Utredning och diagnoskriterier

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utredning och diagnoskriterier

Inläggav andersson » 2009-07-12 18:12:38

Hejsan!

Jag har genom att läsa en hel del på olika forum och genom att ha gjort flertalet olika tester på nätet konstaterat att jag med största sannolikhet har både AS och ADHD.

Jag har varit sjukskriven med både aktivitetsersättning och sjukersättning under flera år. Nu är det enligt FK snart dags med antingen permanent sjukbidrag eller friskskrivning. Då jag inte är i kondition att börja arbeta tror jag att jag behöver en diagnos för att få permanent sjukbidrag. Stämmer detta?

Vad är det i så fall för utredningar jag behöver göra och hur går dessa utredningar till?

/Andersson
Senast redigerad av andersson 2011-05-04 20:28:55, redigerad totalt 1 gång.
andersson
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-07-12

Inläggav teddan » 2009-07-12 18:32:37

Här har du en länk som TheBoxSaysNo skrev i en annan post på forumet (denna då inriktning för utredning av vuxna).

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html

Om jag förstår rätt i det du skriver är att du då måste göra en utredning för att klargöra från en läkares synpunkt/få ett intyg att du har AS/ADHD..
Senast redigerad av teddan 2011-05-04 20:28:55, redigerad totalt 1 gång.
teddan
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-07-02

Inläggav Kvasir » 2009-07-12 19:04:45

En diagnos ger inte med någon automatik sjukbidrag av något slag. Det är fortfarande FKs bedömning av din arbetsförmåga som avgör.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:28:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav dragonslayer » 2009-07-12 19:10:18

Med en asperger/adhd-diagnos har du ändå större chans att få sjukbidrag. Reglerna talar om en sjukdom/arbetsoförmåga som kommer att finnas för all överskådlig framtid, och visserligen jobbar ju många med asperger/adhd, men kan man inte jobba, är ändå denna diagnos "enklare" (oftast) att få sjukbidrag för. Om du nu t ex är sjukskriven för ångest och depression, så kan de hävda att det är botbara sjukdomar och att du ska ut och jobba. Reglerna har blivit väldigt knäppa, nu är det antingen sjuk för livet eller ut och jobba ihjäl dig.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:28:55, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv
 
Inlägg: 236
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Södermanland

Inläggav Saga » 2009-07-12 21:30:32

dragonslayer skrev:Med en asperger/adhd-diagnos har du ändå större chans att få sjukbidrag. Reglerna talar om en sjukdom/arbetsoförmåga som kommer att finnas för all överskådlig framtid, och visserligen jobbar ju många med asperger/adhd, men kan man inte jobba, är ändå denna diagnos "enklare" (oftast) att få sjukbidrag för. Om du nu t ex är sjukskriven för ångest och depression, så kan de hävda att det är botbara sjukdomar och att du ska ut och jobba. Reglerna har blivit väldigt knäppa, nu är det antingen sjuk för livet eller ut och jobba ihjäl dig.


Ja men tänk på att att även om man får permanent sjukersättning så kan detta hävas om man i framtiden känner att man skulle klara ett jobb. Sen vet jag att med tidsbegränsad sjukersättning har man rätt att jobba ett visst antal timmar. Så är det väl även om man har permanent sjukersättning?
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 20:28:55, redigerad totalt 1 gång.
Saga
 
Inlägg: 358
Anslöt: 2009-06-18

Inläggav dragonslayer » 2009-07-12 21:36:44

Jo visst får man bryta en permanent sjukskrivning. Men det är inte direkt lätt att få den till att börja med. Att få den tidsbegränsade var lättare, men nu finns den ju inte.

Alltså, behöver man en långvarig sjukskrivning så är en diagnos viktig.

Andersson, kolla fort om du kan bli skickad till test eftersom det kan vara väntetider.

Min psykdoktor skickade mig. Jag fick göra en massa mentala tester typ och intervju. Det var ett neuropsykiatriskt team som diagnosticerade mig.

Nu ska min nya psykdoktor skicka mig för att testa ADHD. Har ingen aning om hur det testet går till.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:28:55, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv
 
Inlägg: 236
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Södermanland

Inläggav andersson » 2009-07-14 17:04:26

Hejsan!

Av era svar förstår jag att det kommer att bli ganska omfattande utredningar. Känns ganska psykiskt påfrestande...

Tack för era inlägg!
andersson
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-07-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in