Berätta för syskon och barn om AS

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

Berätta för syskon och barn om AS

Inläggav lar66 » 2009-07-24 9:36:21

Ingen verkar tidigare ha tagit upp hur man berättar för ett barn att det har AS, och hur man "informerar" (eventuellt) syskon.

Min nu 12-åriga son har genomgått en utredning som bekräftar att hans problem i skolan till största del beror på AS, förutom en synskada vid födseln (försvårade/fördröjde diagnosställningen).

Han har en 14-årigt syskon som inte alls verkar ha samma svårigheter. Men hur kan man bäst beskriva broderns problem??
Senast redigerad av lar66 2011-05-04 20:41:00, redigerad totalt 1 gång.
lar66

Anslöt: 2007-02-10

Inläggav rapchic » 2009-07-24 9:47:29

borde inte dom dom utredde 12:åringen kunna hjälpa.
dom som utredde mig informerade mig om AS och vart jag kunde ta reda på mer om AS efter jag fick diagnos (var 20)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:41:00, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav lar66 » 2009-07-24 9:49:47

rapchic skrev:borde inte dom dom utredde 12:åringen kunna hjälpa.
dom som utredde mig informerade mig om AS och vart jag kunde ta reda på mer om AS efter jag fick diagnos (var 20)

Ska göra det så snart det går, men de är svåra att få tag på... (Sollentuna sjukhus). Vi glömde bort att ställa frågan när vi hade chansen i våras...
Senast redigerad av lar66 2011-05-04 20:41:00, redigerad totalt 1 gång.
lar66

Re: Berätta för syskon och barn om AS

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-24 11:20:36

lar66 skrev:Ingen verkar tidigare ha tagit upp hur man berättar för ett barn att det har AS, och hur man "informerar" (eventuellt) syskon.

Min nu 12-åriga son har genomgått en utredning som bekräftar att hans problem i skolan till största del beror på AS, förutom en synskada vid födseln (försvårade/fördröjde diagnosställningen).

Han har en 14-årigt syskon som inte alls verkar ha samma svårigheter. Men hur kan man bäst beskriva broderns problem??

Det har nog tagits upp här tror jag, men var kan jag inte säga, det minns jag inte.

Det du kan och säga hänger ju såklart dels på hur barnet med AS är och hur det andra barnet/ungdomen är, det går inte att vara så generell...

Mest handlar det om, tycker jag, att vara ärlig men inte överinformera. Man måste inte berätta i detalj för nån som inte undrar och kanske inte tycker brorsan är så konstig eller annorlunda. Förstår du hur jag menar?

Om de som utredde var bra tycker jag ni ska be om hjälp med det, om de är lika okunniga som vissa jag träffat är det bättre att låna en bra bok och låta fjortonåringen läsa och så ställa frågor sen t ex.

Rekommenderar... nu ska vi se.. Gunilla Gerlands små böcker Aspergers syndrom- och sen då? samt Det är bra att fråga. Och så Miffon, nördar och Aspergers syndrom av Luke Jackson. Det är för tonåringen.

Kanske Jag är är ändå jag, av .. har tyvärr glömt namnet på författarna, men det är några tonårskillar och boken är svensk, det är också vettigt ibland, för igenkänningen.

Nördsyndromet, av Inger Jalakas för dig själv, eftersom den mest utgår ifrån författarens egen tonårsson med AS. Sen finns det säkert info om det här på autismforum.se. Lycka till!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:41:01, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav lar66 » 2009-07-24 12:25:15

alfapetsmamma skrev:
lar66 skrev:Ingen verkar tidigare ha tagit upp hur man berättar för ett barn att det har AS, och hur man "informerar" (eventuellt) syskon.

Han har ett 14-årigt syskon som inte alls verkar ha samma svårigheter. Men hur kan man bäst beskriva broderns problem??

Det du kan och säga hänger ju såklart dels på hur barnet med AS är och hur det andra barnet/ungdomen är, det går inte att vara så generell...

Om de som utredde var bra tycker jag ni ska be om hjälp med det, om de är lika okunniga som vissa jag träffat är det bättre att låna en bra bok och låta fjortonåringen läsa och så ställa frågor sen t ex.
.... Lycka till!
Jag tror de i Sollentuna är väldigt bra, om de bara inte hade så lite tid. Låna en åldersanpassad bok var ett bra tips, ska kolla på Södersjukhuset som jag har hört har det största utbudet av AS-orienterade böcker.
Senast redigerad av lar66 2011-05-04 20:41:01, redigerad totalt 1 gång.
lar66

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-24 16:07:52

lar66 skrev: Låna en åldersanpassad bok var ett bra tips, ska kolla på Södersjukhuset som jag har hört har det största utbudet av AS-orienterade böcker.

Fast de böcker jag skrev om hittar du på vanliga bibblan, om de bara finns inne vill säga. Annars tar de ju hem dem åt dig. SöS-bibblan (där de har ett magasin med några hyllor böcker som är Autismforums egentligen) har sommarstängt nån period, men jag vet inte när, och så måste man be att få gå in där på magasinet. Ibland har jag fått det och nån gång inte, beroende på vem som står i disken, verkar det som...
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in