Ensam uppfinnare

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ensam uppfinnare

Inläggav jonsch » 2009-07-11 18:35:16

Jag tror jag just råkade uppfinna ett datorspel med samma potential som Tetris. Eller också inte, nån måste försöka programmera det innan det visar sig om idén är värd något alls men det är inte problemet.

Dilemma 1: OM man lyckats uppfinna något hejdundrans bra, hur gör man då för att orka låta bli att ta hjälp av opålitligt folk med att utveckla idén till något säljbart, när ens största problem i världen är att man är ensam?

Jag är omgiven av vägar till lyckan men för mig är de alla som madrasser, om jag vore bunden till händer och fötter och förhindrad att spotta. Även om det inte finns någon hindrande mur bakom madrasserna i min cell utan bara FRIHET så klarar ajg bara inte att äta mig ut genom det dammiga dunet.

M.a.o. skulle jag kunna lära mig programmera själv, göra det och sedan patentera min uppfinning och därefter ta kontakt med affärspartner men, då skulle mitt liv vara torftigt, dyrt och ensamt för månadsvis framåt.

Dilemma 2: Uppfinningen är sprungen ur en elegant matematisk idé som jag tror är hejdundrans bra den också. Tanken var att jag skulle skapa mig ett liv utan att använda den idén och sen, när jag vore ganska lycklig, skulle jag skaffa gehör för det matematiska - men det sprack ju nu. Släpper jag spelet så kommer nog andra att återskapa min matte och utveckla den längre än jag själv hunnit. Vet nån händelsevis hur man "patenterar" en matematisk idé, när man inte ens har någon respektingivande utbildning?
...

Fan. *sätter mig och mår dåligt över en sci-fi-antologi*

/ J (byter signatur när jag tjingat matten)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Trolsk » 2009-07-11 19:10:24

Det låter intressant. Hur komplicerat är det?
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav carl » 2009-07-11 19:16:15

Jag utvecklar för närvarande dataspel och det du gör med dessa är att du utvecklar dem och släpper dem före alla andra.
Sen gör någon annan något som teoretiskt är bättre, men eftersom du var först så är det värt mer. Du ligger trots allt före i kunskap och kan fortsätta utveckla till ännu bättre saker.
Du kan inte ta patent på det. Du har ju copyright på allt du gör, men det är lätt att smita runt den särskilt med spel.
Jag kan göra ett spel exakt som tetris men kalla det petris, men vem fan vill köpa det?

Tips:
Skaffa någon sponsor som kan hjälpa med kunskap och pengar.
Du bör lita på de du presenterar iden för.
Att göra något själv kan göra att kvaliten blir sämre.
Iden är inte huvudsaken utan det är hur väl den byggs upp.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav jonsch » 2009-07-11 19:53:31

Tack, carl!
carl skrev:Du kan inte ta patent på det. Du har ju copyright på allt du gör, men det är lätt att smita runt den särskilt med spel.

Det ante mig och det gör ju saken ännu krångligare. Man har bara en chans, det måste bli i stort sett perfekt från början om man ska kunna få något alls av kakan.

Då vore det ju bra om det gällde att
carl skrev:Sen gör någon annan något som teoretiskt är bättre, men eftersom du var först så är det värt mer. Du ligger trots allt före i kunskap och kan fortsätta utveckla till ännu bättre saker.

Min uppfinning är för enkel. Trolsk, så är det. Den går att använda som byggkloss i stora spel men kunskapen man har när den själv är färdig kan vilken programmerare som helst tillägna sig på ett kick, utgår jag ifrån.

Men jag ska i alla fall ta till mig rådet att se till att programmeringen blir i stort sett fulländad från början. Ack den som inom kretsen av riktiga vänners riktiga vänner hade ett halvt dussin riktigt duktiga programmerare...

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav carl » 2009-07-11 20:00:32

Jag hoppas du förstår att ens egna syn på vad som är genialiskt kanske inte stämmer överrens på vad andra ser som genialiskt.
Tänk på hur många ideer, böcker, uppfinningar m.m. som blivit refuserade direkt vid första försöket, men som sen hundra år senare hyllas som genialiskt. Och då har personen med iden sålt hela iden för en brödkant typ.

Men det kan också vara så att iden är dålig.
Du kommer nog inte ifrån att du måste förklara iden för många personer du inte känner, men skriv inte ut den på internet iallafall.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav jonsch » 2009-07-11 23:09:14

Det där ger sig, carl. Idén är så bra som den är och faller den i god jord så gör den. Det är inte problemet.

Det där att berätta för folk till höger och vänster är det nog ingen vits med, med en så enkel idé att alla som hört om den kan återskapa den. Det innebär kanske att den måste lanceras med mun-till-mun-metoden snarare än via en investerare. Det kanske alltså inte går att tjäna några pengar alls på en så enkel idé (google-algoritmen är nog betydligt komplexare) men det må vara hänt i så fall. Det är inte heller problemet.

Första problemet är ju att hitta pålitligt folk, nämligen duktiga programmerare. Kan man inte tjäna pengar blir det väl på sätt och vis ännu svårare att hitta såna...
Jag vill nämligen åtminstone ta äran av att ha fixat det, om det nu som sagt är uppåt Tetrisnivå. Gudarna ska veta att jag behöver meriter.

Till det kommer Dilemma 2.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav carl » 2009-07-11 23:41:30

Du skulle kunna testa med typ almi eller nåt liknande för egenföretagande. De ger stöd och rådgivning under sekretess. Dessutom kan man ha möjlighet till bidrag eller lån för nyföretagande.

Tekniskt beror det ju lite på hur iden bäst kan utformas. Vad är det för slags spel?
Tex jag tycker ju att tetris bästa plattform var gameboy:en.
Olika spelformat kräver olika kunskap och kontakter.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav jonsch » 2009-07-11 23:51:02

Mm. Ska fundera på det där men även Almi och liknande brukar tjtockna till madrassväggar efter första kontakten, har jag egen och andras erfarenhet av. De har liksom föga andra kontakter att erbjuda än sig själva.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav jonsch » 2009-07-13 16:01:13

Dilemma 2 har idel luddiga lösningar. Jag har kollat respektive hört mig för och såhär är det:

* upphovsrättslagstiftning skyddar form, exempelvis texter men den skyddar inte idéer. Det är alltså legalt sett helt fritt fram att sno en matematisk landvinning och publicera i eget namn eller använda till egen, patenterbar, uppfinning.

* Matematiker litar i stort sett på att de alla håller sig sig till denhederliga principen att inte använda andras idéer för enbart egen vinnings skull.

* Antingen kan man publicera själv, på nätet, eller så kan man vända sig till en matematisk tidskrift. Publicerar man själv så finns dock ingen som verifierar att man själv verkligen var först med att publicera saken.

*Alla matematiska tidskrifter skulle ta även en ensidesartikel från mig på allvar. Om de fann den värd att publicera så skulle dock det beslutet i de flesta fall låta vänta på sig flera månader. Dock kräver de flesta att man inte samtidigt försökt publicera någon annan väg.

Så ligger landet. Vill man sen tjäna pengar på sin matte så gäller det väl att antingen få en akademisk tjänst (själv kan jag väl möjligen drömma om en hedersdoktorshatt) eller att bli egen eller andras matematiska konsult för någon applikation.

..........................................

Jag kan inte sluta misstänka att jag aldrig skulle få min artikel publicerad av någon tidskrift, men att många ändå utan särskilt samvetskval skulle använda min idé till artiklar som skulle bli publicerade. Min idé är ju så enkel, det vore nog svårt att låta bli att komma på hur man kan använda den själv. Den är nog samtidigt så enkel att de flesta skulle tycka att de själva gjort allt det väsentliga av jobbet när de skrivit ihop en egen femtiosidors artikel där min idé bara är en pusselbit bland tjogtals andra.

Eftersom jag fortsätta att surt tro så, så får jag väl bevisa det genom att publicera själv, trots allt. Applikation har jag ju redan.

Nog måtte det väl finnas många med liknande sura tro och kanske bevis - eller motbevis! Undrar hur man hittar dem? Inom matte och programmering väl då främst.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Lakrits » 2009-07-13 16:20:56

Publicera ditt bevis i en matematisk tidskrift, så får du samtidigt beviset prövat. Och var inte rädd för att ratas p.g.a. "dålig" utbildning i ämnet. Charles Darwin var t.ex. självlärd och många av Sveriges kunnigaste botaniker och entomologer är sprungna ur amatörmyllan. De är som du, tillräckligt nördiga och talangfulla för att bli sjuhelsikes bra på sin hobby.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav jonsch » 2009-07-13 16:31:18

Tack, det gör mig litet hoppfull att någon skriver så, Lakrits! Mitt problem är visserligen att mitt verk inte bevisar något, snarare är det en struktur av (som jag ju tror) väldigt användbara axiom. Jag är rädd att ingen vet hur de ska bedöma sådant men som sagt, jag känner mig uppmuntrad nu!

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav carl » 2009-07-13 19:17:35

Det låter väldigt spännande det du håller på med. Även om det är fruktansvärt otydligt vad fan du har kommit på.:wink:
Du skulle ju behöva referentgranska det du har gjort. Jag skulle gärna göra det om jag kunde påstå att jag var professionell matematiker, vilket jag inte är.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav jonsch » 2009-07-13 19:21:36

Svar på volley: Du menar kolla om liknande saker gjorts, eller vad betyder "referensgranska"? Jag vet inte hur i så fall. Som amatör har jag ju väldigt dålig kunskap om vad vad saker kallas för.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav carl » 2009-07-13 19:26:26

jonsch skrev:Svar på volley: Du menar kolla om liknande saker gjorts, eller vad betyder "referensgranska"? Jag vet inte hur i så fall. Som amatör har jag ju väldigt dålig kunskap om vad vad saker kallas för.

/ J


http://sv.wikipedia.org/wiki/Peer_review
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Lakrits » 2009-07-13 19:27:09

jonsch skrev:vad betyder "referensgranska"?

Att du skickar artikeln för prövning och ev. publicering i en vetenskaplig tidskrift. De har referees (bedömare) som läser igenom artikeln och bedömer om det är tillräckligt bra vetenskap för att få publiceras i tidskriften ifråga. Jag gör sådant då och då, fast inte matematik, förstås.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav jonsch » 2009-07-13 19:34:37

Aha. Tack båda två. Då har jag det svenska ordet också, det känns alltid olustigt att vara hänvisad till engelska ord som man inte ens vet om huruvida de är verb eller substantiv.

Jag kanske gör så, trots allt, låter referensgranska alltså. Och carl, det är ju finfint att jag inte råkat försäga mig. :wink:
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:28:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav r00t » 2009-07-17 6:28:54

En idé på hur du skulle kunna förmedla din idé är att ta kontakt med någon/några som representerar demoscenen (http://en.wikipedia.org/wiki/Demo_scene). Det är vanligt att dessa människor ligger i absolut framkant när det gäller nya tekniska innovationer inom så väl datorgenererad konst som idéer liknande den du säger dig ha.

Saker som produceras inom denna subkultur har en tendens att bli mainstream först åratal efter att de cirkulerat i dessa kretsar.

Om du behöver tips på vilka grupper som är mest välrenomerade och eventuellt även personer att kontakta hjälper jag gärna till.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in