Förstår min kompis ansiktsuttryck
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Förstår min kompis ansiktsuttryck
Jag grundar hur andra känner och tänker på hur de låter, hur de rör sig och vad de säger. Inte alls på ansiktet. Kan läsa ansikten halvdant, men ofta säger de inget till mig. Tidigare visste jag inte ens att jag inte kunde detta, jag var inte intresserad. Nu har jag en kompis som var autistisk eventuellt som liten, men inte är det nu. Mja. Asperger som diagnos fanns inte när hon var liten. Nu har hon pga hög IQ kunnat kompensera och har ett slags vanligt liv, fast lite ovanligt. Men hon fungerar med arbete, i familjen och socialt. Annars är hon udda och har en del skumma savantsaker för sig. Mitt stora problem nu är att jag förstår hur hon tänker och känner bara jag ser på henne. Detta har aldrig hänt med vare sig AS eller NT tidigare. Jag vet inte vad jag ska säga, för jag har tittat på henne mer än lovligt....
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 20:18:37, redigerad totalt 1 gång.
Kan du vara kär?
I mina öron låter det så, för jag tittade helt annorlunda på min nuvarande fästmö när jag blev kär i henne (innan jag fattade det själv, det var NT-bekanta som såg det först).
I mina öron låter det så, för jag tittade helt annorlunda på min nuvarande fästmö när jag blev kär i henne (innan jag fattade det själv, det var NT-bekanta som såg det först).
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:18:37, redigerad totalt 1 gång.
Nja. Tror inte det. Jag försöker inte titta så mycket. Men jag är så fascinerad av att jag faktiskt kan läsa henne. Det känns som jag helt plötsligt fått ett sjätte sinne.
En intressant tråd 
Nyfiken på vad du kommer att komma fram till med tiden, deadpoet.
Hur kan man veta att man verkligen förstår hur den andra tänker/känner och att man inte bara "fyller i" för att få en helhet?
Det är i alla fall gott att du hittat någon du kan ha god kontakt med!
Får jag fråga vad det är för savantsaker din kompis sysslar med?
(låter spännande!)

Nyfiken på vad du kommer att komma fram till med tiden, deadpoet.
Hur kan man veta att man verkligen förstår hur den andra tänker/känner och att man inte bara "fyller i" för att få en helhet?
Det är i alla fall gott att du hittat någon du kan ha god kontakt med!
Får jag fråga vad det är för savantsaker din kompis sysslar med?
(låter spännande!)
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:18:37, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Ingen har direkt märkt något. Jag har nog inte rätt alla gånger om vad hon tänker och känner, men det verkar passa in i sammanhanget. Ibland har jag frågat. Vad gäller de andra har jag ingen aning, såvida det inte rör sig om extrema känsloyttringar.
En annan kompis har jag lärt mig hur hon tänker (hon är komplicerad), men hennes ansiktsuttryck ger mig just inga ledtrådar alls. Nu är inte mina kompisar något genomsnitt, tror att de alla har någon form av neuropsykiatrisk uddahet. Så de kanske inte har en normal mimik. Jag har faktiskt ingen aning. När jag tänker efter, är den avläsbara person rätt genomskinlig på andra sätt oxo. Som tonfall. Fast just det kan bara jag och inte mina andra kompisar läsa av. Kanske har jag bara hamnat typ på hennes våglängd.
Hon har t ex sifferminne som heter duga. Hon hade ett jobb där hon mötte massor av folk, och hon kunde samtligas personnummer, det fastnade bara efter att ha sett det en gång och att det var flera tusen människor verkade inga problem.
En annan kompis har jag lärt mig hur hon tänker (hon är komplicerad), men hennes ansiktsuttryck ger mig just inga ledtrådar alls. Nu är inte mina kompisar något genomsnitt, tror att de alla har någon form av neuropsykiatrisk uddahet. Så de kanske inte har en normal mimik. Jag har faktiskt ingen aning. När jag tänker efter, är den avläsbara person rätt genomskinlig på andra sätt oxo. Som tonfall. Fast just det kan bara jag och inte mina andra kompisar läsa av. Kanske har jag bara hamnat typ på hennes våglängd.
Hon har t ex sifferminne som heter duga. Hon hade ett jobb där hon mötte massor av folk, och hon kunde samtligas personnummer, det fastnade bara efter att ha sett det en gång och att det var flera tusen människor verkade inga problem.
Ursäkta...
Ett typiskt NT-uttryck för något som kallas för kär...
Dessutom imponerar hon på dig, inte illa!
deadpoet skrev:Kanske har jag bara hamnat typ på hennes våglängd.
Ett typiskt NT-uttryck för något som kallas för kär...

deadpoet skrev:Hon har t ex sifferminne som heter duga. Hon hade ett jobb där hon mötte massor av folk, och hon kunde samtligas personnummer, det fastnade bara efter att ha sett det en gång och att det var flera tusen människor verkade inga problem.
Dessutom imponerar hon på dig, inte illa!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:18:37, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor