Missbruk av Oxascand? (oxazepam)
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Missbruk av Oxascand? (oxazepam)
Vet ni om det föreligger någon risk för missbruk när man tar medicinen oxascand?
[size=85]Moderator: Komplettade rubriken med substransnamnet.[/size]
[size=85]Moderator: Komplettade rubriken med substransnamnet.[/size]
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 20:29:23, redigerad totalt 1 gång.
- saltgurkan
- Anslöt: 2007-07-13
Ja, matmissbruk.Man blir hungrig som faen av den.
På grund av sin kassa potens är det lätt att man äter fler tabletter än vad man är ordinerad. Men då tar de ju slut, och det brukar vara intervall på recepten.
Men ett kortare svar är nog: Ja, viss tillvänjningsrisk föreligger. Den är en bensodiazepin, mera känd under namnet Sobril. Oxazepam heter substansen.
Det är den bensodiazepin man brukar få prova först, den svagaste. Den har en lätt lugnande effekt och finns i väldigt svaga styrkor som knappt känns alls för den som har stark ångest.
På grund av sin kassa potens är det lätt att man äter fler tabletter än vad man är ordinerad. Men då tar de ju slut, och det brukar vara intervall på recepten.
Men ett kortare svar är nog: Ja, viss tillvänjningsrisk föreligger. Den är en bensodiazepin, mera känd under namnet Sobril. Oxazepam heter substansen.
Det är den bensodiazepin man brukar få prova först, den svagaste. Den har en lätt lugnande effekt och finns i väldigt svaga styrkor som knappt känns alls för den som har stark ångest.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:29:23, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag blev då inte det minsta hungrig, eller för den delen beroende. Blev bara otroligt trött, vilket var väldigt jobbigt. Kan tillägga att jag är extremt känslig mot mediciner.
Precis som manövern skriver, så föreligger viss tillvänjningsrisk, och det är därför läkarna är livrädda för att skriva ut bensodiazepin av olika slag till folk, oavsett hur mycket ångest man än har, och hur svagt benso-preparatet är.
Precis som manövern skriver, så föreligger viss tillvänjningsrisk, och det är därför läkarna är livrädda för att skriva ut bensodiazepin av olika slag till folk, oavsett hur mycket ångest man än har, och hur svagt benso-preparatet är.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Den är vanebildande, så man kan bli beroende om man tar för ofta. Fast du frågar specifikt om "missbruk", och det är inte nödvändigtvis missbruk bara för att man blir beroende, även om det förstås ökar risken.
Både när det gäller missbruk och beroende så varierar risken väldigt mycket från person till person, även om sjukvården har en tendens att behandla alla som om de tillhörde högriskgruppen.
Både när det gäller missbruk och beroende så varierar risken väldigt mycket från person till person, även om sjukvården har en tendens att behandla alla som om de tillhörde högriskgruppen.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Oxazepam är visserligen en svag bensodiazepin, men likväl en bensodiazepin. Dessa anxiolytiska mediciner är rejält beroendeframkallande och en avtändning efter en längre periods bruk kan medföra allvarliga skador, såväl som dödsfall.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 20:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Oxazepam är visserligen en svag bensodiazepin, men likväl en bensodiazepin. Dessa anxiolytiska mediciner är rejält beroendeframkallande och en avtändning efter en längre periods bruk kan medföra allvarliga skador, såväl som dödsfall.
Ja men en någorlunda långsam nedtrappning är inte farlig på det sätt du beskriver, det är de alltför snabba nedtrappningarna som kan vara farliga.
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 20:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Saga skrev:Charley? skrev:Oxazepam är visserligen en svag bensodiazepin, men likväl en bensodiazepin. Dessa anxiolytiska mediciner är rejält beroendeframkallande och en avtändning efter en längre periods bruk kan medföra allvarliga skador, såväl som dödsfall.
Ja men en någorlunda långsam nedtrappning är inte farlig på det sätt du beskriver, det är de alltför snabba nedtrappningarna som kan vara farliga.
Jag har inte sagt någonting om nedtrappning, jag sa avtändning.
Charley? skrev:Saga skrev:Charley? skrev:Oxazepam är visserligen en svag bensodiazepin, men likväl en bensodiazepin. Dessa anxiolytiska mediciner är rejält beroendeframkallande och en avtändning efter en längre periods bruk kan medföra allvarliga skador, såväl som dödsfall.
Jag har inte sagt någonting om nedtrappning, jag sa avtändning.
Nej det var just nedtrappning du inte sa något om. Det gör att människor som inte är lika insatta kan få uppfattningen att det i allmänhet är mer eller mindre livsfarligt att sluta med dessa mediciner, vilket jag då ville poängtera att det inte är, bara man som sagt gör en någorlunda långsam nedtrappning (finns knappast någon vettig läkare som skulle rekommendera något annat).
Saga skrev:Nej det var just nedtrappning du inte sa något om. Det gör att människor som inte är lika insatta kan få uppfattningen att det i allmänhet är mer eller mindre livsfarligt att sluta med dessa mediciner, vilket jag då ville poängtera att det inte är, bara man som sagt gör en någorlunda långsam nedtrappning (finns knappast någon vettig läkare som skulle rekommendera något annat).
Men herregud. Människor som inte är tillräckligt insatta för att förstå att em avtändning är perioden direkt efter att man helt slutat med någonting, kommer inte förstå någonting av vad jag skrev. Jävla petitesser, jag blir så trött.
Charley? skrev:Saga skrev:Nej det var just nedtrappning du inte sa något om. Det gör att människor som inte är lika insatta kan få uppfattningen att det i allmänhet är mer eller mindre livsfarligt att sluta med dessa mediciner, vilket jag då ville poängtera att det inte är, bara man som sagt gör en någorlunda långsam nedtrappning (finns knappast någon vettig läkare som skulle rekommendera något annat).
Men herregud. Människor som inte är tillräckligt insatta för att förstå att em avtändning är perioden direkt efter att man helt slutat med någonting, kommer inte förstå någonting av vad jag skrev. Jävla petitesser, jag blir så trött.
Men svara inte då om du tycker det är en sån jävla petitess... Hur svårt kan det va? Jag tycker att det är viktigt eftersom jag inte vill att folk ska bli avskräckta från att börja med en medicin som de kanske verkligen behöver av att höra sånt snack.
(Din definition av avtändning ÄR däremot en petitess som jag är för trött för att gå in på så jag skiter i det. Se? Lätt.)
Dels är de väldigt beroendeframkallande och dels är nedtrappningen jobbig och ofta längvarig. 6-12-18 månaders nedtrappning förekommer.
Nåra texter om nedtrappning av benzodiazepiner här och här.
I vilket fall som helst så är att sluta med benzodiazepiner om man väl utvecklat ett beroende något av det jobbigaste man kan utsätta sig för.
Vilket är orsaken till att man bör undvika preparaten i görligaste mån.
Nåra texter om nedtrappning av benzodiazepiner här och här.
I vilket fall som helst så är att sluta med benzodiazepiner om man väl utvecklat ett beroende något av det jobbigaste man kan utsätta sig för.
Vilket är orsaken till att man bör undvika preparaten i görligaste mån.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 20:29:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Jag tycker att det är viktigt att folk tänker efter ordentligt innan de börjar använda bensodiazepiner. Det är ett av de mest beroendeframkallande preparaten som finns.
Ja absolut, tycker också det är viktigt att folk tänker igenom ordentligt innan och ser till att informera sig så väl som möjligt. Det gäller förresten alla beroendeframkallande mediciner i mina ögon. Viktigt ämne öht.
I hjärnan finns receptorer som GABA (gammaaminosmörsyra) ska binda till.
Det som ska hända är att inflödet av kloridjoner i nervceller ska regleras, för att oro och ångest ska dämpas.
Benzodiazepiner gör att GABA receptorerna med tiden "förtvinar". De kan inte fungera som de ska utan benzodiazepiner. Vilket är orsaken till att det är farligt/jobbigt att sluta.
GABA-systemet är oerhört komplicerat. Och oerhört intressant om man vill sätta sig in i det.
Det som ska hända är att inflödet av kloridjoner i nervceller ska regleras, för att oro och ångest ska dämpas.
Benzodiazepiner gör att GABA receptorerna med tiden "förtvinar". De kan inte fungera som de ska utan benzodiazepiner. Vilket är orsaken till att det är farligt/jobbigt att sluta.
GABA-systemet är oerhört komplicerat. Och oerhört intressant om man vill sätta sig in i det.
Återgå till Aspergare och vården