Aspiefigurer på film/i böcker i populärkulturen
KrigarSjäl skrev:carl skrev:Jultomten
Scrooge
Joakim von Anka (visserligen baserad på scrooge )
Tintin
Hur tänkte du där!?
Jultomten: socialt inkompetent (försöker tillfredställa okända barns önskningar) och isolerad. Tydligt tvångsbeteende vid datum och tider. Dessutom har hans gummiaktiga skinn och hans håliga ögon alltid gjort att han upplevs känslolös trots kramar och skratt.
Scrooge: båda. Helt socialt isolerad med fruktansvärda svårigheter att få kontakt med människor. Så han snarare skadar andra för att han inte kan känna lycka med dem. Julens andar är väl som några slags habiliterings assistenter...
Tintin: Hans viktigaste vän är en hund som han gärna pratar med utan att få svar. Han är annars vän med en alkolist med adhd (tourettes?) och depression. En annan vän är en helt mentalt innesluten professor. Han klarar inte av sitt jobb som journalist utan far bara på resor jorden runt för att göra tydliga uppdrag. Han är obekymrad över att ha tveksam stil på kläderna under väldigt många år. Han är en typisk nörd.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 11:08:16, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Tintin: Hans viktigaste vän är en hund som han gärna pratar med utan att få svar.
Svar får han förvisso då och då, men bara i de allra tidigaste albumen tycks han förstå något av vad Milou säger.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 11:08:16, redigerad totalt 2 gånger.
HGJ skrev:carl skrev:Tintin: Hans viktigaste vän är en hund som han gärna pratar med utan att få svar.
Svar får han förvisso då och då, men bara i de allra tidigaste albumen tycks han förstå något av vad Milou säger.
Ja man får ju som läsare följa milou's tankebanor många gånger. Det kanske är det socialt inkompetenta i att han inte besvarar milou's svar som är huvudgrejen då...
Det finns en tråd om tv-karaktärer med aspergersdrag, och jag nämnde följande (har gjort några tillägg nu):
Anya (Buffy)
Dwight (Office US, och också hans motsvarighet i Office UK)
Chloe (24)
Spock, Mr Data (Star Trek -- ingen av dem är människa dock)
Cameron (Sarah Connor Chronicles, inte heller en människa dock)
Dr. House (förutom att han är väldigt bra på att läsa människor)
Teknikdvärgen i Alias (och mer generellt 'teknikkillen' i tv-serier med agenter, typ i Dollhouse, 4400, Nikita m.fl.)
Arthur (Six Feet Under)
Angela, kanske (Office US)
Anya (Buffy)
Dwight (Office US, och också hans motsvarighet i Office UK)
Chloe (24)
Spock, Mr Data (Star Trek -- ingen av dem är människa dock)
Cameron (Sarah Connor Chronicles, inte heller en människa dock)
Teknikdvärgen i Alias (och mer generellt 'teknikkillen' i tv-serier med agenter, typ i Dollhouse, 4400, Nikita m.fl.)
Arthur (Six Feet Under)
Angela, kanske (Office US)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 11:08:16, redigerad totalt 1 gång.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:08:16, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
carl skrev:KrigarSjäl skrev:Bror Duktig skrev:Långben och Oppfinnarjocke
Nej, Långben är snarare lindrigt förståndshandikappad.
detta fick mig att sätta smörgåsen i halsen
Som Långben
(haha, nu satte jag morgonkaffet i tjocktarmen)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 11:08:16, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
KrigarSjäl skrev:Bror Duktig skrev:Långben och Oppfinnarjocke
Ok, autism med lätt begåvningshandikapp då. Han verkar inte som en normal förståndshandikappad (även om visst, han verkar korkad också).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 11:08:16, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Fiktiva karaktärer:
Sheldon i "The big bang theory" är överdrivet aspig.
Sheldon i "The big bang theory" är överdrivet aspig.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 11:08:16, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Bror Duktig skrev:KrigarSjäl skrev:Bror Duktig skrev:Långben och Oppfinnarjocke
Ok, autism med lätt begåvningshandikapp då. Han verkar inte som en normal förståndshandikappad (även om visst, han verkar korkad också).
Han är förmodligen baserad på någon förståndshandikappad eller nån väldigt outbildad levande på amerikanska landsbyggden. Finns väl också en chans att han är baserad på en svart person, med tanke på att de ansågs ha lägre intelligens på den tiden.
Disney har ju genom historien varit ganska klantiga med stereotypa personer för humor.
Så om man gräver djupare är det nog inte så fruktansvärt roligt.
Det beror på att han detaljläser dem som Sherlock Holmes, och att han är bra på att se mönster. Människor är mer hans specialintresse. Han tittar på såpor för att han är intresserad av hur människor interagerar. Inte riktigt intresserad av människor på ett "normalt" sätt.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 11:08:18, redigerad totalt 1 gång.
- dragonslayer
- f.d. deadpoet, inaktiv
- Anslöt: 2009-07-10
dragonslayer skrev:Dr. House (förutom att han är väldigt bra på att läsa människor)
Det beror på att han detaljläser dem som Sherlock Holmes, och att han är bra på att se mönster. Människor är mer hans specialintresse. Han tittar på såpor för att han är intresserad av hur människor interagerar. Inte riktigt intresserad av människor på ett "normalt" sätt.
Jag tycker själv det är roligt att granska människor och iaktta mönster beteende osv, men jag förstår ändå inte helheten i kroppspråk och känslor när jag själv interagerar.
Förresten så kan jag inte se house för jag accepterar han inte som något annat än rollen han spelade i black adder...
Senast redigerad av carl 2011-05-04 11:08:18, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer skrev:Även om han är ett undantag så är just det draget otypiskt AS, något som talar emot diagnosen, men han har onekligen flera andra drag som är desto mer typiska AS. (De diskuterar om han har AS i början av säsong 3, men de kommer fram till att han är "just a jerk").
Mm... minns det. Men jag tror att de inte vågar ge honom en diagnos, för då skulle serien nog bli för kontroversiell... Eller hans mystik skulle gå förlorad av en förklaring.
De använder annars hans smärtande ben som en förklaring till en del saker. När han började äta starkare läkemedel så att smärtan försvann så blev han en "snällare" läkare som också utförde sitt arbete sämre (blev mer tillmötesgående mot patienterna, med negativa konsekvenser), så han slutade...
Men som sagt, han har flera klara aspdrag, tog ju med honom på min AS-lista.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 11:08:18, redigerad totalt 1 gång.
Fast när hans vänner blir tillrågade hur han var innan benet så säger de att han var likadan.
Vet inte om du har sett avsnitten som inte visats än i Sverige... men jag är bara så otålig att serien ska börja igen efter värsta cliffhangern.
Vet inte om du har sett avsnitten som inte visats än i Sverige... men jag är bara så otålig att serien ska börja igen efter värsta cliffhangern.
- dragonslayer
- f.d. deadpoet, inaktiv
dragonslayer skrev:Fast när hans vänner blir tillrågade hur han var innan benet så säger de att han var likadan.
Aha, hade (och har) glömt av det. Good point. Fast han blev ändå snällare/sämre av att bli av med smärtan.
Jag har sett alla avsnitt.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 11:08:18, redigerad totalt 1 gång.
Selma skrev:MsTibbs skrev:Nemi, åtminstone är hon inte normal.
Nej , hon är knappast normal. Gillar den serien. Läser den dagligen.
Var kan man läsa den?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:08:18, redigerad totalt 1 gång.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 11:08:18, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Apropå Nemi... Hondjuret är inte riktigt normal heller...!!! Gillar henne.
- dragonslayer
- f.d. deadpoet, inaktiv
De som har sett Prison break
Då är Michael Scoffield helt klart autisitisk och absolut baserad på autistiska personer. Möjligtvis skådespelaren bakom också. Han har fått mycket kritik för ett väldigt stelt/ensidigt skådespelande. Monoton röst dessutom.
De som sett Wire in the blood:
Tony Hill huvudpersonen. Osocial och hyperfixerad vid detaljer och smala intressen. Han har dålig ögonkontakt och drar sig ifrån sociala situationer. Blir t.o.m. kommenterad en gång i serien om han möjligtvis har AS.
Då är Michael Scoffield helt klart autisitisk och absolut baserad på autistiska personer. Möjligtvis skådespelaren bakom också. Han har fått mycket kritik för ett väldigt stelt/ensidigt skådespelande. Monoton röst dessutom.
De som sett Wire in the blood:
Tony Hill huvudpersonen. Osocial och hyperfixerad vid detaljer och smala intressen. Han har dålig ögonkontakt och drar sig ifrån sociala situationer. Blir t.o.m. kommenterad en gång i serien om han möjligtvis har AS.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 11:08:18, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:De som sett Wire in the blood:
Åh fy fan, det är han jag brukar kalla "Äckelöga"! Serien är jättebra, men han som spelar Tony Hill har så SJUKT äckliga ögon, helt döda (han ser ut som Sarah Brightman gör i min avatar, fast UTAN datoranimation!). Brrr....en mörk kväll skulle jag hellre träffa en maori som rullade med ögonen och vrålade hakas än en glasartat stirrande Tony Hill.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:carl skrev:De som sett Wire in the blood:
Åh fy fan, det är han jag brukar kalla "Äckelöga"! Serien är jättebra, men han som spelar Tony Hill har så SJUKT äckliga ögon, helt döda (han ser ut som Sarah Brightman gör i min avatar, fast UTAN datoranimation!). Brrr....en mörk kväll skulle jag hellre träffa en maori som rullade med ögonen och vrålade hakas än en glasartat stirrande Tony Hill.
Jaha, är det Sarah Brightman? Jag borde känna igen henne som har ett par skivor med henne, fast inte mer än det iofs.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 11:08:18, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor