Risken att förlora pensionen - Inte våga prova nya saker

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-07 18:19:58

Josef1 skrev:Försöker de tvinga mig in i arbete kommer det att gå väldigt illa och många kommer bli lidande.


Hm....kan du skilja på ett allmänt resonemang och ett angrepp på din person?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Josef1 » 2009-07-07 18:49:30

Bjäbbmonstret skrev:Hm....kan du skilja på ett allmänt resonemang och ett angrepp på din person?


Hurså?
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Mariette » 2009-07-07 18:49:49

Josef1 skrev:Jag får ju inte maximalt bostadstillägg nu. 2500 betalar jag direkt till pappa varje månad. Så 13 000 är med det maximala bostadstillägget, teoretiskt alltså.

FK rådde oss även att söka handikappersättning, vilket beviljades. Det är en extra slant som för mig gör stor skillnad. I praktiken är jag ju så socialt handikappad att jag inte kan arbeta eller ens studera. Grejen är den att jag inte ens kan testa och se ens hur en ideell sysselsättning hade varit, eftersom jag då riskerar att förlora pengar.

Den läkaren som först rekommenderade förtidspension såg att jag var mycket aggressiv i relation till samhället. Därför ansåg hon också att rehabilitering inte skulle fungera, då alla tidigare försök till anpassad pedagogik/stöd i t.ex skolan misslyckats totalt. Jag var dels för intelligent/självmedveten, dels för aggressiv och motsträvig. Hon ansåg, helt riktigt, att detta medförde socialt handikapp för livet. Jag hatade henne då men idag är jag tacksam, hon räddade troligen mitt liv genom att rekommendera förtidspension så tidigt.


Det låter som att pappsen är mycket intresserad av dina bidrag och var det måntro han som såg till att du fick dem och får behålla dem?
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 20:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Josef1 » 2009-07-07 19:29:47

Mariette skrev:Det låter som att pappsen är mycket intresserad av dina bidrag och var det måntro han som såg till att du fick dem och får behålla dem?


Det var ju mina föräldrar som en gång i tiden, på läkares inrådan, ansökte om förtidspension. Däremot får ju inte min pappa ett öre utöver det jag betalar för att bo hemma idag. Det är i praktiken mitt bostadstillägg som går till honom.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-07 19:37:16

Josef1 skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Hm....kan du skilja på ett allmänt resonemang och ett angrepp på din person?


Hurså?


För att jag skrev inte mitt inlägg som ett angrepp på din person men du verkade ta åt dig av det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-07 20:53:00

earlydayminer skrev:Då kan man åtminstone visa att man inte är någon ohyfsad jävla ungjävel som inte kan visa sin tacksamhet för att livet varit jobbigt.
Det är den attityden som gör mig trotsig och otacksam. Livrädd och arg på en och samma gång. Ett jagat villebråd. När man är bidragsberoende blir man behandlad som en unge som inte har några som helst rättigheter, bara skyldigheter. Ständigt hotad med indragna bidrag.

Ungefär som när de hotar skolkande barn med polishämtning.

earlydayminer skrev:Det finns inte mycket i den här världen jag stör mig så mycket på som otacksamhet när man får leva "gratis".
Och jag stör mig i liknande grad på att jag förväntas vara übertacksam för att jag blir försörjd av sekten "vi skattebetalare". Och att folk anser sig ha rätt att behandla mig och tilltala mig som om jag vore en undermänniska för att jag är i den sits jag är.

earlydayminer skrev:Det handlar om att se sig runt omkring, fatta att man troligtvis inte har det så jävla dåligt ändå, förstå vilken tur man har som blev beviljad ytterliggare en månad med mat, dryck, boende och el.
Barnen i Afrika typ. Jag vet hur det är att inte bli beviljad månatligt bidrag för att man varit olydig. Det är horribelt. Speciellt om man inte är tillräckligt deprimerad för att vilja ta livet av sig just då.

Jag vet inte. Tacknämligheten är som bortblåst efter x antal år i svängen. Solidariteten är bytt mot misantropi.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:21:56, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav msitua » 2009-07-22 8:55:07

Jag är glad att jag är Svensk medborgare som lever i Sverige och därmed kan ta del av välfärdsmaskineriet. När jag blir stadsminister så skall jag förändra en del dock.

Jag skulle vilja minska de uttryck från FK som skrämmer oss sjuka människor och gör oss mer paranoida än när vi kom in i systemet. Rent uppriktigt kan jag säga att FK skrämmer mig, "det är som en kittel som kokar som jag ständigt måste vakta för att den inte skall koka över".

Jag önskar verkligen att jag inte behöver vara rädd. Ofta så visar SVT upp berättelser där personer som försöker sig på olika hobbys och sedan så anser FK att, "jamen, du kan göra denna hobbyn så därför kan du arbeta". Sådana berättelser generar en rädsla inom mig som önskar att jag bara kunde fly bort till en värld av "hundvalpar och behagligt solsken".

MVH
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:21:56, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Noli » 2009-07-22 11:12:49

Även en värld fyllt med katter och kattungar också och inte bara hundvalpar och solsken.

Ja jag tycker också att det är tragiskt att FK låter sjuka leva i fattigdom i stället för att leva ett bra liv med bra ekonomi när man har sjukdom, skada, utbrändhet eller funktionshinder

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 20:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav msitua » 2009-07-22 12:07:24

Jag är allergisk mot katter :(
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in