Önsketråd om bättre sökning, höjdpunkter m.m.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Önsketråd om bättre sökning, höjdpunkter m.m.

Inläggav jonsch » 2009-07-12 16:39:37

Moderator Barracuber:
Knoppar av ny önsketråd för ideer till förbättringar för att söka fram gamla favoritinlägg (antingen egna eller andras) man har vaga minnen om men inte vet när eller i vilken tråd de skrevs.

Exempel på ideer:

* historiksajt med avancerad sökning
* kunna (enklare) söka på viss medlems inlägg
* kunna söka på trådtitel

--------

En dröm som plockas fram ibland vore ju något enkelt sätt, för nya och gamla, att hitta "intressanta" gamla trådar. På det här forumet kompletteras väl de vanliga "intressanta" ämnena (sex, brottslighet, rättvisa...) med exempelvis myndighets- och läkarbemötande, ordvitseri...

De vanligaste ämnena/frågorna är väl en annan femma, det är nog rentav bra om det ideligen startas nya trådar om dem, med ständigt nya personliga vinklingar. Det skulle nallen kanske stå ut bättre med om bara också de intressanta diskussionerna hölls vid liv, kanske i.a.f., om jag förstått honom det minsta lilla.

Vill man hitta "intressanta" respektive "vanliga" ämnen så är det väl bara att ordna en omröstning och sedan räkna om framröstade "intressanta" verkligen är ovanliga d.v.s. värda att lyftas fram. Jag tror det skulle funka men men, jag tänker inte organisera det själv (om ingen ber mig...).
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:29:01, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav barracuber » 2009-07-12 16:58:04

Det finns ett väldigt stort behov att det du skriver, jonsch.

Det är både ett tekniskt problem (att gräva effektivt i en väldigt stor mängd inlägg), samt ett logistiskt problem (vem/vilka ska göra det).
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:29:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav jonsch » 2009-07-12 17:12:04

Kan man börja på en höft? Skapa en kanske låst avdelning dit vem som helst kan dra gamla trådar när den kommer att tänka på dem? Samtidigt som man ordnar en omröstning där de framdragna bedöms som "intressanta" eller inte, på något hyfsat smart sätt (en omröstning där minoriteter liksom kan vinna, behöver det nog vara).

Men det vore ju ingen permanent lösning om ens någon lösning alls så vi ska kanske vänta på bättre idéer.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:29:01, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Inläggav barracuber » 2009-07-12 17:23:53

jonsch skrev:Kan man börja på en höft? Skapa en kanske låst avdelning dit vem som helst kan dra gamla trådar när den kommer att tänka på dem? Samtidigt som man ordnar en omröstning där de framdragna bedöms som "intressanta" eller inte, på något hyfsat smart sätt (en omröstning där minoriteter liksom kan vinna, behöver det nog vara).

Men det vore ju ingen permanent lösning om ens någon lösning alls så vi ska kanske vänta på bättre idéer.

Det finns förstås hur många olika sätt som helst att designa det på. Men utgångspunkten oavsett vilken modell man väljer måste ju vara medlemmarnas önskemål och behov. Man borde nog börja där.

Men nu ligger vi OT. Jag har bara min lilla handdator de närmaste veckorna. Jonsch kan du eller någon annan skapa en separat tråd för detta ganska spännande ide'projekt, om det inte redan finns? Vet att Zombie är mycket intresserad att detta.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:29:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav barracuber » 2009-07-12 17:41:07

jonsch skrev:Det finns ingen gammal tråd på riktigt samma tema men den nya blir snyggast om man länkar till denna och det fixar jag löjligt nog inte just nu.

Jag kan be en annan moddare att splitta den här tråden senare ikväll. Hmm vad ska man kalla projektet? Höjdpunkter? Best Of Aspergerforum? AF´s Greatest Hits? Zombie? Har du något bra uppslag?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:29:06, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Ensamflickan » 2009-07-13 15:11:24

Jag förstår inte vad en omröstning ska vara bra för. Är det inte bara fritt fram för den som är trött på nuvarande diskussioner att gräva fram en gammal diskussion, och se om det finns intresse att diskutera vidare om det? Antingen genom sökfunktionen, eller bara bläddra bakåt tills man hittar nåt intressant...

Eller varför inte starta en ny tråd om det man vill diskutera? Själv tycker jag det är jobbigt, när man hittar ett trådämne som verkar intressant, att läsa igenom fem sidor som skrevs för 2 år sen, innan man kommer till ett aktuellt inlägg...

Och jag tänker då inte "anpassa mig efter grupptrycket" och börja diskutera i ett för mig ointressant ämne, bara för att det blir framröstat som "mest intressant"... :-)019
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 20:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv

Anslöt: 2007-03-16

Inläggav jonsch » 2009-07-13 16:55:45

Poängen med en områstning skulle ju vara att moddarna därmed kunde få veta vilka som var de "intressanta" trådarna, så att dessa kunde hållas särskilt lättfunna för evigt, på något sätt.

Tack vare att de vore särskilt lätta att hitta så skulle deras diskussioner kunna blomma upp så fort någon blev litet biten. Intresset skulle inte längre kvävas i sin linda i ett hav av andra trådar, istället skulle man lätt hitta trådar med inlägg som gav hållpunkter åt ens famlande tanke.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:29:06, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Inläggav weasley » 2009-07-13 17:27:39

Det finns redan en metatråd med länkar till användbara trådar högst upp i de flesta forumdelar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:29:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav jonsch » 2009-07-13 17:41:01

Aha! Lysande! Kan vi göra dem allmänt kända på något sätt eller åtminstone byta namn på dem till något i stil med "'Intressanta' trådar"?

Det finns ju en risk för att de blir fyllda med "ointressanta" om man inte sållar m.h.a. någon lämplig slags omröstning men just nu räcker det nog såhär.
jonsch

Inläggav Liebert » 2009-07-17 0:13:14

Att fixa så att medlemmar kan sätta poäng på trådar är troligen genomförbart. Då kan man enkelt lista det "bästa" innehållet på forumet. Skulle vara rätt intressant.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare

Anslöt: 2005-10-10

Inläggav jonsch » 2009-07-17 0:38:19

Hum. Om man satte poäng på trådar så skulle väl trådar med vanliga ämnen få skyhöga, det vore ju att missa poängen vi jagar i den här tråden. Två slags poäng då möjligen (men det verkar tekniskt bökigt), ett för vanlighet och ett allmänt. De skulle man ju hitta de ovanliga men intressanta eftersom de skulle ha få fåtaliga höga poäng för vanlighet men många höga allmän-poäng.

weasleys förslag, förbättrat exempelvsi enligt vad jag svamlade om, är kanske dock snabbare genomförbart.
jonsch

Inläggav Liebert » 2009-07-17 1:51:34

Förstår inte riktigt varför man ska (om man öht kan) dela upp intressanta trådar i två olika kategorier, och varför skulle den ena få högre snittpoäng per automatik än den andra? Det enda sättet att säkert veta vilka trådar som medlemmarna tycker lyfter sig över mängden är att alla får poängsätta alla trådar, utifrån sina egna preferenser. I annat fall speglas urvalet bara av smaken hos den som står för selekteringen. Ytterligare en avgörande fördel är naturligtvis att det är en helt automatiserad funktion.
Liebert
Grundare

Inläggav jonsch » 2009-07-17 2:04:09

Liebert, den här tråden är avknoppad från "Varför?". "Varför" handlar delvis om att trådar i de enda ämnen som är riktigt intressanta för exempelvis mig och nallen, lätt drunknar bland alla trådar i vanligare ämnen. Då tappar forumet exempelvis oss extremt logiskt/naturvetenskapligt inriktade - och detta forum är väl delvis tänkt för extremer? Jag har hittat fler intressanta sådana här än någon annanstans och det hoppas jag är en avsikt med det hela.

Förklarar det vår önskan att skilja mellan vanliga och "intressanta"?

[EDIT] Det skulle väl oundvikligen bli alla möjliga smakers representanter som stod för utväljandet av "intressanta" och/eller bortväljandet av "vanliga". Vinklingen skulle bli välbalanserad, tror jag.
jonsch

Inläggav Liebert » 2009-07-17 14:28:09

Då skulle jag förorda en individuell lösning med ett privat arkiv där man kan samla sina intressanta trådar, smaken är ju som bekant delad. Detta är i praktiken redan möjligt genom funktionen "Dina bevakade ämnen" men kan säkert göras bättre/tydligare.

En sådan lösning hindrar inte att man även inför ett poängsystem som jag talade om förut.
Liebert
Grundare

Inläggav Alien » 2011-02-26 3:45:12

Det är inte lätt att samla trådar i olika ämnen. Det innebär att man måste söka på vissa ord, vilket fungerar bra iofs med Avancerad sökning.

Men tyvärr tar det tydligen för mycket kraft från forumet, för rätt som det är får man beskedet "det ska inte vara mera här". Dvs: "För att minska belastningen på servern har forumadministratören begränsat hur ofta man kan utföra sökningar. Var vänlig vänta en stund och försök sedan igen."
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in