Dippar i WAIS
76 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
OTl. Man ansåg att jag bara var lite över medelintelligens. Anledning, de hade sagt att den dagen skulle det vata intervju, inte test. Jag gick dit och tänkte att det grejar jag. Hade inte sovit på hela natten och var jättetrött, kunde inte tänka. Men det tog de inte med i beräkningen, det ska inte spela någon roll typ. Man är lika smart när man varit uppe hela natten. De la alla tester 8 på morgonen. Jag sa att jag tyckte det var skitjobbigt, hade de lagt det senare hade jag kanske sovit. Men de sa att vi börjar testerna klockan 8 för då är alla pigga och på topp!!!! Långt senare sa de att mja vi har förstått att aspergare kanske inte har sin topp kl 8.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag hittade ett utkast till utredningsresultatet. Testtillfällena inträffade i juni och juli 2006. WAIS står för Wechsler Adult Intelligence Scale. Jag kan dock inte göra någon sammanfattning av resultatet.
Bedömningen med WAIS-III anger att min övergripande begåvningsnivå ligger i övre normalzonen, signifikant över genomsnittet för normalpopulationen. Detsamma gäller om testet delas upp i verbal respektive praktisk visuospatial begåvning. Det finns inga signifikanta skillnader mellan dessa områden.
Bedömningen med WAIS-III anger att min övergripande begåvningsnivå ligger i övre normalzonen, signifikant över genomsnittet för normalpopulationen. Detsamma gäller om testet delas upp i verbal respektive praktisk visuospatial begåvning. Det finns inga signifikanta skillnader mellan dessa områden.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet skrev:OTl. Man ansåg att jag bara var lite över medelintelligens. Anledning, de hade sagt att den dagen skulle det vata intervju, inte test. Jag gick dit och tänkte att det grejar jag. Hade inte sovit på hela natten och var jättetrött, kunde inte tänka. Men det tog de inte med i beräkningen, det ska inte spela någon roll typ. Man är lika smart när man varit uppe hela natten. De la alla tester 8 på morgonen. Jag sa att jag tyckte det var skitjobbigt, hade de lagt det senare hade jag kanske sovit. Men de sa att vi börjar testerna klockan 8 för då är alla pigga och på topp!!!! Långt senare sa de att mja vi har förstått att aspergare kanske inte har sin topp kl 8.
Det är väl givet att sånt som form, sömnbrist, hunger, ledsenhet, depression och annat spelar roll, herregud så dumt. Man VET ju att en stor del av detta spelar stor roll för kognitiva förmågor som inlärning, minne och annat. Så korkat av dem.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Re: Dippar i WAIS
Enligt boken Kids in the syndrome mix är en skillnad på 15 poäng att räkna som inlärningssvårigheter, även om båda resultaten ligger över medel, bara för att en sån diskrepans blir så svår att hantera och begripa, för en själv och andra.
Jag utreddes för NPF för några år sedan av en psykolog som jag uppfattade som dåligt insatt. Hade mer än 15 poängs skillnad mellan V och P och frågade henne om det eftersom jag tyckte det verkade skumt och jag upplevt en del problem som skulle kunna bero på det, men hon menade att det var normalt.
På allmänbildningsdelen hade jag över medel och det menade hon inte stämde in på NPF...
Börjar fundera över den där utredningen igen. Slutsatsen var att jag har vissa drag av NPF men att jag inte uppfyller någon diagnos. Tycker bara att det är så många saker i min livshistoria och problematik som stämmer in på högfungerande autism att en annan psykolog antagligen kunde gjort en helt annan bedömning.
Senast redigerad av Polkadot 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag gjorde alla mina WAIS-tester på förmiddagar/tidig eftermiddag, varje gång trött, hungrig och fruktansvärt deprimerad. Hade ju själv bett om utredningen, eftersom jag starkt misstänkte att jag hade en autismspektrumstörning. Jag kan ju inte låta bli att undra hur det hade gått om jag gjort testerna när jag varit i bättre form. I vilket fall låg jag inom normalspannet - eller över - när det gällde samtliga moment, men visst har jag en ojämn begåvningsprofil med toppar och dalar. Frågan är bara hur djupa dalarna verkligen är, när jag mår ok.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
Polkadot skrev:På allmänbildningsdelen hade jag över medel och det menade hon inte stämde in på NPF...
Undrar vad hon hade sagt om mig då, jag hade 98% rätt på det... Och jag fick mina två npf-diagnoser, utan diskussion. Hade också det vanliga sågtandade mönstret.
Utredningsläkaren sa att det inte fanns ETT mönster, att man t ex måste ha bra på V men inte P eller tvärtom utan att det vanliga var att det diffade mycket på olika delar, och att man generellt fick en känsla/anamnes som tydde på högre begåvning än genomförda/uppnådda mål. Typ.
Det låter som den som utredde dig skulle behöva fortbildning...
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Polkadot skrev:På allmänbildningsdelen hade jag över medel och det menade hon inte stämde in på NPF...
Undrar vad hon hade sagt om mig då, jag hade 98% rätt på det... Och jag fick mina två npf-diagnoser, utan diskussion. Hade också det vanliga sågtandade mönstret.
Utredningsläkaren sa att det inte fanns ETT mönster, att man t ex måste ha bra på V men inte P eller tvärtom utan att det vanliga var att det diffade mycket på olika delar, och att man generellt fick en känsla/anamnes som tydde på högre begåvning än genomförda/uppnådda mål. Typ.
Det låter som den som utredde dig skulle behöva fortbildning...
Jag hade över medel på den, jag också. Den enda jag var bra på Men nog fick jag diagnoser för det... Annars blev jag lite besviken på att jag inte var över medel på nån annan Jag missar visst själva poängen med rätt mycket (så jag kanske svarar på helt fel saker här!)
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag hade mycket bra resultat på allmänbildningsdelen, och kan ståta med såväl AS-diagnos som ADD-diagnos. Värdelöst vetande har alltid varit min paradgren. Kopplar faktiskt - kanske felaktigt - detta med allmänbildningen till Aspergern, alltså att det är mitt autistiska minne/sinne för detaljer som gjort mig så pass allmänbildad som jag tydligen är. Rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev:Flikar in en liten OT-fråga:
Var ska man vända sig om man vill göra ett seriöst WAIS-test av rent egenpersonligt intresse?
En privatpraktiserande psykolog antar jag, men det lär kosta en del. Vet inte hur mycket men en privat npf-utredning kostar väl minst 30.000 har jag hört, och jag vet inte vad som är vad i summan, om det är WAIS-andet som är dyrt eller läkartiden eller fifty-fifty..
- alfapetsmamma
Alexandra skrev:Jag hade mycket bra resultat på allmänbildningsdelen, och kan ståta med såväl AS-diagnos som ADD-diagnos. Värdelöst vetande har alltid varit min paradgren.
Jag håller helt och hållet med, förutom ADD då Kommer ihåg de mest oväsentliga saker men ser inget samband i nåt Resten av testerna blev jag lite ledsen för, jag trodde inte jag skulle vara så blåst... Jag kan inte förklara för andra på enkelt sätt, tror det hänger ihop med att ordningföljden blir fel på nåt vis.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
Hm om jag inte blandat ihop delarna i testet, det kanske var en annan del än allmänbildning. Vissa frågor tog upp sociala situationer och man skulle beskriva vad personen gjorde som var "fel". Kanske inte ens hörde samman med Wais nu när jag tänker efter.
Kanske lite OT men jag kan nog ge ett ganska "normalt" intryck på en psykolog och jag misstänker att en del av problemet ligger där. De problem som jag har är inte så uppenbara så jag kan tänka mig att hennes intryck av mig var motsägelsefullt.
Kanske lite OT men jag kan nog ge ett ganska "normalt" intryck på en psykolog och jag misstänker att en del av problemet ligger där. De problem som jag har är inte så uppenbara så jag kan tänka mig att hennes intryck av mig var motsägelsefullt.
Senast redigerad av Polkadot 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
Psykologer ja...
En psykolog sade så här till mig: "Jag tycker inte att du pratar mer om dig själv än vad andra gör".
Jag tänkte "tro fan det, vem går till psykolog och pratar om psykologen...".
När de fungerar så, så har de nog svårt att upptäcka konstigheter hos folk.
En psykolog sade så här till mig: "Jag tycker inte att du pratar mer om dig själv än vad andra gör".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Psykologer ja...
Det som blir ännu stördare när man tänker på det där är ju att psykologen då måste jämföra dig och alla andra patienter med sin egna vänskapskrets, vilket borde antyda att psykologen inte blir så omtalad alternativt inte lyssnar... ?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Bror Duktig skrev:Psykologer ja...
Det som blir ännu stördare när man tänker på det där är ju att psykologen då måste jämföra dig och alla andra patienter med sin egna vänskapskrets, vilket borde antyda att psykologen inte blir så omtalad alternativt inte lyssnar... ?
Jag tror hon jämförde bara med andra patienter. Jag har för mig att hon sade något som fick mig att förstå detta.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag var dålig på blockmönster, för jag ville impa på psykologen och vara perfekt; visa att jag var bra och inte hade Asperger.... Här sitter jag, två år senare, och kan inte säga annat än att jag antagligen har väldigt mycket asperger, eller ganska mycket iallafall.
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 1 gång.
- saltgurkan
- Anslöt: 2007-07-13
Bror Duktig skrev:På matematikfrågorna meddelade jag dock att jag inte har arbetsminne nog att hålla reda på uppgifterna som krävdes för att räkna ut.
Så till slut fick jag papper och penna för att skriva ned uppgifterna, och sedan räkna i huvudet. Då gick det galant.
Jag tjafsade lite om detta, men inte förrän 6 år senare fick jag veta att testet faktiskt mätte arbetsminne och lite olika saker, inte bara matematisk förmåga. Och jag som har grubblat som tusan över detta, då jag vet att jag har god matematisk förmåga, men just huvudräkning, speciellt utan att se siffrorna, är en riktig dipp.
Exakt samma för mig, bristande arbetsminne gjorde det momentet svårt. Har läst matematik och datavetenskap på universitet, så det var inte matten som var problemet.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 16:54:30, redigerad totalt 4 gånger.
deadpoet skrev:Men det tog de inte med i beräkningen, det ska inte spela någon roll typ. Man är lika smart när man varit uppe hela natten.
Det är trams. Studier visar tydligt att ens intellektuella förmåga sänks betydligt av sömnbrist. Betydligt. Och det vet väl vem som helst av erfarenhet också, man kan ju i värsta fall bli helt zombieaktig (syftar inte på forummedlemmen med samma namn ).
Men när de pratar om "sömnbrist" kanske de menar typ att man somnar 45 minuter senare än vanligt, vilket får många människor att gnälla högt om att "de inte har sovit i natt". Vilket lätt irriterar oss som med "sömnbrist" menar att vi sov typ 45 minuter totalt, om alls.
Performance vs verbal
Har funderat lite på mina resultat på WAIS, jag fick väldigt högt på performance men medel på verbal. Jag har googlat runt en del och vad jag förstår så ska (?) det vara vanligare att aspergare har tvärtom, dvs högre resultat på verbal och lägre på performance. Finns det fler än jag som fick högre på performance? Hur upplever ni att detta påverkar er?
- Anna med fyra
- Anslöt: 2010-01-20
Re: Performance vs verbal
Jag känner inte att jag påverkas av ditt resultat. Själv fick jag ungefär samma på båda.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Hahaha! Så bra då!
Ibland kanske man borde förhandsgranska innan man trycker på skicka...
Ibland kanske man borde förhandsgranska innan man trycker på skicka...
- Anna med fyra
Skiljer det mycket för dig? Jag har träffat aspies med högre performance än verbal såväl som tvärtom. Jag tror alltså inte att det är något ovanligt, det har nog en hel del att göra med vad man är intresserad av.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Ja det skiljer mycket för mig och jag tror att det sätter en del käppar i hjulen för mig. Svårt att uttrycka mig, komma ihåg ord, osv. Sämre arbetsminne också.
- Anna med fyra
Återgå till Aspergare och vården