Udda rörelser/aktiviteter

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav earlydayminer » 2009-07-12 18:52:43

De symmetriska fyra fingrarna i mitten? Lurigt. Har du 6 stycken? :)

Jag håller på att träna bort "skaka på benet", går väldigt bra. Det tar bara uppmärksamheten från det man håller på med, onödigt! Man kan kanske tro att det beror på ADHD. Jag betvivlar att det är så i mitt fall. Jag känner inte av några "myror i benen" eller "spring". Jag har ont i mina knäväck, kan knappt sova i början, tvungen att skaka bort smärtan en stund. Det gör riktigt svinont. Vet inte riktigt vad jag skall göra åt det.

Jag gör också miner åt folk som tittar för länge på mig, oftast innehåller grimasen stora ögon.

När jag funderar går jag fram och tillbaks, ser ut som att jag håller föredrag eller kommer på en bra idé. Jag fastnar helt och hållet i det jag funderar på, trots det är jag medveten om att jag fastnar i det. Men det går inte att sluta när jag väl börjar, analyserna bara strömmar på.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav dragonslayer » 2009-07-12 19:17:23

Har en del tics. De är obehagliga. Kroppen bara gnager om att göra en onödig rörelse.

Sedan så är jag väldigt pillig av mig, men det är många andra jag känner oxo.

Skaka på benet har jag fått sluta med, för det retade gallfeber på min kompis.

Annars är jag en taktil människa som vill känna på olika saker.

Sedan knyter jag ofta händerna när jag ska sova, medan resten av kroppen är avspänd. Som bebisar gör.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv
 
Inlägg: 236
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Södermanland

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-12 19:46:31

earlydayminer skrev:De symmetriska fyra fingrarna i mitten? Lurigt. Har du 6 stycken? :)

Oj, det blev visst fel.
Jag menar de fyra andra fingarna ^_^

Jag minns när jag var barn och skulle gå någon balettkurs (vem kom på något så dumt).
Jag gjorde inget annat än att stå och stirra ned i händerna.
Jo, jag tyckte att det var lite kul när vi skulle låtsas vara hästar som sparkade i marken.

Jag fick sluta eftersom jag inte gjorde något där mer än glo.

Egentligen är det konstigt hur jag kan glo på mina händer och fingar ur olika vinklar och i olika fingerställningar. Det känns lugnande. Eller som Gunilla Gerland, glo in i ett mönster på en tapet/möbeltyg/whatever.
Jag har bara sett en eller två aspergare göra liknande med fingarna och händerna. Inga NT, inte ens barn.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-12 20:00:42

Bror Duktig skrev:Egentligen är det konstigt hur jag kan glo på mina händer och fingar ur olika vinklar och i olika fingerställningar. Det känns lugnande. Eller som Gunilla Gerland, glo in i ett mönster på en tapet/möbeltyg/whatever.
Jag har bara sett en eller två aspergare göra liknande med fingarna och händerna. Inga NT, inte ens barn.


Heheh, en till som tittar på sina händer... :) Det är verkligen lugnande...Jag tycker inte det är konstigt...
Jag gillar att titta på mina händer och fingrar ur olika vinklar och också jämföra naglarna på vänster och höger sida, se om de är exakt lika stora... Gillar också jämföra vänstra och högra handens fingrar och även veckena... (generaliserat symmetritvång :p)
Geometriska mönster brukar jag inte göra.... åtminstone inte något som jag kallar för "geometriskt mönster". Gillar också att glo på mina händer när jag gör vissa saker, t.ex. skriva...
Tycker också om att titta på andras händer medan de utför saker... :oops:
Håller med, glo i saker är lugnande...

Jag har endast sett en person att hålla på med massor med fingrarna. En 8årig tjej med autism som höll på en serie röresler och figurer med fingrarna... Mysigt :)
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Selma » 2009-07-12 21:12:03

Jag brukar rulla saker fram och tillbaka i handen. Tex en penna.
Lägger den tvärs över handflatan , låter den rulla ut mot fingertopparna och sedan tillbaka mot tumgreppet. Kanske något lugnande ?

Tycker om att stryka med fingrarna på släta , blanka ytor.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav SnowballInHell » 2009-07-13 23:22:31

Jag kan inte sitta "som folk", med fötterna planterade på marken och så, sitter i alla möjliga konstiga ställningar istället.
Brukar skaka på foten eller tårna allt som oftast, liksom omedvetet, är väl en ovana, till och med innan jag ska sova brukar foten rocka loss.

Så brukar jag hålla på och klia mig i skallen, det är avslappnande, men jag försöker sluta med det. I våras hittade jag en gammal dagbok (som jag snart ska bränna upp) den var väl runt 15 år gammal och medans jag satt och kliade mig själv i hårbotten så läste jag i boken "jag måste sluta klia mig i skallen så mycket" , det var lite oroväckande. Men då jag tydligen pysslat med denna ovana i många år och ändå inte fått men av det så är det väl bara att fortsätta.
Fingra på saker, trumma med fingrarna, alltid är det väl nåt som rör sig.
Senast redigerad av SnowballInHell 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
SnowballInHell
 
Inlägg: 206
Anslöt: 2008-10-22

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-14 7:01:07

Någon här som rycker hårstrån från huvudet eller ögonbrynen? (Trichotillomani)
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav pointblank » 2009-07-14 11:36:35

Miche skrev: "Samma princip går kanske att använda på tics, kan vara värt att prova!"

Jo, det kan fungera en stund. Det tar dock väldigt mycket energi att hålla emot olika tics en längre tid. Jag klarar det ganska bra under några timmar ifall jag verkligen anstränger mig, men efteråt när jag kan slappna av blir det desto mer. Kan få höra av folk som bara träffat mig en kort stund att "du kan väl inte ha Tourette syndrom, det syns ju inget på dig". De har ingen aning om vad det kostar i kraftansträngning eller hur jag har det resten av tiden...
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav SnowballInHell » 2009-07-14 11:39:07

Jag brukar rycka ögonbryn, man liksom stryker/nyper om dem med fingrarna och ser om några följer med. Finns det verkligen ett namn för detta..? vojne.
Men det är bara bra om det lossnar några eftersom det är lite Frida Kahlo-stuk på dem. :lol:
Huvudhårstrån rycker jag bara bort om jag ska använda dem till något.
Senast redigerad av SnowballInHell 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
SnowballInHell
 
Inlägg: 206
Anslöt: 2008-10-22

Inläggav sommar » 2009-07-15 23:23:29

TheBoxSaysNo skrev:Någon här som rycker hårstrån från huvudet eller ögonbrynen? (Trichotillomani)


Ja, tyvärr.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav geocache » 2009-07-16 2:34:14

Jag brukar ibland lukta på saker av metall :oops:. Favoritdofter är doften av stål, koppar, mässing. Men hur kan metaller alls lukta något :shock: ?? Det är ju fast materia... färg, olja, lösningsmedel, andra sorters vätskor kan jag förstå att de luktar, de är ju mer eller mindre flyktiga. Men metaller... jag har alltid trott att de har en väldigt fast kemisk struktur, väldigt starka bindningar mellan atomer och molekyler.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-16 10:15:28

geocache skrev:Jag brukar ibland lukta på saker av metall :oops:. Favoritdofter är doften av stål, koppar, mässing. Men hur kan metaller alls lukta något :shock: ?? Det är ju fast materia... färg, olja, lösningsmedel, andra sorters vätskor kan jag förstå att de luktar, de är ju mer eller mindre flyktiga. Men metaller... jag har alltid trott att de har en väldigt fast kemisk struktur, väldigt starka bindningar mellan atomer och molekyler.

Jag har hört att metallukt och metallsmak är det som uppkommer genom reaktion mellan hudens svett m.m. och metallen (eller saliv och metall).

Metall i sig självt ska tydligen vara luktlöst.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav evilmaster » 2009-07-16 12:20:59

Biter på naglarna om jag inte har klippt dem tillräckligt.
Biter även på huden om det kliar, ibland lite för mycket så att det börjar blöda.
Tuggar och biter på läpparna och insidan av kinderna.
Ständigt kli i fingrarna, benen och fötterna gör att jag har svårt för att sitta helt still. Darrhänt är jag också så alldeles för finmotoriskt arbete med händerna gör i princip ont.
Drar i ögonfransar, ögonbryn eller allt annat hår som stör mig.
Kliar överallt på kroppen, främst nacke och huvud.
Slår mig själv hårt på benen (eller huvudet) med knutna händer.
"Knäcker" med fingrar, nacke, rygg, höfter, tår och allt annat som går.
Fastnar lätt framför spegeln och testar olika grimaser ("stretchar" ansiktet).
Håller väldigt konstiga monologer med överdrivna munrörelser.
Luktar på händerna.
Drar i näsan, drar i tinningarna, drar i läpparna och ögonbrynen.
Biter på fingrarnas hud mellan knogarna eller uppe på knogarna.

Där är säkerligen mycket mer som jag gör. Det finns många "myror" i kroppen. Jag tror däremot inte att det märks särskilt väl eftersom jag har så många olika små saker som jag håller på med.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav imperativ » 2009-07-16 13:54:18

evilmaster skrev:Biter på naglarna om jag inte har klippt dem tillräckligt.
Biter även på huden om det kliar, ibland lite för mycket så att det börjar blöda.
Tuggar och biter på läpparna och insidan av kinderna.
Ständigt kli i fingrarna, benen och fötterna gör att jag har svårt för att sitta helt still. Darrhänt är jag också så alldeles för finmotoriskt arbete med händerna gör i princip ont.
Drar i ögonfransar, ögonbryn eller allt annat hår som stör mig.
Kliar överallt på kroppen, främst nacke och huvud.
Slår mig själv hårt på benen (eller huvudet) med knutna händer.
"Knäcker" med fingrar, nacke, rygg, höfter, tår och allt annat som går.
Fastnar lätt framför spegeln och testar olika grimaser ("stretchar" ansiktet).
Drar i näsan, drar i tinningarna, drar i läpparna och ögonbrynen.

Där är säkerligen mycket mer som jag gör. Det finns många "myror" i kroppen. Jag tror däremot inte att det märks särskilt väl eftersom jag har så många olika små saker som jag håller på med.

+1
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav rhod » 2009-07-24 8:58:12


MissNervvrak Jag har (och har alltid haft) en del udda beteenden för mig och som jag utför när ingen ser på. Dessa beteenden är bl.a.:

* När jag badar i badkaret har jag gärna en plastmugg som jag öser vatten med.

* När jag lyssnar på musik händer det att jag sätter mig på sängen och gungar fram och tillbaka i sidled. <-- Samma här, fast står upp och i sidled - ett sätt att tömma på överaktiv energi.

* Jag "klämmer" gärna på vissa saker (oftast brev) samtidigt som jag fokuserar på en viss punkt på saken.

Jag är 22 år och känner mig ärligt talat lite knäpp ibland när jag utför de här handlingarna. Ändå mår jag bra av att göra det, för jag gör det aldrig när jag mår dåligt. Dock känner jag mig väldigt ensam om detta och jag vågar inte prata om det med människor i min närhet så jag tänkte mest bara kolla om det är någon som känner igen sig...?
Senast redigerad av rhod 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
rhod
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-04-13

Inläggav rapchic » 2009-07-24 9:15:36

(har ej läst allt)
det mest udda jag gör är nog att hitta kluvna hårstrån och klippa av dom,
jag sitter altså med en hårtofs och letar efter kluvna hårstrån, får tag i ett och klipper av det.
jag letar även efter kluvna hårstrån i min fästmans hår men han tycker bara det är skönt blir väl lite som massage för han som har så kort hår :lol:

det värst med det är att jag inte kan låta bli... särskilt om jag ser ett hårstrå som är kluvet
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-24 10:10:46

rapchic skrev:(har ej läst allt)
det mest udda jag gör är nog att hitta kluvna hårstrån och klippa av dom,
jag sitter altså med en hårtofs och letar efter kluvna hårstrån, får tag i ett och klipper av det.
jag letar även efter kluvna hårstrån i min fästmans hår men han tycker bara det är skönt blir väl lite som massage för han som har så kort hår :lol:

det värst med det är att jag inte kan låta bli... särskilt om jag ser ett hårstrå som är kluvet

Det gör jag också.
Förutom att det är trevligt, så gör jag det eftersom jag låter mitt hår växa, så jag går igenom håret totalt för att leta upp alla kluvna hårtoppar.

Hade jag inte tyckt att det är så trevligt, så hade jag aldrig orkat hålla på.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav rapchic » 2009-07-24 10:17:22

Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:(har ej läst allt)
det mest udda jag gör är nog att hitta kluvna hårstrån och klippa av dom,
jag sitter altså med en hårtofs och letar efter kluvna hårstrån, får tag i ett och klipper av det.
jag letar även efter kluvna hårstrån i min fästmans hår men han tycker bara det är skönt blir väl lite som massage för han som har så kort hår :lol:

det värst med det är att jag inte kan låta bli... särskilt om jag ser ett hårstrå som är kluvet

Det gör jag också.
Förutom att det är trevligt, så gör jag det eftersom jag låter mitt hår växa, så jag går igenom håret totalt för att leta upp alla kluvna hårtoppar.

Hade jag inte tyckt att det är så trevligt, så hade jag aldrig orkat hålla på.


jo det är trevligt... ibland om inte jag tex håller på att se en spännande film men kan inte hålla mig borta från hårtopparna :evil:
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-24 10:18:43

rapchic skrev:
Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:(har ej läst allt)
det mest udda jag gör är nog att hitta kluvna hårstrån och klippa av dom,
jag sitter altså med en hårtofs och letar efter kluvna hårstrån, får tag i ett och klipper av det.
jag letar även efter kluvna hårstrån i min fästmans hår men han tycker bara det är skönt blir väl lite som massage för han som har så kort hår :lol:

det värst med det är att jag inte kan låta bli... särskilt om jag ser ett hårstrå som är kluvet

Det gör jag också.
Förutom att det är trevligt, så gör jag det eftersom jag låter mitt hår växa, så jag går igenom håret totalt för att leta upp alla kluvna hårtoppar.

Hade jag inte tyckt att det är så trevligt, så hade jag aldrig orkat hålla på.


jo det är trevligt... ibland om inte jag tex håller på att se en spännande film men kan inte hålla mig borta från hårtopparna :evil:

Varför negativ smilie? Det är ju ett jättebra sätt att hålla håret friskt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav rapchic » 2009-07-24 11:45:24

Bror Duktig skrev:
jo det är trevligt... ibland om inte jag tex håller på att se en spännande film men kan inte hålla mig borta från hårtopparna :evil:

Varför negativ smilie? Det är ju ett jättebra sätt att hålla håret friskt.[/quote]

men det kan man göra när man inte ser film
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in