Ny här... utredning Aspergers för min son (6 år)

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny här... utredning Aspergers för min son (6 år)

Inläggav ako » 2009-07-12 14:57:08

Hej!

Är ny här... min son, 6,5 år, ska påbörja en utredning- de misstänker Aspergers. Han har gjort ett Wisc test som visar på ojämn profil och vi har fyllt i ett formulär om hur vi upplever sonen. Nästa steg är en läkarundersökning, allmän sådan. Vi vet redan idag att han är överrörlig i leder och det ställer till det ytterligare för honom, jobbigast har han det med finmotoriken- där är han som en 4-åring.
Annars är han väl som 6-åringar är mest- ständigt i rörelse och vetgirig.
Det som har varit lite utstickande med honom sen han var 1½ år är att han har väldigt svårt för förändringar och socialt samspel- förstår inte roll-lekar etc.

Jag är lite nyfiken på hur går utredningen till när man kommer till Hab? Vad gör de där? Hur har ni andra fått hjälp? Och hur har era barn klarat skolan? Jag är lite orolig hur det ska bli nu när han börjar 1a klass- med läsa och skriva och sånt, han har ju som sagt svårt med finmotoriken och kan inte skriva men skolan har lovat honom hjälpmedel- nåt alfa?
Senast redigerad av ako 2011-05-04 20:28:49, redigerad totalt 1 gång.
ako
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2009-07-12
Ort: Ludvika

Inläggav teddan » 2009-07-12 16:48:01

När jag fick min diagnos 2000 så gjorde jag en massa tester på Hab i Uppsala.

Jag fick göra följande tester:

Leiter-R Brief IQ (VR-batteriet)
Claesson-Dahls test för inlärning och minne
WAIS-III (Wechsler Adult Intelligence Scale)
Leiter-R Uppmärksamhet och minnesbatteriet (minnesprocess)
Trailmaking A+B
Wender Utah Rating Scale
ADOS-G modul 4

För mig var det väldigt jobbigt då jag inte ville göra dom, men nu då jag tänker efter så har det hjälpt mig mycket att veta hur jag funkar som person och vad jag behöver hjälp med.

Edit:
Nu senast har jag fått göra dessa:

Ordkedjor, Stanine 6 samt bokstavskedjor, Stanine 4
LS-mtrl Läsförståelse 2

Och det visade sig att jag fortfarande har svårt att tolka/förstå text och ord. Med följande kommentar i papperna (läser långsamt, har svårt för ord och text-förståelse motsvarande knappt förmågan i åk5)..

Men alla är vi olika, men alla dessa tester som jag har fått göra under alla år har hjälpt mig att bättra mig på vissa specifika områden och lära mig mer.
Senast redigerad av teddan 2011-05-04 20:28:49, redigerad totalt 1 gång.
teddan
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-07-02

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-12 17:51:28

Det här är kanske också till hjälp:
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... g_av_barn/

Tillägg: Jag antar att de kommer också att göra en observation med testet ADOS, där man tittar på barnets samspel, kommunikation och vissa beteenden under semi-strukturerade situationer som testledaren skapar..

Alphasmart kanske? för skrivandet alltså... Jag har hört att det är ett bra hjälpmedel... det är inte värt att barn som har svårt med finmotoriken ska sitta och slita med att försöka skriva längre texter för hand..

Vad hab gör kan se olika ut från stället till ställe, men i stora drag är basen väl lik...
Jag hittade nu ett översiktligt program som man har i Skåne just för personer med autismspektrumtillstånd...
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=189494
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in