, eller fått sina åsikter motsagda av second opinion).

Och så sett såna som vet mindre om AS än vad jag vet, som glad amatör. Så att R.R är ute och skejtar på hal is, well, tråkigt för T.Q och tråkigt för Sanningen, ;), och tråkigt för oss bokstavsberikade, men nihil sub sole novum, egentligen.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:37:29, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav dragonslayer » 2009-07-25 3:45:35

Rigmor har jag mest sett som en wannabe.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:37:29, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv
 
Inlägg: 236
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Södermanland

Inläggav geemer » 2009-07-25 8:51:46

alfapetsmamma skrev:nihil sub sole novum, egentligen.


Amen!
geemer
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2007-12-04
Ort: Smellersta Östern

Återgå till Aspergare och vården



Logga in