Schizotypal? (schizotyp personlighetsstörning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Schizotypal? (schizotyp personlighetsstörning)

Inläggav Wannabefree » 2009-07-14 14:39:31

Hej än en gång.

Måste börja med att informera om att jag är ganska manisk, eller ganska, är väl en underdrift. Har på allvar börjat försöka vad för slags människa jag är, för jag passar inte riktigt in på de grundläggande kriterier för AS. Men anser detta vara de bästa forum någonsin, med intelligenta och trevliga människor.

Skrev tidigare ett inlägg om någon kände igen sig, väldigt tunt manus, min tanke var att sammanfatta min tillvaro lite grann.

Har tillbringat all min lediga tid de senaste dagarna åt att läsa om de ena och de andra, kan inte riktigt sluta. : )

För att gå till frågan gjorde testet. http://similarminds.com/personality_disorder.html vilket jag naturligtvis tar med en nypa salt, men för första gången blev jag förvånad över utgången av testet.

Jag fick:

Paranoid |||||||||||| 42% 49%
Schizoid |||||||||||| 50% 53%
Schizotypal |||||||||||||||||||| 90% 53%
Antisocial |||||||||||||||||| 74% 47%
Borderline |||||||||| 34% 47%
Histrionic |||||||||| 34% 43%
Narcissistic |||||||||||||| 54% 41%
Avoidant |||||||||||| 42% 39%
Dependent |||| 14% 37%
Obsessive-Compulsive |||||||||||| 42% 40%
*scores in gray are the average web score

Vilket gjorde att jag började leta information, men allt jag hittills funnit är så stereotypt.

Någon som har en simpifierad men ändå logisk fundering över detta.

Tack på förhand.
Senast redigerad av Wannabefree 2011-05-04 20:29:48, redigerad totalt 1 gång.
Wannabefree
Ny medlem

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-14 14:56:47

Vilka konkreta saker (sätt att bete sig, tänka, svårigheter, sätt att vara sov) gör att du funderar om du passar in i schizotyp personlighetsstörning?

Hur väl stämmer in på dig det du läste?

Tillägg: Kan detta vara av intresse att läsa?
http://www.millon.net/taxonomy/index.htm

En tanke till: kan det vara så att du enbart kunnat få tag på stereotypt läsningsmaterial, eftersom denna personlighetsstörning är inte så väl forskat? Överhuvudtaget validiteten på begreppet personlighetsstörning är ifrågasatt av vissa, så vitt jag kommer ihåg.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:29:48, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo

Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Wannabefree » 2009-07-14 16:02:47

Hej.

Fortsatte att leta efter att jag postat inlägget, då hittade jag detta. även det väldigt stereotypt och generaliserande, men bäst hittills.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schizoid_p ... C3%B6rning

Det stod:

* Känslomässig kyla, likgiltighet eller reducerad känslosamhet.
* Begränsad kapacitet att uttrycka antingen positiva eller negativa känslor mot andra.
* Föredrar ihärdigt ensamma aktiviteter.
* Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och en avsaknad av lust att ha sådana.
* Oberörd av antingen beröm eller kritik.
* Känner glädje av få, om några, aktiviteter.
* Oberörd av sociala normer.
* Upptagen med fantasier och själviakttagelser.
* Avsaknad för lust av att ha sex med andra personer.

Förutom den andra och sista punkten, (om man ska generalisera, eftersom ingenting är ju svart eller vitt), stämde allt de andra extremt bra in på mig.

Jag läste även länken http://www.millon.net/taxonomy/index.htm
Men var för svår engelska för mig, tyvärr.

Det som kanske av andra ses som skrämmande, är att jag tycker att flera av de kriterier anser jag vara positiva, det gäller punkterna 3 - 8. Vad anser ni?
Wannabefree
Ny medlem

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-14 16:15:17

Hej igen!

Sorry för den engelska texten... Jag tänkte inte mig för...

En kommentar schizoid och schizotypal är olika saker, även om bägge klassas som excentriska personlighetsstörningar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Schizotyp_ ... C3%B6rning
(står tyvärr relativt lite där)
http://web4health.info/sv/answers/borde ... otypal.htm
(har inte läst vad det står, men det står mer än på wiki).

Jag tror man kan tolka kriterierna på olika sätt - positivt eller negativt -, beroende på vem man är och vad man tycker. Jag tycker också det är viktigt att fundera över anledningen till varför vissa saker stämmer in på en.
T.ex. "Föredrar ihärdigt ensamma aktiviteter" kan bero på olika saker för olika personer och då är det inte nödvändigtvis del av en personlighetsstörning.
TheBoxSaysNo

Inläggav Wannabefree » 2009-07-14 17:05:18

Halloj.

Tack för hjälpen, TheBoxSaysNo.

Nästan all text "out there" i dessa ämnen är ju på engelska, har inga svårigheter med vanliga texter, men var väldigt mycket fackord. No danger on the roof.

Kollade upp http://web4health.info/sv/answers/borde ... otypal.htm, där var grundkriterierna.

* har hänsyftningsidéer (dock inte av vanföreställningskaraktär)
* har underliga föreställningar eller magiskt tänkande som påverkar beteendet och som inte stämmer med gällande uppfattningar och normer i personens sociokulturella omgivning (är t ex vidskeplig, tror på klärvoajans, telepati eller ett "sjätte sinne"; hos barn och ungdomar bisarra fantasier eller fixa idéer)
* har ovanliga perceptuella upplevelser, inkluderat kroppsillusioner
* talar och tänker besynnerligt (t ex vagt, omständligt, metaforiskt, sirligt eller stereotypt)
* är misstänksam eller har paranoida tankar
* uttrycker inadekvata eller begränsade affekter
* ter sig udda, excentrisk eller besynnerlig i uppträdande eller yttre framtoning
* saknar nära vänner eller andra personliga kontakter utöver den närmsta familjekretsen
* känner stark social ångest som inte avtar vid närmare bekantskap och som är kopplad till paranoid rädsla snarare än till negativ självbild

Här stämde helt plötsligt inte något in på mig. förutom att jag gärna och nästan jämnt pratar metaforiskt.

Nu blev jag snurrig, kanske bara ska inse att jag inte är stöpt i "mainstreamformen" och ta vara på de positiva bitarna som inplanterats i mitt huvud.
Som det verkar är jag scizoid, manisk har bitar av AS och ADHD, men måste ju leva i en illusion, för alla, (enligt andra) onormala bitarna, ser jag som positiva.
Wannabefree
Ny medlem

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-15 4:36:19

Hej!
Anytime, det var så lite så.

Klokt resonemang.
Oavsett vad du har för eventuella diagnoser och hur du är som person, är det viktigt att inse och acceptera hur man är. Trvis man med hur man är och med de "onormala" bitarna så är det lugnt så länge man inte skadar sig själv eller andra.
Plus att självacceptans och insikt leder till personlig utveckling.
TheBoxSaysNo

Inläggav Moggy » 2009-07-15 7:43:12

Paranoid |||||||||||||||||| 78% 49%
Schizoid |||||||||||||||||||| 90% 53%
Schizotypal |||||||||||||||||||| 86% 53%
Antisocial |||||| 22% 47%
Borderline |||||||||||| 46% 47%
Histrionic |||||||||| 34% 43%
Narcissistic |||||| 26% 41%
Avoidant |||||||||||||||| 62% 39%
Dependent |||||||||||| 46% 37%
Obsessive-Compulsive |||||||||||| 50% 40%

Rätt övertygad om att jag skulle bli bedömd som schizotypal och schizoid, det mesta där stämmer in på mig.

Fast saken är ju att jag har ett "sjätte sinne", ett intuitivt sådant....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 20:29:48, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav MsTibbs » 2009-07-19 20:14:57

Jag fick också väldigt högt på bl a borderline på det där testet, men ska nog ta det med en nypa salt.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Återgå till Aspergare och vården

Logga in